Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8863
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Als je van plan bent om je rondom Lissabon ook met het OV, en dan met name de trein, te verplaatsen kan het voordelig zijn om een Interrail te kopen. Cascais en Sintra zijn populaire en interessante bestemmingen buiten de Portugese hoofdstad die per trein goed te doen zijn. Wat er aan de andere kant van de Taag te beleven valt weet ik niet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Volgens mij rijdt de Sud Express momenteel niet en zijn internationale spoorverbindingen met Lissabon er vrijwel niet.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13040
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik heb op Santa Apolonia wel Renfe-treinen zien staan, maar dat was in 2016..
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ik heb wel eens ligrijtuigen van de SNCF gezien op Santa Apolonia maar dat was in 1983.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Tom024 schreef: ma 14 feb 2022, 20:22 Ik heb al een beetje zitten zoeken en dat is in principe best te doen per OV.
Wat is de route die best te doen is, als ik mag vragen? Nu de Sud Express ter ziele is gegaan, duren de routes die Seat61 noemt drie volle dagen vanaf Londen. Ik vraag mij af of het veel korter is vanaf Nederland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Het ziet er inderdaad nogal krap uit voor 2 dagen. Met de eerste Thalys (die je vanuit Brabant niet haalt) heb je 39 minuten om in Parijs van Gare du Nord naar Gare de Lyon te komen om het plan van Seat61 op te pakken; dan kom je dus wel aan 2 dagen vanuit Nederland. Dan is er nog zo'n 2,5 uur later een AVE van Lyon naar Barcelona (die je zonder die eerste Thalys volgens mij ook net niet haalt), maar dan kom je niet meer in Madrid op dag 1 en ben je dus alsnog drie dagen kwijt.
waldo79
Berichten: 7653
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Tussen Madrid en Lissabon rijdt er geen rechtstreekse trein meer aldus Dylan's Travel Reports. Per bus kan het wel.
hauptbahnhof
Berichten: 3929
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Is er een website waar ik zeg maar voor de komende half jaar werkzaamheden voor de internationale treinen (pimpel, ICE, Thalys etc) kan vinden?
DDietzen
Berichten: 1323
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Op de werkzaamhedenpagina van NS International kan je meestal een kleine drie maanden vooruitkijken.

Deutsche Bahn (bahn.de) heeft ook ergens een pagina met Großbaustellen / grote werkzaamheden voor het gehele jaar. De omleiding van IC Berlijn langs Münster in de zomer staat daar bijvoorbeeld al in.

Verder weet ik het zo gauw niet.
en-es
Berichten: 4484
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Om even terug te komen op Lissabon: met de interrail er naar toe wordt ook een uitdaging. SNCF en RENFE zijn niet vriendelijk voor interrailers. Torenhoge toeslagen en beperkt aantal plaatsen voor interrailers.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

PHS schreef: ma 14 feb 2022, 22:15
Tom024 schreef: ma 14 feb 2022, 20:22 Ik heb al een beetje zitten zoeken en dat is in principe best te doen per OV.
Wat is de route die best te doen is, als ik mag vragen? Nu de Sud Express ter ziele is gegaan, duren de routes die Seat61 noemt drie volle dagen vanaf Londen. Ik vraag mij af of het veel korter is vanaf Nederland.
Wat ik heb gevonden was rond 7u uit Brussel (daarvoor zal ik inderdaad de avond ervoor die kant op moeten of met eigen vervoer naar bijvoorbeeld Herentals), met een Thalys naar Zuid-Frankrijk naar Valence, overstappen naar Barcelona, om dan te overnachten in Vigo. De volgende dag via Porto richting Lissabon. Avontuurlijk is het wel, maar dat is ergens ook wel leuk. Moldavië is me ook gelukt, dan moet Portugal ook wel lukken. ;)
hauptbahnhof
Berichten: 3929
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Vaak hebben de OV-bedrijven een reisplanner op hun website. Dat is gewoon 9292 in een ander jasje. Is dat bij NS ook het geval (sinds je ook reisadviezen met ander ov dan de trein kunt krijgen)?
Jultar
Berichten: 576
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

NS heeft inderdaad jarenlang 9292 als reisplanner gehad voor deur-tot-deur-reizen, maar sinds kort hebben ze een eigen systeem en wordt 9292 niet meer gebruikt.
Michael
Berichten: 11770
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

Lijkt er niet op. Ik probeer net zowel via 9292.nl als NS.nl dezelfde reis te plannen (van een bushalte bij mij in de buurt naar de bushalte Ikea in Groningen) en bij 9292.nl krijg ik netjes een reis uit de planner en bij ns.nl krijg ik de melding geen reisadvies beschikbaar neem contact op met 9292.nl
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Tom024 schreef: di 15 feb 2022, 11:07 Wat ik heb gevonden was rond 7u uit Brussel (daarvoor zal ik inderdaad de avond ervoor die kant op moeten of met eigen vervoer naar bijvoorbeeld Herentals), met een Thalys naar Zuid-Frankrijk naar Valence, overstappen naar Barcelona, om dan te overnachten in Vigo. De volgende dag via Porto richting Lissabon. Avontuurlijk is het wel, maar dat is ergens ook wel leuk. Moldavië is me ook gelukt, dan moet Portugal ook wel lukken. ;)
Dank, overnacht je dan in Barcelona om de volgende dag de dagtrein te nemen naar Vigo? De binnenlandse nachttreinen van Renfe rijden nog altijd niet bij mijn weten, al is dat wellicht anders tegen de tijd dat jij reist.

Het klinkt hoe dan ook als ingewikkelder dan naar Moldavië reizen, dat kan gewoon met twee overstappen vanuit Nederland (Wenen en Boekarest) (A)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6473
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Tom024 schreef: ma 14 feb 2022, 20:22 Begin juli kan ik gunstig voor een kleine twee weken naar Portugal, in de buurt van Lissabon. Ik heb al een beetje zitten zoeken en dat is in principe best te doen per OV. Wat is de goedkoopste manier om er per trein te konen? Interrail of toch losse kaartjes? Kan ik interrailreseveringen voor de TGV aan het Nederlandse loket regelen?

Zijn er nog eventueel nog andere dingen waar ik op moet letten?
Wij zijn destijds naar Lissabon gevlogen en hebben toen een reis gemaakt naar Sintra en Cascais en dat ging prima met het OV. Wij hadden zo'n Lissabon pas en daarmee mocht je ook gratis met de trein naar bijvoorbeeld Sintra. Dat moet je sowieso niet overslaan. Echt prachtig daar.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Elk normaal mens zou dit ook gaan vliegen denk ik, twee dagen onderweg is natuurlijk gekkenwerk. Maar ik vind vliegen niet fijn en dit lijkt me voor een keer ook wel leuk.
PHS schreef: di 15 feb 2022, 16:45 Dank, overnacht je dan in Barcelona om de volgende dag de dagtrein te nemen naar Vigo? De binnenlandse nachttreinen van Renfe rijden nog altijd niet bij mijn weten, al is dat wellicht anders tegen de tijd dat jij reist.

Het klinkt hoe dan ook als ingewikkelder dan naar Moldavië reizen, dat kan gewoon met twee overstappen vanuit Nederland (Wenen en Boekarest) (A)
De DB Navigator gaf een avondverbinding van Barcelona naar Vigo met aankomst rond 23u. Precieze reisplan wil ik komend weekeinde even voor gaan zitten.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Hmm, als ik daarop zoek staat er steeds "+1 Tag" bij en ik kan op de DB-site niets vinden dat er minder dan acht en een half uur over doet, maar misschien is er een datum waarop een extra snelle trein rijdt.

De traditionele route naar Portugal is via Hendaye/Irún. De IC van Irún naar Vigo rijdt helaas al sinds het begin van corona niet; ik kan 'm aanraden vanwege het mooie uitzicht, al hebben andere routes door noord-Spanje dat wellicht ook.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13040
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Eens met wat Daantje zegt, voor Sintra kun je rustig twee dagen uittrekken, zo niet drie. Neem ook de bus van daar naar Cascais of andersom, spectaculaire rit. Of huur een fiets :D
Ik doe ook maar wat
MaartenD
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Tom024 schreef: di 15 feb 2022, 11:07
Wat ik heb gevonden was rond 7u uit Brussel (daarvoor zal ik inderdaad de avond ervoor die kant op moeten of met eigen vervoer naar bijvoorbeeld Herentals), met een Thalys naar Zuid-Frankrijk naar Valence, overstappen naar Barcelona, om dan te overnachten in Vigo. De volgende dag via Porto richting Lissabon. Avontuurlijk is het wel, maar dat is ergens ook wel leuk. Moldavië is me ook gelukt, dan moet Portugal ook wel lukken. ;)
Er is om 10:17 een TGV naar Lyon waarmee je hetzelfde plan kunt doen. Maar je moet dus ook in Barcelona overnachten en je bent ruim 2 dagen onderweg.

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Amsterdam Centraal      |        |  08:15 | THA 9322 |RP PF 3G NF GP 55 BW SA 97 WV 1. |
 | Bruxelles Midi          |  10:08 |  10:17 | TGV 9826 |RP PB 3G GP BW RO WV 1. |
 | Lyon Part Dieu          |  14:02 |  14:35 | AVE 9743 |RP PB 3G GP 55 BW RO SA WV 2. |
 | Barcelona Sants         |  19:32 |  09:30 | A    622 |RP GP RO 3.     |
 | Vigo Guixar             |  23:12 |  08:58 | IC   420 |RP GP 4.        |
 | Porto(Campanha)         |  10:20 |  10:38 | IC   720 |RP GP 5.        |
 | Lisboa Santa Apolonia   |  14:00 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
(ja dat is krap in Brussel maar er zijn vroegere treinen, afhankelijk van waar je komt).

De nachttreinen in Frankrijk zijn ook niet echt een alternatief, je kunt later weg, maar je blijft met de doortocht door Spanje zitten.

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Amsterdam Centraal      |        |  15:28 | ICD 9248 |ZY 1.           |
 | Bruxelles Midi          |  18:17 |  18:42 | THA 9372 |RP PF 3G GP 55 BW SA 97 WV 2. |
 | Paris Nord              |  20:08 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Paris Austerlitz        |        |  21:45 | D   3751 |RP PB 3G GP 55 LW LI 1. |
 | Toulouse-Matabiau       |  07:05 |  12:46 | IC  4659 |RP PB 3G GP 55 BO KK SA 97 WV 1. |
 | Narbonne                |  13:59 |  14:52 | TGV 9713 |RP PB 3G GP 55 BW RO SA WV 2. |
 | Barcelona Sants         |  16:54 |  09:30 | A    622 |RP GP RO 3.     |
 | Vigo Guixar             |  23:12 |  08:58 | IC   420 |RP GP 4.        |
 | Porto(Campanha)         |  10:20 |  10:38 | IC   720 |RP GP 5.        |
 | Lisboa Santa Apolonia   |  14:00 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
De overnachting in Barcelona kun je verleggen naar een station op de route Barcelona - Vigo, maar daar lijkt maar één trein per dag te rijden, dus je wint er weinig mee.
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Wat betekent de laatste kolom? RP PF 3G NF GP 55 BW SA 97 WV 1. enzovoorts.
MaartenD
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

Dit is de output van de tekst-based HAFAS en dat zijn de eigenschappen van de trein.
De meeste zijn afkortingen uit het duits en moet je een beetje proberen te onthouden ;) De volledige omschrijving zie je in HAFAS als je het detail bekijkt
Ik heb geen volledig overzicht van alle afkortingen, maar van deze treinen:

3G: Im Zug gilt bundesweit 3G-Regel: ein gültiger Nachweis ist mitzufü
55: Nichtraucherzug
97: Schwerbehindertenabteil
BW: Bar
GP: Globalpreis
LI: Ruhesessel (Sleeperette)
LW: Liegewagen
NF: keine Fahrradbeförderung möglich
PB: Pflicht zum Tragen einer medizinischen Maske
PF: Maskenpflicht nach gesetzl. Regelung; regional gilt FFP2-Maskenpfl
RO: Rollstuhlstellplatz
RP: Reservierungspflicht
SA: Stillabteil
WV: WLAN verfügbar
ZY: ICD-Aufpreis

De 1. 2. 3. enz worden gebruikt om de eindbestemming van de trein aan te geven.

We hebben ook nog
J2: in Sitzwagen nur 2. Klasse
MN: Imbiss und Getränke beim Schlaf-/Liegewagenbetreuer erhältlich
OA: Rollstuhlstellplatz - Voranmeldung unter +43 5 1717
OC: rollstuhltaugliches WC
OJ: ÖBB Nightjet (www.nightjet.com)
SW: Schlafwagen

En dan zijn er nog obscuurdere afkortingen, bijvoorbeeld
WH: Tickets sind unter www.westbahn.at oder direkt an Bord erhältlich
umbusko
Donateur
Berichten: 5328
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dank! :D Ik vermoedde al zoiets. Een paar afkortingen zijn achteraf gezien nog wel te herleiden, maar ik hoop dat je me vergeeft dat ik in ZY niet direct ICD-Aufpreis herkende. :mrgreen:
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

MaartenD schreef: wo 16 feb 2022, 08:15(ja dat is krap in Brussel maar er zijn vroegere treinen, afhankelijk van waar je komt).
De officiële reisplanner van NS International geeft de overstap 9322 --> 9826 niet, waardoor je een uur eerder op pad moet (07:11 uur uit Rotterdam met Thalys 9212).
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

De nachttrein in Frankrijk heeft ook een deel naar Portbou, net over de grens in Spanje, waarmee je net nog in Vigo kan komen. Het is een lastig te vinden, want de nieuwe site van SNCF is een bende, maar die rijdt in ieder geval op vrijdag. De planner van Renfe lijkt helemaal kapot, daar komt niets uit, alleen met wat proberen in Apple Maps ben ik op het volgende gekomen:

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+
 | Amsterdam Centraal      |        |  15:28 | ICD 9248 |
 | Bruxelles Midi          |  18:17 |  18:42 | THA 9372 |
 | Paris Nord              |  20:08 |        |          | 
 +-------------------------+--------+--------+----------+
 | Paris Austerlitz        |        |  21:45 | D   3737 |
 | Portbou                 |  09:26 |  10:35 | MD 15808 |
 | Barcelona Sants         |  13:10 |  14:00 | AVE 3142 |
 | Madrid P.d.Atocha       |  17:12 |  17:20 | C-1      |
 | Madrid Chamartín        |  17:34 |  17:45 | A 4175   |
 | Santiago de Compostela  |  21:28 |  21:47 | MD 9213  |
 | Vigo Urzáiz             |  22:51 |        |          |
 | Vigo Guixar             |        |  08:58 | IC   420 |
 | Porto(Campanha)         |  10:20 |  10:38 | IC   720 |
 | Lisboa Santa Apolonia   |  14:00 |        |          |
 +-------------------------+--------+--------+----------+
Daarmee zou de reistijd binnen 48 komen, waarvan één nacht in de trein en één nacht in een hotel. Het is wel aan de krappe kant, vooral de overstappen in Madrid houden niet echt over, al zijn de AVE-treinen tussen Barcelona en Madrid gelukkig over het algemeen zeer stipt. Eventueel kun je in Girona nog overstappen op Avant 34730, dan ben je al om 12:34, maar dat heeft waarschijnlijk weinig meerwaarde.
Het schuurt ook een beetje dat de nachttrein alleen op vrijdag rijdt, want op zaterdag rijdt de non-stop AVE van Barcelona naar Madrid (v 13:25, a 15:55) juist niet, die het een heel stuk makkelijker zou maken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten