Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Het zal wel het huiselijke kring-argument zijn, immers tot niet zo heel lang geleden reed men op kerstavond ook maar tot 20u.
🍉
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

en-es schreef: vr 31 dec 2021, 17:11 NS vindt het belangrijk dat hun personeel in huiselijke kring de jaarwisseling kunnen vieren. Ook zeggen ze dat na 20.00 niet veel reizigers zijn.
Wij, van de NIAG, rijden ook tot ongeveer 20:00 overigens.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Doordat eurobahn "gewoon" een zaterdagsdienst rijdt vandaag is (een van de?) laatste reizigerstreinen van 2021 de 20386 naar Hengelo, aankomst 23:26 :lol:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Ik zie dat ASEAG ook gewoon de normale dienstregeling rijdt. Alleen lijn 44 naar Heerlen rijdt na 20:00 uitsluitend aan de Duitse zijde van de grens.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Stefan schreef: vr 31 dec 2021, 17:53 Wij, van de NIAG, rijden ook tot ongeveer 20:00 overigens.
Ja en kerstavond stoppen ze nog vroeger met rijden...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het was in Limburg ook altijd de gewoonte om op kerstavond te stoppen met rijden. Volgens mij dat is dat pas in het Arriva-tijdperk verdwenen.

NS International waarschuwde vanochtend ook al bezoekers van Antwerpen dat de laatste trein naar Nederland om 18:44 zou vertrekken. Ben benieuwd of er nog een hoop strandingen zullen zijn :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Nee in heel Limburg rijden nog altijd geen bussen op Kerstavond. https://twitter.com/Arriva_NL/status/14 ... Auk5A&s=19

Laatste treinen in Nederland:
22:05 RE 13 naar Mönchengladbach
22:34 SEV naar Bad Bentheim
22:45 RE 19 naar Duisburg
22:56 RE 13 uit Düsseldorf
23:26 RB 61 uit Bielefeld
00:13 RE 19 uit Düsseldorf
01:25 RB 64 uit Münster (Westf) Hbf
01:32 RB 64 naar Gronau (Westf)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik heb vanavond op de weg ook gemerkt dat het echt een heel stuk rustiger is dan normaal op dat tijdstip.
Ik doe ook maar wat
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Hainje schreef: vr 31 dec 2021, 17:26Het zal wel het huiselijke kring-argument zijn, immers tot niet zo heel lang geleden reed men op kerstavond ook maar tot 20u.
Dat is misschien in sommige regio's zo geweest? (Het zuiden?) Ik herinner me daar niks van.

Ik vernam ooit dat het niet rijden na 20u op oudjaar (van het hele OV, niet alleen de treinen) van de vakbonden kwam; of dat vanwege de huiselijke kring was of vanwege vuurwerkgevaar weet ik niet.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Nu heb ik alleen maar boekjes van Zuid Nederland, dus we zullen even af moeten wachten of iemand anders in de oude boekjes van boven de rivieren wil duiken.
🍉
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Volgens mij was er vroeger ook sprake van dat er op 1 januari later opgestart werd bij sommige vervoerders?
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte vragen

Bericht door Daelea »

In het boekje van 1986-1987 van de NZH in regio Haarlem zie ik dat er op oudjaarsdag vanaf 21.00 uur tot nieuwjaarsdag 9.00 uur niet gereden werd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Heb net even in mijn archief gekeken en de 'kerstavondstop' zie ik alleen terug bij BBA, Zuidooster en VSL.

Het later opstarten op Nieuwjaarsdag (rond 9.00 uur) kwam ik nog tegen in de ZWN- en Connexxion-boekjes voor de regio Bollenstreek, dat zal dan wel een ex-NZH-dingetje zijn. Verder kom ik het niet tegen, wat natuurlijk ook het gevolg is van de zondagsdienstregeling, want in veel regio's reed/rijdt er voor 9.00 uur nauwelijks iets.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Ik kan me herinneren dat het GVU ook later opstartte op nieuwjaarsdag. Volgens mij stond er op de vertrekstaten dat de eerste bussen rond 09.00 vertrokken vanuit de buitenwijken.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen

Bericht door Anne »

Voor de dienstregeling op 31/12 kom ik bij NS in de 60-er jaren pas als eerste het volgende tegen in de Dienstregeling 68/69:
Op 31 december 1968 zal in de avonduren de treinenloop worden beperkt (zie te zijner tijd de aankondiging op de stations)

Vanaf Spoorboekje 75/76 werd het:
Op 31 december 1975 zal in de avonduren de treinenloop om ca. 21 uur worden beëindigd. (zie te zijner tijd de aankondiging op de stations)

En vanaf Spoorboekje 77/78:
Op 31 december 1977 zal in de avonduren de treinenloop om ca. 20 uur worden beëindigd. (zie te zijner tijd de aankondiging op de stations)

In de loop der jaren wijzigde de aankondiging maar bleef de tijd 20 uur. Er werd aan toegevoegd dat de info vanaf december beschikbaar was en ook naar personeel en telefonische info werd verwezen en later ook de website.

In Spoorboekje 2010 staat:
Op 31 december rijden in de avonduren de treinen vanaf ca. 20.00 uur niet meer.
De Nachtnettreinen rijden weer vanaf ca. 1.00 uur. Inlichtingen vanaf begin december op het station, bij de conducteur , ns.nl of via 0900-9292.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen

Bericht door Anne »

Van het streekvervoer heb ik even de dienstregelingen van WN, NZH en GSM bekeken voor de dienstregeling op 31/12.

In de dienstregeling uit 1980 van Westnederland staat in de tabellen aangegeven welke ritten niet rijden. Dit met een driehoekje bij het ritnummer. Of met een noot als de rit niet de hele route rijdt. Betreft de ritten met vertrek na 20 uur.

Bij de NZH (78/79) staat in de inleiding:
Op oudejaarsavond 31 december houden de bussen en treinen er omstreeks 9 uur 's-avonds mee op.
Let op de speciale aankondiging of bel even op.

Bij de GSM (81/82) staat in de inleiding van het busboekje:
Op oudejaarsavond kunnen de bussen er omstreeks 19.00 uur mee ophouden.
Let op de speciale aankondiging of bel even op.

Voor HTM kan ik mij uit het verleden herinneren dat er na de jaarwisseling weer enkele ritten werden gereden. Weet alleen niet welke periode dat was.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Weet iemand of Connexxion ergens een pagina heeft met de tarieven voor 2022? Of ik kijk gewoon scheel, of ik kan het echt nergens vinden. Als ik per concessie op losse kaartjes kijk, kom ik overal de prijzen tegen die hetzelfde zijn als 2021. :s
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk kijk je prima, maar loop je precies tegen hetzelfde als mij aan met de tarieven: pas sinds we die hier op de wiki verwerken ben ik er achter hoe belabberd de communicatie over de tarieven eigenlijk is.
Qbuzz DMG is helemaal lachwekkend met een nieuwsbericht over de tarieven in 2022 dat linkt naar pagina's waar alleen de prijzen van 2021 staan :s
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Volgens Beluxtrains heeft de dagelijkse IC/RE 5107 van Luxemburg naar Düsseldorf tot Trier een tweede treinstel bij zich, dat vanaf Trier als langzame RB 5631 achter de RE/IC aan doorrijdt naar Wittlich. Hoe wordt dat afgehandeld op de haltes Igel en Kreuz Konz, waar de perrons slechts lang genoeg zijn voor één treinstel (en waarbij Kreuz Konz ook nog eens direct achter een wisselaftakking van de sporen richting Konz en Konz Mitte ligt)?
Worden de deuren van het voorste treinstel gesloten gehouden en moet de machinist z'n cabine tientallen meters voorbij het uiteinde van het perron zien te parkeren (en maar hopen dat het achterste treinstel netjes langs het perron belandt)? Of wordt daar iets anders op verzonnen?

En nu we toch in die regio zitten: is Karthaus eigenlijk niet een betere halte in Konz om te bedienen dan Kreuz? Daar kan je immers fatsoenlijk overstappen op de treinen richting Perl en bovenal Saarbrücken, nu moet je daarvoor nog terugsteken via Trier (Süd) of een stevige wandeling maken van Kreuz Konz naar Konz Mitte of Konz.
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Zijn er nog SGM's die (tijdelijk) gebruikt worden als reserves of is alles nu echt voorgoed buiten dienst en gesloopt?
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Alles is buiten dienst, en behalve de museumstellen en het ProRail-stel wordt alles gesloopt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Er is maar een museumstel, de 2133. De 2995 zal na de afscheidsrit ook gesloopt worden.
Laatst gewijzigd door Lijn 45 op di 04 jan 2022, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Het museumstel is de 2133.
Maar het is wel zonde dat er niet (ook) een drietje wordt bewaard. Die waren toch veel beeldbepalender dan de tweetjes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Voor de hobbyist misschien wel maar voor een leek maakt het niet uit.
Anderzijds hebben tweetjes gereden op de lijnen waarvoor ze bedoeld waren namelijk de zoetermeerlijn
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Korte vragen

Bericht door katvis »

Niet dat museummat vaak wordt ingezet, maar de inzet zal wel beperkt zijn nu er alleen een tweetje is bewaard. Ze mogen niet in de herfst- en wintermaanden solo rijden toch?
PSA: Links gaan, rechts staan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten