Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

ICE 942 & ICE 75 had ik in gedachten.
Maar is het sowieso niet wijs om te reserveren?
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Zie mijn bericht hierboven: geen toeslag, optionele reservering, in de zomer zeker aan te raden. :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Oh had ik er niet bijgezet (terwijl ik dacht van wel), het gaat om september dit jaar. Zou dat nog net in het zomerseizoen vallen?

Edit: en ik reis 1e klas (althans, dat is mijn plan).
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als je op vrijdag of zondag reist zou ik elke tijd van het jaar reserveren, voor de andere dagen is het wisselvallig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

In mijn ervaring zou er in september eerste klas wel een stoel vrij moeten zijn, maar voor je gemoedsrust is het wellicht beter toch een stoel te reserveren, zeker ook omdat je een flinke reis maakt. Ik zou persoonlijk wel de overstap in Hannover wat ruimer maken dan 13 minuten, of een andere route kiezen. Via München is sneller en dan reis je niet oost-west-oost. Tenzij het je daar om te doen is natuurlijk. ;)

Edit: 09:37-18:48 via München en St. Margrethen bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Voor de Sprinter-ICE's tussen Berlijn en München (met minder dan 4 uur reistijd) zou ik altijd reserveren, die treinen zijn chronisch vol.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

In oktober 2008 op reis in een ICE Basel-Hamburg op een woensdag. Op één rijtuig na vol gereserveerd. Tussen Frankfurt en Hannover overvol. Later in oktober 2017 in ICE105 naar Basel op een vrijdag. Ook in de eerste klasse was een zitplaats zonder reservering vinden een uitdaging.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Ik neem hem vaak, en de enige keer dat ik die trein vol heb gezien is de dag voor Zwitserland de grens dicht zou gooien voor Nederlands ivm corona. Ik reis vooral doordeweeks, misschien scheelt dat.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

umbusko schreef: di 26 jul 2022, 00:14 In mijn ervaring zou er in september eerste klas wel een stoel vrij moeten zijn, maar voor je gemoedsrust is het wellicht beter toch een stoel te reserveren, zeker ook omdat je een flinke reis maakt. Ik zou persoonlijk wel de overstap in Hannover wat ruimer maken dan 13 minuten, of een andere route kiezen. Via München is sneller en dan reis je niet oost-west-oost. Tenzij het je daar om te doen is natuurlijk. ;)

Edit: 09:37-18:48 via München en St. Margrethen bijvoorbeeld.
Dit kwam uit de Hafas planner, maar misschien moet ik mijn ideeën wat kritischer bekijken.
Het is sowieso nog even afwachten wat mijn reisgezel wil, die kan daar volgende week uitsluitsel over geven. Waarschijnlijk ga ik jullie dan overladen met vragen. Misschien vraag ik jullie wel (of in ieder geval de gene die dat leuk vinden om te doen) een planning te maken. :p

De rest, dank voor de antwoorden.
🍉
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

regenmaker schreef: za 23 jul 2022, 07:13
Milco schreef: vr 22 jul 2022, 18:47 Ik reis volgende week in Duitsland tussen Düsseldorf en Wuppertal, waarbij ik gebruik moet maken van het "SEV" oftewel treinvervangend busvervoer. Is het SEV op station Düsseldorf Hbf. een beetje makkelijk te vinden op zo'n groot station? Iemand ervaringen?
Ligt eraan hoe ver je nog na Wuppertal nog moet, maar je kan ook vanaf Düsseldorf-Benrath de reguliere bus naar Wuppertal-Vohwinkel nemen, de 784.
Ik heb nu inderdaad gepland donderdag vanuit Elten de RE19 te pakken naar Wesel, daar halfuurtje later de RE5 en dan vanaf Benrath lijn 784 naar Vohwinkel. Terug vanuit Wuppertal ga ik via Solingen met de lijnen CE64, 681 en 782 naar Düsseldorf (op loopafstand van Hbf) en daar pak ik dan de RE 19 terug naar Elten. Vrijdag ga tot Gronau/Glanerbrug nog door Duitsland naar huis, met de RE 19 naar Emmerich en dan achtereenvolgens met bus 88, 61 en S75 uiteindelijk naar Münster Hbf.

Vraagje nog trouwens: ik zie dat de RE 19 gesplitst wordt en dat één deel naar Emmerich en Arnhem rijdt uiteindelijk. Moet ik vanuit Düsseldorf naar Elten in het voorste of achterste treindeel stappen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Voorste treindeel gaat naar Arnhem. Al wil dat deel wel eens uitvallen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Afbeelding

Afgelopen zondag heb ik te Maarssen dit busje gefotografeerd van de U-Flex. Van wie is dit busje? Achter de voorruit staat het nummer 1294.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Die zijn van Willemsen-De Koning.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Bedankt
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ik ga morgen naar België en ik heb een paar vragen:
- Kun je je buskaartje bij TEC gewoon in de bus kopen of moet dit via de app (of een mobib-kaart)?
- Voor Charleroi kan ik een dagkaart vinden, maar kan die echt alleen op een mobib-kaart?
- Zo'n mobib-kaart, waar kun je die kopen? Ik lees over bij het loket op een station, maar is die dan ook direct klaar?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Losse kaartjes zouden in België weer bij de chauffeur verkrijgbaar moeten zijn, nu mondkapjes in het Belgische OV niet meer verplicht zijn en de plastic schermen in het gangpad achter de chauffeur verwijderd zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Volgens mij kan het tegenwoordig weer in alle bussen, maar het is duurder en je krijgt een slap bonnetje.

Een MOBIB wordt direct voor je gemaakt en kost €5. Voor een persoonlijke moet je een ID en een pasfoto meenemen, maar bij de NMBS maakten ze zelf met een webcam een foto. Die kaart is dus meteen klaar, duurt misschien een minuut.

Die dagkaart Charleroi weet ik niet zeker.
Edit: zie hier onder "waar koop ik ze?": je kunt hem laden op een MOBIB of op papier (duurder) kopen bij een chauffeur of in de automaten van de metro van Charleroi. Niet in de app.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De app van de TEC is vanaf vanavond voor een periode van 12 uur niet te gebruiken wegens onderhoud…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Zojuist het 9-Euro-Ticket gekocht bij de automaat in Arnhem. Maakt het uit op welke wijze ik mijn naam schijf op het kaartje: voornaam, achternaam of achternaam, voornaam of achternaam, voorletter?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij de tickets uit die automaat is de volgorde Voornaam Achternaam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Top, dankjewel!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Suus schreef: wo 27 jul 2022, 16:43 De app van de TEC is vanaf vanavond voor een periode van 12 uur niet te gebruiken wegens onderhoud…
Scheelt dat ik pas om 11.02u uit Oldenzaal vertrek. Ben om 15.21u in Luik waar ik dan in mijn beste Engels ga proberen een mobib-kaart te krijgen bij het loket. Denk dat Nederlands daar bij voorbaat al een kansloze poging is :roll:
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Op Liège Guillemins bij de NMBS zijn ook wel Nederlandssprekenden uit eigen ervaring.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Dan gaan we dat gewoon proberen. Mijn accent verraadt vast al wel dat ik geen Frans spreek (A)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Schrijf anders op een briefje wat je wilt hebben met de prijs en periode er bij en laat dat zien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten