Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Toevallig een toekomstig pad voor GoVolta, het zusterbedrijf van GCT? Hun aanvraag bij de ACM had als vroegste startdatum 1 mei 2024, en de indicatieve dienstregeling gebruikte treinnummer 1390, precies met dat pad van de 4472.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Lijkt dan inderdaad om de GoVolta trein Basel - Amsterdam te gaan, de aanpassing is precies op de daar aangegeven dagen. Dan was die verbinding dus blijkbaar al langer in voorbereiding, melding bij ACM was pas op 15 november maar treinpad had men blijkbaar al eerder aangevraagd bij ProRail als het al in de capaciteitsverdeling van 2024 is opgenomen.
Anoniem87

Re: Korte vragen

Bericht door Anoniem87 »

Wat voor accu zit er eigenlijk in de Volvo 7900 electric van Arriva? LFP, NMC of iets anders? En wat is de fabrikant? Ik kan hierover geen informatie vinden.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Volgens sustainable-bus is de fabrikant Akasol, al is dat niet officieel bevestigd. De accu in het artikel gebruikt NMC, maar ik weet niet zeker of dat ook het type is wat voor de 7900 gebruikt wordt.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Anoniem87 schreef: vr 01 mar 2024, 18:16 Wat voor accu zit er eigenlijk in de Volvo 7900 electric van Arriva? LFP, NMC of iets anders? En wat is de fabrikant? Ik kan hierover geen informatie vinden.
Ik kan het ook niet vinden, maar sowieso een fout in de specs gevonden:
Side and rear charging are optional*
[..]
* Removes front charging. Only one inlet can
be installed per vehicle
De Volvo's in Twente hebben twee 'inlets': zowel rechtsachter als rechts boven het voorwiel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom rijdt de 8600 tussen Waddinxveen en Gouda soms 7 minuten eerder (richting Waddinxveen) of 7 minuten later (richting Gouda) dan normaal?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

De 8600 kruist zichzelf normaal tussen Wadt en Gd, volgens mij gebeurt dat via sporen HV en HW van de hoge Gouwebrug.
Ik gok dat er op de momenten van versprongen rijden een goederenpad naar Den Haag in conflict zit. Of misschien wel een opening van de brug zelf.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Is vanwege de brugopening inderdaad, buiten de spits is de brugopening op even uren van :27 tot :32, precies op moment dat de 8600 rijdt dus. In de spits is de brugopening pas om :31 (vanwege de 7700 die oorspronkelijk wel aangevraagd is en pas later geschrapt is) en kan de 8600 dus wel rijden, maar zijn de 2000, 6800 en 1700 aangepast richting Den Haag.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

https://www.ret.nl/home/reisproducten/d ... icket.html

Wat zijn echte aanraders om met een dagkaart Zuid-Holland van € 15,50 te doen, naast de Rotterdamse metro en de Randstadrail?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
AnderzamNL
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 23 dec 2022, 13:45
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Bericht door AnderzamNL »

Ik zit dan te denken aan lijn 50 (Haarlem - Leiden). Misschien langs Kinderdijk met de 489 of 93? Of, als je van tunnels houdt, de 166 (Rtd Zuidplein - Dordrecht via de Hoeksche Waard).
Wat Den Haag betreft, zijn de 43, 45 en 385 leuke streeklijnen om te nemen (mijn mening!).
Het kaartje is ook nog geldig in de Waterbus, dat is ook een ervaring.
Beste reizigers, door een aanpassing in de dienstregeling is de dienstregeling aangepast. Plan uw reis in de app.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Waar houd je van? Ik vind lijn 104 tussen Renesse en Hellevoetsluis een leuke route hebben. Doordeweeks kun je dan vanaf Hellevoetsluis bijvoorbeeld met lijn 105 richting Brielle, zijn leuke smalle weggetjes. Of vanaf Hellevoetsluis met de 404/403 via Rockanje.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

Ik vind de 383, van Rotterdam Capelsebrug naar Den Haag Centraal wel een leuke lijn, ondanks de stadsroute door Capelle. De 194 en 196 (Capelsebrug-Bergambacht en Capelsebrug-Gouda) ook. De andere richting op hou ik ook heel veel van de 436, van Stellendam naar Rotterdam Zuidplein. Deze is goed te combineren met een deel van de 104, die eerder ook al genoemd is.
zij/haar/hen/hun
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Mijn voorkeur gaat uit naar dijkweggetjes of door de heuvels, dat laatste heb je helaas niet in Zuid-Holland en Zuid-Limburg vind ik te ver vanuit de Achterhoek voor één dag en ik heb geen zin in twee keer anderhalf uur Maaslijn. Verder vind ik spoorgebonden openbaar vervoer ook interessant en de ParkShuttle in Capelle aan den IJssel wil ik ook nog eens een keer bekijken.

Voor aanstaande zondag zijn de weersverwachtingen goed, dus dan wil ik misschien een dagje uit (dus we moeten wel uitgaan van een zondagsdienstregeling). Voor langeafstanden fietsen moet het wel minstens 15 graden Celsius worden en dat wordt het dit weekend niet helaas.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Tramlijn 11 in Den Haag is wel leuk. :)
Buslijn 33 tussen Delft en Maassluis trouwens ook.
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 06 mar 2024, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Jammer dat het zondag is, ik vind zelf de combi bus 40 (RET) + tram 1 (HTM) wel leuk alleen rijdt de 40 niet in het weekend.

Je zou ook nog kunnen kijken naar lijn 147 Alphen a/d Rijn - Uithoorn, lijn 90 Utrecht - Gelkenes en de lijnen 190, 194 en 196 rondom Gouda. Die hebben allemaal best leuke routes vind ik. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Korte vragen

Bericht door ThatPCDude »

De lijn 56 tussen Leiden en Leimuiden is er ook eentje die over smalle weggetjes door de polder en langs schattige dorpjes als Oud Ade gaat, echt een aanrader! Verder kan ik de Haagse tramlijn 12 ook wel aanraden, alsmede de Hoekse Lijn (uiteraard), de Haagse Semimetro en de 2 R-NET ringlijnen in Voorne-Putten zijn ook wel geinig.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Is er eghens een museum waar een kassiek seinhuis/seintoestel met de beveiliging (vaak linealen genoemd) in werking (mockup) te zien is?
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Het spoorwegmuseum in ieder geval. Volgens mij gebruiken de ZLSM en SHM het ook in echt bedrijf, maar ik weet niet zeker of hun seinhuizen open zijn voor bezichtiging.
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Korte vragen

Bericht door erjeebee »

ThatPCDude schreef: zo 10 mar 2024, 21:54 lijn 56 tussen Leiden en Leimuiden
En vergeet niet helemaal achterin te gaan zitten voor een optimaal achtbaangevoel als de bus over de bultbruggetjes in die smalle weggetjes rost.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Korte vragen

Bericht door ThatPCDude »

Dionysusnu schreef: di 12 mar 2024, 02:43 Het spoorwegmuseum in ieder geval. Volgens mij gebruiken de ZLSM en SHM het ook in echt bedrijf, maar ik weet niet zeker of hun seinhuizen open zijn voor bezichtiging.
die van de SHM is vziw open voor bezichtiging
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Korte vragen

Bericht door ThatPCDude »

erjeebee schreef: di 12 mar 2024, 07:07 En vergeet niet helemaal achterin te gaan zitten voor een optimaal achtbaangevoel als de bus over de bultbruggetjes in die smalle weggetjes rost.
Die citea's hebben daar gelukkig wat minder last van dan de Scania's in de Zaanstreek en het Waterland, als die over een heuvel rijden zit je met je hoofd tegen het plafond aan :lol: :lol:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

IIVQ schreef: di 12 mar 2024, 00:35 Is er eghens een museum waar een kassiek seinhuis/seintoestel met de beveiliging (vaak linealen genoemd) in werking (mockup) te zien is?
Als je daar interesse in hebt moet je zeker eens naar de seinwezendag bij de ZLSM: https://miljoenenlijn.nl/evenement/seinwezendag/
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Chrysa schreef: wo 31 jan 2024, 00:16
umbusko schreef: di 30 jan 2024, 17:18 Ik probeerde te kijken of de SJ EuroNight voor mij een optie is op een zondagnacht midden maart (de 17de), maar er verschijnt een melding dat de boeking nog niet geopend is omdat er werkzaamheden gepland worden en de dienstregeling nog niet rond is. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Is het waarschijnlijk dat de trein toch nog gaat rijden.
Ja, SJ is nogal berucht dat ze kaartjes pas heel laat vrijgeven wanneer er werkzaamheden gepland worden.
Ik zou ervanuit gaan dat ze rijden, of een van de vele betaalbare veren tussen Duitsland en Zweden pakken.
Huidige status: nog 5 dagen te gaan, de trein staat nog steeds in de systemen als "Banarbete planeras" (maar wel met een licht gewijzigde tijd, die het theoretisch mogelijk zou maken dat deze trein als eerste na de werkzaamheden (die tot 00:00 duren) het spoor op zou kunnen), en de klantenservice van SJ probeert me af te schepen met het standaardantwoord dat ik 1x/week moet kijken ( :') ) en zegt vervolgens: ik heb geen informatie, sorry. :')
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

dennistd schreef: di 12 mar 2024, 11:54 Als je daar interesse in hebt moet je zeker eens naar de seinwezendag bij de ZLSM: https://miljoenenlijn.nl/evenement/seinwezendag/
Oh dank je! Dat klinkt interessant!
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: di 12 mar 2024, 12:07
Chrysa schreef: wo 31 jan 2024, 00:16
umbusko schreef: di 30 jan 2024, 17:18 Ik probeerde te kijken of de SJ EuroNight voor mij een optie is op een zondagnacht midden maart (de 17de), maar er verschijnt een melding dat de boeking nog niet geopend is omdat er werkzaamheden gepland worden en de dienstregeling nog niet rond is. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Is het waarschijnlijk dat de trein toch nog gaat rijden.
Ja, SJ is nogal berucht dat ze kaartjes pas heel laat vrijgeven wanneer er werkzaamheden gepland worden.
Ik zou ervanuit gaan dat ze rijden, of een van de vele betaalbare veren tussen Duitsland en Zweden pakken.
Huidige status: nog 5 dagen te gaan, de trein staat nog steeds in de systemen als "Banarbete planeras" (maar wel met een licht gewijzigde tijd, die het theoretisch mogelijk zou maken dat deze trein als eerste na de werkzaamheden (die tot 00:00 duren) het spoor op zou kunnen), en de klantenservice van SJ probeert me af te schepen met het standaardantwoord dat ik 1x/week moet kijken ( :') ) en zegt vervolgens: ik heb geen informatie, sorry. :')
Wow, de kaartjes zijn vandaag in de verkoop gegaan. Drie dagen voor de rit, lekker op tijd. :') Ik ben benieuwd hoe rustig de trein gaat zijn, de twee dagen ervoor rijdt hij niet, de dag erna is hij uitverkocht. Het slaaprijtuig was niet boekbaar, niet dat ik dat per se van plan was, maar ik heb een reservering in een 6-persoonscouchette dus ik ben blij. *O* Een andere optie om op tijd terug te zijn heb ik namelijk niet kunnen vinden: omdat Pinneberg-Hamburg Hbf eruit ligt zou het me zelfs met gewone treinen en weinig slaap niet lukken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten