Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
anonymous_1
Berichten: 69
Lid geworden op: do 26 dec 2019, 20:16

Re: Korte vragen

Bericht door anonymous_1 »

Weet iemand waar er in Duitsland momenteel Ersatzzüge rijden met gehuurde rijtuigen? Het liefst een beetje in het westen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Korte vragen

Bericht door sirvinniei »

Weet iemand of er een goede overzichtskaart is van het Belgische treinennet (of op z'n minst het intercitynet gezien de vele piekuurtreinen)?
Heb zelf nog niks kunnen vinden.
Ik heb geen onderschrift
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

De officiële netkaart, maar die heeft geen treinseries. En zie verder hier op HGBTF.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Er is ook nog een overzicht hier.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Of in tabelvorm:

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Korte vragen

Bericht door sirvinniei »

Veel dank
Ik heb geen onderschrift
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

https://bahnblogstelle.com/199743/tarif ... skalation/

Hoe groot is de kans dat er op zaterdag 25 maart en woensdag 29 maart stakingen plaatsvinden bij Deutsche Bahn?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Heel groot.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

anonymous_1 schreef: ma 27 feb 2023, 23:14 Weet iemand waar er in Duitsland momenteel Ersatzzüge rijden met gehuurde rijtuigen? Het liefst een beetje in het westen.
Zeker, in deze spreadsheet een overzicht + wat andere omlopen. Maar momenteel moet je vooral in Baden-Württemberg zijn.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... p=drivesdk
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
anonymous_1
Berichten: 69
Lid geworden op: do 26 dec 2019, 20:16

Re: Korte vragen

Bericht door anonymous_1 »

Bedankt, hier kan ik mee vooruit.
Väggar
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 19:51

Re: Korte vragen

Bericht door Väggar »

Rijdt lijn 430 nog naar het busstation in Reusel? Ik meen hier ergens gelezen te hebben dat dat tijdelijk onderbroken zou worden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Volgens De Lijn nog wel; maar bij de nieuwsberichten op de homepage staat dat deze sinds 27 februari 2023 is ingekort tot Arendonk De Brulen, aan de Belgische zijde van brug.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

Weet iemand hoe lang van te voren je kan zien of een bus tijdens een staking wel of niet rijdt, en welke website de beste informatie heeft?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Je ziet het pas op de dag zelf wat er wel en niet rijdt en dat nog eens kort van te voren. Zelf vind ik de ovinfo-app vaak het meest betrouwbaar.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

De data over wat wel en niet rijdt moeten sowieso bij de vervoerders vandaan komen. Ervan uitgaande dat de verschillende websites en apps het verwerken van die data bij kunnen benen, maakt het eigenlijk geen verschil welke site of app je gebruikt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Als je weet welke lijn je bus/chauffeur voor jouw rit reed werkt daar naar kijken vaak ook heel goed.
Bij sommige vervoerders komt de info niet altijd bij vervolgritten al direct in de app door, maar via eerdere ritten kan je het dan toch bijtijds al zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

verfmeer schreef: di 07 mar 2023, 13:22 Weet iemand hoe lang van te voren je kan zien of een bus tijdens een staking wel of niet rijdt, en welke website de beste informatie heeft?
Ga er sowieso vanuit dat dit lang niet altijd klopt. Veel ritten worden gewoon vermeld terwijl ze niet rijden, maar sommigen zijn ook onterecht opgeheven en rijden wel gewoon. :X
Henri1972

Re: Korte vragen

Bericht door Henri1972 »

Ik heb voor komende donderdag een ticket voor de EC6 Basel Bad - Düsseldorf eb aansluitend met de RE 19 naar Arnhem.
Nou valt die RE 19 de laatste tijd regelmatig uit tussen Emmerich en Arnhem. Mag ik bij uitval van deze trein ook ICE120 (of 104) nemen?
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Omdat je van RE naar ICE gaat is het een beetje onderdeel van interpretatie.
EU 1371/2007 zegt
In het geval van een vertraging van meer dan 60 minuten bij aankomst op de eindbestemming, hebben reizigers recht op:

[...]

voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, bij de vroegste gelegenheid of op een latere datum wanneer het de reiziger schikt.
De vraag is of een ICE valt onder "vergelijkbare vervoersomstandigheden" als een RE. In het beste geval ga je in Düsseldorf naar de auskunft en leg je je situatie uit, veel kans dat ze je toestemming geven om de ICE te gebruiken. Als je het risico wil lopen stap je in de ICE in en leg je je situatie uit, met een beetje geluk word je er in Oberhausen niet uitgezet.

Eigen ervaring: DB doet er niet zo moeilijk over. Ik heb ICE's gehad met een SWT en zelfs zonder kaartje (omdat ik vanwege vertraging geen tijd had er een te kopen).
Henri1972

Re: Korte vragen

Bericht door Henri1972 »

Bedankt voor je reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Henri1972 schreef: wo 08 mar 2023, 07:27 Ik heb voor komende donderdag een ticket voor de EC6 Basel Bad - Düsseldorf eb aansluitend met de RE 19 naar Arnhem.
Nou valt die RE 19 de laatste tijd regelmatig uit tussen Emmerich en Arnhem. Mag ik bij uitval van deze trein ook ICE120 (of 104) nemen?
In principe niet, want je hebt een IC/EC-kaartje. Als je een kaartje hebt waarop een andere ICE-verbinding staat zou het sowieso geen probleem zijn. Je kunt het er op wagen, maar dan ben je afhankelijk van de goodwill van de Zugchef
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Met een IC/EC kaartje mag je echter ook een hogere categorie nemen bij gemiste aansluiting of uitval lees ik in de voorwaarden. Alleen met een NV-ticket moet je bijbetalen.
Ik zat me vooral af te vragen hoe je het ticket van de vraagsteller moet zien, gezien dat NV in het wegvoorschrift naar Arnhem zal hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Henri1972

Re: Korte vragen

Bericht door Henri1972 »

Ik had inderdaad een EC/IC kaartje met NV Düsseldorf-Arnhem.
Heb bij de hc in de EC 6 die met +30 reed gevraagd hoe het zat en die zei:
Als je door schuld vd DB meer dan 20 minuten vertraagd bent mag je elke trein pakken die je wilt, ben je door eigen schuld vertraagd dan mag je niks en is je kaartje alleen geldig voor de trein die op je kaartje staat.
Hij adviseerde via de omroep zelfs om reizigers met overstap in Köln/Düsseldorf ri Amsterdam on over te stappen in Mannheim op de ICE 104. (Niet gedaan want die reed maar met 1 stel).
Dionysusnu
Berichten: 481
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Let wel op: Sommige internationale reizen zullen zich als 1 kaartje voordoen bij het bestellen, maar zijn eigenlijk 2 aparte kaartjes. Bijvoorbeeld als je Parijs naar Tilburg koopt bij NS international, dan krijg je een kaartje Thalys Parijs-Rotterdam, en een kaartje NS Rotterdam-Tilburg. Als je Thalys dan vertraagd is, telt dat als "eigen schuld vertraagd" voor het 2de kaartje. Dat is voor NS niet zo erg omdat daar geen treinbinding aan zit, maar je raakt bijvoorbeeld wel je GTBV-recht kwijt. Maar als je naar het buitenland reist, zou dat weldegelijk een probleem kunnen worden met de treinbinding.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom heeft de 5100 in noordelijke richting een even treinnummer en heeft de 2200 in noordelijke richting een oneven treinnummer?
De 2400 heeft ook in noordelijke richting een even treinnummer, dus waarom is de 2200 afwijkend?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten