Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Klopt, perron Z is sinds de routewijziging van lijn 44 foetsie/ongebruikt. Alleen de verhoogde stoep ligt er nog.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Als ik met de pimpel van Deventer naar Hilversum wil reizen, kan ik dan ergens in Deventer zien waar de eerste klas zich bevindt of kan dit enkel voor reizen richting Duitsland?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

In die richting zit de eerste klas doorgaans vooraan, bij bakbord 8 ongeveer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Ik zou gewoon vagonweb gebruiken voor de planmatige samenstelling (Bistro normaal gesproken aan de Amsterdamse kant), als daar van afgeweken wordt staat er vaak een melding in de OVinfo app of de NSI-app.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen

Bericht door DPDelft »

Ik ben op zoek naar het Programma van Eisen voor de concessie Haaglanden Streek uit 2019.
Misschien gebruik ik de verkeerde zoektermen op google, maar heeft iemand misschien een directe link?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Blijven de door Corona opgeheven treinen van NS, die nu overigens compleet verdwenen zijn uit de reisinformatie in plaats van aangeduid als vervallen, ook opgeheven zodra zondag de nieuwe dienstrengeling ingaat?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Z2N schreef: ma 07 dec 2020, 10:31 Ik zou gewoon vagonweb gebruiken voor de planmatige samenstelling (Bistro normaal gesproken aan de Amsterdamse kant), als daar van afgeweken wordt staat er vaak een melding in de OVinfo app of de NSI-app.
Voor planmatige samenstellingen van Duitse treinen zou ik altijd http://www.grahnert.de gebruiken. Iets dichter bij het vuur, minder kans op fouten. ;)

Ook niet onhandig is de app "Bahnhof live" van DB, daar staan de actuele rijtuigvolgordes in. Nadeel is wel dat het alleen voor Duitse stations werkt, dus als je van Deventer naar Hilversum wilt, moet je een uur van tevoren even via de actuele vertrektijden van Bad Bentheim checken hoe je trein rijdt. (Via de website kan het mogelijk tot korter voor vertrek.) Andersom is het makkelijker: dan kun je tot vlak voor vertrek uit Nederland de vertrektijden van Bad Bentheim checken. ;) Tip: kijk wel even heel goed wat voor en wat achter is. Bij de IC heb je het voordeel dat de locomotief ingetekend staat; bij ICE's moet ik het altijd dubbelchecken omdat ik het schema intuïtief andersom lees. :') Deze app is trouwens ook fantastisch voor treinen met twee stellen waarbij een "geänderte Wagenreihung" wordt aangegeven in Duitsland. Dat kan wel van alles zijn: de stellen van positie gewisseld en/of een of beide omgedraaid. De app vertelt het je precies.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Zeker tijdens de eerste golf had ik het idee dat Vagonweb beter geüpdatet werd dan Grahnert, maar beide sites zijn een goede bron.
Milco schreef: ma 07 dec 2020, 14:11 Blijven de door Corona opgeheven treinen van NS, die nu overigens compleet verdwenen zijn uit de reisinformatie in plaats van aangeduid als vervallen, ook opgeheven zodra zondag de nieuwe dienstrengeling ingaat?
Ja.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik heb drie compleet willekeurige spoorgerelateerde vragen over dingen die waarschijnlijk niemand opvalt, maar mij wel. Ik zit er al een tijd mee en ik kan er niet meer rustig van slapen.

Vraag 2.
Mij is iets opgevallen over de indeling van zitplaatsen.
Bij Arriva op de Noordelijke Nevenlijnen staan de stoelen voor vóóruit rijden rechts, voor achteruit rijden links.
In het MSG-3-materieel van de RET staan de stoelen voor vóóruit rijden rechts, voor achteruit rijden links.
Op de bovenverdieping van de vernieuwde VIRM staan de meeste stoelen voor vóóruit rijden rechts, voor achteruit rijden links. En op de meest willekeurige plaatsen een vervelende balk precies op ooghoogte voor een raam dat toch niet open kan, maar dat terzijde.
Nou zie ik die plaatsing van de stoelen nooit andersom, dus dat vooruit rijden links is en achteruit rechts. Ik heb in rechtsrijdende landen zoals Nederland de tic dat ik het liefst links wil zitten, want dan zie je alle stations en alle treinen op het tegenspoor. En altijd beide landschappen als je heen en terug rijdt. Maar dan mag ik volgens de damesheren vervoersbedrijven dus alleen maar achteruit rijden (of zoals bij de nieuwe VIRM een balk in mijn oog hebben). Ik zie een trend, en ik begin te denken dat het zo met een reden wordt gedaan, maar ik kan totaal niet bedenken wat die reden kan zijn. Iemand enig idee?

Vraag 3.
Ik zie eigenlijk in de gehele Randstad en omstreken dat alle transformatorhuisjes langs het spoor op dezelfde manier zijn beschilderd. Zwart-wit, met koppen waar iets mee is. Een schreeuwend gezicht, een gezicht met vier ogen, allerlei vreemde posities. Bij de eerste paar die ik zag dacht ik nog dat het een graffiti-artiest was die er de tijd voor heeft genomen, maar ik denk nu dat het met opzet vanuit NS of ProRail of wiedanook is gedaan. Is dat om andere graffiti tegen te gaan? Ik vind het niet per se mooi ofzo, maar beter dan willekeurig rondgespuit in ieder geval, dus in dat opzicht is het doel bereikt.

Vraag 1.
De onderstaande foto's maakte ik een paar weken terug op station Gouda, in een tijdsbestek van drie seconden. Het gaat hier om de trein die om 14:44 van spoor 3 vertrekt. Het gaat, nogmaals, om dezelfde trein, op dezelfde dag, op dezelfde tijd.
Afbeelding
Maar waarom gaat-ie op het ene scherm naar Amersfoort Schothorst, en op het andere scherm naar Schothorst?
Krijgt in de Systemen 'Scherm met klokkie' andere data toegestuurd dan 'Scherm zonder klokkie'?

Sorry, het is laat :mrgreen: Wie helpt mij aan een vredige nachtrust zonder breinbrekers?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

En op de meest willekeurige plaatsen een vervelende balk precies op ooghoogte voor een raam dat toch niet open kan, maar dat terzijde.
Onder normale omstandigheden niet, nee. Maar zodra in een VIRM de bovenleidingsspanning wegvalt, valt ook de airco uit. In dat geval dient er een alternatief te zijn om toch frisse lucht binnen te krijgen, het dienstdoend personeel kan dat raam dan openen. Deze ramen zitten, als ik het goed heb, aan de uiteinden van het rijtuig en bij een coupéscheiding.

Voorheen was het alternatief in een VIRM het openen van een reizigersdeur om toch frisse lucht binnen te krijgen in geval van nood, maar dat levert uiteraard de nodige bijzaken op, bovendien is een noodraam voor ventilatie als ik het goed heb een Europese eis bij nieuw en gereviseerd materieel waarbij de ramen niet meer door reizigers geopend kunnen worden.

Vraag 1 mag je over een aantal weken nog een keer in het Doorgeefluik zetten zodra dat weer open is, kan ik er dan een keer voor je induiken.
Laatst gewijzigd door Mikos op di 08 dec 2020, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Geen idee. :mrgreen:

Wat betreft vraag 2: in een Belgische Desiro staan de stoelen voor vóóruit rijden links, voor achteruit rijden rechts. 8-) Foto. Maar in België rijden ze dan ook links. _O- Ik zie trouwens een patroon: als je in een Desiro in een vierzitter gaat zitten heb je geen raam. Ze doen het er gewoon om!! :evil:

Die schermen met klokkie en zonder klokkie zijn ongeveer net zo logisch als jouw volgorde van nummering. Ze lijken me even breed te zijn.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Mikos schreef: di 08 dec 2020, 01:01 Deze ramen zitten, als ik het goed heb, aan de uiteinden van het rijtuig en bij een coupéscheiding.
Oef, ik zal er eens op letten. Volgens mij is het soms zelfs het tweede raam of zo. Die airco valt altijd wel uit met een grote *BONK* en daarna is het ineens heerlijk stil :lol:
umbusko schreef: di 08 dec 2020, 01:02 Wat betreft vraag 2: in een Belgische Desiro staan de stoelen voor vóóruit rijden links, voor achteruit rijden rechts. 8-) Foto. Maar in België rijden ze dan ook links. _O-
Hier, zie! In linksrijdende landen staat het dus andersom!
De enige reden die ik me kan bedenken is dat je zo minder schrikt van de tegemoet komende treinen _O-
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ah, ik ben dus niet de enige die zich aan die verkeerde stoelplaatsing ergert.
Maar het is weer niet in elk nieuw materieel zo. SNG is bijvoorbeeld weer symmetrisch qua indeling, wat voor wie links vooruit wil zitten in de 1e klasse trouwens ook wel vervelend uit kan pakken.
Vraag me in elk geval dus precies hetzelfde af als jou.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

umbusko schreef: di 08 dec 2020, 01:02Wat betreft vraag 2: in een Belgische Desiro staan de stoelen voor vóóruit rijden links, voor achteruit rijden rechts. 8-) Foto. Maar in België rijden ze dan ook links. _O- Ik zie trouwens een patroon: als je in een Desiro in een vierzitter gaat zitten heb je geen raam. Ze doen het er gewoon om!! :evil:
Maar de stoelen in de Belgische Desiro ML staan exact hetzelfde opgesteld als de Desiro ML die Transregio op de stoptrein Keulen - Mainz inzet. Dus dan staan ze daar wel goed ;)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: di 08 dec 2020, 00:23
Vraag 2.
Nou zie ik die plaatsing van de stoelen nooit andersom, dus dat vooruit rijden links is en achteruit rechts. Ik heb in rechtsrijdende landen zoals Nederland de tic dat ik het liefst links wil zitten, want dan zie je alle stations en alle treinen op het tegenspoor. En altijd beide landschappen als je heen en terug rijdt. Maar dan mag ik volgens de damesheren vervoersbedrijven dus alleen maar achteruit rijden (of zoals bij de nieuwe VIRM een balk in mijn oog hebben). Ik zie een trend, en ik begin te denken dat het zo met een reden wordt gedaan, maar ik kan totaal niet bedenken wat die reden kan zijn. Iemand enig idee?
Volgens mij willen de meeste mensen juist níet de voorbij rijdende treinen zien en is het daarom zo gedaan.
Ardan schreef: di 08 dec 2020, 00:23 Vraag 3.
Ik zie eigenlijk in de gehele Randstad en omstreken dat alle transformatorhuisjes langs het spoor op dezelfde manier zijn beschilderd. Zwart-wit, met koppen waar iets mee is. Een schreeuwend gezicht, een gezicht met vier ogen, allerlei vreemde posities. Bij de eerste paar die ik zag dacht ik nog dat het een graffiti-artiest was die er de tijd voor heeft genomen, maar ik denk nu dat het met opzet vanuit NS of ProRail of wiedanook is gedaan. Is dat om andere graffiti tegen te gaan? Ik vind het niet per se mooi ofzo, maar beter dan willekeurig rondgespuit in ieder geval, dus in dat opzicht is het doel bereikt.
Volgens de "code" van graffiti-spuiters mag je niet iemand anders werk verpesten, dus zal het vast wel bewust gedaan zijn om te voorkomen dat er lelijkere dingen staan.
umbusko schreef: di 08 dec 2020, 01:02 Foto.
Waarom link je naar de Franstalige Wikipedia, terwijl op de Nederlandse precies hetzelfde staat?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik googlede op desiro en kwam toevallig bij een foto van de Franse wikipedia uit. Heb niet meer gekeken naar wat op de Nederlandse stond. :p
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

Ardan schreef: di 08 dec 2020, 00:23 Vraag 1. [...] Maar waarom gaat-ie op het ene scherm naar Amersfoort Schothorst, en op het andere scherm naar Schothorst?
Krijgt in de Systemen 'Scherm met klokkie' andere data toegestuurd dan 'Scherm zonder klokkie'?
De schermen zijn niet even groot. Met mijn balpen zie ik dat de scherm-zonder-klok minder dan tweemaal zo breed is als het sporenbord ernaast, en dat het scherm-met-klok vrijwel exact tweemaal zo breed is als het sporenbord ernaast. Er is (vermoedelijk daardoor) met de diverse lettergroottes gespeeld: In het bovenste bord is de letter t in Schothorst slechts iets groter dan die in Intercity, in het onderste bord is dat verschil zichtbaar groter. In het onderste bord zit een spatie voor de tijd die boven ontbreekt. En zo voort.
Paradoxaal genoeg is in het bredere bord een zodanig groter lettertype voor de bestemming gekozen dat Schothorst tot over de helft komt zodat Amersfoort er niet meer bij past, terwijl dat in het smallere bord niet zo is en er nog ruimte is voor Amersfoort.

Volgende keer graag foto's nemen met een geijkte meetlat ernaast aub.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Als ik de ingetekende route bekijk van lijn 65 van Maaseik naar Nieuwstadt in de ovinfo-app, dan loopt deze ook een stukje door Duitsland. Weet iemand toevallig of er ook daadwerkelijk door Duitsland wordt gereden,waarmee de lijn dan door drie landen rijdt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3030
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

De 65 moet wel een omtrekkende beweging maken omdat hij die halte in Nieuwstadt in noordelijke richting aandoet, en dan neemt hij blijkbaar de K1 parallel aan de grens. Op de terugweg richting Maaseik hoeft-ie Duitsland niet in.

Of je dat grensoverschrijdend genoeg vindt voor de wiki laat ik aan jou over ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik heb het op de wiki toegevoegd. ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Ardan schreef: di 08 dec 2020, 00:23 Vraag 2.
Mij is iets opgevallen over de indeling van zitplaatsen.
Bij Arriva op de Noordelijke Nevenlijnen staan de stoelen voor vóóruit rijden rechts, voor achteruit rijden links.
In het MSG-3-materieel van de RET staan de stoelen voor vóóruit rijden rechts, voor achteruit rijden links.
Op de bovenverdieping van de vernieuwde VIRM staan de meeste stoelen voor vóóruit rijden rechts, voor achteruit rijden links. En op de meest willekeurige plaatsen een vervelende balk precies op ooghoogte voor een raam dat toch niet open kan, maar dat terzijde.
Nou zie ik die plaatsing van de stoelen nooit andersom, dus dat vooruit rijden links is en achteruit rechts. Ik heb in rechtsrijdende landen zoals Nederland de tic dat ik het liefst links wil zitten, want dan zie je alle stations en alle treinen op het tegenspoor. En altijd beide landschappen als je heen en terug rijdt. Maar dan mag ik volgens de damesheren vervoersbedrijven dus alleen maar achteruit rijden (of zoals bij de nieuwe VIRM een balk in mijn oog hebben). Ik zie een trend, en ik begin te denken dat het zo met een reden wordt gedaan, maar ik kan totaal niet bedenken wat die reden kan zijn. Iemand enig idee?
Dan kan ik daaruit concluderen dat je nog nooit in een FLIRT van NS hebt gezeten. :mrgreen:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Bestaat er voor Denemarken ook een website om te zien welk materieel in welke treinritten rijdt? (Dus een equivalent van bv Treinposities, Beluxtrains of Vagonweb. Gepland of actueel maakt niet heel veel uit :) )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Voor IC en ICL-treinen kan je reserveren. Je krijgt dan een pagina waar je een zitplaats kan kiezen, daaruit kan je opmaken met welk materieel de trein rijdt. Op de overige verbindingen is het materieel behoorlijk vast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Het gaat helaas niet om een IC(L) maar om een RE die ik moet hebben :') en wel de Ringsted-Roskilde-Oesterport.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dan denk ik op basis van deze tabel loc + dubbeldekker?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten