Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Toen ik in Visé een MOBIB-kaart liet maken en ik dapper in het Frans begonnen was, vroeg de dame achter het loket mij - na het zien van mijn Nederlandse ID - of ik Duits sprak. Daarna hebben we de conversatie in het Nederlands gevoerd. Kortom, België. :')
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Luik is volgens mij de meest cosmopolitische van de Waalse steden. Ik zou beginnen te vragen of ze Engels spreken.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

En in meer toeristische gebieden, zoals de Ardennen in de zomer, spreekt men ook behoorlijk Nederlands.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Helemaal gelukt, ze spraken gelukkig Nederlands (met un petit accent) *O*
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Waarom kun je eigenlijk bij NS International met Bancontact (Belgische iDEAL) en Sofort (Klarna) betalen, maar niet bij NS? Uiteindelijk is het toch hetzelfde bedrijf.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen

Bericht door microshit »

Omdat het toch nog wel verschillende BV's zijn. Dan heb je al snel een apart contract nodig met betalingsverwerkers. En vervolgens wordt het een stukje kosten/baten om verschillende opties in de beide sites in te bouwen, naast dat er ook weer kosten aan elke betaalmiddel kunnen zitten.
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Korte vragen

Bericht door YSH »

Is de internationale boekingsmodule niet ook samen ontwikkeld met de NMBS? Dan moeten de Belgische betaalmethodes er sowieso in zitten, kan je ze op de Nederlandse site ook net zo goed aanbieden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het boekingssysteem van NS International (en B-Europe) is ooit als joint-venture ontstaan, vandaar de naam BeNe Rail. Tegenwoordig is het een Belgisch bedrijf gevestigd in een kantoor van de NMBS waar in ieder geval NS, DSB en CFL hun internationale treinreismodule inkopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Ik weet dat er (in ieder geval tot recent) op een aantal zijlijnen in Hongarije nog minder treinen reden door 'corona.' Op de site van MAV doet de link die naar de informatie daarover moet leiden het niet. Kan ik ervan uitgaan dat de reisplanner actueel is? Voor bijvoorbeeld Hidasnémeti - Abaújszántó toont de reisplanner elke twee uur een trein, dat lijkt me niet te kloppen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

In de zomermaanden rijden twee extra treinparen volgens de dienstregeling, dus dat geeft intervallen van 4/2/4/2 uur. Het lijkt me dat ze die treinen niet in de dienstregeling zouden zetten als ze niet zouden rijden.

Edit: Het is ook een recent bestand, van 20 juni. Op deze pagina vind je de dienstregelingen terug, inclusief datum van bewerking in de rechterkolom. Voor sommige trajecten staat er ook een dienstregeling voor een beperktere periode bij. De enige coronabeperkingen die ik daar vind zijn deze, voornamelijk vervallen restauratierijtuigen.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Korte vragen

Bericht door Bart »

Geen direct ov-gerelateerde vraag maar waarom drukt de media de inflatie altijd uit in jaar-op-jaar veranderingen (10%), maar een loonbod (zoals het bod van NS dat afgewezen is door de vakbonden) als 8% gemeten over 2.5 jaar? Dat maakt het toch moeilijk vergelijken?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

umbusko schreef: di 02 aug 2022, 16:20 In de zomermaanden rijden twee extra treinparen volgens de dienstregeling, dus dat geeft intervallen van 4/2/4/2 uur. Het lijkt me dat ze die treinen niet in de dienstregeling zouden zetten als ze niet zouden rijden.

Edit: Het is ook een recent bestand, van 20 juni. Op deze pagina vind je de dienstregelingen terug, inclusief datum van bewerking in de rechterkolom. Voor sommige trajecten staat er ook een dienstregeling voor een beperktere periode bij. De enige coronabeperkingen die ik daar vind zijn deze, voornamelijk vervallen restauratierijtuigen.
Dank! *O*
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Bart schreef: di 02 aug 2022, 17:34 Geen direct ov-gerelateerde vraag maar waarom drukt de media de inflatie altijd uit in jaar-op-jaar veranderingen (10%), maar een loonbod (zoals het bod van NS dat afgewezen is door de vakbonden) als 8% gemeten over 2.5 jaar? Dat maakt het toch moeilijk vergelijken?
Omdat dat dan een totale stijging is over verschillende momenten. Bijv. beginnend met een stijging van 3%, dan een jaar later een stijging van 2% en na 1,5 jaar nog een stijging van 2,8% maakt samen een stijging van 8% vergeleken met de begindatum.

Inflatie is veel makkelijker, de theoretische "mand" producten heeft namelijk gewoon een prijs X 12 maanden geleden en nu een prijs Y. Een loonbod gaat vaak van A via B, C en D naar E, dat is een stuk lastiger uit te drukken.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Het ligt ook ditmaal dus niet aan de media, maar aan de taaie werkelijkheid waarvan verslag gedaan wordt. Dat betekent dan inderdaad dat je als nieuwsconsument de hersentjes moet laten kraken, maar daar zijn ze voor, dus kwaad kan het niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij inflatiecijfers mis ik ook maandcijfers. Hoeveel duurder zijn nu de boodschappen dan vorige maand?

Want die inflatie merk ik wel hoor. Begin dit jaar kocht ik vaak vier avocado’s voor een euro, en nu krijg ik er nog maar drie voor dat geld :(

Gelukkig heb ik vanwege de inflatie een salarisverhoging gekregen van de chef :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Hier in Zwitserland valt het allemaal nog wel mee, alleen de chips is nu nog duurder geworden dan hij al was. 4.20 voor een zak gaat me veel te ver. Verder lijkt er een prijzenoorlogje gaande, de prijzen in de supermarkt zijn flink gezakt vergeleken met vorig jaar.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

De Zwitserse Frank is t.o.v. de Euro de laatste tijd dan ook flink in waarde gestegen 😃
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Die 22 franc in mijn portemonnee is mijn pensioenplan. *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

De prijzen voor bier op het terras zijn echt de pan uit gerezen zeg. Halleluja, voor drie bier heb je tegenwoordig een maaltijd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Hoe keren de 4600 (doordeweeks) en 6300 (weekend) eigenlijk te Leiden Centraal?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Volgens mij via het keerspoor dat tussen Leiden Centraal en De Vink ligt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

:Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Bedankt. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Korte vragen

Bericht door lint41 »

Kun je bij station Emmerich je auto rustig en veilig een nachtje laten staan?
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Ja hoor, geen enkel probleem. Ik laat mijn auto soms 2 weken daar staan als ik op vakantie ga.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten