Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

MediaMarkt op <10 minuten lopen, op het Boreelplein.
Ik doe ook maar wat
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Ik ben al geslaagd bij de AKO, dank je Suus!
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Als ik op een willekeurige doordeweekse dag een treinkaartje Rotterdam Lombardijen - Antwerpen-Centraal bekijk, zie ik een vertrek om 5:35 die €10,00 kost en daarna alleen nog maar vertrekken om xx:54 die €13,00 kosten.
Nu is het eerste vertrek waarschijnlijk goedkoper omdat die via Roosendaal i.p.v. Breda gaat, maar waarom zie ik die prijs later niet meer?

Ik dan dan toch wel dat vroege vertrek selecteren en in de praktijk later (op dezelfde dag en via die route) reizen?
Maar op de terugweg kom ik de "goedkope" route überhaupt niet tegen. Hoe kan ik er dan wel aan komen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13183
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat kaartje van 5:35 is toch gewoon op elke trein van de dag geldig?

En anders kan je via NMBS Europe boeken, en Roosendaal als via-station opgeven.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik heb ook even gekeken maar het goedkoopste tarief is 17,20 voor die vroege trein en 22,80 voor de IC Brussel. Dat goedkope tarief zal inderdaad zijn omdat je via Roosendaal reist. Wellicht is het goedkoper om tussen Roosendaal en Antwerpen een kaartje te kopen bij de NMBS automaat?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Niet via NMBS Europe boeken, dat is een Euro duurder. Als je via Roosendaal wil reizen kan je beter een kaartje kopen bij de automaat in Roosendaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Aangezien ik geen NS abonnement meer heb, moet ik de binnenlandse reis ook betalen. Leidt het splitsen van de reis in Roosendaal dan tot extra kosten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Hangt er van af wat je exacte plannen zijn. Wanneer ga je? Hoe lang verblijf je in Antwerpen? Ga je ook terug?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Hangt er vanaf wanneer je wil gaan. Als je de komende dagen al wil reizen is Early Bird niet meer te koop, dan is splitsen goedkoper.

Als je pas op wat langere termijn gaat, bijvoorbeeld in augustus, dan is Early Bird € 12,50 via Roosendaal en € 17 via Breda enkele reis.

Normaal tarief bij NSI is € 18,40 via Roosendaal en € 24,80 via Breda enkele reis.

Voltarief Lombardijen - Roosendaal is € 10,10 + € 6,90 voor Roosendaal - Zone Antwerpen bij de NMBS, maakt samen € 17 voor een enkele reis.

Ga je in het weekend, dan is een Weekend Ticket vanaf Roosendaal nog goedkoper. De website van de NMBS heeft even de geest gegeven, maar ik vermoed dat de prijs rond 8,50 voor een retour zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik had 12 augustus uitgekozen (omdat ik weet dat je ongeveer 2 weken van tevoren moet boeken voor de goedkope tarieven) en ik ben van plan dezelfde dag terug te gaan.
Maar ik zie dan €10,00 enkele reis via Roosendaal (wat dus nog goedkoper is dan met de OV-Chipkaart naar Roosendaal reizen :shock: ) en €13,00 enkele reis via Breda.
Dat zijn lagere prijzen dan wat Suus aangeeft.

Mogelijk wil ik trouwens een treinkaartje naar Puurs hebben, zodat ik de spoorlijn Antwerpen - Puurs ook eens kan doen. :)
Suus schreef: Ga je in het weekend, dan is een Weekend Ticket vanaf Roosendaal nog goedkoper. De website van de NMBS heeft even de geest gegeven, maar ik vermoed dat de prijs rond 8,50 voor een retour zit.
Is zo'n ticket ook in Roosendaal te koop bij een automaat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Die tarieven van 10 en 13 euro lijken mij de beste tarieven. Opsplitsen is dan niet de moeite waard. Het is wel vreemd dat je het tarief van 10 euro alleen heen kan krijgen en ook nog alleen voor die vroege verbinding. Het lijkt mij dat dit tarief voor elke richting te krijgen zou zijn zonder treinbinding.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Wat maakt de Stadler FLIRT zo succesvol? Wat zien bedrijven in het model waardoor zij series als Desiro en Talent links laten liggen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De FLIRT wordt voor elke markt aangeboden en Stadler komt meestal de afgesproken levertermijnen na. Andere fabrikanten leveren meer producten die op de regionale markt zijn aangepast, hebben vaak langere levertermijnen en komen die ook niet altijd na.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1491
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Daar komt ook bij dat de NS FLIRT in vergelijking met een Talent 2 en een NMBS MS08 het laagste tonmetergewicht voor een trein van ongeveer 80 meter heeft. Dan gaat het om een FLIRT-IV (80,7m) een MS08 (79,9m) en een Talent2-V (88,4m).
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Meltrain schreef:Ik had 12 augustus uitgekozen (omdat ik weet dat je ongeveer 2 weken van tevoren moet boeken voor de goedkope tarieven) en ik ben van plan dezelfde dag terug te gaan.
Maar ik zie dan €10,00 enkele reis via Roosendaal (wat dus nog goedkoper is dan met de OV-Chipkaart naar Roosendaal reizen :shock: ) en €13,00 enkele reis via Breda.
Dat zijn lagere prijzen dan wat Suus aangeeft.

Mogelijk wil ik trouwens een treinkaartje naar Puurs hebben, zodat ik de spoorlijn Antwerpen - Puurs ook eens kan doen. :)
Suus schreef: Ga je in het weekend, dan is een Weekend Ticket vanaf Roosendaal nog goedkoper. De website van de NMBS heeft even de geest gegeven, maar ik vermoed dat de prijs rond 8,50 voor een retour zit.
Is zo'n ticket ook in Roosendaal te koop bij een automaat?
Reizen naar Antwerpen wordt voorlopig afgeraden: Vaker mondkapje op, minder afspreken: Antwerpen scherpt coronaregels aan - https://nos.nl/l/2341839
Väggar
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Korte vragen

Bericht door Väggar »

Welke lijnen (trein, bus etc.) raden jullie aan om zeker een keer te doen rond Köln/Bonn?
Ergens anders in NRW gebied mag ook maar ik ga binnenkort in ieder geval een trip maken richting Keulen.

Bedankt
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik zou eens kijken of je via Dortmund-Hagen-Brügge-Gummersbach naar Keulen kunt. Lange omweg maar wel de moeite waard.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Tram 1 naar Bensberg eindigt recht in de heuvels met een leuk kasteel met uitzichtpunt daar. En pak de trein of tram over de rechter Rijnoever (de ene heen, de andere terug), en breng een bezoekje aan de Drachenfels daar :pos:

Mocht je nog denken dat de Überlandlijnen 16 en 18 de moeite waard zijn om mee van Köln naar Bonn te reizen: nee.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Lijn 640 tussen Bonn en Siegburg.
Lijn 510 tussen Siegburg en Hennef.
Lijn 530 tussen Hennef en Waldbröl.
Lijn 303 tussen Waldbröl en Gummersbach. Als je kunt neem dan één van de ritten die te Eckenhagen gekoppeld is aan lijn 345 voor extra reisplezier. ;)
Lijn 307 tussen Gummersbach en Lindlar.
Lijn 421 tussen Lindlar en Bergisch Gladbach.
Lijn SB40 tussen Bergisch Gladbach en Köln.

Erg mooi rondje om te maken. Je ziet veel meer dan in de tram/trein. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

WIj willen kijken of we deze week een rondje over het eiland Borkum per trein kunnen maken.

Van de website van de Borkumer Kleinbahn worden we niet veel wijzer, omdat het van de dienstregelingen die we gevonden hebben niet helemaal duidelijk is of het een bus of een trein betreft.

Weet iemand of het treintje over het eiland (gewoon het reguliere treintje) dienstregelingloos over het eiland rijdt of dat hij bijvoorbeeld aansluit op de boot vanuit de Eemshaven? Indien er wel een dienstregeling is, dan ben ik heel erg benieuwd naar de locatie van deze documentatie.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

De trein rijdt in aansluiting op de boot. Vertrektijden van de boot vanaf Borkum zijn voor zover ik weet in werkelijkheid vertrektijden van de trein uit het dorp.

Van de website van AG Ems (de exploitant van de veerboten):
Unmittelbar nach der Ankunft auf Borkum fahren Sie mit der Inselbahn über 7 km in den Ort zum Bahnhof, ca. 300 m vom Badestrand gelegen. Ihre Rückreise beginnt, zu den im Schiffsfahrplan angegebenen Zeiten, immer am Borkum-Bahnhof. Ihr gültiges Ticket schließt für Ihre direkte An- und Abreise den Transfer zwischen Hafen und Borkum-Bahnhof ein - auch bei Nicht-Inanspruchnahme.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Is er een manier om op NS Flex te zien welke reizen je met bus/tram/metro hebt gemaakt? Het komt niet duidelijk naar voren in de factuur. (of het werkt is ook een vraag, want NS is al twee maanden bezig om mijn probleempje met NS Flex op te lossen).
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

In Mijn NS kun je bij Mijn reishistorie alle reizen zien die met NS Flex gemaakt zijn, ook reizen met bus, tram en metro. Deze worden overigens wel duidelijk vermeld op de factuur. De eerste pagina van de factuur bevat subtotalen, maar de volgende pagina's tonen alle reizen. Na de treinreizen volgt er een kopje "Bus, Tram en Metro reizen" waaronder ze vermeld staan. In dit bericht staan enkele afbeeldingen van een factuur.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Ah, ik had kennelijk even te snel gekeken, dank je. :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten