Korte vragen
-
- Berichten: 578
- Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40
Re: Korte vragen
Op zich zou het denk ik best effectief zijn om bijvoorbeeld eens per uur een corridor af te buigen naar een andere om zo een directe verbinding te geven. Vooral ook in het weekend, wanneer overstappen ook risicovoller zijn.
Maar helaas kan dat niet echt meer, juist vanwege het corridordenken en schrappen van "onnodige" wissels.
Maar helaas kan dat niet echt meer, juist vanwege het corridordenken en schrappen van "onnodige" wissels.
Re: Korte vragen
Ach we krijgen over enkele jaren ook zoals het er nu naaruit ziet een 1600 Enschede - Schiphol - Breda - Eindhoven.hauptbahnhof schreef: ↑ma 12 jun 2023, 15:35 Ik kan mij ook voorstellen dat zo'n extreem lange treinrit niet gewenst is. Is vertragingsgevoelig en ook niet efficiënt qua materieelinzet tenzij je echt tussentijds gaat koppelen/ontkoppelen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Korte vragen
En nu al hebben we Dordrecht - Schiphol - Venlo, en tot een paar jaar terug reden enkele treinen Vlissingen - Schiphol - Groningen.
Re: Korte vragen
Ik moet toch even reageren met een update:Suus schreef: ↑do 08 jun 2023, 12:01Je kan in de reisplanner van SNCF zien welk materieel er wordt ingezet. Treinen die met Corail of dubbeldeksrijtuigen rijden hebben echter geen afbeeldingen.anonymous_1 schreef:Weet iemand of er informatie beschikbaar is over materieelinzet in Frankrijk? Ik wil namelijk deze zomer nog een keer met oude dubbeldekkers van het type V 2N rijden (TER Haute-Normandie en TER Hauts-de-France zouden ze moeten hebben). Info over andere (oude) materieeltypes is ook welkom natuurlijk.
In Hauts-de-France kan je de VR 2N vinden rondom Lille, vooral op treinen naar Maubeuge en Calais kan je ze vinden. De V2N zal je voornamelijk op spitsritten vinden tussen Paris Gare du Nord en Amiens, maar die zijn behoorlijk zeldzaam geworden.
Corail vind je nog op een aantal treinen op de as Paris Gare du Nord - St.Quentin - Maubeuge. Hoe minder stops, hoe waarschijnlijker de inzet van Corail. Ook vanaf Austerlitz rijden nog steeds Corail-treinen van Centre-Val de Loire.
In Grand Est rijden nog steeds treinen met RRR-rijtuigen, voornamelijk op de stoptreinen Saverne - Strasbourg - Sélestat.
De Corail-stammen met BB 22200 in Hauts-de-France gaan nu langzaam aan de kant, twee weken geleden is de instroom van de vervangende treinstellen gestart. Er wordt elke maand een nieuw treinstel afgeleverd, inmiddels zijn er 5 in dienst.
Er zijn echter ook nog steeds V2N-stammen in dienst, maar het laatste gerucht is dat de 10 stammen VR 2N die rondom Lille rijden zeer binnenkort uit dienst gaan en vervangen zullen worden door ingekorte V2N-stammen (van 8 naar 5 rijtuigen) die nu nog van/naar Parijs rijden. Afgelopen zondag trof ik echter nog een achtdelige stam aan op de TER van Paris-Nord naar St.Quentin van 16:34, geduwd door een BB 15000.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Er is in het verleden een spitsserie Eindhoven-Utrecht-Zwolle geweest, met uitlopers naar Groningen, Maastricht en zelfs Roosendaal.
Misschien zou het nog wel interessant zijn om de intercity Zwolle-Roosendaal eens per uur af te laten buigen naar Eindhoven, maar Den Bosch-Eindhoven zit al redelijk vol met treinen naar Utrecht.
Misschien zou het nog wel interessant zijn om de intercity Zwolle-Roosendaal eens per uur af te laten buigen naar Eindhoven, maar Den Bosch-Eindhoven zit al redelijk vol met treinen naar Utrecht.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Korte vragen
Ik meen zelfs dat er ooit een rechtstreekse spits-IC was tussen Maastricht en Groningen. Die stopte ook in Harderwijk dacht ik.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Korte vragen
Klopt inderdaad. Vanaf 1990 (IC''90 genaamd) werden de extra spitstreinen op de lijnen vanuit Utrecht naar resp. Zwolle en Eindhoven aan elkaar gekoppeld. Er waren ook uitlopers naar Maastricht en Groningen, eentje zelfs naar beide waardoor een loop Groningen - Maastricht ontstond. Die reed overigens met 1600 en ICR. Dat is allemaal weer verdwenen toen het aantal reguliere Intercity's op Utrecht - Eindhoven werd verhoogd
Overigens is er ook een Valkenbrug Expres geweest die van Zwolle via de Maaslijn naar Valkenburg reed. Buiten de Maaslijn reed deze als extra sneltrein, maar tussen Nijmegen en Roermond was het gewoon een reguliere boemel. Materieel was Plan U. Dacht wel dat die met het project IC'90 naar de route via Utrecht verhuisde.
Overigens is er ook een Valkenbrug Expres geweest die van Zwolle via de Maaslijn naar Valkenburg reed. Buiten de Maaslijn reed deze als extra sneltrein, maar tussen Nijmegen en Roermond was het gewoon een reguliere boemel. Materieel was Plan U. Dacht wel dat die met het project IC'90 naar de route via Utrecht verhuisde.
Re: Korte vragen
Ach ja, de Valkenburg Express. Ooit een reisje ermee gemaakt tussen Utrecht en Maastricht. In een vierdelige plan T.
Re: Korte vragen
Dienstregeling 86-87 trein 6229 (zat dus gewoon in het nummerschema van de Maaslijn), Zwolle 7:46, Dv, Zp, Ah, Nm, Vl, Rm, Mt 10:57, Sgl, Vk 11:10. 3 uur en 24 minuten. Exact even snel als nu via Utrecht. En 4 minuten kering in Valkenburg en weer terug. Efficientie ten top.Dennenboom schreef: ↑wo 14 jun 2023, 11:21
Overigens is er ook een Valkenbrug Expres geweest die van Zwolle via de Maaslijn naar Valkenburg reed.
Je had ook treinen van Zandvoort, Rotterdam en Den Haag naar Valkenburg, allemaal via Utrecht.
Re: Korte vragen
Dat was natuurlijk wel in een tijd dat de basisdienst waarschijnlijk 1x per uur was, waardoor er veel meer ruimte was voor dat soort extra's. In bijvoorbeeld Duitsland zie je het nog steeds wel, maar ook dat is omdat de normale frequentie een stuk lager ligt dan in Nederland. Hier rijdt al zo vaak een trein dat dit soort dingen gewoon niet meer passen, in elk geval niet in een snel pad dat ook nog eens conflictvrij is.
Re: Korte vragen
Je had de 800 en 900 in halfuursdienst. De 800 had een 11 minuten overstap uit de 6200. Dus de 6200 reed direkt verder, de stopper werd er 2 minuten later achteraan gestuurd en dan weer 3 minuten daarachter een andere Valkenburg express erachteraan, via Heerlen. En daar weer 5 minuten achter zat de reguliere 800. Die Valkenburg Express was vanaf Utrecht een voortrein van de 829.
Dat zal toch wel krap geweest zin.
Dat zal toch wel krap geweest zin.
Re: Korte vragen
En Horst -Sevenumgpvos schreef: ↑wo 14 jun 2023, 09:26 Er is in het verleden een spitsserie Eindhoven-Utrecht-Zwolle geweest, met uitlopers naar Groningen, Maastricht en zelfs Roosendaal.
Misschien zou het nog wel interessant zijn om de intercity Zwolle-Roosendaal eens per uur af te laten buigen naar Eindhoven, maar Den Bosch-Eindhoven zit al redelijk vol met treinen naar Utrecht.
-
- Berichten: 785
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Korte vragen
Voor de ICE richting onze oosterburen moet er deze zomer een stoel gereserveerd worden. Dit wil ik doen in combinatie met een Interrail pas, is het mogelijk om via de Interrail website een specifieke stoel kan reserveren? Het lijkt er nu op dat dat niet mogelijk is en je een willekeurige stoel krijgt aangewezen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Dat lijkt inderdaad niet mogelijk als je een losse reservering wilt boeken. Via DB kan je überhaupt geen losse reservering boeken voor de ICE International (maar alleen in combinatie met een ticket) en via de OeBB lukt het boeken van een losse reservering wel maar heb je ook geen mogelijkheid tot zitplaatskeuze voor reizen volledig buiten Oostenrijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Via bijvoorbeeld ČD kun je wel zelf een plaats intypen, ik weet even niet hoe dat met ÖBB zit. Mijn workaround is dan om bij DB net te doen of ik een kaartje ga kopen, daar te kijken welke plaatsen nog vrij zijn, er een uit te kiezen en die vervolgens handmatig bij ČD in te typen. Wel omslachtig, maar werkt vrijwel altijd.
Re: Korte vragen
Een vriend van mij gaat vanaf met zijn Interrail op pad. Vreemd genoeg heeft hij 3 in/uitreizen bij zijn pas staan. Iemand een idee hoe dit kan?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ik heb wel eens gelezen dat je extra reisdagen in je thuisland kunt aanvragen, maar dat is vooral bedoeld als je bijvoorbeeld in noord Zweden woont en al een dag moet reizen voor je überhaupt je reis het land uit kunt aanvangen.
Vanuit Nederland lijkt dit me wel erg bijzonder.
Vanuit Nederland lijkt dit me wel erg bijzonder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 785
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Korte vragen
De ČD lijkt niet stoel reserveringen te verkopen voor de ICE in de week van 26 juni, precies de week dat ik weg ga. De ICE rijdt in die week via Venlo en niet via Arnhem, wellicht dat het daar aanligt...umbusko schreef: ↑do 15 jun 2023, 22:14 Via bijvoorbeeld ČD kun je wel zelf een plaats intypen, ik weet even niet hoe dat met ÖBB zit. Mijn workaround is dan om bij DB net te doen of ik een kaartje ga kopen, daar te kijken welke plaatsen nog vrij zijn, er een uit te kiezen en die vervolgens handmatig bij ČD in te typen. Wel omslachtig, maar werkt vrijwel altijd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Korte vragen
Bij de 4-daagse Interrail van mijn moeder staan er gek genoeg ook 3 in-/uitreisdagen bij de mobiele pas ja. Zat me er al over te verbazen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Even hierop terugkomend, sprak gister iemand die de historie kent namelijk... Er was destijds nog sprake van doortrekking van de Stadsring via Flierbeeksingel en Scheltussingel zodat het meer een ring zou worden.rooddolfijn schreef: ↑wo 07 jun 2023, 18:48 Wat was het geplande tracé vanaf deze tunnel richting Vathorst?
Vanaf de Scheltussingel dan verder door de Meridiaantunnel - Keerkring - Holkerweg - langs Nederhorst en Hoolesteeg naar het Masker. Daarna een tak via Laan der Hoven naar Nieuwland en een andere tak naar Vathorst waar de lijn oorspronkelijk door het midden van de wijk gepland was i.p.v. over de ring.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Waarom is op Rotterdam Centraal het perron langs spoor 8 aan de westzijde versmald?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Korte vragen
Weet je zeker dat het spoor 8 betreft? Volgens de tekeningen zou juist het perron langs spoor 7 versmald moeten worden omdat de spoorafstand hier te smal was voor het nieuwe 1:12 kruiswissel.
Re: Korte vragen
Je hebt gelijk, het betreft inderdaad spoor 7.
Maar het lijkt er op het oog niet op dat de sporen aan de oostzijde verder uit elkaar liggen.
Maar het lijkt er op het oog niet op dat de sporen aan de oostzijde verder uit elkaar liggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 785
- Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
- Locatie: Groot-Utrecht
Re: Korte vragen
Voor een binnenlandse ICE heb ik een stoelreservering gekocht bij de DB en in de gestuurde mail staat dat ie uitgeprint moet worden. Is dat verplicht?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Re: Korte vragen
Nee: als je er überhaupt naar gevraagd wordt is een pdf (of bevestiging in de DB Navigator) genoeg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 58 gasten