Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Weet iemand hier of een Dagpas van De Lijn tot einde dag geldig is of letterlijk tot 24 uur na eerste keer ontwaarden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Volgens de site 24 uur.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Maar soms kan een 10-rittenkaart gunstiger zijn. Die kun je met meerdere delen. Je mag binnen het uur overstappen en stel dat je overstapt en weer incheckt na bijvoorbeeld 58 minuten dan mag je de rit gewoon afmaken
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Scan je de kaart dan meerdere malen achter elkaar?
🍉
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Ja. Ik heb dat dit jaar zo aan de kustlijn gedaan. Zo werd me dat door de verkoopmedewerker van de lijn uitgelegd.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Ik wil morgen in de avondspits eerste klasse van Rotterdam naar Delft en daarna misschien 's avonds laat tweede klasse weer naar huis. Ik reis standaard tweede klasse op saldo (geen abonnement oid). Kan ik bij de automaat aanpassen dat ik eenmalig eerste klasse wil reizen en moet ik dat dan ook weer terug veranderen?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Je kunt klasse wijzigen op de automaat, normaliter is dat tot einde dienstregeling. Dus terugzetten is wel nodig.
🍉
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Dus als ik 's avonds niet meer met de trein terugga (ik kan misschien meerijden met een collega), dan hoef ik niets terug te zetten en staat ie woensdag weer vanzelf op tweede klasse?
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Inderdaad.
Je upgrade naar de 1e klas is meteen geldig, tot 4.00 uur ’s nachts. Als je uitcheckt verrekenen we automatisch de prijs van je reis.
https://www.ns.nl/klantenservice/wijzig ... selen.html
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Dankjewel allebei :pos:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Maar als je NS Flex hebt, dan kun je dit toch alleen online regelen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ja, maar dat heeft Daantje niet volgens de post met haar vraag ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Klopt. Ik heb gewoon een OV chipkaart met saldo erop ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: ma 31 okt 2022, 21:47 Ja, maar dat heeft Daantje niet volgens de post met haar vraag ;)
Dat haalde ik niet met 100% zekerheid uit het bericht, dus wilde ik het voor de zekerheid toch maar benoemen.
Beter te veel info dan te weinig. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Het was super makkelijk bij de kaartautomaat en ik kon kiezen voor één dag of voor altijd.
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door Joey »

Een vraag (excuses als deze al ergens langs is gekomen afgelopen dagen):
- Waarom vertrekken de intercity's vanaf Zwolle richting Groningen en Leeuwarden 1x per uur opeens een minuut later (respectievelijk :16 en :19 in plaats van :15 en :18)? Op het andere half uur gelden de normale vertrektijden (:45 en :48). Heeft dit te maken met de stremming tussen Dronten en Lelystad?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Dat lijkt me wel ja. Doordat de ICs die normaal via de Hanzelijn verder gaan in Zwolle keren is de overstap tussen de ICs richting het noorden niet meer op hetzelfde perron. De overstap naar Groningen, komend vanuit Amersfoort, is het krapst omdat die IC de eerste is die vertrekt.
Vandaar dus dat precies die IC naar Groningen een minuutje later vertrekt en de IC naar Leeuwarden doet dat aannemelijk vervolgens ook wegens de opvolgtijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

De 700700 naar Groningen vertrekt vanaf spoor 5, dat kan niet gelijktijdig met de binnenkomst van de 500 uit Groningen op spoor 3 omdat je via hetzelfde wissel moet.
Joey
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door Joey »

Dank voor de snelle reacties allebei! Beide zijn zeer goede redenen. Al vraag ik me af of het dan niet beter was geweest ook het andere half uur de vertrektijd een minuut naar achteren te schuiven, in het kader van voorspelbaarheid voor de reiziger. Blijkbaar kan het qua ruimte op het spoor en aansluitingen en keertijden in Groningen en Leeuwarden, bewijst de aanpassing die nu gedaan is in het ene half uur.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5862
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

De aankomsttijden in Groningen en Leeuwarden zijn niet gewijzigd. Dat betekent dat er een minuutje van de rijtijdspeling is afgesnoept, dus de dienstregeling is wat minder robuust: minder marge om vertragingen in te halen.
Dat zal men in andere half uur liever niet doen als het niet noodzakelijk is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Heeft België nog een aantal wijzigingen komende dienstregeling trouwens, en zo ja, welke wijzigingen worden in België komende december doorgevoerd? De dienstregeling voor België wordt pas half november gepubliceerd, las ik.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Wat kost een bushalte?
En dan heb ik het over: Het plaatsen van de haltepaal, het bevestigen van het haltebord op genoemde haltepaal, het bevestigen van de dienstregelingsinformatie en het installeren van een abri.
Neem gemakshalve een standaard bushalte aan een 50 km/u-weg binnen de bebouwde kom op de stoep.
Dus geen haltekom aanleggen, geen DRI, geen heuvelachtig gebied, en ook niet het hele gedoe rondom planning en gemeentelijke besluiten. Puur het praktische werk. De productiekosten van bord, paal en bushokje dan wel weer meetellen.

Excuses als deze vraag een beetje merkwaardig is, maar met enige regelmaat lees ik verhalen over gesteggel rondom de aanleg van een nieuwe halte, maar dan denk ik vaak: Zo moeillijk kan dat toch niet zijn?
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door April064 »

Ik snap de vraag. Bij mij in de buurt waren ze verbaast dat er veel haltes vervielen bij dienstregeling 2020. Waarop de reactie van veel mensen waren "zo duur zijn die haltes toch niet om te onderhouden". De enige kosten zijn een haltebord plaatsen met een dienstregeling erop die eens in de zoveel tijd vervangen wordt. Kan mij niet voorstellen dat het heel duur is. Alhoewel meer haltes wel voor meer reistijd zorgt.

Ik heb nog even gegoogeld om een antwoord te vinden, maar ik kon helaas geen exacte kosten van een bushalte vinden. Ook op een website die abri's verkocht stond er geen prijs van de abri's.
zij/haar/hen/hun
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Korte vragen

Bericht door rikthoff »

Hangt er maar vanaf wat je uiteindelijk wenst. Volgens het CROW kost "Een moderne bushalte, die optimaal aangepast is aan de behoeften van mensen met een mobiliteitsbeperking, [kost] ongeveer €20.000 per richting (Stadtwerke München). De haltes van de Zuidtangent - 75 meter lang met design overkapping - kostten ongeveer € 450.000 per stuk." En dat is in 2005, dus daar moet je de inflatie nog bij optellen.

Bron: https://www.crow.nl/getmedia/589aacf1-4 ... x?ext=.pdf
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Ik ben benieuwd naar mijn passagiersrechten bij een internationale reis waar ik niet de gehele reis als 1 ticket heb gekocht.

Dus ik wil bijvoorbeeld naar Londen maar met Thalys naar Brussel en dan daar op de Eurostar. Ik koop twee losse tickets i.p.v. 1 doorgaande.
Of naar Barcelona: 1 ticket naar Paris Nord en 1 ticket van Paris Gare de Lyon naar Barcelona Sants.

Wat gebeurt er voor mij als de Thalys dusdanig vertraagd is of helemaal uitgevallen is waardoor ik de aansluitende trein niet haal?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten