Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Ik zit altijd liever beneden omdat je daar je voeten lekker op het randje kan zetten en je bagagerekken hebt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik zit juist het liefst boven, vooral gezien ik graag aan het raam zit en beneden zit dan een kabelgoot? in de weg voor je voeten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Liefst zit ik boven, omdat daar de stiltezones zijn (A) Voor mijn gevoel is het meestal iets drukker op de verdieping met coachopstelling: onderin bij ongemoderniseerde stellen, bovenin bij de gemoderniseerde stellen. Dit wellicht omdat het toch als indringender aanvoelt om in een vierzitter te gaan zitten waar al iemand zit, dan in een vrije tweezitter één rij vóór/achter iemand anders.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Voor mij hangt het echt van het materieel en reisklasse af: toen ik nog dagelijks met DDZ in de 8800 forensde (met Studenten-OV) zat ik bovenin, op de tweezits die verscholen wordt door de deur, terwijl met eerste klas liever beneden in de stuurstand zit vanwege de rust. Bij VIRM zit ik liever boven als ik in vrije tijd reis, en beneden als ik met werk bezig ben.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Hoe staat het ervoor met de 14 Buffels (DM'90) die naar Brouwer in Blerick zijn gegaan? Zijn die nog rijvaardig, hebben ze hun interieur nog, wat is Brouwer überhaupt van plan met die stellen?
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

Mijn voorkeur gaat uit op de bovenverdieping. Het uitzicht is daar beter, ondanks de grotere ramen beneden. Maar op drukkere trajecten (praktisch elk VIRM-traject binnen de Randstad) ga ik meestal zitten waar de coachopstelling is. (Onder bij de oudere VIRMs, boven bij de gemoderniseerde VIRMs en DDZ).
zij/haar/hen/hun
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Vrijwel altijd boven, zodat je nog wat ziet over de geluidsschermen heen.
Elizabeth

Re: Korte vragen

Bericht door Elizabeth »

Goedemorgen,

Kunt u mij misschien vertellen of de zitplaatsreservering voor de ICE zo werkt dat de wagon met nummer 1 de voorkant van de trein is? Dan kan ik een zitplaats vooruit boeken.

Alvast bedankt!
Elizabeth
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Helaas werkt dat niet zo, al geven DB en OeBB wel de rijrichting aan bij de optie om zelf een vrije plek te kiezen. Dat klopt echter niet gegarandeerd: treinen kunnen ook wel eens in omgekeerde rijtuigvolgorde rijden.
En gezien de 1e klas niet symmetrisch in de trein zit blijft de rijtuignummering dan gelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Op deze website kunt u de geplande rijrichting per treinnummer vinden door de juiste tabel aan te klikken. Met pijltjes staat de richting aangegeven. Maar zoals Daniël al zegt, het blijft een gok, ik schat de kans zo'n 40% dat de trein alsnog in omgekeerde volgorde rijdt.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Ik kan ook de website Vagonweb aanbevelen als alternatief: deze is in het Engels ipv Duits (alhoewel hier en daar de automatische vertaling wat stokt), geeft meer info over de rijtuigen en hun voorzieningen en stoelindeling, vereist geen download van een pdf, en biedt ook uitkomst voor andere landen dan Duitsland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Klopt, maar is iets minder actueel bij kleine aanpassingen omdat fernbahn.de nu eenmaal dichter bij het vuur zit. Verder wel erg handig.
Elizabeth

Re: Korte vragen

Bericht door Elizabeth »

Bedankt voor alle informatie!
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

Weet iemand of het bij de Franse TGV genoeg is om de zitplaatsreservering (bij een interrailpas) te tonen op telefoon? Ik heb namelijk geen mogelijkheid om nu te printen en in principe kunnen ze die QR-code gewoon scannen van de telefoon af neem ik aan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, op de telefoon kunnen scannen is voldoende. Maar houd er rekening mee dat op diverse stations poortjes staan die de betaalkaart op je telefoon willen aanspreken, dus je zal misschien assistentie nodig hebben bij het passeren van een poortje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Je kan dan gewoon je NFC chip tijdelijk uitschakelen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

In oktober 2017 in de TGV van Marseille naar Lille had ik mijn reservering op een tablet en dat was geen probleem. Moet er wel bij zeggen dat Marseille st. Charles destijds geen poortjes had op de perrons.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Je kan dan gewoon je NFC chip tijdelijk uitschakelen?
Op een iPhone niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Zojuist een boete gekregen van 50 euro omdat we de interrail kaart vlak voorbij de poortjes geactiveerd hadden na het inchecken van de zitplaatsreservering. Ondanks dat het ‘volgens de regeltjes’ wel terecht zou zijn,vind ik het alsnog een belachelijke beslissing en wil ik de boete aanvechten. Iemand enig idee wat daar de mogelijkheden voor zijn? Gaat om de TGV Gare du Nord-Lille Flandres.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Dan zul je bij de SNCF moeten zijn.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1482
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Het komt je bezwaarprocedure niet ten goede dat je hier al bekent het gedaan te hebben én te weten dat het volgens de regels niet mag, je weet nooit wie mee leest. Ik zou bij de SNCF sowieso niet te veel op coulance rekenen, het zijn geen Hollanders.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik denk niet dat iemand van SNCF hier mee leest :roll:
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Ja ik moest ter plekke al betalen. En wie dit van de Franse Spoorwegen eventueel leest maakt me ook niets uit. Ik moest gewoon even m’n frustratie uiten denk ik. Blijf wel bij m’n standpunt dat het een kinderachtige beslissing is die veel te streng bestraft wordt.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Kan iemand mij uitleggen wat er precies aan de hand is? Vlak voorbij de poortjes scannen? Na reservering? Ik volg het even niet :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten