Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Dionysusnu
Berichten: 578
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Korte vragen

Bericht door Dionysusnu »

Op zich zou het denk ik best effectief zijn om bijvoorbeeld eens per uur een corridor af te buigen naar een andere om zo een directe verbinding te geven. Vooral ook in het weekend, wanneer overstappen ook risicovoller zijn.
Maar helaas kan dat niet echt meer, juist vanwege het corridordenken en schrappen van "onnodige" wissels.
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

hauptbahnhof schreef: ma 12 jun 2023, 15:35 Ik kan mij ook voorstellen dat zo'n extreem lange treinrit niet gewenst is. Is vertragingsgevoelig en ook niet efficiënt qua materieelinzet tenzij je echt tussentijds gaat koppelen/ontkoppelen.
Ach we krijgen over enkele jaren ook zoals het er nu naaruit ziet een 1600 Enschede - Schiphol - Breda - Eindhoven.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
verfmeer
Berichten: 786
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Korte vragen

Bericht door verfmeer »

En nu al hebben we Dordrecht - Schiphol - Venlo, en tot een paar jaar terug reden enkele treinen Vlissingen - Schiphol - Groningen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50935
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Suus schreef: do 08 jun 2023, 12:01
anonymous_1 schreef:Weet iemand of er informatie beschikbaar is over materieelinzet in Frankrijk? Ik wil namelijk deze zomer nog een keer met oude dubbeldekkers van het type V 2N rijden (TER Haute-Normandie en TER Hauts-de-France zouden ze moeten hebben). Info over andere (oude) materieeltypes is ook welkom natuurlijk.
Je kan in de reisplanner van SNCF zien welk materieel er wordt ingezet. Treinen die met Corail of dubbeldeksrijtuigen rijden hebben echter geen afbeeldingen.

In Hauts-de-France kan je de VR 2N vinden rondom Lille, vooral op treinen naar Maubeuge en Calais kan je ze vinden. De V2N zal je voornamelijk op spitsritten vinden tussen Paris Gare du Nord en Amiens, maar die zijn behoorlijk zeldzaam geworden.

Corail vind je nog op een aantal treinen op de as Paris Gare du Nord - St.Quentin - Maubeuge. Hoe minder stops, hoe waarschijnlijker de inzet van Corail. Ook vanaf Austerlitz rijden nog steeds Corail-treinen van Centre-Val de Loire.

In Grand Est rijden nog steeds treinen met RRR-rijtuigen, voornamelijk op de stoptreinen Saverne - Strasbourg - Sélestat.
Ik moet toch even reageren met een update:

De Corail-stammen met BB 22200 in Hauts-de-France gaan nu langzaam aan de kant, twee weken geleden is de instroom van de vervangende treinstellen gestart. Er wordt elke maand een nieuw treinstel afgeleverd, inmiddels zijn er 5 in dienst.

Er zijn echter ook nog steeds V2N-stammen in dienst, maar het laatste gerucht is dat de 10 stammen VR 2N die rondom Lille rijden zeer binnenkort uit dienst gaan en vervangen zullen worden door ingekorte V2N-stammen (van 8 naar 5 rijtuigen) die nu nog van/naar Parijs rijden. Afgelopen zondag trof ik echter nog een achtdelige stam aan op de TER van Paris-Nord naar St.Quentin van 16:34, geduwd door een BB 15000.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 598
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Er is in het verleden een spitsserie Eindhoven-Utrecht-Zwolle geweest, met uitlopers naar Groningen, Maastricht en zelfs Roosendaal.

Misschien zou het nog wel interessant zijn om de intercity Zwolle-Roosendaal eens per uur af te laten buigen naar Eindhoven, maar Den Bosch-Eindhoven zit al redelijk vol met treinen naar Utrecht.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4494
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik meen zelfs dat er ooit een rechtstreekse spits-IC was tussen Maastricht en Groningen. Die stopte ook in Harderwijk dacht ik.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

Klopt inderdaad. Vanaf 1990 (IC''90 genaamd) werden de extra spitstreinen op de lijnen vanuit Utrecht naar resp. Zwolle en Eindhoven aan elkaar gekoppeld. Er waren ook uitlopers naar Maastricht en Groningen, eentje zelfs naar beide waardoor een loop Groningen - Maastricht ontstond. Die reed overigens met 1600 en ICR. Dat is allemaal weer verdwenen toen het aantal reguliere Intercity's op Utrecht - Eindhoven werd verhoogd

Overigens is er ook een Valkenbrug Expres geweest die van Zwolle via de Maaslijn naar Valkenburg reed. Buiten de Maaslijn reed deze als extra sneltrein, maar tussen Nijmegen en Roermond was het gewoon een reguliere boemel. Materieel was Plan U. Dacht wel dat die met het project IC'90 naar de route via Utrecht verhuisde.
en-es
Berichten: 4494
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ach ja, de Valkenburg Express. Ooit een reisje ermee gemaakt tussen Utrecht en Maastricht. In een vierdelige plan T.
MaartenD
Berichten: 719
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Dennenboom schreef: wo 14 jun 2023, 11:21
Overigens is er ook een Valkenbrug Expres geweest die van Zwolle via de Maaslijn naar Valkenburg reed.
Dienstregeling 86-87 trein 6229 (zat dus gewoon in het nummerschema van de Maaslijn), Zwolle 7:46, Dv, Zp, Ah, Nm, Vl, Rm, Mt 10:57, Sgl, Vk 11:10. 3 uur en 24 minuten. Exact even snel als nu via Utrecht. En 4 minuten kering in Valkenburg en weer terug. Efficientie ten top. :D

Je had ook treinen van Zandvoort, Rotterdam en Den Haag naar Valkenburg, allemaal via Utrecht.
dennistd
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Dat was natuurlijk wel in een tijd dat de basisdienst waarschijnlijk 1x per uur was, waardoor er veel meer ruimte was voor dat soort extra's. In bijvoorbeeld Duitsland zie je het nog steeds wel, maar ook dat is omdat de normale frequentie een stuk lager ligt dan in Nederland. Hier rijdt al zo vaak een trein dat dit soort dingen gewoon niet meer passen, in elk geval niet in een snel pad dat ook nog eens conflictvrij is.
MaartenD
Berichten: 719
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Je had de 800 en 900 in halfuursdienst. De 800 had een 11 minuten overstap uit de 6200. Dus de 6200 reed direkt verder, de stopper werd er 2 minuten later achteraan gestuurd en dan weer 3 minuten daarachter een andere Valkenburg express erachteraan, via Heerlen. En daar weer 5 minuten achter zat de reguliere 800. Die Valkenburg Express was vanaf Utrecht een voortrein van de 829.
Dat zal toch wel krap geweest zin.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6054
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

gpvos schreef: wo 14 jun 2023, 09:26 Er is in het verleden een spitsserie Eindhoven-Utrecht-Zwolle geweest, met uitlopers naar Groningen, Maastricht en zelfs Roosendaal.

Misschien zou het nog wel interessant zijn om de intercity Zwolle-Roosendaal eens per uur af te laten buigen naar Eindhoven, maar Den Bosch-Eindhoven zit al redelijk vol met treinen naar Utrecht.
En Horst -Sevenum
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Voor de ICE richting onze oosterburen moet er deze zomer een stoel gereserveerd worden. Dit wil ik doen in combinatie met een Interrail pas, is het mogelijk om via de Interrail website een specifieke stoel kan reserveren? Het lijkt er nu op dat dat niet mogelijk is en je een willekeurige stoel krijgt aangewezen.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Dat lijkt inderdaad niet mogelijk als je een losse reservering wilt boeken. Via DB kan je überhaupt geen losse reservering boeken voor de ICE International (maar alleen in combinatie met een ticket) en via de OeBB lukt het boeken van een losse reservering wel maar heb je ook geen mogelijkheid tot zitplaatskeuze voor reizen volledig buiten Oostenrijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5338
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Via bijvoorbeeld ČD kun je wel zelf een plaats intypen, ik weet even niet hoe dat met ÖBB zit. Mijn workaround is dan om bij DB net te doen of ik een kaartje ga kopen, daar te kijken welke plaatsen nog vrij zijn, er een uit te kiezen en die vervolgens handmatig bij ČD in te typen. Wel omslachtig, maar werkt vrijwel altijd.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Een vriend van mij gaat vanaf met zijn Interrail op pad. Vreemd genoeg heeft hij 3 in/uitreizen bij zijn pas staan. Iemand een idee hoe dit kan?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik heb wel eens gelezen dat je extra reisdagen in je thuisland kunt aanvragen, maar dat is vooral bedoeld als je bijvoorbeeld in noord Zweden woont en al een dag moet reizen voor je überhaupt je reis het land uit kunt aanvangen.
Vanuit Nederland lijkt dit me wel erg bijzonder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

umbusko schreef: do 15 jun 2023, 22:14 Via bijvoorbeeld ČD kun je wel zelf een plaats intypen, ik weet even niet hoe dat met ÖBB zit. Mijn workaround is dan om bij DB net te doen of ik een kaartje ga kopen, daar te kijken welke plaatsen nog vrij zijn, er een uit te kiezen en die vervolgens handmatig bij ČD in te typen. Wel omslachtig, maar werkt vrijwel altijd.
De ČD lijkt niet stoel reserveringen te verkopen voor de ICE in de week van 26 juni, precies de week dat ik weg ga. De ICE rijdt in die week via Venlo en niet via Arnhem, wellicht dat het daar aanligt...
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
dennistd
Berichten: 5551
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

DPDelft schreef: vr 16 jun 2023, 06:16 Een vriend van mij gaat vanaf met zijn Interrail op pad. Vreemd genoeg heeft hij 3 in/uitreizen bij zijn pas staan. Iemand een idee hoe dit kan?
Bij de 4-daagse Interrail van mijn moeder staan er gek genoeg ook 3 in-/uitreisdagen bij de mobiele pas ja. Zat me er al over te verbazen :shock:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

rooddolfijn schreef: wo 07 jun 2023, 18:48 Wat was het geplande tracé vanaf deze tunnel richting Vathorst?
Even hierop terugkomend, sprak gister iemand die de historie kent namelijk... Er was destijds nog sprake van doortrekking van de Stadsring via Flierbeeksingel en Scheltussingel zodat het meer een ring zou worden.
Vanaf de Scheltussingel dan verder door de Meridiaantunnel - Keerkring - Holkerweg - langs Nederhorst en Hoolesteeg naar het Masker. Daarna een tak via Laan der Hoven naar Nieuwland en een andere tak naar Vathorst waar de lijn oorspronkelijk door het midden van de wijk gepland was i.p.v. over de ring.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21396
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom is op Rotterdam Centraal het perron langs spoor 8 aan de westzijde versmald?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5970
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Weet je zeker dat het spoor 8 betreft? Volgens de tekeningen zou juist het perron langs spoor 7 versmald moeten worden omdat de spoorafstand hier te smal was voor het nieuwe 1:12 kruiswissel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21396
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Je hebt gelijk, het betreft inderdaad spoor 7.
Maar het lijkt er op het oog niet op dat de sporen aan de oostzijde verder uit elkaar liggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door rooddolfijn »

Voor een binnenlandse ICE heb ik een stoelreservering gekocht bij de DB en in de gestuurde mail staat dat ie uitgeprint moet worden. Is dat verplicht?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13218
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Nee: als je er überhaupt naar gevraagd wordt is een pdf (of bevestiging in de DB Navigator) genoeg.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 58 gasten