Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Ardan schreef: ↑zo 22 aug 2021, 11:24
Tsjonge. Dat zou ik een keertje voor de lol nog wel leuk vinden maar elke werkdag 6 gulden neertellen voor die extra luxe wordt wel wat te gek zolang de Baas niet betaalt
En dat is dus de reden waarom die treinen geen succes werden. Persoonlijk denk ik dat reizigers minder behoefte hadden (en hebben) aan een "krantje-en-een-croissantje" dan aan het product waar de aanbieder van deze extra voorzieningen zich in specialiseert, nl. een trein. Bij voorkeur niet al te vol en liefst op het moment dat de reiziger op het perron staat.
PHS schreef: ↑zo 22 aug 2021, 11:28
De toeslag voor de Intercity direct is in de spits bijna zes gulden (f 5,70 om precies te zijn). En als je nu een krant en een kop koffie op het station wil kopen, dan ben je al snel zes euro kwijt
't Is ook niet echt meer eind jaren '70. Destijds was je met dat bedrag al een aardig eind op weg met de aanschaf van een bescheiden gezinsauto.
Mijn grootvader van vaders kant nam het kroost - acht monden sterk - nog wel eens mee op een verre reis vanuit Maastricht naar de Pietersberg. Dan kreeg ieder kind één hele Rang - jawel.
Maar serieus: het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis heeft een handige omrekentool.
Volgens het IISG de koopkracht van 6 gulden in 1978 (toen werd de IC+ ingevoerd) ongeveer gelijk aan 6,78 euro in 2016. Dus je zou de toeslag van toen moeten vergelijken met bijna 7 euro nu.
PHS schreef: ↑ma 23 aug 2021, 09:29
Wat een armoe daar in Limburg
[...]
Ja, de verhalen van Toon Hermans over 'Sinterklaas' die het tafelkleedje met de brandgaten van de sigarettenpeuken als 'mantel' gebruikte, waren bepaald niet uit de lucht gegrepen.
en-es schreef: ↑ma 23 aug 2021, 08:50
Deze IC+ heeft het twee jaar uitgehouden. Dus dat was geen onverdeeld succes.
Het materieel bleef nog wel een aantal jaren zonder toeslag rijden tussen Amsterdam en Maastricht. Toen ICR naar het zuiden ging rijden was het verschil in comfort sowieso niet meer die 6 gulden waard. Bovendien werd de Intercity Venlo - Den Haag ook nog eens een kwartier sneller.
NS heeft toen wel een flinke kwaliteitssprong gemaakt van de ouwe plan E/K/N meuk naar fatsoenlijk materieel. Bij dat oude spul moest de conducteur bij vertrek nog van deur naar deur lopen om ze dicht te gooien. Op de Noordoost was door de ombouw van hondenkoppen toen al het nodige verbeterd. Ook qua reissnelheid reden daar de snelste treinen van het land.
Die 6 gulden was wel in lijn met wat bijvoorbeeld de DB gevraagd werd als toeslag voor de Intercity. Dat was in de tweede klasse 5 DM. Losse kranten waren toen voor 65 cent te koop en de WL koffie was ook niet al te duur, maar had niet de kwaliteit die we nu gewend zijn. https://www.dekrantvantoen.nl/vw/articl ... Ckrant%2C0
Laatst gewijzigd door Dennenboom op ma 23 aug 2021, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Die plan E rijtuigen die toen tussen Zandvoort en Limburg reden waren inderdaad niet erg comfortabel. In de 1e klasse ging het nog wel maar de 2e klasse was erg spartaans. De ICR was qua comfort inderdaad een enorme vooruitgang.
Suus schreef: ↑ma 23 aug 2021, 08:12
Waarom post je nu opeens anoniem?
Ik heet dan geen NiteinRepart, maar ik snap het op zich wel. Als je op elk ander deel van het forum op "Plaats reactie" of "quote" klikt, dan moet/kun je direct inloggen. Hier is dat niet zo en kún je ook anoniem reageren. Als je wel eerst wilt inlogen, moet je eerst terug naar de hoofdpagina om in te loggen en dat is best irritant.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Suus schreef: ↑ma 23 aug 2021, 08:12
Waarom post je nu opeens anoniem?
Anyway; als je wil weten hoe een doorloopkop er uit ziet kan je ook op het perron heel dicht op de kop van een MS96 gaan staan. Dat ziet er namelijk hetzelfde uit…
Had even geen zin om in te loggen. Maar is niemand recent in België geweest? Dan hoop ik het zelf over een aantal weken te ontdekken tussen Namur en Liège, waar de MS96 de IC-diensten verzorgd die uit Mons komen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
27 mei tussen Liège en Charleroi gereisd en toen was de doorloopkop 100% zeker niet in gebruik, het was namelijk maar één stel. Op de heenreis zelfs een Desiro in deze IC dienst.
Ergens in Juli een spitstrein Knokke - Bruxelles Midi gehad en daar was ie gewoon in gebruik.
Of dat voor alle treinen zo is ben ik niet zeker van.
Als DB een beetje meewerkt, heb ik volgende week 1 uur overstap op München Hbf en 2 uur op Salzburg Hbf. Heeft iemand tips voor een leuke plek om te eten (vooral in Salzburg, daar ben ik van 16u tot 18u) en/of bezienswaardigheden in de buurt die ik absoluut moet zien?
Ja, ik had ook liever een korte overstap in München gehad en 3 uur in Salzburg, maar de overstap is 1 minuut en die kreeg ik niet in mijn Sparpreis gefrutseld. Ik kon nog een kwartier winnen door de RE te nemen, maar 2 uur in een FLIRT voor een kwartiertje in Salzburg terwijl ik ook de EC kan nemen, neuh. Maar in ieder geval al een suggestie voor een eetplek, dank Z2N!
Schloss Mirabell en de Mirabellgarten zijn op loopafstand van het Hbf. De tuin is gewoon een stadspark waar je doorheen kunt lopen, prachtig uitzicht inbegrepen.
De NightJet naar Wenen en Innsbruck rijdt met de NS Vectron tot Köln. Daar gaat de locomotief er van af. De locomotief die het Belgische deel mee heeft genomen. Wat voor soort loc is dat en rijdt deze deze trein verder tot Nürnberg?
En wat is de tractie van beide delen naar Nürnberg?
Ja, de loc die bij het treindeel uit Brussel in Aachen voor de trein wordt gezet (een ÖBB Taurus 1016 of 1116) rijdt de trein verder naar Nürnberg. Ik vermoed dat die loc daarna de trein naar Wenen trekt, aangezien het treindeel uit Brussel naar Wenen gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Er is geen taalgrens. In Luxemburg is taalkeuze functioneel, meestal wordt een taal toegepast op basis van de omstandigheid. De journalistiek is bijvoorbeeld Duits, maar wetenschap wordt bedreven in het Frans. En de overheid probeert vrijwel altijd te antwoorden in de taal waarin je met ze communiceert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.