Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Ardan schreef: zo 22 aug 2021, 11:24 Tsjonge. Dat zou ik een keertje voor de lol nog wel leuk vinden maar elke werkdag 6 gulden neertellen voor die extra luxe wordt wel wat te gek zolang de Baas niet betaalt :')
En dat is dus de reden waarom die treinen geen succes werden. Persoonlijk denk ik dat reizigers minder behoefte hadden (en hebben) aan een "krantje-en-een-croissantje" dan aan het product waar de aanbieder van deze extra voorzieningen zich in specialiseert, nl. een trein. Bij voorkeur niet al te vol en liefst op het moment dat de reiziger op het perron staat.
PHS schreef: zo 22 aug 2021, 11:28 De toeslag voor de Intercity direct is in de spits bijna zes gulden (f 5,70 om precies te zijn). En als je nu een krant en een kop koffie op het station wil kopen, dan ben je al snel zes euro kwijt :')
't Is ook niet echt meer eind jaren '70. Destijds was je met dat bedrag al een aardig eind op weg met de aanschaf van een bescheiden gezinsauto.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Korte vragen

Bericht door Alargule »

Ja, en dat was voor die tijd heel veel geld. Bij honderd gulden was je toen al miljonair.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10605
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

:Y

...en mijn vader kwam thuis, en hij liet ons een heel dubbeltje zien. Dat wàs wat, jongeman...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Korte vragen

Bericht door Alargule »

Mijn grootvader van vaders kant nam het kroost - acht monden sterk - nog wel eens mee op een verre reis vanuit Maastricht naar de Pietersberg. Dan kreeg ieder kind één hele Rang - jawel.

Toen was geluk heel gewoon.
en-es
Berichten: 4492
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Deze IC+ heeft het twee jaar uitgehouden. Dus dat was geen onverdeeld succes.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Wat een armoe daar in Limburg :')

Maar serieus: het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis heeft een handige omrekentool.

Volgens het IISG de koopkracht van 6 gulden in 1978 (toen werd de IC+ ingevoerd) ongeveer gelijk aan 6,78 euro in 2016. Dus je zou de toeslag van toen moeten vergelijken met bijna 7 euro nu.
Alargule

Re: Korte vragen

Bericht door Alargule »

PHS schreef: ma 23 aug 2021, 09:29 Wat een armoe daar in Limburg :')

[...]
Ja, de verhalen van Toon Hermans over 'Sinterklaas' die het tafelkleedje met de brandgaten van de sigarettenpeuken als 'mantel' gebruikte, waren bepaald niet uit de lucht gegrepen.

En dan moesten de mijnen nog sluiten...
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

en-es schreef: ma 23 aug 2021, 08:50 Deze IC+ heeft het twee jaar uitgehouden. Dus dat was geen onverdeeld succes.
Het materieel bleef nog wel een aantal jaren zonder toeslag rijden tussen Amsterdam en Maastricht. Toen ICR naar het zuiden ging rijden was het verschil in comfort sowieso niet meer die 6 gulden waard. Bovendien werd de Intercity Venlo - Den Haag ook nog eens een kwartier sneller.
NS heeft toen wel een flinke kwaliteitssprong gemaakt van de ouwe plan E/K/N meuk naar fatsoenlijk materieel. Bij dat oude spul moest de conducteur bij vertrek nog van deur naar deur lopen om ze dicht te gooien. Op de Noordoost was door de ombouw van hondenkoppen toen al het nodige verbeterd. Ook qua reissnelheid reden daar de snelste treinen van het land.

Die 6 gulden was wel in lijn met wat bijvoorbeeld de DB gevraagd werd als toeslag voor de Intercity. Dat was in de tweede klasse 5 DM. Losse kranten waren toen voor 65 cent te koop en de WL koffie was ook niet al te duur, maar had niet de kwaliteit die we nu gewend zijn.
https://www.dekrantvantoen.nl/vw/articl ... Ckrant%2C0
Laatst gewijzigd door Dennenboom op ma 23 aug 2021, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4492
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Die plan E rijtuigen die toen tussen Zandvoort en Limburg reden waren inderdaad niet erg comfortabel. In de 1e klasse ging het nog wel maar de 2e klasse was erg spartaans. De ICR was qua comfort inderdaad een enorme vooruitgang.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: ma 23 aug 2021, 08:12 Waarom post je nu opeens anoniem?
Ik heet dan geen NiteinRepart, maar ik snap het op zich wel. Als je op elk ander deel van het forum op "Plaats reactie" of "quote" klikt, dan moet/kun je direct inloggen. Hier is dat niet zo en kún je ook anoniem reageren. Als je wel eerst wilt inlogen, moet je eerst terug naar de hoofdpagina om in te loggen en dat is best irritant.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3585
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: ma 23 aug 2021, 08:12 Waarom post je nu opeens anoniem?

Anyway; als je wil weten hoe een doorloopkop er uit ziet kan je ook op het perron heel dicht op de kop van een MS96 gaan staan. Dat ziet er namelijk hetzelfde uit…
Had even geen zin om in te loggen. Maar is niemand recent in België geweest? Dan hoop ik het zelf over een aantal weken te ontdekken tussen Namur en Liège, waar de MS96 de IC-diensten verzorgd die uit Mons komen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
henrivanderweijden
Berichten: 745
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

27 mei tussen Liège en Charleroi gereisd en toen was de doorloopkop 100% zeker niet in gebruik, het was namelijk maar één stel. Op de heenreis zelfs een Desiro in deze IC dienst.

Ergens in Juli een spitstrein Knokke - Bruxelles Midi gehad en daar was ie gewoon in gebruik.
Of dat voor alle treinen zo is ben ik niet zeker van.
umbusko
Donateur
Berichten: 5337
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Als DB een beetje meewerkt, heb ik volgende week 1 uur overstap op München Hbf en 2 uur op Salzburg Hbf. Heeft iemand tips voor een leuke plek om te eten (vooral in Salzburg, daar ben ik van 16u tot 18u) en/of bezienswaardigheden in de buurt die ik absoluut moet zien? :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13218
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

In Salzburg is Imlauer Bräu is op 8 minuten lopen van het station, en ik kan het eten daar echt aanbevelen. :Y

En twee uur is wat krap voor een bezoek aan Salzburg, de Altstadt is best een eind lopen vanaf het station.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4492
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Klopt. Is inderdaad een behoorlijk eind lopen. En de stationsomgeving is niks bijzonders.
umbusko
Donateur
Berichten: 5337
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ja, ik had ook liever een korte overstap in München gehad en 3 uur in Salzburg, maar de overstap is 1 minuut en die kreeg ik niet in mijn Sparpreis gefrutseld. ;) Ik kon nog een kwartier winnen door de RE te nemen, maar 2 uur in een FLIRT voor een kwartiertje in Salzburg terwijl ik ook de EC kan nemen, neuh. Maar in ieder geval al een suggestie voor een eetplek, dank Z2N! :D
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Schloss Mirabell en de Mirabellgarten zijn op loopafstand van het Hbf. De tuin is gewoon een stadspark waar je doorheen kunt lopen, prachtig uitzicht inbegrepen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5337
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dank! :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

In Salzburg rijden trolleybussen. :D Je kunt (dus) ook de trolleybus nemen naar het centrum.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6054
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

De NightJet naar Wenen en Innsbruck rijdt met de NS Vectron tot Köln. Daar gaat de locomotief er van af. De locomotief die het Belgische deel mee heeft genomen. Wat voor soort loc is dat en rijdt deze deze trein verder tot Nürnberg?
En wat is de tractie van beide delen naar Nürnberg?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, de loc die bij het treindeel uit Brussel in Aachen voor de trein wordt gezet (een ÖBB Taurus 1016 of 1116) rijdt de trein verder naar Nürnberg. Ik vermoed dat die loc daarna de trein naar Wenen trekt, aangezien het treindeel uit Brussel naar Wenen gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Geldt de regel dat je vijf minuten voor het einde van de spits al kan inchecken met korting/vrij reizen eigenlijk ook met NS Flex?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Ja.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21393
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Is er in Luxemburg eigenlijk een taalgrens?
Of wordt in het hele land Duits, Frans en Lëtzebuergesch gesproken?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50928
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er is geen taalgrens. In Luxemburg is taalkeuze functioneel, meestal wordt een taal toegepast op basis van de omstandigheid. De journalistiek is bijvoorbeeld Duits, maar wetenschap wordt bedreven in het Frans. En de overheid probeert vrijwel altijd te antwoorden in de taal waarin je met ze communiceert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten