Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Goed punt. Die wilde ik toch nog een keer uitproberen. (Om dan tenminste op goede gronden te kunnen zeggen: nooit meer. :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: vr 27 mei 2022, 12:18 Overigens zou ik volgende keer boeken bij DB. Het zijn dezelfde prijzen, je hebt veel meer opties om je reis zo in elkaar te zetten als je zelf wilt, en de service als er iets misgaat is een stuk professioneler.
Kun je bij DB ook met iDeal betalen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

umbusko schreef:Ik moet binnenkort mogelijk op en neer naar Berlijn (vanuit Maastricht), maar: duur. Dus ik zit te overwegen of ik het 9-euro-ticket zal gebruiken. :')

Heeft iemand ideeën voor routes/plaatsen in Duitsland die de moeite waard zijn? :)
Maak een uitstapje langs de HSB in de Harz. Behalve op de lijn naar de Brocken is ook daar het 9-Euro-Ticket geldig. En Goslar is een leuk stadje als je eens buiten de gebaande route wil overnachten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Meltrain schreef: vr 27 mei 2022, 15:25
umbusko schreef: vr 27 mei 2022, 12:18 Overigens zou ik volgende keer boeken bij DB. Het zijn dezelfde prijzen, je hebt veel meer opties om je reis zo in elkaar te zetten als je zelf wilt, en de service als er iets misgaat is een stuk professioneler.
Kun je bij DB ook met iDeal betalen?
Nee. Wel met PayPal of Creditcard
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MaartenD
Berichten: 663
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Korte vragen

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: vr 27 mei 2022, 13:04 Klinkt belachelijk, ik weet het. :') Misschien kan ik ergens binnen Duitsland een ICE vinden die nog goedkope prijzen heeft en het daarmee iets versnellen. Of koop ik alsnog een duurder kaartje. Ik ben me alleen even aan het beraden over mijn mogelijkheden.
Ik heb heel Duitsland rondgereist op SWT's, niks belachelijks aan. :)
Standaard route is via Hannover en dan ofwel Stendal ofwel Magdeburg. Het stuk Wolfsburg - Rathenow vind ik heel erg lang trekken met een diesel treinstel dat niet hard gaat langs de hogesnelheidslijn, maar je ziet wel nogal wat oude glorie. Via Magdeburg is nu denk ik allemaal met dubbeldekkers.
Als je een leuke route wil is via Ottbergen wel geinig, het duurt alleen 2 uur langer.

En als je op tijd vertrekt maakt het niet zo veel uit of je ergens een trein mist. Het is niet alsof je altijd korte overstappen hebt. Bijvoorbeeld met deze route moet je al flinke vertraging krijgen wil je een overstap missen.
ik zou gewoon kijken wanneer je weg wil en dan de snelste route pakken die Hafas je geeft.

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Maastricht              |        |  07:19 | RE 20310 |1. PF FB EH     |
 | Herzogenrath            |  07:59 |  08:38 | RE 26411 |2. PF FB RG RO LS KL WV |
 | Düsseldorf Hbf          |  09:39 |  09:54 | RE 89715 |3. N  PF FB RG RO LS KL WV |
 | Bielefeld Hbf           |  11:58 |  12:24 | WFB95829 |4. PF FB RO EH EA LS KL W3 |
 | Braunschweig Hbf        |  14:41 |  15:17 | RB 16427 |5. PF FB RG EH LS WV |
 | Magdeburg Hbf           |  16:29 |  17:08 | RE  3127 |6. PF FB ZM SN  |
 | Berlin Hbf              |  18:50 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

cassie127 schreef: vr 27 mei 2022, 16:31
Meltrain schreef: vr 27 mei 2022, 15:25
umbusko schreef: vr 27 mei 2022, 12:18 Overigens zou ik volgende keer boeken bij DB. Het zijn dezelfde prijzen, je hebt veel meer opties om je reis zo in elkaar te zetten als je zelf wilt, en de service als er iets misgaat is een stuk professioneler.
Kun je bij DB ook met iDeal betalen?
Nee. Wel met PayPal of Creditcard
Ik heb vorig jaar een paar tickets bij DB geboekt en betaald met mijn ABN-AMRO pas. Of dat nog kan weet ik eigenlijk niet.
Gamma
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Korte vragen

Bericht door Gamma »

Weer een domme vraag maar ik kan het nergens anders op internet vinden: rijdt de ICE van Bazel naar Zürich via a) Rheinfelden, Stein, Brugg, Baden, wettingen of b) Olyen, Aurau,Lenzburg?
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

B, net voor Olten gaat de trein linksaf vanuit Basel.
gpvos
Berichten: 586
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

umbusko schreef: vr 27 mei 2022, 12:44 Ik moet binnenkort mogelijk op en neer naar Berlijn (vanuit Maastricht), maar: duur. Dus ik zit te overwegen of ik het 9-euro-ticket zal gebruiken. :')
Heeft iemand ideeën voor routes/plaatsen in Duitsland die de moeite waard zijn? :)
Dat heb ik meerdere keren gedaan met een korte IC(E)-route + hééle grote Nahverkehrsextensie; als je een wat minder gangbare route neemt (en een Bahncard 25 hebt) kan je daarmee makkelijk voor 35 euro tot aan de Poolse grens komen en voor een klein beetje meer tot in midden-Polen. Het 9-euro-ticket maakt dat natuurlijk nog makkelijker en goedkoper.

Aardige routes vind ik bijv. Löhne-Rinteln-Hameln; via Goslar; via Ottbergen; via Soltau (zowel N-Z als O-W). Aardige halteplaatsen vind ik o.a. Göttingen, Goslar, Hannover, Celle, Gießen. (Vanuit mijn uitvalsbasis rij ik meestal via Arnhem of Hengelo Duitsland binnen.)
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dank aan allen voor de suggesties! :D
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Weet iemand of de NS Klantenservice (ook) personeel tekortkomt?

Voor iedere GtbV-claim moet ik ze een mailtje sturen dat het bedrag te laag is vastgesteld, omdat het systeem niet kan omgaan met NS Flex eerste klas. Meestal wordt dat binnen twee weken wel gecorrigeerd, maar bij twee claims van begin deze maand duurt het maar. Omdat ik deze maand nogal veel claims heb (zes), zit ik niet te wachten op een backlog.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Morgen wil ik van Boedapest naar Nederland reizen met Interrail. Volgens DB zijn de ICE's op alle mogelijke routes allemaal ramvol en is er geen zitplaats meer beschikbaar. ÖBB biedt echter nog gewoon zitplaatsreserveringen aan voor al deze treinen, ook de Duitse binnenlandse ICE's (€3 per trein), zelfs met uitgebreide zitplaatsvoorkeurkeuze (raam/gang, Grossraum/coupé/panorama etc.), al willen ze bij het afrekenen niet zeggen op welke stoel ik terecht ga komen. Verkoopt DB kletskoek over de volboeking, kan ÖBB extra stoelen aanbieden die ze vooraf bij DB hebben afgeboekt, of word ik door ÖBB opgelicht en heb ik straks alsnog geen zitplaats als ik bij hen reserveer?

Ik vraag me ook wel af waarom de ICE's uit Wenen volgens DB tien minuten later in Nürnberg arriveren dan volgens ÖBB, waardoor ÖBB wel een reisroute via Hannover (ICE 28-788 en IC 142) aanbiedt terwijl die overstap volgens DB niet mogelijk is...
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

umbusko schreef: za 21 mei 2022, 01:14 Volgens mij heb ik die 6 jaar geleden aan het loket in Düsseldorf geregeld. Geen idee hoe snel je ze nodig hebt en of je bang bent dat ze opraken, maar ergens een loket zou dus eventueel ook een optie kunnen zijn.
Dank voor de tip, het is gelukt aan het loket in Lausanne.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: za 28 mei 2022, 11:54 Weet iemand of de NS Klantenservice (ook) personeel tekortkomt?

Voor iedere GtbV-claim moet ik ze een mailtje sturen dat het bedrag te laag is vastgesteld, omdat het systeem niet kan omgaan met NS Flex eerste klas. Meestal wordt dat binnen twee weken wel gecorrigeerd, maar bij twee claims van begin deze maand duurt het maar. Omdat ik deze maand nogal veel claims heb (zes), zit ik niet te wachten op een backlog.
Ik heb nooit problemen met GtbV, alleen kost het iets meer werk als er een ICd bij zit.
Maar hoe kom jij aan zo veel claims? :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

DDietzen schreef: za 28 mei 2022, 14:46 Verkoopt DB kletskoek over de volboeking, kan ÖBB extra stoelen aanbieden die ze vooraf bij DB hebben afgeboekt, of word ik door ÖBB opgelicht en heb ik straks alsnog geen zitplaats als ik bij hen reserveer?
Mijn ervaring is dat die hohe auslastung nogal eens overdreven wordt, ik denk zelf dat ÖBB die reserveringen kan aanbieden. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze ongeldige reserveringen verkopen.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Meltrain schreef: za 28 mei 2022, 16:55 Ik heb nooit problemen met GtbV, alleen kost het iets meer werk als er een ICd bij zit.
Maar hoe kom jij aan zo veel claims? :shock:
NS kan niet omgaan met Flex eerste klas; het terug te betalen bedrag wordt dan gebaseerd op de ritprijs van tweede klas in plaats van de eerste. En dat scheelt natuurlijk.

En ik reisde deze maand kennelijk op de verkeerde plekken op de verkeerde tijden. Ik heb geen idee of het klopt, maar mijn gevoel zegt dat de punctualiteit beroerd was de afgelopen maand.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

DDietzen schreef: za 28 mei 2022, 14:46 Morgen wil ik van Boedapest naar Nederland reizen met Interrail. Volgens DB zijn de ICE's op alle mogelijke routes allemaal ramvol en is er geen zitplaats meer beschikbaar. ÖBB biedt echter nog gewoon zitplaatsreserveringen aan voor al deze treinen, ook de Duitse binnenlandse ICE's (€3 per trein), zelfs met uitgebreide zitplaatsvoorkeurkeuze (raam/gang, Grossraum/coupé/panorama etc.), al willen ze bij het afrekenen niet zeggen op welke stoel ik terecht ga komen. Verkoopt DB kletskoek over de volboeking, kan ÖBB extra stoelen aanbieden die ze vooraf bij DB hebben afgeboekt, of word ik door ÖBB opgelicht en heb ik straks alsnog geen zitplaats als ik bij hen reserveer?

Ik vraag me ook wel af waarom de ICE's uit Wenen volgens DB tien minuten later in Nürnberg arriveren dan volgens ÖBB, waardoor ÖBB wel een reisroute via Hannover (ICE 28-788 en IC 142) aanbiedt terwijl die overstap volgens DB niet mogelijk is...
De ICE's uit Wenen zijn meestal wel behoorlijk druk, maar als je alleen reist lukt een zitplaats vinden meestal wel. En waarschijnlijk heeft de ÖBB inderdaad gewoon een bepaald aantal stoelreserveringen 'ingekocht' bij DB, deze verbinding wordt immers door hen gezamenlijk geëxploiteerd. Hohe Auslastung is doorgaans fel overdreven.

Als je toch met Interrail reist: is de Westbahn geen alternatief? Sindskort bieden zij vier treinen per dag aan die van Salzburg doorrijden naar München. Ik verwacht dat die verbindingen (nog) niet overvol zullen zitten.

Wat betreft die tien minuten vertraging: wellicht nog steeds/alweer grenscontroles in Passau?
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Praktisch altijd grenscontroles daar ja, vandaar dat de nightjet daar ook vaak vertraging op loopt richting Nederland.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Allen dank voor de tips! Westbahn via Salzburg-München is voor mij geen optie, want door die omweg zou ik de laatste RE19 naar Ah missen. (Er gaat dan nog wel een ICE als allerlaatste trein de grens over, maar diens punctualiteit vertrouw ik toch wat minder (A) )

Ik vermoed dat de extra 10 minuten rijtijd niet ligt aan ingecalculeerde grenscontroles, want de dienstregeling is t/m Regensburg hetzelfde, enkel de aankomst in Nürnberg (waar de trein vandaag eindigt) is 10 minuten later dan normaal.

De groeten vanuit de Railjet in Györ :)
Laatst gewijzigd door DDietzen op zo 29 mei 2022, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Is het niet mogelijk om op (Frankfurt-)Nürnberg-Wien gekoppelde ICE-T-treinstellen of ICE-4-treinstellen (ik zie op Wikipedia dat de 7- en 12-delige stellen toegelaten zijn voor Oostenrijk) in te zetten? Een enkele zevendelige ICE-T lijkt mij wel een beetje weinig als er nu al capaciteitsproblemen zijn op (Frankfurt-)Nürnberg-Wien. Bovendien als je een 12-delige ICE 4-stel inzet op (Frankfurt-)Nürnberg-Wien dan kun je de treindiensten Wien-Nürnberg-Frankfurt makkelijk over de hogesnelheidslijn verlengen naar Köln, waardoor je een aantrekkelijker verbinding creëert tussen de Rijn-Ruhr-regio en Wien. Bovendien heeft een 12-delige ICE 4-stel veel meer capaciteit dan een 7-delige ICE-T-stel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Nee: alleen de ICE-T (en alleen de versie met 7 bakken) is toegelaten in Oostenrijk, en de rijtijden langs de route zijn ook aangepast op kantelbaktreinen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

De 5 bak ICE-T is ook toegestaan in Oostenrijk. Rijdt bv in ICE 92/1092 Wien- Nürnberg- Berlin, tot Nürnberg samen met een 7 delig stel dat naar Hamburg rijdt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Nee, die komt niet uit Wenen. Het 5-delige stel rijdt München-Nürnberg-Berlin en rijdt dus juist tussen Nürnberg en Berlin samen met het 7-delige stel dat Wien-Nürnberg-Berlin-Hamburg rijdt. ;)
Chrysa schreef: za 28 mei 2022, 16:42
umbusko schreef: za 21 mei 2022, 01:14 Volgens mij heb ik die 6 jaar geleden aan het loket in Düsseldorf geregeld. Geen idee hoe snel je ze nodig hebt en of je bang bent dat ze opraken, maar ergens een loket zou dus eventueel ook een optie kunnen zijn.
Dank voor de tip, het is gelukt aan het loket in Lausanne.
Graag gedaan, goed om te horen! :pos:
PHS schreef: za 28 mei 2022, 11:54 Voor iedere GtbV-claim moet ik ze een mailtje sturen dat het bedrag te laag is vastgesteld, omdat het systeem niet kan omgaan met NS Flex eerste klas.
Men kan een knop in je account omzetten, waardoor claims standaard via een medewerker gaan (die dan meteen het bedrag voor eerste klas toekent). Zie dit topic op de NS Community.
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Dan heeft de DB-app mij gefopt. Die geeft bij aankomst Nürnberg een 5 en 7 delig stel aan. En ik keek niet verder dan mijn neus lang was.
Ik heb nu net Regensburg opgevraagd en daar rijdt ie inderdaad alleen met een 7 delig stel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Heb je recht op GtbV als de trein letterlijk zo vol is dat je niet mee kunt?
Dat overkwam mij namelijk net bij de 909. :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten