Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door jjasloot »

Meltrain schreef: vr 27 mei 2022, 15:25 Kun je bij DB ook met iDeal betalen?
Je kunt wel met automatische incasso betalen. Je moet daar wel een account voor hebben
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Meltrain schreef: ma 30 mei 2022, 08:17 Heb je recht op GtbV als de trein letterlijk zo vol is dat je niet mee kunt?
Dat overkwam mij namelijk net bij de 909. :shock:
Off-topic: in Duitsland wel! Althans, ik kreeg gisteren een voucher van €30 aangeboden als ik de uitpuilende ICE 26 liet schieten in Regensburg en in plaats daarvan de RE 50 pakte (wat geen invloed had op mijn totale reistijd) :trein:

On-topic: ik meen dat je in Nederland daar GTBV voor kunt aanvragen. Die wordt dan automatisch afgewezen door Het Algoritme (dat ziet dat je trein gewoon reed en niet ziet dat die trein te vol was) maar als je vervolgens bezwaar aantekent met uitleg vd situatie kijkt er een echte persoon naar en zal die het toekennen.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

umbusko schreef: zo 29 mei 2022, 17:26 Men kan een knop in je account omzetten, waardoor claims standaard via een medewerker gaan (die dan meteen het bedrag voor eerste klas toekent). Zie dit topic op de NS Community.
Dank voor deze goede tip, ik heb het aangevraagd :pos:
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Michael »

PHS schreef: za 28 mei 2022, 18:35
Meltrain schreef: za 28 mei 2022, 16:55 Ik heb nooit problemen met GtbV, alleen kost het iets meer werk als er een ICd bij zit.
Maar hoe kom jij aan zo veel claims? :shock:
NS kan niet omgaan met Flex eerste klas; het terug te betalen bedrag wordt dan gebaseerd op de ritprijs van tweede klas in plaats van de eerste. En dat scheelt natuurlijk.

En ik reisde deze maand kennelijk op de verkeerde plekken op de verkeerde tijden. Ik heb geen idee of het klopt, maar mijn gevoel zegt dat de punctualiteit beroerd was de afgelopen maand.
Bij mij is dat dus ook misgegaan bij een claim van begin mei zie ik dus net nadat ik ben gaan kijken omdat het hier is aangekaart. Ik heb op het NS forum maar even de vraag gesteld of het alsnog gecorrigeerd kan worden aangezien het geld (wat dus op basis van 2e klas is berekend) al teruggestort is op mijn bankrekening
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Normaal wel ja, zodra een vergoeding op basis van de ritprijs 2de klas is goedgekeurd wordt dat geld ook automatisch gestort. Als je daarna op de mail reageert dat het op basis van de ritprijs 1ste klas moet, krijg je het verschil ook nog teruggestort.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

Ik ben van plan om eind juli (wo tot en met za) met nog iemand anders naar Parijs te gaan om daar enkele nachten te overnachten op doorreis naar Zuid Frankrijk. We komen met de Thalys vanuit Amsterdam. Nu zoek ik een hotel in de buurt dat makkelijk bereikbaar is met OV en voor een redelijk budget. Nu weet ik dat veel mensen hier Parijs wel eens bezocht hebben, daarom mijn vraag: hebben jullie tips voor hotels?
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Mijn vraag zou zijn wat jij onder een redelijk budget verstaat. Bij mijn laatste bezoeken heb ik in de Ibis Styles nabij de Accorhotels Arena en Bercy station geslapen. Mijn ervaring is over het algemeen hoe verder van het centrum hoe goedkoper. Met name ketens als Ibis Budget, Formule1 en Premiere Classe zijn vaak goed betaalbaar.
Rob357
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 08 okt 2018, 09:56

Re: Korte vragen

Bericht door Rob357 »

Iets rond de €80 per nacht zou ik goed vinden, het gaat mij vooral om dat het goed bereikbaar is met het OV. Bij voorkeur op loopafstand van Gare du Nord.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Hotel Lena is niet duur en heeft goede reviews op booking.com. Ik denk dat je het beste gewoon je data op Google Hotels kan invoeren en dan boeken via de site die het goedkoopste is.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Rob357 schreef: di 31 mei 2022, 17:07 Bij voorkeur op loopafstand van Gare du Nord.
Ik zou de omgeving van het Gare du Nord afraden, dat is geen beste wijk.
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Er zijn zat hotels rond Gare du Nord maar de buurt is inderdaad niet één van de fijnste van Parijs. Heb ooit in de Ibis Styles Gare de l'est TGV geslapen. Normaal gesproken een duur hotel maar ik had een aanbieding.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Ibis vind ik tegenwoordig zelf erg prijzig. Menig 4-sterrenhotels die vaak bijna even duur zijn, dus kies ik liever daarvoor. 3-sterrenhotels zou ik meestal MotelOne doen.
In Parijs is CitizenM ook een goeie. En goed gesitueerd (Gare de Lyon o.a.).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik heb in oktober in hotel Altona geslapen, 10 minuten lopen van Gare du Nord. Prima prijs en kamer, we hadden er alleen geen ontbijt bij en zo. Eigenlijk niks van gemerkt dat het een slechte wijk zou zijn.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Iets duurder, maar een heel fijn hotel vond ik Little Palace Hôtel, vlakbij metro Réaumur - Sébastopol (lijn 3 & 4). Goed bereikbaar en ligt direct aan een klein plantsoentje :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Rob357 schreef: di 31 mei 2022, 16:26 Ik ben van plan om eind juli (wo tot en met za) met nog iemand anders naar Parijs te gaan om daar enkele nachten te overnachten op doorreis naar Zuid Frankrijk. We komen met de Thalys vanuit Amsterdam. Nu zoek ik een hotel in de buurt dat makkelijk bereikbaar is met OV en voor een redelijk budget. Nu weet ik dat veel mensen hier Parijs wel eens bezocht hebben, daarom mijn vraag: hebben jullie tips voor hotels?
https://www.hotel-bb.com/nl

B&B Hotels zijn best goed betaalbaar en redelijk goed beoordeeld en ze hebben een flink aantal hotels in Paris. Een aantal forumleden overnacht regelmatig in een B&B Hotel.

Verder heb je nog een aantal budgetmerken van een aantal grote internationale ketens als Holiday Inn Express (IHG), Hampton by Hilton en Moxy (van Mariott). Het ligt wel helemaal aan de locatie of deze hotels redelijk betaalbaar zijn. Sommige van deze hotels zijn best prijzig.

Verder kan NH Hoteles nog één of meerdere hotels hebben die redelijk betaalbaar zijn, vooral buiten het centrum. NH Collection en NHow zijn de premiummerken dus die moet je mijden.

Je heb ook nog Best Western, al is ieder hotel zo verschillend van elkaar dat je daar geen pijl op kan trekken, maar sommige Best Western hotels zijn ook redelijk betaalbaar.

MotelOne heeft maar één hotel in Paris, aangezien het een Duitse hotelketen is en ze zich voornamelijk richten op de Duitse en Oostenrijkse markt. Als je vooral hotels in Duitsland gewend bent en ook een Duits hotelontbijt gewend bent, kan het een optie zijn.

Campanile Hotels heb je ook nog. Ik weet niet hoe de kwaliteit van die hotelketen in Frankrijk is, maar in Nederland is de kwaliteit van Campanile Hotels niet heel geweldig.

Verder zijn Ibis Budget, Hotel F1 en Première Classe wel van het allerlaagste niveau in de hotelwereld. Als je zo goedkoop mogelijk wil overnachten kan het een optie zijn, maar dan moet je ook je verwachtingen bijstellen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Is er in Duitsland nog een mondkapjesplicht in OV en winkels?
en-es
Berichten: 4400
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Wel in OV maar in de meeste winkels niet meer.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Let op dat je in sommige deelstaten zelfs een FFP2-masker moet dragen. Uit mijn hoofd sowieso Niedersachsen, Hamburg en Berlijn.
Ik doe ook maar wat
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Brandenburg en Bayern ook.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: ma 30 mei 2022, 10:10
Meltrain schreef: ma 30 mei 2022, 08:17 Heb je recht op GtbV als de trein letterlijk zo vol is dat je niet mee kunt?
Dat overkwam mij namelijk net bij de 909. :shock:
On-topic: ik meen dat je in Nederland daar GTBV voor kunt aanvragen. Die wordt dan automatisch afgewezen door Het Algoritme (dat ziet dat je trein gewoon reed en niet ziet dat die trein te vol was) maar als je vervolgens bezwaar aantekent met uitleg vd situatie kijkt er een echte persoon naar en zal die het toekennen.
Mijn claim is inderdaad afgewezen, dus ik heb een e-mail gestuurd waarin ik de situatie heb uitgelegd. Ik hoop dat de claim nu wel toegekend wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Ik help het je hopen! Ik wacht ondertussen ook nog steeds op de toekenning van mijn Gutschein van 30 euro van mijn overvolle ICE, dus we zitten in hetzelfde schuitje :)

Enkele maanden geleden meen ik ergens op één van mijn railfora een bericht met foto voorbij te hebben zien komen dat in Aml boven zakspoor 3(b) een vaste stroomrail was gehangen, ten behoeve van testritten met de Wink als batterijtrein op Aml-Mrb. Ik kan dit bericht echter nergens meer terugvinden en ben ook niet in staat om er zelf even te gaan kijken. Weet iemand of die stroomrail er (nog) hangt, en zo ja, of die stroomrail ook kan worden gebruikt door andere treinen dan de Wink (waardoor elektrische treinen op het zakspoortje zouden kunnen keren)?
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Korte vragen

Bericht door Raymond »

In ieder geval antwoord op je eerste vraag: ja, die hangt er nog (waarneming 2 weken terug).
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Hij heeft alleen nog geen aansluiting op het stroomnet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

De bedoeling is dat de 7000 daar gaat keren ipv omrijden via de tunnelbak of Hgl. Er hangt een vaste rail omdat een draad door zwiepen te dicht bij de perronkap(constructie) kan komen.
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 612
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Waarom werd Haagse tramlijn 2 omgebouwd voor de RegioCitadis terwijl het officieel geen RandstadRail is?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten