Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Die doet 't toch sowieso 9 van de 10 keer niet? (A)
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Of ze doen het wel maar er is geen personeel :D
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Oh ik heb volgens mij nog nooit meegemaakt dat er geen personeel was. Hoogstens dat vanwege weetikhethoeveel uur vertraging ze de boel dicht gooiden omdat ze ver over hun tijd heen zaten.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

Milco schreef: wo 06 okt 2021, 13:02 Toen ik laatst in de bus zat en er file was op de snelweg, reden we over de vluchtstrook. Toen er een uitvoegstrook kwam naar een tankstation langs de snelweg, reed de chauffeur hier overheen om vervolgens over het puntstuk te blijven rijden om de vluchtstrook te volgen. Bij de invoegstrook vanaf het tankstation werd wederom over het puntstuk gereden om de invoegstrook en daarna de vluchtstrook te blijven volgen.

Mag een bus in een dergelijk geval de uit- en invoegstrook en het puntstuk gebruiken of dient er feitelijk ingevoegd te worden in de file omdat de vluchtstrook de uitvoegstrook volgt terwijl de bus de hoofdrijbaan volgt?
Bij de ontheffing voor het rijden over de vluchtstrook, hier hebben de bussen speciaal ontheffing voor die ook in de bus aanwezig moet zijn, zit er ook een ontheffing voor het rijden over een verdrijvingsvlak of puntstuk, Het zou een beetje onhandig zijn om dan alsnog weer in te moeten voegen.
De ontheffing voor het rijden over de vluchtstrook wordt per wegdeel afgegeven met specifieke voorwaarden bij op- en afritten
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Als je een spitsstrook hebt die feitelijk de vluchtstrook is, mag je ook over een puntstuk rijden om op de vluchtstrook te blijven rijden dus dat lijkt me hier ook. Op de A13 bij Delft Zuid heb je zo'n situatie.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Milco schreef: wo 06 okt 2021, 13:02 Toen ik laatst in de bus zat en er file was op de snelweg, reden we over de vluchtstrook. Toen er een uitvoegstrook kwam naar een tankstation langs de snelweg, reed de chauffeur hier overheen om vervolgens over het puntstuk te blijven rijden om de vluchtstrook te volgen. Bij de invoegstrook vanaf het tankstation werd wederom over het puntstuk gereden om de invoegstrook en daarna de vluchtstrook te blijven volgen.

Mag een bus in een dergelijk geval de uit- en invoegstrook en het puntstuk gebruiken of dient er feitelijk ingevoegd te worden in de file omdat de vluchtstrook de uitvoegstrook volgt terwijl de bus de hoofdrijbaan volgt?
Op de A2 tussen Nieuwegein en Vianen en A27 tussen Knooppunt Everdingen en Gorinchem is het zo dat de bus voor de afrit van de vluchtstrook af moet en pas na de oprit er weer op mag.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Mag de bus dan eventueel wel de afrit nemen en via de oprit de snelweg weer opgaan (mits dat mogelijk is)?
Dat scheelt wel invoegen in de eventuele file.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Of het officieel mag durf ik niet te zeggen. Maar in de praktijk gebeurt het wel. Sowieso moet het verkeer dan wel echt stilstaan want in de meeste gevallen ben je toch sneller als je in de file invoegt
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Wat is de samenstelling van de nachttrein Stockholm-Malmö? (Hoeveel slaap-, lig- en zitrijtuigen?)

Ik heb al in de SJ-reisplanner gekeken, maar die geeft geen stoelindeling voor deze trein.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Wat is de vroegst vertrekkende reguliere trein (dus geen nachtnet of nachttrein) in Nederland?

Ik kom voorlopig tot de 32210 met vertrek om 4:59 uit Venlo. Wie kent vroegere treinen?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Ik bied 15808 om 4.48 vertrek in Amersfoort Centraal en 3317 om 4.42 vertrek in Enkhuizen, beide om voor 6 uur op Schiphol te zijn.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

1714 te Enschede om 04:46. Maar ik zie dat er inmiddels een eerdere is gevonden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

3317 is de vroegste. De reden hiervoor zijn de forenzenstromen naar Schiphol, waardoor er veel vroege treinen zijn naar de luchthaven (5700 begint bijvoorbeeld ook vroeg vanuit Utrecht). Vandaar ook die vroege 15808, maar ook de 4308 (4:44 uit Lelystad).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Pre-corona hoorde in het lijstje vroege treinen ook nog 7213, om 04.46 uit Dordrecht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Eveneens uit Dordrecht, maar 11 minuten later: de 5008.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gebruikersnaam »

Omdat het weer herfst is rijden er weer sanditetreinen, maar waar rijden deze eigenlijk, naast de in de reizigersdienst geïntegreerde omlopen? Ik weet dat ze op de trajecten Zwolle - Deventer en Roosendaal - Vlissingen rijden, maar het lijkt mij dat er ook op meer plekken gereden wordt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Is eigenlijk alleen SGM voorzien van Sandite of zijn er ook andere materieeltypes geschikt voor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Een aantal stellen SGM en twee stellen DDZ rijden op deze trajecten:

- Rsd-Vs
- Zl-Gn/Lw
- Vndc-Bkl
- Ut-Brn
- Asd-Hn
- Es-Apd/Zp
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

NS had het vorig jaar over 12 treinen, waarvan 8 reizigerstreinen die van een Sandite-installatie zijn voorzien. Maar op het moment weer ik alleen van SGM.

Daarnaast zijn als test alle 58 wit/blauwe FLIRTS voorzien van een klein sproeisysteem tegen gladheid en geluidsoverlast. Als dat een succes is krijgen alle sprinters dat.

https://nieuws.ns.nl/nieuwe-manier-van- ... de-herfst/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

SGM 2975 - 2980 en DDZ 7506 - 7507 waren altijd de Sandite treinstellen. Ze hebben ook aparte omlopen:
https://treinposities.nl/omloop/LMZ1/20211011
https://treinposities.nl/omloop/LMZ2/20211011
https://treinposities.nl/omloop/LMZ3/20211011
https://treinposities.nl/omloop/LMZ4/20211011
https://treinposities.nl/omloop/LMZ5/20211011
DDZ zou LBZ1 en LBZ2 moeten zijn geloof ik.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Die Sandite DDZs heb je alleen niet zoveel aan nu ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Die rijden gewoon, alleen als leeg materieel.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Gebruikersnaam »

Dank voor alle antwoorden :)
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Vanochtend heeft er nog een Sandite DDZ gereden als leeg mat voor een slag Zwolle - Groningen, zag ik voorbij komen op mijn Instagram
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Stel, je hebt een abonnement dat korting of vrij reizen geeft in de daluren, maar je wil in de spits reizen.

Kom je bij controle ermee weg als je vlak voor de spits incheckt, vervolgens terug naar huis gaat en pas later weer naar het station gaat en een trein tijdens de spits neemt?

Dit werkt uiteraard alleen bij stations zonder poortjes.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten