Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Weet iemand hoe het tegenwoordig zit met dagkaarten voor de TEC/OTW. Als ik op de website van de TEC kijk, dan zie ik Multiflextickets voor €14,10, maar ook daar lijkt een beperking op te zitten van maximaal 4 express- ritten. Klopt dit of heeft een Multiflex kaart geen beperking op aantal ritten?
jjasloot
Donateur
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

De TEC heeft dagkaarten, die staan dan weer onder "eenheidstickets", €4,20 voor next en €8 voor express
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Multiflex zijn geen dagkaarten, maar ritkaarten. Een Multiflex heeft 12 eenheden, die je los (Next), samen (Horizon) of met zijn vieren (Horizon+) inzet voor één rit (dat kan met overstap zijn). Bij het instappen geef je na het scannen van je kaart aan welk tarief je wil gebruiken, en vervolgens scan je de kaart nogmaals (bron: eigen ervaring met de Multiflex).

Voor de dagkaarten moet je het bericht van jjasloot volgen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Hoe selecteer je bij NS Flex dat je voor Weekend Vrij eerste klas wil reizen, maar tweede klas tijdens de kortingsperiode?
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Als op Mijn NS de klasse op 2 staat ingesteld reis je buiten je abonnement 2e klas. Je abonnement blijft gewoon 1e klas.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8693
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Bestaat er ergens een overzicht van welke winkels een eetgelegenheden er zijn op Antwerpen-Centraal, net zoals NS dat heeft van ieder Nederlands station?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Het is er, had zelf een keer dezelfde vraag namelijk, maar kan het nu even niet terugvinden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Niet bij de NMBS, maar gek genoeg wel bij NS International. Zie de plattegrond (opent als download van een pdf).
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Ik weet dat er momenteel overal door personeelstekorten dingen langer duren (ik kreeg vorige week een GTBV goedgekeurd van juni), maar geldt dat ook voor de verloren voorwerpen? Ik heb gisterochtend iets laten liggen en de kans is zeer groot dat het voorwerp direct al is afgegeven (ik wil daar verder nog niet over uitweiden). Ik heb direct het formulier ingevuld, maar nog geen bericht gehad. Het stoort me ook wel enigszins dat ik alleen een begin en eindstation kan opgeven, ik weet wel welke trein het is, ik kan zelfs de exacte stoel aanwijzen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Misschien kun je even met NS bellen?
Je staat dan wel eerst 5 à 10 minuten in de wacht, maar mijn ervaring is dat je dan wel sneller geholpen wordt.

(Toen ik eens mijn sporttas in de trein had laten liggen, keek ik wanneer dezelfde trein weer op het station was. Toen de trein er weer was, bleek mijn tas nog op dezelfde plaats te liggen. :D )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Net toen ik wilde gaan bellen kreeg ik een mail dat het gevonden was en ik het kon ophalen. :D
diederickx
Berichten: 1639
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

diederickx schreef: vr 16 sep 2022, 11:31 SNCF zal twee dagelijkse slagen aanbieden met een derde in de hoogzomer.

TGV 9711 Paris 06.56 - Barcelona 13.25, via de CNM. Zomer.
TGV 9713 Paris 09.42 - Barcelona 16.25, via Nîmes - Montpellier Saint Roch. Hele jaar.
TGV 9715 Paris 14.56 - Barcelona 21.25, via de CNM. Hele jaar.

TGV 9708 Barcelona 08.32 - Paris 15.04, via de CNM. Hele jaar.
TGV 9704 Barcelona 14.32 - Paris 21.18, via Montpellier Saint Roch - Nîmes. Hele jaar.
TGV 9706 Barcelona 16.32 - Paris 23.04, via de CNM. Zomer.

En dat is alles want Renfe krijgt voor 2023 haar zaken niet op orde en rijdt dus tot 2024 niet naar Frankrijk.
De definitieve tijden van de twee "hele jaar" ritten zijn inmiddels beschikbaar bij SNCF:

TGV 9713 Paris Gare de Lyon 09.38 - Barcelona Sants 16.34, via Nîmes Centre - Montpellier Saint Roch.
TGV 9715 Paris Gare de Lyon 14.54 - Barcelona Sants 21.25, via Nîmes Pont du Gard - Montpellier Sud de France (CNM).

TGV 9708 Barcelona Sants 10.33 - Paris Gare de Lyon 17.20, via Montpellier Saint Roch - Nîmes Centre.
TGV 9704 Barcelona Sants 14.32 - Paris Gare de Lyon 21.21, via Montpellier Saint Roch - Nîmes Centre.

Al deze ritten halteren bovendien in Valence TGV, Sète, Agde, Béziers, Narbonne, Perpignan, Figueres Vilafant en Girona.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Toch wel extreem mager te noemen, voor een dergelijke verbinding moet toch best een markt zijn. Waarom wordt dit door de SNCF zo stiefmoederlijk behandeld?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De extreem hoge toeslag op de HSL tussen Perpignan en Figueres zal in ieder geval niet meehelpen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Maar dat zal ook wel een kip-ei zijn, want met minder treinen over de lijn moet je een hogere heffing per trein vragen om de kosten te dekken. Met een hogere frequentie zouden de infraheffingen dus vanzelf omlaag moeten gaan, zelfs als je incalculeert dat elke trein extra het spoor net iets meer belast.

Tijd voor een uursdienst dus :trein: :Y
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Nee, de vastgestelde heffing is zo hoog per individuele trein.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Klopt, weet ik, maar als je enige tijd structureel met (veel) meer treinen rijdt, zal dat heffingsbedrag voor een volgend dienstregelingsjaar omlaag kunnen. De infrabeheerder zou anders onnodig in het geld zwemmen bij intensivering van de treindienst.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ja maar zo denken spoorwegmaatschappijen niet. In problemen denken i.p.v. oplossingen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Zolang er geen prikkel is om vaker te rijden (bijvoorbeeld concurrentie, of politieke druk), zal dat niet snel gebeuren.

En voor een beeld van wat die kosten dan zijn op de lijn tussen Perpignan en Figueres: voor 2023 is het tarief om van de lijn gebruik te maken met één TGV Duplex-stel 2.199,66 euro, exclusief electriciteit; tussen 06:30 en 09:00 en tussen 17:00 en 20:00 stijgt dat naar 3.003,84 (PDF, p. 103). En 67 euro betalen om een trein 1 kilometer te rijden is gruwelijk duur, als je TGV 300 mensen aan boord heeft is dat gewoon een tientje pp voor 15 minuten treinplezier. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Ik mag hopen dat SNCF met haar agressieve yield management een TGV Duplex toch wat beter kan verkopen dan halfvol. Helemaal alle 545 zitplaatsen vullen zal vast niet lukken, maar minstens 500 moet toch lukken op zo'n verbinding tussen meerdere metropolen?

Neemt inderdaad niet weg dat het nog steeds flink aan de prijs is.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Overschat je de vervoersvraag niet voor zo'n dure grensoverschrijdende verbinding. Met alleen zakenreizigers en toeristen krijg je zo'n trein niet gevuld. Ik zie ook potentie in grensverkeer, maar dan moet de frequentie wel hoger liggen en de vraag is of een HST dat faciliteert.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

De tijden van die treinen zijn ook zodanig dat ze niet of nauwelijks extra ritten kunnen maken. Geen grote verrassing, maar toch, het draagt aan de kosten bij dat ze de rest van de dag stil moeten staan. Na 17.20 en voor 14.54 zit er wellicht nog een rit in vanuit Parijs voor een van de treinstellen, maar dan houdt het wel op.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De omlopen die vroeg in Barcelona eindigen kunnen natuurlijk wel nog naar Marseille of Lyon rijden, daar is ook een markt voor.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Ik krijg soms ook de indruk dat SNCF niet de wil heeft om een aantrekkelijk product neer te zetten.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Is hier toevallig iemand die antwoord heeft op de volgende vragen?
1. Ik ga met de Thalys naar Parijs. Hiervoor moet ik naar Schiphol toe. Ik heb een kaartje met 100% gratis reizen in Nederland. Moet ik daarvoor met mijn chipkaart ingecheckt zijn? Zo ja, staan er op Schiphol paaltjes om uit te checken?
2. Op de terugweg komen we aan met de intercity uit Brussel. Maakt het hierbij uit als we er eentje later hebben? Er staat op het kaartje geen tijd en zitplaats namelijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten