Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

dennistd schreef: zo 01 mei 2022, 02:24 Geen idee, ik zie ze eigenlijk alleen op de telefoon (en dan is er 9 van de 10 keer ook nog mee geknoeid....) :X

Standaard ga ik er tegenwoordig al vanuit dat ze vals zijn.
Waarom controleer je het niet dan?
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Wat doe je dan als ze vals zijn?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

hauptbahnhof schreef: zo 01 mei 2022, 14:15
dennistd schreef: zo 01 mei 2022, 02:24 Geen idee, ik zie ze eigenlijk alleen op de telefoon (en dan is er 9 van de 10 keer ook nog mee geknoeid....) :X

Standaard ga ik er tegenwoordig al vanuit dat ze vals zijn.
Waarom controleer je het niet dan?
Ik controleer ze juist wel, anders wist ik ook niet dat ze zo vaak vervalst zijn ;)
ZO6176 schreef: zo 01 mei 2022, 14:17 Wat doe je dan als ze vals zijn?
Een gratis busvervangende voettocht aanbieden :Y

(Oftewel: ga maar lekker lopen, maar je gaat niet met deze bus me. En dan kan iemand hoog springen, laag springen of helemaal niet springen, maar ze zoeken het maar lekker uit. Als jij de boel op wil lichten dan is dat het risico :twisted: )
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Goed dat je ze de bus uitzet. Maar hopelijk heb je niet teveel problemen hier mee gehad.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

dennistd schreef: zo 01 mei 2022, 16:26 Ik controleer ze juist wel, anders wist ik ook niet dat ze zo vaak vervalst zijn ;)
Maar hoe controleer je dat? Heb je daar apparatuur voor bij je?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

De vervalsingen zijn vaak zo slecht dat je het gewoon ziet aan meerdere kenmerken. Datum, naam, noem maar op. Daar hoef je niet eens iets voor te scannen
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Ah het kwam meer over alsof je het zo liet. Zal toch wel vals zijn. Dus vandaar mijn vraag.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

ZO6176 schreef: zo 01 mei 2022, 16:52 Goed dat je ze de bus uitzet. Maar hopelijk heb je niet teveel problemen hier mee gehad.
Precies 0. Soms moet je wel even aandringen, maar uiteindelijk hebben ze allemaal de bus zonder problemen verlaten.
PHS schreef: zo 01 mei 2022, 17:02
dennistd schreef: zo 01 mei 2022, 16:26 Ik controleer ze juist wel, anders wist ik ook niet dat ze zo vaak vervalst zijn ;)
Maar hoe controleer je dat? Heb je daar apparatuur voor bij je?
Er is een website waarop we de code op het ticket kunnen invoeren, die geeft dan de bijbehorende gegevens (o.a. de datum van geldigheid, die je opgeeft bij aankoop) zodat ik die kan vergelijken. En buiten dat zie je het vaak ook al wel als je goed kijkt naar het ticket.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Duidelijk, dank :pos:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Weet iemand of je nu in de omgeving van tram- en bushalte Halewijnlaan in Antwerpen een automaat hebt waar je een dagpas kunt kopen?

(Al lijkt lijn 19 van Connexxion hier nu helemaal niet te stoppen en is er ook geen alternatieve halte in Antwerpen als ik de omleodingsinformatie mag geloven…)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Volgens de storelocator van De Lijn is er op die halte een kaartautomaat aanwezig waar je ook een Dagpas kunt kopen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Vijf vragen:

1. Zijn in de treinen van NordWestBahn die rijden op de RB31 Xanten-Duisburg stopcontacten aanwezig in de tweede klas?

2. Hoe groot is de kans dat de trein van Xanten naar Duisburg morgenvroeg uitvalt?

3. Zijn er kaartautomaten aanwezig op station Xanten?

4. Geldt er een mondneusmaskerverplichting op perrons en stations in Duitsland?

5. Is het City-ticket dat je bij een Sparpreis-ticket krijgt een dagkaart of enkel een enkele reis van station naar hotel?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

1. Nee
2. Hoe moeten wij dat weten
3. Ja, van de VRR.
4. In NRW alleen in de voertuigen, en ook slechts een IIR-masker.

In Niedersachsen, Brandenburg, Berlin en Bayern is FFP2 verplicht in regionale treinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: vr 06 mei 2022, 19:15 1. Nee
Dank, ik moet dus voldoende accu in de telefoon hebben
2. Hoe moeten wij dat weten
Eerder viel de RB31 nog wel eens uit, geen idee hoe dat nu is
3. Ja, van de VRR.
Mooi, hopelijk werkt mijn Rabobank-pas er ook op. Ik heb ook contant geld mee, want Duitsland.
4. In NRW alleen in de voertuigen, en ook slechts een IIR-masker.

In Niedersachsen, Brandenburg, Berlin en Bayern is FFP2 verplicht in regionale treinen.
In Duisburg treintjes kijken zonder masker, fijn.

Heb nog een overstap in Mannheim (Baden-Württemberg), zowel heen als terugreis van beiden een uur. Hopelijk ook daar maskerloos treintjes kijken.

Ik ga trouwens naar München (Bayern), en daar zijn FFP2-maskers verplicht, dus ik heb er nog een hoop in de tas gestopt.

Weetje nog het antwoord op de laatste vraag: of het City-ticket wat bij de Sparpreis zit inbegrepen een dagkaart of een enkele reis is?

Alvast bedankt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Die vraag stond er nog niet toen ik antwoord gaf. Maar dat antwoord verschilt per stad en kan je vinden op de website van het toepasselijke verkeersverbond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Over het algemeen is het City ticket geldig voor één aansluitende enkele reis. In München moet dat binnen Zone M zijn. Indien het voor één enkele reis als cityticket, biedt DB bij de verkoop van je ticket vaak ook de optie om een dagkaart te kopen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik ga binnenkort naar Wenen en het wordt, oh schande, mijn eerste keer met een nachttrein. Ik heb een ligcoupé geboekt. Maar ik vertrek dus om 20:30 uit Arnhem en ga natuurlijk niet meteen slapen. Zijn er ook gewone "stoeltjesrijtuigen" waar je gewoon kunt gaan zitten tot je naar je bed gaat of hoe werkt zoiets? Ik ga er niet van uit dat iedereen de hele tijd op zijn bed moet gaan zitten of zo :p
Ik doe ook maar wat
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Er horen twee zitrijtuigen in het Weense treindeel te zitten, maar ik weet niet of de deuren tussen de rijtuigen worden afgesloten. In sommige nachttreinen wil dat namelijk nog wel eens gedaan worden om (naar ik aanneem) veiligheidsredenen.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Wij zijn afgelopen jaar met de nachttrein naar Wenen geweest. We zijn met 4 personen gegaan en hadden een coupé afgekocht. Dat bleek een 6 persoons te zijn
Heen hadden ze al aan 1 zijde 3 het middelste bed al uitgeklapt. Terugreis hadden ze het middelste bed aan beide zijden niet uitgeklapt en konden we gewoon zitten. Zal dus een beetje van af hangen wie je treft en met hoeveel personen jullie zijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Coupé's hebben een dag- en nachtstand. Die kan je zelf ombouwen of dat doet de servicemedewerker voor je. Er staan 360-graden impressies op https://www.nightjet.com/nl/komfortkate ... liegewagen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Heb wel eens meegemaakt dat je vroeg moest slapen omdat de bedden al uitgeklapt waren. Een van de minpunten van de nachttrein. -0-
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Toen ik de nightjet nam heb ik gewoon alles weer ingeklapt en ook nog de tafel opgezet hoor. Makkelijk zat, alleen het personeel kwam wel kijken waar de herrie vandaan kwam. :')

Overigens lukt liggend bier drinken ook prima.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: za 07 mei 2022, 09:17 Coupé's hebben een dag- en nachtstand. Die kan je zelf ombouwen of dat doet de servicemedewerker voor je. Er staan 360-graden impressies op https://www.nightjet.com/nl/komfortkate ... liegewagen
Wat is het verschil tussen een ligrijtuig en een slaaprijtuig?
Ardan schreef: za 07 mei 2022, 01:30 Ik ga binnenkort naar Wenen en het wordt, oh schande, mijn eerste keer met een nachttrein.
Afgezien van een keer in Thailand, ben ik ook nog nooit met een nachttrein geweest. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Dank voor de reacties! Blijkbaar moet je dus maar afwachten met hoeveel je in een coupé terecht komt en of je dan wel of niet nog kunt blijven zitten. Ik kon bij de boeking niet aangeven in welk bed ik graag wilde, al zegt de link die Suus plaatste van wel. Ik weet alleen dat ik in een vierpersoons terecht ga komen. Zal wel zien of je nog een beetje kunt rondlopen en of er tot bedtijd nog een plaatsje in een zitrijtuig is :)
Ik doe ook maar wat
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Het hangt misschien af van de website waarmee je boekt, maar meestal kan je wel aangeven of je onder, in het midden of boven wilt liggen. Je kan het ook aan je plaatsnummer zien: 1 en 2 is onder, 3 en 4 midden (indien 6 bedden), 5 en 6 boven.

Het verschil tussen een lig- en een slaapwagen is als het verschil tussen een slaapbank en een bed. In de eerste lig je op een brits die qua zachtheid vergelijkbaar is met een enigszins luxe zitplaats (en je krijgt een laken(zak), deken en kussen). In de tweede heb je een bed met matras en netjes ingestopt beddegoed. De etiquette verschilt ook: in een ligcoupé houden veel mensen hun dagkleren aan in bed, maar in een slaapcoupé, die je met minder mensen deelt, en (tenzij je het hele compartiment boekt) nagenoeg altijd per gender gescheiden is, gaan er meer kleren uit als normaal in bed. Meer op https://www.seat61.com/sleepers.htm .

Als je trein laat vertrekt (na ongeveer 22.00) zijn bedden meestal al uitgeklapt, bij vroegere treinen meestal niet.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten