Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Ik heb een Dal Vrij 1e klas Flex-abonnement met vol tarief 2e klas in de spits, maar als ik incheck staat er allen 'Reizen op rekening Trein'. Hoe weet ik nu in welke klasse ik mag reizen? :roll:
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Korte vragen

Bericht door YSH »

Opletten hoe laat het is
DingeZ schreef: do 25 aug 2022, 14:40 Ik heb een Dal Vrij 1e klas Flex-abonnement met vol tarief 2e klas in de spits, maar als ik incheck staat er allen 'Reizen op rekening Trein'. Hoe weet ik nu in welke klasse ik mag reizen? :roll:
Goed op de klok kijken.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Wat is de procedure bij GVB met betrekking tot strengelspoor. Moeten de trambestuurders zich melden bij de verkeersleiding om te bepalen wie als eerst mag of is het een geval ‘wie het eerst komt wie het eerst maalt’?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Langs enkel- of strengelspoor wordt voorrang verleend aan de tram die het eerst aankomt. Bij twijfel kan aan de tegenligger voorrang verleend worden door de richtingaanwijzers in te schakelen. Als andere regels geen uitkomst bieden doordat meerdere trams aan de criteria voldoen, gaan trams richting CS, of als dat niet kan worden toegepast, richting Concertgebouw voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Langs enkel- of strengelspoor wordt voorrang verleend aan de tram die het eerst aankomt. Bij twijfel maar vooral indien 1 van de twee bestuurders tijd over heeft of het nodig acht, kan aan de tegenligger voorrang verleend worden door de linkerrichtingaanwijzer in te schakelen. Als andere regels geen uitkomst bieden doordat meerdere trams aan de criteria voldoen, gaan trams richting CS, of als dat niet kan worden toegepast, richting Concertgebouw voor.
FTFY :pos:

Tevens geldt in de FeBostraat dat de tram richting Centraal Station altijd voorrang heeft (vanwege de lengte van het enkelspoor).
Peperbus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:58

Re: Korte vragen

Bericht door Peperbus »

Ik heb een hopelijk korte vraag. Ik wil binnenkort met een NS business card die standaard op 2e klas staat 1e klas reizen met Blauwnet. Nu heb ik allerlei pagina's gevonden op de NS site die verschillende mogelijkheden noemen om een dagje te upgraden, zoals via de app, via de site en via de kaartautomaat. Nu staat bij elke optie dat de upgrade alleen geldig is bij NS. Ik kan geen enkele pagina vinden die een optie beschrijft voor reizen bij andere vervoerders. Ook in de voorwaarden kon ik het niet vinden. Heeft iemand hier een idee hoe ik de kaart op 1e klas kan zetten?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Bij de kaartautomaat lees ik niet dat het alleen bij NS geldt, dus ik denk dat je daar moet zijn.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Peperbus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:58

Re: Korte vragen

Bericht door Peperbus »

Dank voor jullie reacties. Mijn verwarring / vraag kwam door deze pagina: https://www.ns.nl/klantenservice/wijzig ... -card.html. Hier wordt beweerd dat ook met de kaartautomaat een upgrade alleen bij NS geldig is. Maar als ik op de hoofdpagina van de NS business card kijk, staat die beperking inderdaad niet.
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Er lijken toch beperkingen te zijn aan de geldigheid van een klassewissel bij andere vervoerders. Zie bijvoorbeeld deze passage uit de productvoorwaarden van de NS-businesscard:
traject van de reis.
8.2 Klassewissel. Informatie over het wisselen van klasse is [urlhttps://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klass ... -card.html]hier[/url] te vinden. Een online gemaakte klassewissel is niet geldig bij andere Vervoerders dan NS. Een online klassewissel is niet inzichtelijk bij controle apparatuur van treinpersoneel, paaltjes, poortjes en de kaartverkoopautomaat. De instelling van de klassewissel vindt plaats in de elektronische administratie van NS en niet op de NS-Business Card zelf. Een klassewissel aan de kaartverkoopautomaat is wel inzichtelijk bij de kaartverkoopautomaat, paaltjes en poortjes. In sommige gevallen kunt U met een klassewissel, die U heeft opgehaald bij de kaartverkoopautomaat, 1e klasse reizen bij andere Vervoerders per trein. Dit geldt onder andere voor een NS-Business Card met een Traject Vrij of Traject op Maat abonnement (al dan niet in combinatie met de Dienst Gesplitst Betalen), een Trein Vrij abonnement en een OV Vrij abonnement (mits de betreffende Vervoerder een 1e klas voorziening aanbiedt).(
Peperbus
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:58

Re: Korte vragen

Bericht door Peperbus »

Het ligt dus toch niet echt aan mij dat het zo vaag is. Dus als je het via de kaartautomaat regelt, kan het alleen bij bepaalde abonnementen. Dan zijn de webpagina's van NS allemaal incorrect omdat het dus alleen onder bepaalde voorwaarden kan via de automaat.

Weet iemand of er een manier is om toch 1e klas te reizen met een NS business card met 2e klas Dal Voordeel erop?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Weet iemand waar het watertappunt op station Duivendrecht te vinden is?
Bij de hoofdingang van het station zag ik hem niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Interrail is ook geldig bij Westbahn tissen München en Wenen, een reservering is wel noodzakelijk. Via de website krijg ik het niet voor elkaar een losse reservering te maken, kan dat eventueel ook als ik proactief het treinpersoneel aanspreek?

Gerelateerde vraag: voor hogesnelheidstrein in Italië kun je cia de OeBB reserveren. Hoe reserveer ik voor de IC Notte?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Voor zover ik weet is reserveren bij Westbahn optioneel, met een verplichte toeslag als je in de eerste klas gaat zitten (zelfs met een eerste klas-kaart) die dan bij de conducteur betaald kan worden. De Interrail-app noemt ook geen reserveringsplicht, ook niet bij ritten naar München.

Italiaanse treinen kunnen bij de boekingsdienst van Interrail zelf geregeld worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Dan ga ik het er maar gewoon op wagen, bedankt. *O*
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Peperbus schreef: di 30 aug 2022, 20:58Het ligt dus toch niet echt aan mij dat het zo vaag is. Dus als je het via de kaartautomaat regelt, kan het alleen bij bepaalde abonnementen. Dan zijn de webpagina's van NS allemaal incorrect omdat het dus alleen onder bepaalde voorwaarden kan via de automaat.

Weet iemand of er een manier is om toch 1e klas te reizen met een NS business card met 2e klas Dal Voordeel erop?
Ja, dat antwoord had Hendrik al gegeven. Je moet het doen bij een kaartautomaat van Blauwnet. De beperkingen die NS noemt hebben uiteraard betrekking op de automaten van NS.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Meltrain schreef: wo 31 aug 2022, 18:02Weet iemand waar het watertappunt op station Duivendrecht te vinden is?
Bij de hoofdingang van het station zag ik hem niet.
Bij de opgang aan de dorpszijde.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Aha, bedankt. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Z2N schreef: do 01 sep 2022, 08:23 Italiaanse treinen kunnen bij de boekingsdienst van Interrail zelf geregeld worden.
Maar zijn wel duurder. Goedkoper is het om ze te regelen via een DB of ÖBB loket. Ook kun je een gedeelte zelf boeken via tickets.oebb.at als je daarbij als korting aangeeft dat je Interrail hebt en dan zoekt op enkele reizen, dan kun je tegen normale tarieven zonder boekingskosten reserveringen maken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Correct, maar dan moet je natuurlijk wel zo'n balie bij de hand hebben, het liefste voordat je gaat. En de meerkost van de Interrail-service is zodanig beperkt dat het goedkoper is dan zelf naar Duitsland reizen om daar te reserveren voordat je gaat reizen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

ICNotte is gedoe inderdaad. De rest kan je beter via OEBB doen. Een super economy ticket ( of hoe dat ook heet) kan wel eens goedkoper zijn dan een normale reservering met Interrail voor de ICN als je op tijd bent.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

cassie127 schreef:
Z2N schreef: do 01 sep 2022, 08:23 Italiaanse treinen kunnen bij de boekingsdienst van Interrail zelf geregeld worden.
Maar zijn wel duurder. Goedkoper is het om ze te regelen via een DB of ÖBB loket. Ook kun je een gedeelte zelf boeken via tickets.oebb.at als je daarbij als korting aangeeft dat je Interrail hebt en dan zoekt op enkele reizen, dan kun je tegen normale tarieven zonder boekingskosten reserveringen maken.
Maar bij nachttreinen van Trenitalia kan je via de ÖBB alleen zitplaatsen boeken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Volgens mij is het probleem dat de actuele dienstregelingen voor oktober nog niet in Hafas staan, voor bijvoorbeeld dinsdag 18-10 kan ik via de ÖBB geen IC Notte vinden van Roma Termini naar Siracusa of Palermo. Ik gok dat het dus nog even afwachten is.

Ik zal komende week eens informeren bij een loket in Duitsland, benieuwd of dat wat oplevert.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Korte vragen

Bericht door sirvinniei »

Wat betekent het "Privios by Duhamel" dat op de displays van de valleilijn staat?
Kan er niks over vinden.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Als ik me niet vergis is dat de leverancier van het reisinfosysteem
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten