Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Nee, want je moet als ik me niet vergis binnen een half uur na inchecken je reis aanvangen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Binnen 35 minuten meen ik.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

35 minuten meende ik ook.

Ik heb het wel eens gedaan. Fiets naar het station, check in om 6u32 (nog net in het dal dus), fiets terug naar huis om te ontbijten, fiets daarna weer naar het station en pak de trein van 7u05. Geen enkel probleem gehad bij de controle.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dank allen, goed te weten :pos:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Nou is er natuurlijk nog een theoretische optie dat je bij een "buitenstation" in checkt en vervolgens op Centraal nog weer 35 minuten pauzeert. Dus als je, bijvoorbeeld in Utrecht Overvecht incheckt, dan heb je vanaf Utrecht Centraal al weer een half uur (en totaal dus ruim een uur) extra speling. Alles bij elkaar lijkt het me dus best grijs gebied, en lijkt het me sterk dat je verder onderweg veel gezeur krijgt als het "logisch" of verklaarbaar is.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

In de Productvoorwaarden Abonnementen Consumenten wordt in artikel 5.9 gezegd dat er sprake is van fraude als er bij herhaling eerder wordt ingecheckt dan 30 minuten voor aanvang van de reis, en in artikel 9.2 staat als voorwaarde genoemd dat er alleen korting gegeven wordt als de reis waarvoor is ingecheckt binnen 30 minuten na inchecken is gestart, tenzij dit door vertraging niet mogelijk is. Dat laatste artikel lijkt vooral een theoretische stok om mee te slaan. In de praktijk zal het afhangen van wat een conducteur besluit als hij het opmerkt.

De termijn van 35 minuten is van toepassing bij opnieuw inchecken na uitchecken: bij inchecken binnen 35 minuten na uitchecken blijft het kortingpercentage gelden dat gold bij de eerste keer inchecken (zie 'van rit naar reis').
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Hm, wel gek. Als je dus incheckt 1 minuut voor vertrektijd en per ongeluk je trein mist (bij een halfuursdienst), ben je dan aan het frauderen?

Ik neem trouwens aan dat er ook een uitzondering bestaat voor bijvoorbeeld uurdiensten? Stel je checkt in Eijsden in om 16:04, dan gaat de volgende trein naar Maastricht pas om 17:02. (Mocht die van 16:02 per ongeluk eens niet vertraagd zijn. (A) ) Zou je dan officeel alsnog uit moeten checken en later weer inchecken?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Ik kan deze "tactiek" afraden. Hierop wordt toegezien, zowel door controlerend personeel als door backoffice. Mocht het een keer voorkomen, is het echt niet het einde van de wereld (alhoewel je er in de trein inderdaad een boete voor kunt krijgen), gebeurt het vaker, dan verschijn je vanzelf op de radar van de afdeling fraude. En ja, die hanteren de voorwaarden strikt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Is er iets van een Uic-zoekmachine, dus waar ik een Uic-nummer invoer en t zien krijg wat het precies is?

En ja ik weet dat je met die nummers kan puzzelen, maar daar heb ik geen zin in *O*
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Lijkt me nog verdomd lastig te checken voor het personeel trouwens. Kort na het instapstation val je uiteraard binnen no time door de mand, maar verder op de route wordt het al lastiger.

Zelfs bij vertrek van het beginstation kan dat het geval zijn: als je voor je reis wat wil eten in het foodcourt op Utrecht Centraal zal je toch echt al ingecheckt moeten zijn om er te komen. Maar het kan zomaar dat je dan pas later dan een half uur na inchecken bv. in de trein naar Groningen zit. Formeel zou je dan dus het station eerst weer even moeten verlaten, maar dat doet natuurlijk niemand.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Dat Foodcourt is nu niet echt een plek waar je langer dan een half uur blijft althans het meubilair daar weerhoudt me van uitgebreid dineren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Je hoeft er niet langer dan een half uur te blijven om meer dan een half uur na inchecken je reis aan te vangen he. Tien minuten voor de eerst mogelijke trein het station in komen, in 20 minuten iets bestellen en opeten en dan naar het perron voor de eerstvolgende trein gaan is al genoeg bij de verder weg gelegen bestemmingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Dus mijn beste vriend en ik hebben last minute besloten van zondag tot donderdag naar Parijs te gaan. Met de automobiele vierwieler, maar ik zie het niet zo zitten om daar de stad in te gaan rijden. En ik ben nog nooit echt in Parijs geweest, maar er zitten hier vast wel aardige ter plaatse bekende lieden die me kunnen adviseren met betrekkig tot P+R-gelegenheden en dagkaarten voor alle OV aldaar :mrgreen:

En ja, natuurlijk weet ik Ome Koekel ook wel te vinden. Maar wat zijn wat jullie betreft aanraders?
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Aanraders? Startpage of DuckDuckGo in plaats van Ome Koekel.

En verder kan ik je adviseren om met de trein te gaan, maar daar hejje vast geen zin in. -0-

Maar qua auto's en Parijs heb ik helaas weinig ervaring, en dus geen aanraders voor je -0-
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Mja de trein is zo last minute wel een stuk duurder, al zou dat wat ruimer van te voren wel mijn eerste keuze zijn geweest -0-
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Plak er een Interrail aan vast? *O*

Al betaal je voor de Taaleis dan alsnog de hoofdprijs -0-
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Als je het budget wilt doen (en het toch niet erg vindt lang onderweg te zijn), kun je ook via Mons en Aulnoye-Aymeries reizen of via Lille. De eerste optie lijkt vrij duur (€43 bij de SNCF voor Mons-Paris) maar is natuurlijk wel een optie met een Interrail. De TGV INOUI n°7544 Lille Europe 20:51 - Paris Nord 22:08 is er bijvoorbeeld nog voor €25 bij de SNCF komende zondag.

Geen idee wat je met je vierwielig monster betaalt, maar dat lijkt me nou ook niet heel goedkoop met de torenhoge gasprijzen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Auto parkeren bij een hotel met bewaking in de buurt van een trein- of metrostation, P&R is niet echt een ding rondom Parijs.

Tenzij je je helemaal het snot voor de ogen wil reizen met het OV in Parijs is een Navigo Easy van 2 euro kopen en er via de telefoon een Carnet T+ (10 enkele reizen) op laden het goedkoopst. De dagkaart heet Mobilis, komt in tien verschillende zoneindelingen met vier prijsniveau's, moet bij een automaat gekocht worden en je moet met pen de datum, naam en voornaam erop schrijven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Via de SNCF-app zijn (afhankelijk van of de telefoon dat aankan) dezelfde kaartjes te koop zonder pas, dat scheelt weer een paar euro.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: do 14 okt 2021, 04:37 Tenzij je je helemaal het snot voor de ogen wil reizen met het OV in Parijs is een Navigo Easy van 2 euro kopen en er via de telefoon een Carnet T+ (10 enkele reizen) op laden het goedkoopst.
Is dat via internet of met een SMS? Ik weet dat de SMS-tickets van De Lijn niet werken met een Nederlands nummer.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De Fransen zijn technisch wat verder dan dat, met zowel de SNCF- als de IDF Mobilités-app kan je via NFC een kaart opladen. Maar zoals gezegd: je kan ook je telefoon gebruiken om in te checken. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik vergat nog te zeggen dat het zonesysteem van Parijs niet van toepassing is op de metro maar wel op de RER en trein, dus voor een bezoek aan Parijs is het qua OV goedkoper zijn om een hotel in de buurt van een metrostation in een buitenwijk te zoeken (bijvoorbeeld een Ibis Budget of een Campanile) en niet in de buurt van de RER/Transilien.

Oja, geen HotelF1 boeken, daar wil je niet dood gevonden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Heb een aantal malen in een F1 overnacht maar nooit gekke dingen meegemaakt. In een van die hotels was een beveiliger dus ik voelde me veilig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik heb horrorverhalen gehoord van 65 kamers die vier toiletten en douches moeten delen. Ga dan meteen naar een camping.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Mwoh, we hebben gewoon een tweepersoonskamer met eigen sanitair, en binnen de ring voor 25 per persoon per nacht *O*
Maar bedankt voor jullie meedenken! Ik ben me nog een beetje aan het verdiepen in het tariefsysteem, en het parkeren gaat denk ik wel bij een stationnetje buitenaf gebeuren..
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten