Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

De Zwitserse dubbeldekkers op de IC-diensten hebben inderdaad een vrij curieuze opbouw met de bakovergang op de bovenverdieping in plaats van dat het rijtuig in zekere mate split level heeft boven de draaistellen. Dat gaat dan niet samen met enkeldeks rijtuigen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Nou zet de SBB regelmatig een paar enkeldeks rijtuigen (incl.stuurstand) vóór de stuurstand van een dubbeldeksstam, dat maak doorlopen ook een beetje lastig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Dat doet de SBB wel vaker met spitsversterkingen, zelfs als alles enkeldeks is kan er nog een stuurstand ergens in het midden van de trein zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JothamvW
Berichten: 1230
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

En natuurlijk bestaat er ook nog de Desiro HC/BR 462 die op de Rhein-Ruhr-Express rijdt en zowel enkeldeks als dubbeldeks rijtuigen heeft.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Chrysa
Berichten: 8004
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

ArrivaBas schreef: za 10 jun 2023, 21:28 De Zwitserse dubbeldekkers op de IC-diensten hebben inderdaad een vrij curieuze opbouw met de bakovergang op de bovenverdieping in plaats van dat het rijtuig in zekere mate split level heeft boven de draaistellen.
Doodnormaal bij treinstellen.
Daniel schreef: za 10 jun 2023, 22:03 Dat doet de SBB wel vaker met spitsversterkingen, zelfs als alles enkeldeks is kan er nog een stuurstand ergens in het midden van de trein zitten.
Of een locomotief, hoewel dat niet meer veel voorkomt. Rhätische Bahn heeft daar wel een handje van in mijn ervaring, hoewel dat met de nieuwe Capricorn-treinen misschien ook wat minder is.
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Sommige Tsjechische treinen met oud materieel willen ook nog wel eens een mix hebben, typisch een locomotief, één enkeldeksrijtuig en één dubbeldeksrijtuig of zo.

Als het binnen één treinstel moet hebben we natuurlijk de DDZ nog. (A)
douwepouwe
Berichten: 1
Lid geworden op: za 10 jun 2023, 20:57

Re: Korte vragen

Bericht door douwepouwe »

Waarom is er geen trein (intercity) van het zuiden naar het noorden, dus van bijv. Maastricht of Eindhoven naar Zwolle of misschien zelfs Groningen/Leeuwarden via Den Bosch, Arnhem, Nijmegen, Deventer:?: Scheeld mij een hoop overstappen
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik vermoed omdat dit dienstregeling technisch niet past. Overigens kan het wel eens met maar één overstap.
Dionysusnu
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Waarom is een kaartje Maastricht - Groningen (€29,40) goedkoper dan een kaartje Woerden - Groningen (€30,82)?
Even als voorbeeld vertrek dinsdag 13 juni om 10:00, vol tarief 2de klas.
Of ipv Maastricht bijvoorbeeld Den Haag Centraal, waarbij je zelfs langs Woerden reist. Voor reizigers uit Woerden is het dus goedkoper om een langer kaartje te kopen.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Dat heeft niets met Woerden te maken. Vanuit het hele land is het die dag duurder om naar Groningen te reizen. Een kaartje vanuit Gouda of Rotterdam kopen heeft dus ook geen nut.
De reden daarvoor is dat er op 13 juni werkzaamheden aan het spoor rond Hoogeveen zijn, waardoor je via Leeuwarden moet reizen. De sneltrein tussen Leeuwarden en Groningen is van Arriva en die willen daar extra geld voor.
22 juni zijn de werkzaamheden voorbij en betaal je gewoon weer €29,40.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dionysusnu schreef: zo 11 jun 2023, 09:07 Waarom is een kaartje Maastricht - Groningen (€29,40) goedkoper dan een kaartje Woerden - Groningen (€30,82)?
Het bedrag wat jij noemt klopt niet: je mag tijdens de werkzaamheden namelijk met je NS vervoerbewijs reizen met de treinen van Arriva tussen Groningen en Leeuwarden. Dus je betaalt het 'gewone' maximumtarief van 29,40 euro. Ik weet ook niet waar jij dat andere tarief vandaan hebt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21382
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Kun je die extra kosten dan declareren bij NS?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

PHS schreef: zo 11 jun 2023, 09:57Dus je betaalt het 'gewone' maximumtarief van 29,40 euro. Ik weet ook niet waar jij dat andere tarief vandaan hebt.
Dat andere tarief komt gewoon uit de reisplanner van NS, maar klopt inderdaad niet want die rekent gewoon dat stuk met Arriva apart mee wat inderdaad tijdens deze werkzaamheden niet van toepassing is.

Kortere reizen die duurder uit de planner komen zijn altijd een aanwijzing voor een vervoerderwissel in de tariefberekening op lange afstanden. Komt er simpelweg op neer dat er dan meer tariefeenheden van het maximum over blijven voor Arriva om tegen hun tarief te berekenen, wat duurder is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dionysusnu
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

PHS schreef: zo 11 jun 2023, 09:57
Dionysusnu schreef: zo 11 jun 2023, 09:07 Waarom is een kaartje Maastricht - Groningen (€29,40) goedkoper dan een kaartje Woerden - Groningen (€30,82)?
Het bedrag wat jij noemt klopt niet: je mag tijdens de werkzaamheden namelijk met je NS vervoerbewijs reizen met de treinen van Arriva tussen Groningen en Leeuwarden. Dus je betaalt het 'gewone' maximumtarief van 29,40 euro. Ik weet ook niet waar jij dat andere tarief vandaan hebt.
Het is direct uit de kosten getoond in de NS website reisplanner. Ik heb niet geprobeerd daadwerkelijk een e-ticket te kopen maar ik hoop toch dat dat wel de goede prijs geeft dan..
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21382
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Zijn fietsdagkaarten van NS ook geldig bij de andere treinvervoerders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8702
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Als ik google op "Fietsdagkaart NS" en even de eerste link open dan kom ik op de pagina op NS.nl. Daarop staat: "Ook geldig bij andere vervoerders".
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
tsov
Berichten: 4086
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door tsov »

Ik neem aan als ik de voorwaarden zo lees dat hij ook geldig is naar Eijsden, maar weet het NMBS-personeel dat ook?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13210
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Eijsden is tarieftechnisch een gewoon NS-station, dus de NMBS zal het NS-fietskaartje gewoon accepteren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ZO6176
Donateur
Berichten: 6050
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Ik heb altijd het idee bij die Belgen: als je maar iets laat zien is het wel best
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Een OV Chipkaart vinden ze ook goed. Ingecheckt of niet.
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dit traject is dan ook berucht om zijn groepen jongeren (al dan niet met fiets) die zonder in te checken reizen, omdat de Belgische conducteurs geen apparatuur hebben om chipkaarten uit te kunnen lezen. Omdat het NS niets interesseert, wordt daar niets aan gedaan en heeft Eijsden dramatisch lage cijfers qua gebruik. Want buitenlandse reizigers worden niet gemeten (al zijn die er niet zoveel, want de meeste Eijsdenaren fietsen naar Visé vanwege de exorbitante tarieven voor die 3 minuten de grens over) en niet-ingecheckte chipkaarten natuurlijk ook niet :')
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Korte vragen

Bericht door Roeland »

douwepouwe schreef: zo 11 jun 2023, 08:04 Waarom is er geen trein (intercity) van het zuiden naar het noorden, dus van bijv. Maastricht of Eindhoven naar Zwolle of misschien zelfs Groningen/Leeuwarden via Den Bosch, Arnhem, Nijmegen, Deventer:?: Scheeld mij een hoop overstappen
Enerzijds vanwege de vervoersvraag, anderzijds vanwege de infrastructuur.
Er is gewoon te weinig vraag voor rechtstreekse treinen tussen alle landsdelen.
Van de Limburgse reizigers gaat bijv. een groter deel richting Utrecht / Amsterdam dan naar Arnhem / Nijmegen. Dus geeft NS de grootste stroom een rechtstreekse verbinding, en moeten Limburgers die naar bijv. Arnhem of Zwolle willen, overstappen (in Utrecht of in Den Bosch).
Zwolle en Den Bosch hebben met veel steden wel een rechtstreekse verbinding.
De stations ten noorden van Zwolle niet, omdat station Zwolle daar niet op gebouwd is. Vanuit Groningen / Leeuwarden is er geen "rechtdoor-verbinding" naar Deventer e.v.
Maar met een overstap in Utrecht zijn de meeste grote steden in het noorden / zuiden wel goed bereikbaar.
hauptbahnhof
Berichten: 3929
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik kan mij ook voorstellen dat zo'n extreem lange treinrit niet gewenst is. Is vertragingsgevoelig en ook niet efficiënt qua materieelinzet tenzij je echt tussentijds gaat koppelen/ontkoppelen.
MaartenD
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Maastricht - Eindhoven - Zwolle of Eindhoven - Groningen zijn ongeveer even ver als de bestaande routes Maastricht - Alkmaar en Heerlen - Enkhuizen, dus zo extreem lang zijn die routes niet.
En in het verleden hadden we spitstreinen, Groningen - Horst-Sevenum en zo.
Roeland schreef: ma 12 jun 2023, 08:41
De stations ten noorden van Zwolle niet, omdat station Zwolle daar niet op gebouwd is. Vanuit Groningen / Leeuwarden is er geen "rechtdoor-verbinding" naar Deventer e.v.
Korste route vanuit Eindhoven gaat via Utrecht, niet via Arnhem (scheelt wel 400 meter 8-) ).
Maar inderdaad, die reizigersvraag, dat lijkt me de grootste reden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten