Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Ik dacht dat de AVV (Aachen, niet Augsburg) voor Nederlanders en Belgen het makkelijkste was, die hebben op het aanvraagformulier in ieder geval aankruisvakjes voor NL en BE.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik heb 'm vanmiddag inderdaad via de AVV online besteld. Nu wachten op een e-mail met nadere informatie om het online ticket 'op te halen'. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij de HVV heb je hem digitaal in de app (HVV Switch) binnen 5 minuten na aanschaf, betalen met Paypal of Creditcard.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Zo te zien voldoende manieren om snel aan een Deutschland Ticket te komen *bus* :trein:
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

Heeft iemand het 49 euro ticket al op een pasje ipv op een QR code? Bij de Rijnbaan heb ik het formulier ingevuld en gemaild maar nog steeds niks gehoord. Zijn nu ruim een maand verder
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Bij de AVV heb ik afgelopen woensdag het online-abonnement aangeschaft waarna ik een e-mail kreeg dat er t.z.t. contact wordt opgenomen per e-mail. Ik wacht het af.

Andere vraag: Toen ik vorig jaar met de Kusttram reisde viel mij op dat bij de nieuwe trams (de “Zeelijners”) de achterste deur niet werd gebruikt (wat ook op een A4’tje op de ruit van de deur stond). Weet iemand hiervan de reden (perrons te kort bijvoorbeeld?) en of men nu wel alle deuren gebruikt?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

De reden dat de achterste deur niet gebruikt wordt is dat de verhoging voor de rolstoelers nog op de plek zit van de BN-trams. Wanneer deze allemaal zijn afgevoerd worden de verhogingen verplaatst. Nu komt de achterste deur niet aan de halte. Wanneer je vooraan bij de halte kijkt zie je allerlei gekleurde strepen op de tegels staan. Dit geeft aan hoever iedere tram moet doorrijden om correct aan de halte te staan.
Laatst gewijzigd door ZO6176 op za 13 mei 2023, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gamma
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Om 10:16 vertrekt er een Sneltrein vanuit London Euston die om 13:54 in Preston aankomt. Om 11:30 vertrekt er ook een Sneltrein van London Euston die om 13:41 in Preston aankomt. Nu snap ik dat de trein van 10:15 via Birmingham gaat en dat dat tijd kost, maar een verschil van 70 minuten is wel bizar veel gezien enkele extra stops en een omweg-route, zeker voor 2 sneltreinen. Heeft iemand daar meer context bij?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Het zijn niet maar een paar extra stops, trein 9S60 staat ook 20 minuten stil op Birmingham New Street, de route via Birmingham is naast langer ook nog langzamer dan via de WCML welke trein 1S58 volgt, die tot en met Warrington niet stopt. Voor trein 9S60 moet je bedenken dat bij iedere stop van al gepland minstens 2 minuten ook nog minstens 2 minuten rem en optrektijd komt naar de 200kmh, dan komt het verschil al naar boven.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Als je een ticket bij NS International koopt, en je strandt in Duitsland terwijl je overstapt op een trein van DB op eentje van DB Regio en je moet hotelkosten voorschieten, waar in de EU-richtlijn staat welke vervoerder hotelkosten moet vergoeden?
Beul van de blindegeleidelijn
IIVQ
Berichten: 889
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Korte vragen

Bericht door IIVQ »

Die waar je een contract mee hebt. Dus waar je je ticket koopt, tenzij duidelijk op het ticket staat dat het van een andere vervoerder is (bijv. als je bij NSI een papieren Thalys-ticket koopt, dan treedt NSI slechts op als wederverkoper voor Thalys)
en-es
Berichten: 4455
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Een eventuele claim stuur je dus naar NS International. Hou wel rekening met wachttijden van 7 tot 9 maanden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Puur uit interesse: lijn 350 van Arriva tussen Leeuwarden en Alkmaar wordt deels vanuit Alkmaar gereden. Gezien dit een kleine stalling betreft (samen met Bak Reizen) ga ik er vanuit dat er per dag slechts enkele omlopen zijn die vanuit Alkmaar rijden. Hoe zit het dan met het personeel, aangezien er verder geen andere Arriva-locatie rondom Alkmaar zit? Heeft in zo'n geval dagelijks hetzelfde groepje chauffeurs afwisselend dezelfde dienst of wordt er op een andere manier gerouleerd tussen Arriva-personeel?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gast

Re: Korte vragen

Bericht door Gast »

De chauffeurs uit Alkmaar rijden ook op de lijnen naar Dokkum, Heerenveen en Harlingen. Net als dat de diensten uit Friesland een slag Alkmaar hebben. Qua personeel is een klein groepje vanuit Alkmaar dus die zullen wel vaker dezelfde dienst hebben.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

en-es schreef: vr 12 mei 2023, 19:02 Een eventuele claim stuur je dus naar NS International. Hou wel rekening met wachttijden van 7 tot 9 maanden.
Waar staat dat precies in de richtlijn? Iets met twee vervoerders die naar elkaar wijzen...
Beul van de blindegeleidelijn
iamthedutchdude
Berichten: 979
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Misschien heb je iets aan Artikel 32, lid 1 van Bijlage 1 (Uittreksel uit de uniforme regelen betreffende de overeenkomst van internationaal spoorwegvervoer van reizigers en bagage (CIV)) van de richtlijn. Hierin staat dat de vervoerder aansprakelijk is "voor schade die het gevolg is van het feit dat door het uitvallen, door de vertraging van een trein of door het missen van een aansluiting de reis niet op dezelfde dag kan worden voortgezet".

Daarnaast lijkt mij door het vermelden van het woord "tevens" (in de Duitse versie staat dit minder duidelijk, in de Engelse versie "also") in Artikel 18 lid 2 van de richtlijn, dat dezelfde (rechts)personen als in lid 1 daarvoor verantwoordelijk zijn. Dat zijn dan dus de spoorwegonderneming of de stationsbeheerder.

Samengevat lijkt DB mij de aangewezen (rechts)persoon als ik de richtlijn lees. Daarnaast zou je DB (als exploiterende spoorwegonderneming) op basis van artikel 18 lid 5 (bijzondere aandacht aan de behoeften van gehandicapte personen en personen met beperkte mobiliteit en begeleidende personen) kunnen aanspreken (verminderd zicht zou als "een handicap" gezien kunnen worden).
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Weet iemand of vervoerders als DB, ÖBB en NS International het mogelijk gaan maken om bij het kopen van een internationaal ticket van/naar/via Duitsland op te geven dat je met een Deutschland Ticket reist? Die staat (nog) niet in het lijstje met kortingskaarten.
en-es
Berichten: 4455
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Het is ook geen kortingskaart ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

ÖBB maakt dat al mogelijk. Daar kan je bij de kortingen "Ticket Deutschland vorhanden" kiezen, waardoor je slechts tot de grens betaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4455
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Maar de Deutschland Ticket is niet geldig in het fernverkehr?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Niet alle treinen die de grens oversteken zijn fernverkehr natuurlijk, er gaan ook regionale treinen de grens over.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Ik heb bij NS Internationaal wel eens de optie "DB Bahncard 100" gebruikt terwijl ik eigenlijk een Interrailkaart had die vanaf de grens geldig was. Dat werd door de conducteur geaccepteerd. Met een Deutschlandticket zou ik dat ook zo doen, mits ik met een regionale trein de grens over ga. Het zou handig zijn als er een algemene optie "100% korting Duitsland" was.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dat is ook nog een optie. Ik heb er alleen niet zo veel aan, aangezien NS International geen tickets verkoopt met 100% korting in Nederland én Bahncard 100 in Duitsland, wat sowieso heel stom is omdat je niet met je OV-chipkaart kunt in- of uitchecken aan de grens :')

Afijn, voor mijn plan voor een rondje Duitsland kan ik op de heenweg uitchecken in Leer, daar heb ik toch voldoende overstaptijd. Voor de terugweg kan ik dan het beste een kaartje Herzogenrath - thuisstation met 100% korting in Nederland kopen, dat is maar 1,60 euro.
Daniel schreef: zo 14 mei 2023, 09:51 ÖBB maakt dat al mogelijk. Daar kan je bij de kortingen "Ticket Deutschland vorhanden" kiezen, waardoor je slechts tot de grens betaald.
Dat is goed te weten. Het verbaast mij overigens niet echt dat de ÖBB de DB voor is :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Maar in Herzogenrath (of Aachen) kun je dan toch gewoon met je OV-chipkaart inchecken als je 100% korting in NL hebt?
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Maar dan geldt het als binnenlandse reis, en dat werkt ook weer niet voor mij :') Ik heb namelijk Dal Vrij, en aangezien ik naar verwachting (al weet je het nooit met DB) tijdens de middagspits in Aken aankom, zou ik dan vol tarief reizen. Met een internationaal ticket heb je dit probleem niet, dan geeft Dal Vrij ook in de middagspits recht op 100% korting in Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten