Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dank voor deze uitleg :pos:
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Is het mogelijk om met de 7900 in halfuursdienst te rijden met kruisingen in Wdn en Rat en een korte kering in Zl, of is de rijtijd daar (met name tussen Wdn en Rat) te krap voor?

De 17900 even niet meegerekend ;)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Technisch gezien misschien wel, maar dan help je de knoop in Zwolle om zeep.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik zie dat lijn 675 in Limburg (https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn ... Busstation) wordt gereden met touringcars van het type VDL Futura. Hoe zit dat met het in- en uitchecken? Hangen er cico's in de bussen of dien je dat bij de chauffeur te doen met een handheld?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Er hangen Cico's in de bussen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Goedemorgen, als ik bij de buschauffeur van Qbuzz DMG een kaartje wil kopen (met pin uiteraard), is dit dan enkel contactloos mogelijk of kan ik bij die pinapparaten ook gewoon mijn pinpas in dat apparaat steken en pincode intoetsen? Ik heb hier überhaupt eigenlijk nooit op gelet ongeacht welk gebied trouwens…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Doorgaans zijn het 'gewone' pinapparaten waar je het pasje ook in kunt steken. Hoe het specifiek in DMG zit, durf ik echter niet te zeggen.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

In DMG kun je ook gewoon de pas er insteken en met pincode betalen ja.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Kent de SNG-omroep de IC-treinseries niet? Ik zit nu voor de tweede keer in een SNG in de 3600, beide keren wel met reisinfo op de schermen maar zonder (automatische) omroep.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Ik meende dat de automatische omroep wordt uitgeschakeld bij IC-ritten zodat de HC zelf kan omroepen (net zoals in IC-ritten met regulier IC-materieel).
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ah, nou, dat heeft het personeel dan blijkbaar niet door want in Oss roept normaal de machinist om en in Ht de HC, maar ik heb helemaal niets gehoord vandaag.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Eige lijk zouden ze in mijn ogen alleen de omroep uit moeten zetten op de knooppunten. Stations zoals Wijhe, Olst, Dieren, Oss en Etten-Leur kunnen prima automatisch omgeroepen worden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Wat is er mis met de automatische omroep altijd aan laten en gewoon aanvullen indien nodig?

Ik maak trouwens best vaak mee dat er geen automatische omroep is in SNG. En áls ie het wel doet, dan worden er woorden ingeslikt.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Bemined schreef: za 13 nov 2021, 19:05Maar tegenwoordig is het prima met een automatisch systeem te doen, in Londen heb je op de sub-surface lijnen dit soort bakens zitten langs het perron die de deuren vrijgeven:
Hoe werkt dat dan? Ik kan me de volgende drie scenario's voorstellen:
  • Bestuurder moet met de ontvanger precies voor de transponder stoppen, dan openen de deuren automatisch.
  • Bestuurder rijdt langs de transponder en als die binnen X meter stopt gaan de deuren automatisch aan de goede kant open.
  • Bestuurder rijdt langs de transponder en als die binnen X meter stopt, kan hij met een simpele knopdruk de deuren aan de juiste kant openen.
Ik vermoed optie 2.
Het systeem is vast ook slim genoeg geprogrammeerd om precies de juiste deuren te selecteren als de trein (gepland) niet helemaal langs het perron past.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Optie 4.
Deuren worden nog steeds handmatig geopend en gesloten. Ook op de semi-automatische metrolijnen (GoA2). Alleen bij de DLR (GoA3) worden de deuren automatisch vrijgegeven.
En de metro moet met de ontvanger er precies voor staan (maar het zijn soms ook langere zendlussen).
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Bedankt voor de uitleg!
Het systeem is dus nog simpeler en "dommer" dan ik had verwacht.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Of een wat uigebreidere uitleg.

Het is nou eenmaal een verouderde metronet die ze nu aan het upgraden zijn. Volgens mij is er ook geen snelheidsbewaking op die lijnen die nog gebruik maken van tripcocks (Barkerloo, Piccadilly). De sub-surfacelijnen worden wel op dit moment omgebouwd naar CBTC dus vraag me af of ze datzelfde systeem in gebruik houden of dat het nu allemaal via CBTC wordt geregeld. Is wel merkbaar dat als er trajectdelen op CBTC over zijn dat het optrekken en afremmen veel sneller gaat dan eerder.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Er is hele primitieve snelheidsbewaking, sommige trainstops zitten namelijk op een timer waardoor ze precies op tijd zakken als de trein met de juiste snelheid rijdt :p Maar dit wordt in principe alleen op de gevaarlijkste punten zoals kopeindpunten toegepast waar te hard rijden grote gevolgen kan hebben. Overigens gebruikt Londen niet één systeem voor alle lijnen, het mag dan tegenwoordig wel allemaal de London Underground zijn, de lijnen kennen een totaal andere geschiedenis en zijn niet gestandaardiseerd. Zelfs de tunneldiameters verschillen, en dan heb ik het niet over de sub-surface en deep-level lijnen maar over deep-level lijnen die onderling verschillen en dus niet allemaal meer uitwisselbaar zijn.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Dat laatste was me idd wel duidelijk, toen ik ooit begreep dat de 2009-stock echt alleen op Victoria-Line kan rijden vanwege de lengtes en de breedte (en daardoor uitsteek) van de wagenbakken.
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Vervalt lijn 8 in Arnhem ?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Alle info over wijzigingen in Arnhem staat op https://www.breng.nl/nl/nieuws/dienstregeling-2022
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Korte vragen

Bericht door omaylie »

Zijn er in de provincie Utrecht meer van dit soort mini-DRISsen (zoals bij halte Hoefslag in Hagestein)?

Dit is van het type die ik voor zover ik weet alleen in Limburg heb gezien.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Geen idee, maar het zijn op het oog inderdaad dezelfde als in Limburg. Mocht iemand trouwens weten hoe je geluid uit die dingen krijgt (of ook licht? Want er staat een vinger met een lampje op), hoor ik het graag. Ik heb dus een paar keer meegemaakt dat zo'n ding vanuit het niets de eerstvolgende bussen begon om te roepen (bij de halte aan de overkant van de weg, zonder persoon in de buurt...), maar zelf heb ik dat omroepen nog nooit kunnen triggeren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Heb die dingen nog nooit gezien in de provincie Utrecht eerlijk gezegd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten