Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik heb een 'afd. met vier ligpl.', met ligplaats '01boven', geboekt via NS International. Die nummering is dus al anders dan wat jij zegt.
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Het verschilt van keer tot keer, maar in principe blijf je in je eigen coupé (en ga je dus niet uitwijken naar een zitrijtuig). Ik ben ooit met de nightjet van Wenen naar Düsseldorf gereisd, ook in een vierpersoons couchetterijtuig. Toen waren alleen de bovenste bedden uitgeklapt, zodat we onder nog gewoon met zijn vieren konden zitten totdat het bedtijd was. Dat was het al vrij vroeg, want mijn drie coupégenoten verlieten de trein om 5 uur 's ochtends in Frankfurt (Main) Süd. :X

Een andere keer had ik een plek geboekt in het slaaprijtuig (3 personen) van Berlijn naar Bratislava, voor iets van €29 geloof ik. Maar er was maar zo weinig belangstelling voor die specifieke trein, dat het op de avond zelf een privécoupé bleek te zijn. Altijd prettig. :D

Een andere keer was in een nachttrein van Venetië naar Wenen. Een ouder Italiaans echtpaar had de bovenste twee bedden geboekt, maar eigende zich de onderste twee bedden toe omdat ze het trapje niet konden beklimmen. Geen probleem natuurlijk, ik slaap wel boven, maar ze waren wel nogal onbeschoft. :')

In een nachttrein van Keulen naar Praag (toen die nog reed) hadden we met zijn drieën geboekt in een slaaprijtuig. De volgende ochtend aten we het ontbijt in de naastgelegen slaapcoupé (in zitstand), omdat die inmiddels vrij was en het personeel geen zin had onze bedden in te klappen.

Kortom, altijd afwachten in welk avontuur je nu weer belandt, maar dat maakt het natuurlijk ook juist leuk. :Y
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

CONTEXT: Mijn Interrailreisgenoot ging vandaag terug van Bologna naar Nijmegen. Vertrek om 7:45, geplande aankomst was officieel 22:32 maar ging al aan diggelen door de onverwachte werkzaamheden Oberhausen-Arnhem dus werd het minstens 22:52 (via Venlo).
Eurocity 88 beet zich stuk op Kufstein, dus overstap op ICE 622 in München de mist in. Inhaalactie met ICE 620 niet gelukt, dus RE13 in Düsseldorf gemist en nog eens +60 aan de broek. Daardoor de laatste bus in Nijmegen gemist, want die gaat om 23:51 en de trein komt aan om 23:52.
Vervolgens wachtte de 32282 niet op de licht vertraagde 20094 (ondanks toezegging van Arriva) dus het idee van een flinke sprint vanaf Heyendaal om nog nét de bus alsnog te halen, ging eveneens de mist in. Dus gaat de reisgenoot stranden in Nijmegen, want de loopafstand tot zijn eindbestemming is veel en veel te ver. Aankomstvertraging op het station is +90 of +110 (afhankelijk van of de onverwachte werkzaamheden wel of niet meetellen).

VRAAG: Arriva beweert dat ze de reisgenoot geen vervangend vervoer (zoals een taxi) hoeven te verschaffen, nu hij niet meer thuis kan komen. Klopt dat wel? Er staat mij vaag een EU-verordening bij die vervoerders verplicht om je tot je eindbestemming te brengen bij grote vertraging. Of geldt dat alleen tot het laatste treinstation, en ben je dus de lul als je daarna nog met de bus moet?

En bij wie moet je eigenlijk aankloppen om je reizigersrechten te doen gelden, bij zo'n dominovertraging die is begonnen bij een samenwerkingsverband van DB en ÖBB, verergerd door DB en Eurobahn, afgemaakt door Arriva die niet wachtte, en eindigt bij de gemiste bus van Breng, terwijl je reist op een Interrailticket?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

In principe hoor je gewoon op *een* manier thuis te komen. Ik zeg altijd dat ik helemaal niet genoeg geld bij me heb voor een taxi en morgenvroeg een afspraak heb waardoor een hotel ook geen optie is. Het is niet jouw schuld dus jij hoeft niet voor de kosten op te draaien, de vervoerder met wie je nog het verst hebt kunnen komen regelt vaak zelf intern wel bij wie ze het geld terug kunnen krijgen aan de hand van jouw verhaal. Maar goed, dat blijkt Arriva dus niet van plan te zijn.
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Je kan ook niet veel zodra de vervoerder weigert. Zo van zoek het maar lekker uit.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Bovendien sluit Arriva heel sluw al hun klantenservicekanalen om 23 uur. Bewust of niet, zo hoeven ze in elk geval vrijwel nooit te dealen met mensen die stranden door het missen van een overstap op een laatste trein/bus :6
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Maar hoe is het afgelopen? Nog bij aankomst de machinist of een verdwaalde NS-medewerker of de infozuil geraadpleegd? Zelf een taxi voorgeschoten? De nacht op het station doorgebracht? Vanaf Molenhoek gaan lopen? (Mijn deductievermogen zegt me althans dat de bestemmming Groesbeek was. (A) )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Van Molenhoek naar Groesbeek is prima te lopen *O*

Overdag. Met een zonnetje. En tjilpende vogeltjes.

Niet midden in de nacht. Brrrrr -0-
Ik doe ook maar wat
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Het werd uiteindelijk een taxi op eigen kosten van Mook-Molenhoek naar (inderdaad) Groesbeek. Nu is 'ie aan het proberen om de kosten verhaald te krijgen bij Arriva/Eurobahn/DB/ÖBB/Eurail, maar aangezien ik eerder verhalen heb gelezen dat taxi's alleen vooraf worden vergoed (wat in dit geval dus niet mogelijk was, want klantenservice Arriva was foetsie na de gemiste overstap in Venlo), vraag ik me af hoeveel kans hij maakt.

Toch jammer dat zijn eerste Interrailtrip zo moet eindigen, want hij zegt zelf dat dit zijn (tot nog toe grote) enthousiasme voor treinvakanties weer heeft verlauwd. -0-
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Bij mijn weten heb je geen bescherming bij Interrail omdat het geen ticket van A naar B is, maar ik kan mij vergissen.

En bij lange internationale treinreizen, zeker door Duitsland, doe je er als reiziger verstandig aan om rekening te houden met fikse vertragingen. Dus je kunt je aankomst thuis beter niet heel laat 's avonds plannen, dan loop je het risico dat je niet meer thuiskomt.

Tot slot: de klantenservice VAN Arriva hoef je 's avonds sowieso niet te proberen, de wachttijden zijn dan enorm lang is mijn ervaring :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Het lijkt me dat je met Interrail net zo veel rechten zou moeten hebben als met een ander ticket, maar het is allicht wat lastiger om te bewijzen (overtuigen) wat je plannen zijn of waren. Daarom print ik mijn kaartjes ook altijd als ik door Duitsland reis, en probeer ik bij vertraging een mooie stempel "Zugbindung aufgehoben" er op te krijgen. Dat maakt het vaak wat makkelijker. Een tip zou kunnen zijn om bij dit soort reizen het reisadvies van tevoren te printen, zodat je toch een soort "bewijs" hebt. Want ja, met vertrek 07:45 uit Bologna, hoe wil je het anders plannen? Het is wel pech op pech op pech in dit geval, met allemaal treinen die vlak voor de neus zijn weggereden.

Ik zou de vraag ook zeker even stellen op de eurail/interrail community of bij Interrail zelf. Als Arriva hulp geweigerd heeft terwijl ze die wel hadden moeten bieden, lijkt het me niet onredelijk dat je taxikosten in dit geval achteraf toch terug zou moeten kunnen krijgen. Daar kan de OV Ombudsman of Geschillencommissie desnoods mee helpen. Maar misschien is Interrail wel bereid om zelf de taxikosten te betalen, en in dat geval is het ook opgelost.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

Ik reis aanstaande donderdag met de ICE naar Stuttgart met een via NS International geplande overstap in Düsseldorf Hbf. Ik vind het zelf eigenlijk relaxter om over te stappen op Frankfurt Flughafen Fb, mag dat of is de overstap in Düsseldorf verplicht? Ik heb geen zitplaatsen gereserveerd.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dat hangt van je treinkaartje af. Is het met Zugbindung, dan niet; dan ben je gebonden aan bepaalde treinen op het traject. Tenzij je meer dan 20 minuten vertraging oploopt, wat in Duitsland zomaar kan voorkomen.
Laatst gewijzigd door PHS op ma 09 mei 2022, 18:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Dat ligt aan het wegvoorschrift dat op je kaartje staat. Daarin kan vermeld staat dat je een bepaald trajectdeel in een bepaalde trein moet zitten.
Dan zie je een traject met erachter een treinnummer in de codetaal op je ticket staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

^^ Vervelend verhaal @DDietzen, maar ik zou me daar niet door laten weerhouden om nog eens internationaal te treinen. Duitsland is wel redelijk berucht om het niet al te punctueel rijden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Weet iemand een kabelbaan met cabines in de regio Garmirsch-Partenkirchen/Ausserfern/Kempten die morgen wel open is? De Almkopfbahn en de Grubigsteinbahn gaan pas eind mei open -0- . En het liefste niet al te duur, de Zugspitsbahn kost iets van € 45 en graag met een mooi uitzicht :) . Alvast bedankt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Goedkoop en kabelbanen is over het algemeen geen goede combi
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Weet iemand wat er is gebeurd met de people mover tussen busstation Leyenburg en het Haga Ziekenhuis in Den Haag?
Ik heb hem zelf nooit zien rijden, maar in 2019 was de baan duidelijk aangegeven. Nu is ook daar geen spoor meer van te vinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

cassie127 schreef: ma 09 mei 2022, 22:20 Goedkoop en kabelbanen is over het algemeen geen goede combi
Ik had er nog één zelf gevonden. De Breitenbergbahn in Pfronten. Gecombineerd met de stoeltjeslift €23,50 voor een retour. Echt een aanrader, vanwege het uitzicht.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

DDietzen schreef: zo 08 mei 2022, 23:39 CONTEXT: Mijn Interrailreisgenoot ging vandaag terug van Bologna naar Nijmegen. Vertrek om 7:45, geplande aankomst was officieel 22:32 maar ging al aan diggelen door de onverwachte werkzaamheden Oberhausen-Arnhem dus werd het minstens 22:52 (via Venlo).
Eurocity 88 beet zich stuk op Kufstein, dus overstap op ICE 622 in München de mist in. Inhaalactie met ICE 620 niet gelukt, dus RE13 in Düsseldorf gemist en nog eens +60 aan de broek. Daardoor de laatste bus in Nijmegen gemist, want die gaat om 23:51 en de trein komt aan om 23:52.
Vervolgens wachtte de 32282 niet op de licht vertraagde 20094 (ondanks toezegging van Arriva) dus het idee van een flinke sprint vanaf Heyendaal om nog nét de bus alsnog te halen, ging eveneens de mist in. Dus gaat de reisgenoot stranden in Nijmegen, want de loopafstand tot zijn eindbestemming is veel en veel te ver. Aankomstvertraging op het station is +90 of +110 (afhankelijk van of de onverwachte werkzaamheden wel of niet meetellen).

VRAAG: Arriva beweert dat ze de reisgenoot geen vervangend vervoer (zoals een taxi) hoeven te verschaffen, nu hij niet meer thuis kan komen. Klopt dat wel? Er staat mij vaag een EU-verordening bij die vervoerders verplicht om je tot je eindbestemming te brengen bij grote vertraging. Of geldt dat alleen tot het laatste treinstation, en ben je dus de lul als je daarna nog met de bus moet?

En bij wie moet je eigenlijk aankloppen om je reizigersrechten te doen gelden, bij zo'n dominovertraging die is begonnen bij een samenwerkingsverband van DB en ÖBB, verergerd door DB en Eurobahn, afgemaakt door Arriva die niet wachtte, en eindigt bij de gemiste bus van Breng, terwijl je reist op een Interrailticket?
Ik weet niet of hier iets te halen valt. De onverwachte werkzaamheden waren niet zo onverwacht want DB kende ze al maanden, bij NS waren ze onverwacht inderdaad. Je had dus via deze route pas om 23.22 uur in Nijmegen kunnen zijn. Als er via Zwitserland was gereisd had je om 22.22 uur in Nijmegen kunnen zijn, ruim op tijd voor de laatste bus. (Met 9 overstappen was 21.22 uur ook mogelijk).
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Iemand nog tips voor Brussel? Brussel-Congres en Brussel-Kappelekerk staan op het lijstje, evenals trams 39 en 44
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Ik vond het muziekinstrumentenmuseum wel interessant.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Is er een probleem met het laden van de reishistorie in Mijn NS? Mijn reishistorie tot vier dagen terug wordt niet getoond, na 'in bewerking' (ik heb Flex met abonnement) verdwijnen ze.

En dat is een beetje onhandig, want er zit ook een reis tussen waar ik een GtbV claim over wil indienen, en dat kan niet zolang ze niet in mijn reishistorie staan (best slim dus van de NS :lol: ).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Als het haast heeft, kun je je aanvraag ook via dit formulier indienen.
Sterker nog: bij een reis via de HSL moet het zelfs via dat formulier.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Sowieso in de app werkt de reishistorie al een tijdje niet meer goed, maar precies zoals jij beschrijft. Niet alleen met flex trouwens, maar ook met reizen op saldo.
De laatste keer dat ik vervolgens op m'n computer via de website keek klopte de reishistorie daar wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten