Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij mijn rit eerder dit jaar met de Texelhopper was het zodra de reiziger het kaartje gepind had en zat, het busje wegreed. Maar ik had wel een druk busje met een flink schema en begin dit jaar konden reizigers vanwege corona niet met de OV-chipkaart reizen in de kleine Texelhopper, dus dat kan de ervaring beïnvloeden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Bij Twentsflex was het bij mij ook zodra de bus er was, instappen en we vertrekken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Bij ReserveerRRReis of Kolibrie was het hetzelfde als Cassie hierboven beschrijft.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Hoe verdelen de Thalysreizigers zich over de opstapstations in Nederland? Reist zowat iedereen al vanaf Amsterdam/Schiphol mee, of loopt de trein in Rotterdam pas serieus vol?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

In mijn ervaring is het 45% Amsterdam, 20% Schiphol en 35% Rotterdam, al hangt dat wel af van de rit en het seizoen. Buiten de zomerdrukte is Schiphol verhoudingsgewijs drukker, terwijl in de zomer meer mensen naar pretpark Amsterdam reizen. En zeker als er eens een ICD uitvalt wil er nog wel eens een verbitterde binnenlandse reiziger met de Thalys meegaan over de HSL-noordsectie. Maar dat is mijn ervaring, en ik heb nog nooit van of naar Amsterdam gereisd met Thalys.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Is het eigenlijk nog steeds mogelijk om voor de Thalys een ticket Rotterdam - Amsterdam v.v. te kopen?
Ik heb dat namelijk in 1997 of 1998 eens gedaan met mijn opa en ik kwam gisteren onze tickets voor deze reis weer eens tegen. (Het jaartal stond niet op het ticket, wel de datum 22 oktober.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik heb net even gekeken op thalys.com en het is nog steeds mogelijk zo te zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je zal bijna nooit een verhitte ICD-reiziger aantreffen in de Thalys vanaf Amsterdam Centraal, want daar vindt structureel toegangscontrole plaats bij de deuren.

Verder hangt de verdeling af van het tijdstip. Bij treinen die vroeg uit Nederland vertrekken zijn er meer instappers in Rotterdam dan later op de dag, wanneer toeristen Amsterdam verlaten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Rijdt de stoptrein tussen Maastricht en Liège op zaterdag met MS80 of met een Klassiek Motorstel? Ze staan beide op de wiki. Is het bij beide treibtypes het extra geld waard om eerste klas te reizen of is het niet veel comfortabeler dan de tweede klas?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Een paar weken geleden met allebei. Ene uur een MS80, andere uur een klassiekje.

Bij de MS80 vind ik 1e klasse fijner, normale stoelen. In de tweede had je 1,5-persoonsbanken. Bij de klassiekjes heb ik enkel 1e gereisd.
🍉
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Hoezo? De 2e klasse middenbak van de Ms80 heeft normale stoelen hoor :Y
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Beluxtrains toont enkel MS80 voor die stoptrein in het weekend. Geen idee hoe accuraat dat daadwerkelijk is
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik vind in België de eerste klas bijna nooit het geld waard, de renovaties de afgelopen jaren hebben veel kwaliteit weggesaneerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

@Suus, zou je willen toelichten welke renovaties van welke materieeltypen in België je bedoelt?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Milco schreef: di 05 okt 2021, 21:28 Rijdt de stoptrein tussen Maastricht en Liège op zaterdag met MS80 of met een Klassiek Motorstel? Ze staan beide op de wiki. Is het bij beide treibtypes het extra geld waard om eerste klas te reizen of is het niet veel comfortabeler dan de tweede klas?
Er rijden vrijwel altijd alleen Breaks. Soms wil er in het weekend nog wel eens een klassiekje rijden, maar dat is eerder uitzondering dan regel.

De eerste klas in de Break is echt nauwelijks de moeite. Er zitten vrijwel dezelfde stoelen in als in de tweede klas en ze piepen en kraken. In de tweede klas zijn er inderdaad twee configuraties; banken in de "oorspronkelijke" Break en stoelen in de middenbak. De stoelen zijn naar mijn smaak comfortabeler.

In een klassiekje eerste klas reizen staat nog op mijn lijstje, dus daar kan ik je niet mee helpen. Het zijn wel echte stoelen in plaats van banken met een bolling in je rug, dus ze zitten vast beter. Al zien ze eruit alsof ze ook zouden kunnen piepen en kraken. Maar voor de echte klassiekjesexperience moet je gewoon in de tweede klas boven een aangedreven as gaan zitten. :mrgreen:
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

De 1e klasse van een klassiekers kan ik aanraden. Al kun je dezelfde stoelen ook vinden in een enkel rijtuig van de stammen op de IC Oostende - Eupen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

PHS schreef: di 05 okt 2021, 22:10 @Suus, zou je willen toelichten welke renovaties van welke materieeltypen in België je bedoelt?
Bij de klassiekjes zijn de banken met fluwelen bekleding vervangen door stoelen die in I10 in de tweede klas staan. De dikke zachte bekleding is bij de varkensneus vervangen door de standaardstof. Ook bij de Break is de dikke zachte bekleding vervangen door standaardstof, er is nu geen verschil met de tweede klas in de middenbak waarneembaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Wat gebeurt er met het materieel van de 243 dat 's avonds uitloopt in Bad Bentheim? Ik dacht altijd dat dat daar bleef overnachten om de volgende ochtend als 245 verder te rijden, ook aangezien beide treinen daar op spoor 1 gepland staan. Maar ik zie nu dat er tussendoor natuurlijk ook nog 4 RB61‐ritten op spoor 1 halteren. Waar blijft dat ICB-materieel dan in de tussentijd?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Toen ik laatst in de bus zat en er file was op de snelweg, reden we over de vluchtstrook. Toen er een uitvoegstrook kwam naar een tankstation langs de snelweg, reed de chauffeur hier overheen om vervolgens over het puntstuk te blijven rijden om de vluchtstrook te volgen. Bij de invoegstrook vanaf het tankstation werd wederom over het puntstuk gereden om de invoegstrook en daarna de vluchtstrook te blijven volgen.

Mag een bus in een dergelijk geval de uit- en invoegstrook en het puntstuk gebruiken of dient er feitelijk ingevoegd te worden in de file omdat de vluchtstrook de uitvoegstrook volgt terwijl de bus de hoofdrijbaan volgt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik gok dat dat wel mag, anders heeft t allemaal weinig zin natuurlijk.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

DDietzen schreef: wo 06 okt 2021, 11:28 Wat gebeurt er met het materieel van de 243 dat 's avonds uitloopt in Bad Bentheim? Ik dacht altijd dat dat daar bleef overnachten om de volgende ochtend als 245 verder te rijden, ook aangezien beide treinen daar op spoor 1 gepland staan. Maar ik zie nu dat er tussendoor natuurlijk ook nog 4 RB61‐ritten op spoor 1 halteren. Waar blijft dat ICB-materieel dan in de tussentijd?
Na binnenkomst wordt de 1700 eraf gehaald en op spoortje 11 gezet. Dan komt er een 101 voor en wordt het hele zwikkie naar spoor 30 geduwd waar het overnacht.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Helder! Maar is het dan niet slimmer om de trein aan de westkant van spoor 3 binnen te nemen en te parkeren, en de laatste/eerste RB56-ritten aan de oostpunt van dat spoor (dus direct bij de trap/lift) af te handelen? Scheelt immers weer in het rangeren, en er hoeft 's avonds dan ook geen Duitse machinist + loc meer op te draven om de boel naar spoor 30 te duwen.

Qua perronlengte zou dat moeten lukken, want de rijtuigen zijn 238 meter - er hangt immers geen loc voor wanneer de RB56 langskomt - en de RB56 op volle sterkte zal circa 84 meter zijn. Die passen samen makkelijk langs het perron, met nog genoeg ruimte ertussen ook.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Die loc en machinist zijn er toch al, en door de boel aan de kant te zetten heb je nog weer een spoor vrij voor goederen.
Bovendien moet er wel een loc aan de stam om de rijtuigen van spanning te blijven voorzien.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Rand het middaguur stond bij Amersfoort Centraal een zwarte voormalige lijnbus met donkeroranje zijkanten die is verbouwd tot een soort van foodtruck. Op basis van de achterkant lijkt het te gaan om een 2000NL. Dit exemplaar had namelijk ook een afgerond raam achterop, de meeste achterlichten in horizontale balken onderaan, twee rode lichten boven het raam en een geel kenteken. Weet iemand welke wagen dit was?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

marvinkok schreef: wo 06 okt 2021, 15:34 Die loc en machinist zijn er toch al, en door de boel aan de kant te zetten heb je nog weer een spoor vrij voor goederen.
Bovendien moet er wel een loc aan de stam om de rijtuigen van spanning te blijven voorzien.
Anders heb je geen bordbistro nee.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten