Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik had dat laatst ook, dat tijdens mijn boeking het tarief opeens uitverkocht was en de prijzen hoger werden. -0- Ik hoop dat het toeval is en dat het geen standaard DB-trucje wordt. :X
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Het is niet zozeer flexibele prijs van het regionalverkehr, maar eerder een risico dat je hebt van de kortere overstap, wat DB wel met je aan wou gaan in ruil voor 21 euro extra betalen. Je kaartje zal nog steeds geldig zijn in de regionale trein van een uur later, maar als je aan komt zetten met de mededeling "mijn stoptrein was te laat dus ik heb de ICE gemist" lijkt het erop dat je pech hebt bij DB Fernverkehr.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik zou dat risico dan ook niet nemen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ik vraag me af hoe ze dat willen controleren, want op je ticket zelf staat het immers niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Als je in de verkeerde ICE zit is het makkelijk te controleren lijkt me. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Jaja, maar het gaat er hier dan ook om of je je in die verkeerde ICE mag beroepen op een opgeheven treinbinding wegens gemiste aansluiting :)
Chrysa schreef: zo 19 feb 2023, 11:05 Ik vraag me af hoe ze dat willen controleren, want op je ticket zelf staat het immers niet.
Op mijn ticket voor de terugreis staat toch echt een volledig reisplan afgedrukt, inclusief dus een specifieke tijd voor de ritten met RE en RB die ik maak.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja. Maar alleen voor treinen waarvan het treinnummer in de routeregel staat heb je treinbinding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

De routeregel is de regel die begint met "VIA:" toch?

Inmiddels heb ik een tweede reizigersrechtenvraag. Bij de ČD heb ik uiteindelijk een First Minute Europe-ticket van Geilenkirchen naar Praag gekocht, met enkel treinbinding voor de RE Nürnberg-Cheb (als ik de geheimtaal op mijn ticket* goed begrijp). Als ik door vertraging of rituitval die RE naar Cheb niet meer kan halen, gaat de volgende pas 2 uur later en kom ik dus met +120 aan in Praag. Mag ik dan omreizen via bv Berlijn, Schwandorf of Regensburg om te zorgen dat ik minder vertraagd aankom?

Als ik de EU-regulering 1371/2007 goed heb begrepen, zou dat toegestaan moeten zijn, want de verwachte vertraging op de eindbestemming is meer dan 60 minuten en ik reis onder vergelijkbare vervoersomstandigheden (ik mag immers ICE's gebruiken met mijn ticket dus een Eurocity over de grens is niet 'boven mijn stand'). De klantenservice van ČD beweert echter "met First Minute Europe mag je geen andere route kiezen", maar ik twijfel of ze wel hebben gelezen dat ik het had over een situatie met verbroken aansluitingen.

* De geheimtaal op mijn ticket:
Spoiler: show

Code: Selecteer alles

VIA <1080>HERZOGENR.GR*AACHEN*DUER.ST*HORREM*KOELN*SIEGB-BONN*LIMBURG*
WUERZBRG*(ANSB/FUERTH(BAY))*NUERNBRG*MARKT*CHEB(GR)<1154>CHEB*PLZEN***
**
Rezervace (místo)
VČASNÁ JÍZDENKA EVROPA/FIRST MINUTE EUROPE
Povinný vlak/Zugbindung Sp 5289 odj./Ab. 22.2.
22.02. 09:02 RB 10317, ICE 13, ICE 623, Sp 5289
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dat is normaal geen probleem, ik was vorig jaar ook een keer vertraagd in Nürnberg en ben toen met de RE via Cheb meegestuurd in plaats van de RE via Schwandorf. Daar doet niemand moeilijk over. Mijn tactiek is eigenlijk altijd om het even bij personeel na te vragen. Met wat geluk geven ze de vertraging op je kaartje aan en zetten ze een stempel en/of geven ze je een nieuw geprint reisadvies mee; dat elimineert sowieso alle problemen. Maar anders komt het ook wel goed; gewoon zeggen dat de vorige conducteur je dit heeft aangeraden, kunnen ze toch niet checken. ;)

Een paar jaar terug ook een keer last gehad van een boom op het spoor en vernielde bovenleiding na een grote storm bij Beroun, richting Plzeň (vanaf Praha-Smíchov). Bij het loket zeiden ze "misschien rijdt de volgende wel", maar dat was ons wel duidelijk van niet. :') Uiteindelijk op eigen houtje naar Hlavní nádraží gegaan, daar een uitstekende medewerker getroffen en zonder extra kosten via Dresden - Leipzig - Frankfurt meegestuurd.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Dank voor je tips, umbusko! Dat trucje van "vorige conducteur zei dat" is wel heerlijk sluw bedacht :twisted:
Henri1972

Re: Korte vragen

Bericht door Henri1972 »

umbusko schreef: za 18 feb 2023, 02:06 Ik had dat laatst ook, dat tijdens mijn boeking het tarief opeens uitverkocht was en de prijzen hoger werden. -0- Ik hoop dat het toeval is en dat het geen standaard DB-trucje wordt. :X
Ik denk toeval. Ik heb gisteren diverse tickets geboekt en overal bleef de prijs hetzelfde, of het nou een ticket was van €0,-- , €32,-- of €54,-- de prijs ging niet omhoog tijdens het boekingsproces. Natuurlijk was er wel verschil in Supersparpreis, sparpreis of voltarief.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Bekend is dat de treinen van de NS door omstandigheden niet altijd goed worden schoongemaakt aan de buitenzijde. Wat mij al een tijdje opvalt, is dat de deuren soms een stuk schoner zijn. Zie onderstaande foto's. Hoe komt dat, worden de deuren apart schoongemaakt in plaats van dat de trein door de wasstraat gaat? Of blijven de deuren om een andere reden schoon? En als de deuren apart worden schoongemaakt, waarom dan? Ik ben benieuwd of iemand hier het antwoord op heeft.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De deuren zijn prima met de hand schoon te maken, en aangezien daar de meeste reizigers de trein aan zullen raken is dat een goede reden om ze met de hand te boenen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Daar sta je ook sneller met je jas tegen bij het instappen.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

De deuren worden niet met de hand schoongemaakt, maar de piepkleine rand die om de deuropening zit voorkomt dat het vuil van de stroomafnemers en het dak over de deur heen loopt.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dat was het antwoord waar ik naar op zoek was, dank :pos:
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

De VIRM stellen met deze huisstijl zijn heel moeilijk schoon te krijgen. Zelfs als ze door de wasstraat zijn gegaan zie je nauwelijks verschil.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nu heb ik de laatste tijd sowieso niet echt de indruk dat treinen van NS frequent gewassen worden. Sommige stellen zien eruit alsof ze dozijnen aan akkers hebben lopen omploegen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

In de winter wordt er niet of minder gewassen in verband met (kans op) vorst. Komende week gaan ze in ieder geval ook niet door de wasstraat, aangezien er iedere nacht een paar graden gaat vriezen. Ik weet niet hoe de huidige stand van zaken is wat betreft materieeltekort, maar als dat nog steeds hoog is, kan ik me voorstellen dat het wassen een lagere prioriteit heeft.

Ik kan me herinneren dat men met een proef bezig was met een aantal type coatings om te kijken of de treinen minder vuil zouden worden. Is daar al iets over bekend?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

Ik heb gehoord dat NS op dit moment een nieuwe wasprovedure aan het ontwikkelen is die effectieve is. Hopelijk fixt dat dit probleem met de vieze treinen.

Een vriend van mij zag vandaag nog een SNG met erop in het vuil geschreven: "vies, 11-02-2023". Dus dat stel rijdt al bijna 2 week vuil rond.

Materieeltekort is volgens mij niet zo'n probleem met de huidige afgeschaalde dienstregeling. Dus het lijkt mij sterk dat ze daarom minder wassen. Personeelstekort zou wel een reden kunnen zijn.
zij/haar/hen/hun
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Volgens mij zit het personeelstekort meer bij de conducteurs dan bij de machinisten. En conducteurs heb je niet nodig voor de wasstraat lijkt me :lol:
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Er wordt wel degelijk gewassen, maar dat moet wel in het rangeerplan passen, want wassen zit niet in het aangeleverde plan. Op sommige opstelterreinen gaat dat wassen vrij makkelijk (bij het inrijden bijvoorbeeld). Maar er zijn er ook waar je vrijwel altijd 4 bewegingen nodig hebt om te kunnen wassen en er zijn op een paar rangeerterreinen installaties die zeer storingsgevoelig zijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Heeft er iemand ervaring met treinreizen van/naar Bulgarije? Op de terugweg vanuit Sofia/Ruse zou mijn ideale reisroute een overstap van anderhalf uur hebben in Bucuresti Nord. Ik heb geen idee van de punctualiteit op deze route, is er iemand die ervaring heeft met deze route?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Mijn ervaring met de Bulgaarse spoorwegen is al even geleden maar over het algemeen prima qua punctualiteit. Aandachtspunt is wel de grenscontrole maar volgens mij is die opgenomen in de dienstregeling.
Leuke route overigens met een spoorbrug waar de auto's onder of boven de trein de grens oversteken.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Tom024 schreef: za 25 feb 2023, 13:47 Heeft er iemand ervaring met treinreizen van/naar Bulgarije? Op de terugweg vanuit Sofia/Ruse zou mijn ideale reisroute een overstap van anderhalf uur hebben in Bucuresti Nord. Ik heb geen idee van de punctualiteit op deze route, is er iemand die ervaring heeft met deze route?
Ik heb die trein van de zomer gehad en die had toen 3 uur vertraging vanwege een defect aan de lok van de tegentrein, maar dat lijkt uitzonderlijk te zijn. Anders zou ik deze site eens in de gaten houden, daar is de realtime info voor vandaag en gisteren te vinden. Je zou het erop kunnen wagen, maar met de punctualiteit van de CFR zou ik niet verbaasd opkijken als het toch een overnachting wordt op kosten van de CFR. Dan moet je overigens wel op een internationaal ticket reizen, want 1371/2007 geldt niet voor binnenlands verkeer in Roemenië.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten