Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Misschien kijkt de treinbegeleider je wel vreemd aan, maar een geldig kaartje is een geldig kaartje. :)
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

DDietzen schreef: wo 18 mei 2022, 22:57 Als er op je ticket netjes staat "Maastricht-Dinant via Oostende" zou de treinbegeleider geen enkele reden moeten hebben om moeilijk te doen. Je reist immers volgens de route van het ticket dat ze jou hebben verkocht.
Dat is wel zo, maar het riekt wel naar fraude. In theorie zou je zelfs een enkeltje Roosendaal - bestemming - Noorderkempen of andersom kunnen kopen, wat dan feitelijk een retourtje is.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

De NS site en app doen het niet bij mij, ik moet zo de Sprinter vanuit Rotterdam naar Bijlmer Arena pakken, rijdt die al, of over een uur?
PSA: Links gaan, rechts staan
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Volgens de reisplanner rijdt die inderdaad.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Beschikken de ICR-stuurstanden momenteel nog over werkende ATB-EG? Of is die(/alle) apparatuur gestript uit de machinistencabines toen duidelijk werd dat ze toch niet meer gebruikt gingen worden, gezien de Traxx-sandwichformatie?

En indien de ATB nog werkt, zou een formatie Traxx+stuurstand op trajecten met enkel ATB mogelijk zijn, of werkt de Traxx helemaal niet samen met de stuurstanden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De stuurstand van ICR kan alleen met een 1700 "praten", niet met moderne computergestuurde locomotieven zoals de Traxx.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Heeft iemand ervaring met interrailreserveringen in Noorwegen? Ik probeer een stoelreservering te krijgen voor Oslo - Bergen, maar dat kan blijkbaar alleen maar op papier, met hoge verzendkosten. Kan dit ergens online? Op de site en in de app van VY lukt het niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Misschien even navragen bij Entur, dat is het overheidsbedrijf dat de kaartverkoop voor alle Noorse treindiensten doet. Contactinformatie staat op deze pagina: https://om.entur.no/reisende/hjelp-og-k ... undesenter
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Volgens mij heb ik die 6 jaar geleden aan het loket in Düsseldorf geregeld. Geen idee hoe snel je ze nodig hebt en of je bang bent dat ze opraken, maar ergens een loket zou dus eventueel ook een optie kunnen zijn.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

De reis is pas ergens in juli, dus zo'n enorme haast heb ik niet, er staat alleen overal online dat de treinen aardig snel vol zitten.
Goed om te weten dat het eventueel ook bij loketten in andere landen kan, daar kom ik vaak genoeg.

Op de link van Suus kan ik geen enkele contactinformatie zien.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Chrysa schreef: vr 20 mei 2022, 23:05 Heeft iemand ervaring met interrailreserveringen in Noorwegen? Ik probeer een stoelreservering te krijgen voor Oslo - Bergen, maar dat kan blijkbaar alleen maar op papier, met hoge verzendkosten. Kan dit ergens online? Op de site en in de app van VY lukt het niet.
Ja, eind vorige maand nog geregeld voor eind juni. Je moet even bellen (in het Engels) met Entur op +47 61 27 90 88. Je krijgt je tickets dan via de e-mail, er zaten verder geen kosten aan verbonden (1e klas althans). In totaal moest ik wel 1280 NOK betalen, maar dat was vanwege de Flåmsbana waar je alleen 30% korting op krijgt met Interrail. Betalen kon gewoon met creditcard door aan de telefoon de gegevens door te geven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Chrysa schreef: za 21 mei 2022, 01:23Op de link van Suus kan ik geen enkele contactinformatie zien.
Huh? Op de pagina staan een telefoonnummer met openingstijden en een e-mailadres :shock:

De reservering voor een zitplaats is 50 NOK en voor Pluss 300 NOK, tenzij je een Interrail 1e klas hebt, dan zijn reserveringen in Noorwegen gratis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Dat is inderdaad ook wat ik zie, zowel op smartphone als laptop. :s

De Engelse pagina geeft diezelfde info overigens ook, als je geen Noors kunt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, het lukt niet om naar een specifieke taalversie te linken, want dat gaat per cookie. Maar ik nam aan dat Kontakt en E-post voor mensen die Nederlands kunnen ook nog wel te begrijpen zijn?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Dan heb ik ook een internationale treinvraag. Eerder had ik in dit topic al informatie gevraagd omdat ik begin juli pet trein naar Portugal wil (en ga ;)). Ik loop echter tegen een paar dingetjes aan waarbij de kenners wellicht een oplossing weten:

* Voor het stuk Barcelona - Madrid kan ik via de Renfe online een kaartje kopen. Voor de aansluitende verbinding Madrid - Merida - Badajoz lukt me dat echter niet. Kan dat pas kort voor de reisdatum online? Gezien het twee regionale treinen zijn kan ik dat misschien de ochtend zelf ook nog wel gewoon in Madrid kopen of uit de automaat halen, of eventueel de dag ervoor in Barcelona?
* De Internationale verbinding Badajoz - Lisboa. De CP geeft online wel een prijs aan, maar ik kan het ticket niet boeken. Ook via de CP-app lukt me dat niet. Wat is de truc?
* Voor de terugreis plan ik om gebruik te maken van de verbinding Porto - Vigo. Via de Renfe kan ik echter geen verbinding vinden voor half juli, terwijl me dat bij een eerdere poging wel lukte. Wordt deze verbinding pas kort tevoren vrijgegeven?

Verder: Renfe :') :')
Voor de Avlo Barcelona - Madrid heb je zelfs maximumafmetingen voor je bagage, net als in de luchtvaart. Ik neem aan dat je bagage door een scanner gaat en dat de afmetingen dus ook wel gecontroleerd zullen worden?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ja, ga daar maar van uit. Durf echter niet te zeggen hoe streng ze zijn als het gaat om handhaven van afmetingen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Ik heb zelf ervaren dat Spanjaarden vooral voor de bühne streng doen. Je moet wel erg veel pech hebben, wil je iemand treffen die de regeltjes met uiterste precisie handhaaft.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Tom024 schreef: za 21 mei 2022, 10:05 Dan heb ik ook een internationale treinvraag. Eerder had ik in dit topic al informatie gevraagd omdat ik begin juli pet trein naar Portugal wil (en ga ;)). Ik loop echter tegen een paar dingetjes aan waarbij de kenners wellicht een oplossing weten:

* Voor het stuk Barcelona - Madrid kan ik via de Renfe online een kaartje kopen. Voor de aansluitende verbinding Madrid - Merida - Badajoz lukt me dat echter niet. Kan dat pas kort voor de reisdatum online? Gezien het twee regionale treinen zijn kan ik dat misschien de ochtend zelf ook nog wel gewoon in Madrid kopen of uit de automaat halen, of eventueel de dag ervoor in Barcelona?
De boekingen voor dat traject zijn momenteel geblokkeerd omdat er ergens in de tweede week van juni een dienstregelingswijziging wordt verwacht maar nog niet definitief is. Zo gaat dat in Spanje. Probeer het later nog eens. Als je geluk hebt kun je gebruik maken van een goedkoop introductieticket.
* De Internationale verbinding Badajoz - Lisboa. De CP geeft online wel een prijs aan, maar ik kan het ticket niet boeken. Ook via de CP-app lukt me dat niet. Wat is de truc?
Welke dag wil je reizen? Als ik het probeer op 6 juli kan ik gewoon het koopproces starten. Als je verderop vastloopt, waar dan?
Van Badajoz naar Entroncamento is overigens een boemel waar je je ticket desnoods bij de conducteur kunt kopen. De Intercidades van Entroncamento naar Lisboa moet probleemloos via internet te boeken zijn.
* Voor de terugreis plan ik om gebruik te maken van de verbinding Porto - Vigo. Via de Renfe kan ik echter geen verbinding vinden voor half juli, terwijl me dat bij een eerdere poging wel lukte. Wordt deze verbinding pas kort tevoren vrijgegeven?
De Celta van Porto naar Vigo wordt gereden door CP, en daar zul je dus ook moeten boeken. Renfe rijdt alleen de stoptreinen van Valença naar Vigo, en die zijn sinds de Coronacrisis opgeheven; volstrekt onduidelijk is of ze ooit terugkomen.
EDIT:
Ik zie nu dat CP voor boekingen verwijst naar Renfe, en dat er geen treinen getoond worden na 19 juli. Het zou kunnen zijn dat er dan werkzaamheden gepland zijn, of dat een ander treintype wordt overwogen. Ik kan voor geen van beide bevestiging vinden. Advies: Probeer het later nog eens of koop desnoods het ticket Porto - Vigo in Portugal. Deze treinen staan er niet om bekend dat ze uitverkocht zijn.
Verder: Renfe :') :')
Voor de Avlo Barcelona - Madrid heb je zelfs maximumafmetingen voor je bagage, net als in de luchtvaart. Ik neem aan dat je bagage door een scanner gaat en dat de afmetingen dus ook wel gecontroleerd zullen worden?
Ja dat moet je aannemen. AVLO is een low cost formule en de business case is dat je voor alle extra's moet bijbetalen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

diederickx schreef: za 21 mei 2022, 11:02 De boekingen voor dat traject zijn momenteel geblokkeerd omdat er ergens in de tweede week van juni een dienstregelingswijziging wordt verwacht maar nog niet definitief is. Zo gaat dat in Spanje. Probeer het later nog eens. Als je geluk hebt kun je gebruik maken van een goedkoop introductieticket.
Kijk, duidelijk.
diederickx schreef: za 21 mei 2022, 11:02 Welke dag wil je reizen? Als ik het probeer op 6 juli kan ik gewoon het koopproces starten. Als je verderop vastloopt, waar dan?
Van Badajoz naar Entroncamento is overigens een boemel waar je je ticket desnoods bij de conducteur kunt kopen. De Intercidades van Entroncamento naar Lisboa moet probleemloos via internet te boeken zijn.
Ah, ik zie nu wat er fout ging. Ik had een doorgaande verbinding van Badajoz naar mijn eindbestemming opgevraagd, waarbij je ook een stuk in Lisboa met de metro moet. Daar zal de fout wel zitten, als ik tot Lisboa boek gaat het inderdaad probleemloos.
diederickx schreef: za 21 mei 2022, 11:02 De Celta van Porto naar Vigo wordt gereden door CP, en daar zul je dus ook moeten boeken. Renfe rijdt alleen de stoptreinen van Valença naar Vigo, en die zijn sinds de Coronacrisis opgeheven; volstrekt onduidelijk is of ze ooit terugkomen.
EDIT:
Ik zie nu dat CP voor boekingen verwijst naar Renfe, en dat er geen treinen getoond worden na 19 juli. Het zou kunnen zijn dat er dan werkzaamheden gepland zijn, of dat een ander treintype wordt overwogen. Ik kan voor geen van beide bevestiging vinden. Advies: Probeer het later nog eens of koop desnoods het ticket Porto - Vigo in Portugal. Deze treinen staan er niet om bekend dat ze uitverkocht zijn.
CP verwijst inderdaad naar Renfe. Ik keek overigens op dinsdag 12 juli, ook dan worden er geen treinen getoond.

Je adviezen zijn eigenlijk samen te vatten als mañana mañana. Die andere tickets komen tegen die tijd ook nog wel in orde.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Suus schreef: za 21 mei 2022, 06:04
Chrysa schreef: za 21 mei 2022, 01:23Op de link van Suus kan ik geen enkele contactinformatie zien.
Huh? Op de pagina staan een telefoonnummer met openingstijden en een e-mailadres :shock:

De reservering voor een zitplaats is 50 NOK en voor Pluss 300 NOK, tenzij je een Interrail 1e klas hebt, dan zijn reserveringen in Noorwegen gratis.
Nu ik op mijn telefoon kijk ook... Op mijn computer laad alles onder het eerste plaatje niet, gek. Dank je. :pos:
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Ik heb op mijn reis naar Duitsland vertraging opgelopen.
Nu dacht ik dat het reizigersrechtenformulier tegenwoordig ook online kan worden ingevuld.
Klopt dit? En zo ja, waar kan ik dit vinden?
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Op deze pagina staat daarover het volgende:
'Sie können Ihre Fahrgastrechte jetzt auch online auf bahn.de oder in der App DB Navigator über Ihr Kundenkonto geltend machen. Dazu muss die Fahrkarte für die Reise, für die Sie Ihre Ansprüche einreichen wollen, über dieses Kundenkonto gekauft worden bzw. im Kundenkonto hinterlegt sein (z.B. bei einer BahnCard 100).'
Dus als je je ticket via je DB-account hebt gekocht kun je het online invullen, anders moet het nog over de post.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Met een interrailpas kan het op de website van interrail. Is ook niet handig te vinden maar kan je toch makkelijk 7.50 opleveren.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Bedankt, de link van PatrickM werkte heel gemakkelijk.
Inloggen, reis bewerken en de stappen doorlopen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ja, laatst heb ik het bij DB ook zo gedaan, snel online met een paar keer klikken. Super makkelijk! Een paar dagen later kreeg ik een brief per post ( :') ), gedateerd de dag na mijn aanvraag, met de mededeling dat er een bedrag werd toegekend. :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten