Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Ik zou zeggen via de middentunnel (die ligt precies tussen de trappen vanaf het busstation in) en vervolgens via de Cuyperstrap het metrostation in, zodat je gelijk richting het juiste perron de poortjes door kunt.

Al zal het niet veel schelen via de perrons van lijn 52, dat zal qua loopafstand ongeveer hetzelfde zijn maar heeft als nadeel dat je eerst ver naar beneden moet en dan weer omhoog. Wel kom je dan maar één keer poortjes tegen in plaats van drie keer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij kom je toch maar 1x poortjes tegen? Als je vanaf IJzijde naar beneden gaat. Inchecken, over perron 2 lopen van de NZlijn, roltrap omhoog, en via de handshake sta je zo op het Oostlijn-perron.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Dat schrijf ik toch ook? Via het perron van 52 kom je inderdaad maar één keer poortjes tegen.
Via de middentunnel, wat me toch net iets sneller lijkt, moet je wel drie keer door poortjes heen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Ow, snapte het juist andersom. My bad.
Maar ja, een van de passages zal ook geen verschil uit maken vergeleken met de middentunnel; 10 stappen naar links of naar rechts, afhankelijk van welke passage.

Het zal idd om het even zijn aangezien de route vrijwel hetzelfde is. Bij de een loop je bovengronds, en bij de ander ondergronds (Noord-Zuidtunnel loopt toch onder de middentunnel dacht ik?).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Op de reisinformatieschermen in de bussen worden aansluitende bussen getoond bij onder andere busstations. Heeft de chauffeur deze aansluitingen ook zichtbaar in de boordcomputer of is het gewoon een kwestie van weten dat bijvoorbeeld bus 322 op jouw bus moet aansluiten?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Korte vragen

Bericht door ovVeluwe »

Bij Keolis is dit wel het geval. Als een lijn aansluitingen bied wordt dit aangegeven in de boordcomputer. Er gaat dan een groen bolletje branden op het scherm die verwijst naar de lijst met aansluitingen. Als er een bus vertraagd is bij de aansluiting wordt dit tegenwoordig ook gemeld.

Dit geldt dus alleen bij lijnen die op elkaar wachten. Voorbeeld bij lijn 102 Apeldoorn-Amersfoort, geldt dit bij Wittenberg (lijn 107, 104 en 112) en Voorthuizen (lijn 205).
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

In Twente werkt dat systeem al een hele tijd niet meer. Er worden o.a. aansluitingen als niet haalbaar aangegeven terwijl beide bussen gewoon op tijd zijn. Beste is gewoon de chauffeur bij het instappen aangeven dat je bij halte XYZ over wil stappen op bus 123.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Bij Arriva is dat in de huidige versie van de boordcomputer (Albatros) niet mogelijk, daar ben je afhankelijk van de kennis van de chauffeur. In de nieuwe versie van Albatros kun je de aansluitingen wel opvragen, voor zover ik weet is dat dan statische informatie.

Het beste is inderdaad om bij de chauffeur na te vragen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Nouja, de chauffeur is uit mijn ervaring niet echt de meest betrouwbare bron. Zeker als het lijnen uit andere concessies zijn die op elkaar aansluiten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Als ik een aansluiting heb op een andere vervoerder die ik waarschijnlijk niet ga halen dan regel ik hem (mits ruim op tijd aangegeven) via de verkeersleiding, die de verkeersleiding van de andere vervoerder belt die vervolgens hun chauffeur vraagt te wachten. Gaat eigenlijk altijd wel goed. Via kort verkeer is het nog veel makkelijker, alleen doet CXX daar niet aan mee voor zover ik weet (sluiten we ook niet op aan trouwens).
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Heeft er iemand het nieuwe spoorboekje van Rover en zo ja wat is jullie ervaring hiermee? Ik zelf vind het een totaal onleesbaar geheel. Als eerste zijn t minuscuul kleine lettertjes , kan natuurlijk ook aan mijn ogen liggen. Dan de indeling , naar mijn idee totaal onlogisch. Voor een traject zijn vaak meerdere tabellen nodig om een trein te vinden.
Als voorbeeld tabel 76 Zutphen-Wijchen: alleen de serie 7600 is vermeld, geen IC te vinden maar ook de serie 6600 staat er niet in.
Wil je van Arnhem naar Elst of Nijmegen dan heb je zelfs 3 tabellen nodig, de 6600 heeft een aparte tabel en de IC's ook, Arriva naar Elst staat ook weer elders.
Na ongeveer een week was ik erachter dat de tabel indeling globaal per treinserie is maar dat zal de gemiddelde reiziger niet interesseren gok ik.
Verder is het geheel totaal onleesbaar door de vele voetnoten. Maak aub aparte tabellen voor ma t/m vrijdag, zat en zondag. Dan wordt het geheel een stuk leesbaarder.

Mijn conclusie: Zonde van mijn € 11.95 + verzendkosten.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Geen ervaring mee. Maar ik begreep van treinreiziger.nl dat het spoorboekje een andere opzet heeft.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

De tabellen zijn inderdaad per treinserie. Ik denk dat het een tijdskwestie was dat in elkaar zetten
De lettertjes zijn inderdaad klein. Zodanig dat ik ook overweeg een leesbril aan te schaffen
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Korte vragen

Bericht door Dennenboom »

Ik vindt de huidige opzet minder geslaagd dan de oude. Het biedt door de nieuwe insteek een minder goed inzicht in een dienstregeling dan je van een papieren boekje zou mogen verwachten. Enige voordeel van de nieuwe insteek is dat het boekje veel dunner is dan vorige uitgaven, terwijl toch alle treinen er in staan.

De volgende verbeterpunten zie ik:
- Bij tabellen met slechts een richting per pagina is het m.i. logisch om links de (a) tabel en rechts de (b) tabel neer te zetten. Dan heb je alle treinen op een blik. Daar zijn misschien een paar extra pagina's voor nodig, maar daar zou je reclame voor Rover (of OVNL :)) op kunnen zetten.
- Tabelnummers zijn inderdaad gebaseerd op treinseries. Maar internationaal is wel ingedeeld na nationaal. Zo krijg je dus tabel 25 na tabel 377. Dat zou ik zo niet doen. Met een beetje fantasie zijn er wel handigere nummers te bedenken. Daarbij zou het ook handig te zijn om een aantal combitabellen te gebruiken. Het komt best vaak voor dat je drie tabellen moet raadplegen om alle treinen op een traject te zien.
- Kleine lettertjes. Dat had helemaal niet gehoeven want voor een iets groter lettertype lijkt me genoeg papier voorhanden te zijn.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Bij Arriva Limburg kun je tegenwoordig kaartjes aanschaffen via de Glimble-app. Is dit hetzelfde als Tranzer? Is dit iets anders, maar heeft het er wel mee te maken? Kunnen beide apps hetzelfde of zijn er verschillen?
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Bericht door Selivio »

Glimble en Tranzer zijn 2 van de 8 pilot apps voor MaaS(mobility as a Service). Dit wordt gecoördineerd door het ministerie van infrastructuur om te kijken wat de mogelijkheden zijn om de wildgroei aan verschillende bedrijfsgerelateerde apps tegen te gaan. In principe moet je met de meeste van die apps vrijwel hetzelfde kunnen. Meer info: https://nederlandslimbereikbaar.nl/
Grt. Stefan
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dank! :)

Uit de veelgestelde vragen:
Waarom zijn er acht verschillende apps ontwikkeld en niet één?
Alle apps zijn anders in het gebruik. Zo kun jij kiezen welke app je het prettigste vindt. Ook bieden niet alle apps dezelfde vervoermiddelen aan. Als reiziger kun jij zo echt zelf bepalen wat het beste bij jou past. Op ieder moment dat jij een reis wil maken.
Ja, want reizigers staan er echt om te springen om 8 apps te downloaden en te vergelijken. Die dan ook nog eens allemaal anders werken. :cry:
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Zeker niet allemaal. 9292 en Tranzer zijn gebaseerd op de app van Moves, dus dat zijn er al drie voor de prijs van één ;)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

Toch heb ik liever één app waarmee ik alles kan dan meerdere apps waarbij ik van te voren moet nadenken wat ik wil en welke app het meest geschikt is om daarmee mijn reis te plannen... Of is dat een hele gekke gedachte?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Op de SNCF-website (op een pagina over hun TER-diensten) lees ik het volgende:
SNCF schreef:Every day, our 27,000 employees serve one million people aboard 7,500 trains and 2,000 coaches.
Bedoelen ze daar 7500 en 2000 voertuigen, of 7500 en 2000 ritten?

En indien dat laatste, hoeveel busvoertuigen hebben ze dan in hun arsenaal?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Dat lijkt om het aantal ritten te gaan. Bij de Franstalige versie (recenter bijgewerkt) staat vermeld dat ze 2250 treinstellen hebben. Het aantal busvoertuigen staat er niet bij.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik vermoed dat die cijfers voor de busritten niet meer kloppen en onduidelijk is ook hoeveel bussen er nog zijn. Met de territoriale reorganisatiewet van 2017 is het streekvervoer van een departementale competentie een regionale competentie geworden. Als gevolg daarvan hebben de meeste regio's in de afgelopen jaren het versnipperde busvervoer gecentraliseerd en ook gereorganiseerd, meestal inclusief de busdiensten die door SNCF werden/worden aangeboden.

Een voorbeeld is de regio Centre-Val de Loire waar de departementale busdiensten Lignes 18, Transbeauce, L'Aile Bleue, Touraine Fil vert, Route41 en Ulys en de bussen van SNCF zijn vervangen door Rémi (Réseau de mobilité interurbaine) waarin ook de SNCF-busdiensten zijn geïntegreerd. De Franse wikipedia doet voor de meeste regio's een redelijke poging bij te houden welke vervoerder welke lijn exploiteert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Korte vragen

Bericht door tjoektjoek »

Waarom rijdt het ov in Nederland op Oudjaarsavond niet na 20 uur? In België en Duitsland doen ze dat wel.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

NS vindt het belangrijk dat hun personeel in huiselijke kring de jaarwisseling kunnen vieren. Ook zeggen ze dat na 20.00 niet veel reizigers zijn.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Dat argument over de reizigersaantallen is natuurlijk een cirkelredenering. Als er niks rijdt na 20u moet iedereen wel zorgen dat ze voor die tijd binnen zijn, dus heb je na 20u automatisch geen reizigers.

Wat nog niet is benoemd en ook kan meespelen, is dat in Nederland naar mijn idee veel meer in het wilde weg geknald wordt qua vuurwerk dan in nabije landen. Dat maakt het een stuk onveiliger voor personeel én materieel om laat op de avond nog te rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten