Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #20

Bericht door Z2N »

Erno-BE schreef:Is het niet mogelijk om een Breng-GTW aan een Arriva-GTW te koppelen? Dan kun je als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt, de [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] opheffen na 10 uur en de [serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] door 1x Arriva+1x Breng laten rijden en in de avondspits met 2x Arriva + 1x Breng laten rijden. De [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] vervoert voornamelijk lucht, omdat die in Arnhem nergens op aansluit (want geen [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]), terwijl de [serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] nog drukker is (immers biedt deze trein aansluitingen richting Utrecht en Nijmegen.)
De laatste 3100 vanuit de Randstad is om 22:14 in Ah, de laatste 30700 vertrekt om 18:48. Ligt het aan mij of klopt je punt niet? (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen #20

Bericht door Nitein-Repart »

Z2N schreef:
Erno-BE schreef:Is het niet mogelijk om een Breng-GTW aan een Arriva-GTW te koppelen? Dan kun je als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt, de [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] opheffen na 10 uur en de [serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] door 1x Arriva+1x Breng laten rijden en in de avondspits met 2x Arriva + 1x Breng laten rijden. De [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] vervoert voornamelijk lucht, omdat die in Arnhem nergens op aansluit (want geen [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]), terwijl de [serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] nog drukker is (immers biedt deze trein aansluitingen richting Utrecht en Nijmegen.)
De laatste 3100 vanuit de Randstad is om 22:14 in Ah, de laatste 30700 vertrekt om 18:48. Ligt het aan mij of klopt je punt niet? (A)
Ik bedoel een situatie als gisteren als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #20

Bericht door Z2N »

Zeg dat dan... :')

In theorie wel, in de praktijk niet omdat twee verschillende bedrijven en de verzekeringshel die daarbij komt. Voor een eenmalig iets loont het dan niet de moeite.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #20

Bericht door Wubbo »

De makkelijkste oplossing is dan een Arriva-trein opheffen en in hetzelfde pad een Breng-trein inleggen. Dan is je materieelplaatje wel wat anders, maar goed. Combineren kunnen die dingen wel, dat is het punt niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #20

Bericht door SuperGhost »

Dat ze konden combineren was zelfs een eis. Breng had daarom ook geen keuze in het materieel en moest hetzelfde gebruiken als Arriva (en Arriva moest verplicht een vervolgorder opnemen voor Breng).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #20

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:Is het niet mogelijk om een Breng-GTW aan een Arriva-GTW te koppelen? Dan kun je als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt, de [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] opheffen na 10 uur en de [serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] door 1x Arriva+1x Breng laten rijden en in de avondspits met 2x Arriva + 1x Breng laten rijden.
Ik dacht ooit eens gehoord te hebben dat er tijdens de spitsuren planmatig (verplicht) al treinen met 9 bakken GTW in die serie reden?
De [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] vervoert voornamelijk lucht, omdat die in Arnhem nergens op aansluit (want geen [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]), terwijl de [serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] nog drukker is (immers biedt deze trein aansluitingen richting Utrecht en Nijmegen.)
Komt dan het (overgrote) merendeel van de reizigers vanuit de richting Utrecht? :?
Je zou toch verwachten dat er ook reizigers uit Nijmegen of Arnhem zelf in zitten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #20

Bericht door SuperGhost »

Erno ontkent geloof ik nog het bestaan van spoorlijnen vanuit Arnhem naar Nijmegen, Tiel en Zutphen én het bestaan van woningen, winkels en bedrijven in Arnhem zelf (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #20

Bericht door Aking »

Mikos schreef:Er is dus net iets te weinig SGM en SLT om volgens planning te rijden, de rest van het materieel is op gepland niveau of daarboven.
Dus VIRM-12 op sletdiensten? 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:Is het niet mogelijk om een Breng-GTW aan een Arriva-GTW te koppelen? Dan kun je als de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] niet rijdt, de [serie=Stoptrein|2016|Doetinchem - Arnhem30700[/serie] opheffen na 10 uur en de [serie=Stoptrein|2016|Winterswijk - Arnhem30900[/serie] door 1x Arriva+1x Breng laten rijden en in de avondspits met 2x Arriva + 1x Breng laten rijden.
Ik dacht ooit eens gehoord te hebben dat er tijdens de spitsuren planmatig (verplicht) al treinen met 9 bakken GTW in die serie reden?
Als het al verplicht was wordt het niet meer structureel op alle omlopen gedaan, aangezien 2 van de 9 treinstellen van Breng nu op de Maaslijn rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #20

Bericht door SuperGhost »

Het was dan geloof ik ook alleen op 2 of 3 specifieke ritten in de topspits en niet alle spitsritten.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Tochjo »

In de concessie is vastgelegd dat treinen 30722, 30724, 30726 en 30728 (Dtc->Ah) en de treinen 30757, 30759, 30761 en 30763 (Ah->Dtc) met drie treinstellen gereden moeten worden. Dat kan alleen door alle negen stellen in te zetten. In de praktijk wordt dit niet gedaan, zo blijkt uit het feit dat twee stellen op de Maaslijn worden ingezet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #20

Bericht door SuperGhost »

Aangezien die verschuiving volgens mij ook deels op initiatief van de provincie/stadsregio is gegaan, lijkt het me dat Breng dan wel een (tijdelijke) uitzondering heeft gekregen ;-)
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1250
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen #21

Bericht door Frank93 »

Als de concessie naar een andere vervoerder gaat, is de vorige vervoerder dan verplicht om de routepijlen weg te halen? Ik kom in Purmerend nog wel eens een Arriva pijl tegen namelijk. Het is leuk dat ze er nog hangen maar vind het ergens ook wel een beetje slordig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Niet dat ik weet, maar de vervoerders zelf vergeten ze ook nogal eens. Hier vlakbij hangen nog routepijlen van Connexxion op een route waar al heel veel jaren geen bus meer komt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Korte vragen #21

Bericht door OmniLezer »

Ik vind ook Connexxion pijlen van lijn 186 in Barendrecht naar een doodlopende dijk. Dat is ook weer zo'n slordige fout.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door nvdw »

Volgens mij zijn gemeentes ook niet zo happig op die pijltjes en stickers. Uiteindelijk wordt het wel toegestaan maar vervolgens ruimt niemand het meer op... kwam in Gorinchem laatst nog een verdwaalde sticker op lantaarnpalen tegen voor lijn 257. Dat is al van minstens tien jaar terug...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

In Dordrecht hangt op het Lunenburgplein ook al jaren een bordje van lijn 258 van de ZWN, da's al bijna 20 jaar geleden dat de streekvervoerders samenwerkten met het Stadsvervoer Dordrecht door MAT-ritten nuttig te gebruiken voor diverse spitssneldiensten in de stad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen #21

Bericht door huibf »

Hermes zet de pijltjes op het haltebord zelf....
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #21

Bericht door dennistd »

Dan moet er natuurlijk wel een halte voor de afslag liggen. Of staat er dan op het haltebord: 'vijfde straat rechts, daarna tweede straat links en direct weer rechts' (A)
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen #21

Bericht door Zugführer »

:Y
In jouw voorbeeld staat er dan een blauwe pijl naar rechts met een 3 er in, dan een pijl naar links met een 2 er in en nog een pijl naar rechts, als ik me nu niet heel erg vergis :P
Icloud
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 30 nov 2016, 13:39

Re: Korte vragen #21

Bericht door Icloud »

Aan welke kant rijden hsl treinen op het duitse hsl spoor? Links net zoals in frankrijk belgie en nederland(gedeeltelijk)?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Gewoon rechts
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Suus »

In Duitsland rijden alleen de treinen tussen Aachen en de grens links.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Icloud
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 30 nov 2016, 13:39

Re: Korte vragen #21

Bericht door Icloud »

Aking schreef:Gewoon rechts
Zo gewoon is het niet, het grootste gedeelte van het europese hsl netwerk is links de standaard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Suus »

Er wordt in veel landen ook links gereden op het normale spoorwegennet. Op basis daarvan wordt dan ook bepaald op welke kant van de HSL-lijnen er wordt gereden.

Onder andere in België, het meerendeel van Frankrijk, Zweden en Italië wordt links gereden. Van Spanje weet ik het eigenlijk niet, maar volgens mij is het daar rechts.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten