Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

Z2N schreef: di 19 jan 2021, 18:12
Visgraatmodel schreef: di 19 jan 2021, 18:04 Hebben vervoerders een eventuele avondklok-dienstregeling achter de hand?
Er zullen ongetwijfeld wel wat dingen veranderen, maar tegelijkertijd zullen er nog mensen zijn die moeten werken tijdens de avondklok. Teveel wijzigen kan dus ook niet, en op korte termijn personeelsroosters voor een periode van drie weken aanpassen is ook lastig.
Je hoort altijd van vervoerder zulke argumenten. Feit is wel dat het enorm veel DRU is, en je sowiso al bespaart op brandstof en accu.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Ik meen me te herinneren dat er begin vorig jaar werd getest met 14 bakken SLT in de reizigersdienst, om te kijken of 3 gekoppelde stellen geen gedoe gaven met stoorstromen. Sindsdien niets meer van gehoord (en ook niet structureel in dienst gezien, want waar heb je in coronatijd zonder Zandvoortse grandprixjes nou 3 SLT'tjes tegelijk nodig? :mrgreen: ).

Was de proef geslaagd en mogen er nu 3 SLT's gekoppeld rijden in vaste dienst? En zo ja, geldt dat alleen voor 12 (4+4+4) en 14 (6+4+4) bakken, of ook voor capaciteitsknaller 16 bakken (6+6+4)?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Op Wikipedia kwam ik een artikel tegen over de zogenaamde Bloementunnel, een geplande aftakking vanuit de Schipholtunnel voor een eventuele aftakking naar de Bloemenveiling in Aalsmeer, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloementunnel

Dit is compleet nieuw voor mij. Wat ik even niet kan vinden of wat ik wellicht gewoon over het hoofd zie: zijn er vanuit de huidige spoortunnel sporen zichtbaar waar men die Bloementunnel wilde maken? Zijn er hier leden die wel iets afwisten van deze geplande tunnel?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik had er al eens eerder over gelezen ja en kon de tweet met de foto ook nog terugvinden.
Deze aftakking zou trouwens vanuit de trein zichtbaar moeten zijn ook.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen

Bericht door Karl »

Wist wel dat er een idee was om hogesnelheidstreinen van de bloemenveiling naar Frankrijk te sturen met bloemen, daar was die tunnel wellicht ook voor bedoeld...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Als je vanuit Hoofddorp de tunnel inrijdt en aan de rechterkant zit, dan kun je inderdaad vlak na het inrijden van de tunnel zien dat de tunnel ineens breder is, en dan weer steeds smaller wordt. Het gaat heel snel dus goed opletten. Dat er nog een stuk tunnel aansluit heb ik nooit kunnen zien, leuke foto op die tweet die Daniël postte!
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

Cool, ik had daar ook nog nooit van gehoord. Op OpenStreetMap is de aansluiting (tunnelmuur) ook duidelijk te zien.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Is er eigenlijk al iets bekend over de onderzoeken aan het DDZ? Het staat al een aardig tijdje aan de kant, enkele testritten uitgezonderd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Somda weet ook niets, behalve dat het tenminste tot april uit de omloop is gehaald. Het wordt nu op allerlei plekken weggezet waar nog wat opstelruimte is, zoals Vlissingen en Heerlen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ergens kan ik niet aan het idee ontkomen dat het NS best prima uitkomt dat DDZ nu aan de kant staat, het materieel is momenteel niet bepaald nodig. Zolang de coronacrisis en de gevolgen ervan op de reizigersaantallen voortduren verwacht ik het ook eigenlijk niet terug in de reizigersdienst.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Is ook zo, met wat kleine kunstgrepen is het tijdelijk aan de kant zetten van DDZ prima op te vangen. Het wordt wat vervelender als de vaccinatiecampagne toch goed gaat en na de zomer flink meer reisbewegingen gemaakt kunnen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als DDZ moet worden afgeschreven. De opvolger van de DDZ, de NID, zou op zijn vroegst in 2027 gaan rijden; een overbruggingsperiode van 6 jaar is misschien wel te overbruggen door langer door te rijden met de Traxx+ICR en de ICM, al weet ik niet hoe dat toelatingsgewijs zit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De opvolger van DDZ wordt de DDNG, de NID is een tijdelijke naam geweest voor de verbouwing van DD-AR in DDZ ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Ah zo, het is me ook wat met al die afkortingen :)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen

Bericht door Klaasje »

Ja, dat is de grote vraag. TRAXX+ICR heeft niet héél goede kaarten. De TRAXX-en hebben omdat het goederenlocomotieven zijn geen volledig afgeveerde tractiemotoren. Het gevolg is dat ze meer trillingen veroorzaken en meer impact op de onderbaan hebben bij oneffenheden. Een loc 1600/1700 heeft wel volledig afgeveerde tractiemotoren, net als de Vectron of de Passagiers-traxxen in Duitsland (BR 146 en 147). Een ander groot voordeel van ICM t.o.v. ICR is dat je makkelijker de treinsamenstellingen kunt aanpassen. Al is natuurlijk de vraag wat de technische staat van deze treinen is en wat de passagiersaantallen de komende jaren blijken te zijn. Dat gaat uiteindelijk een grote rol spelen in wat de keuze is mocht blijken dat DDZ niet terugkomt. Er is vooralsnog overigens geen sprake van dat DDZ niet terug zou komen. Het speculatief gehalte zal dus vrij hoog blijven tot nadere berichtgeving de burelen van NS verlaat.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Groter probleem is dat ICR eigenlijk alweer toe is aan een grote revisie, waaronder de dure draaistelrevisie. Nu de instroom van ICNG vertraagd is, kan dat ook nog wel een dingetje worden, mocht de instroom nog verder vertragen door onvoorziene ontwikkelingen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Suus schreef: za 30 jan 2021, 13:18 De opvolger van DDZ wordt de DDNG, de NID is een tijdelijke naam geweest voor de verbouwing van DD-AR in DDZ ;)
Verwarring alom: DDZ was juist bedoeld als een tijdelijke naam voor de verbouwing. Toen de eerste verbouwde treinen in dienst kwamen werden ze door NS omgedoopt in Nieuwe Intercity Dubbeldekker.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Want de naam NID is tijdloos... :') :N
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op zo 31 jan 2021, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Is het niet precies andersom? :p
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Dat bedoel ik ook. ;)
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Is er een reden waarom de Israëlische Dosto's bijna dezelfde kleurstelling hebben als die van DB? Waren die destijds boventallig geworden in Duitsland?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat volgens mij niet, maar DB en de Israëlische spoorwegen werken wel samen voor onderhoud aan die rijtuigen (klik).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Een erg consequente huisstijl kan ik sowieso niet ontdekken uit alle plaatjes op de Engelse Wikipedia. Ik heb begin vorig jaar een Israëlische Desiro HC in Mönchengladbach-Rheindahlen gezien, dat ding had een blauw-witte huisstijl met rode deuren :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SDC
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 02 nov 2016, 13:56

Re: Korte vragen

Bericht door SDC »

Is er ergens een actueel overzicht beschikbaar van stations die men overweegt te sluiten? Ik meen hier laatst wat over gelezen te hebben op het forum, maar kan dit nu niet meer terugvinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten