Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

In Venray ligt het busstation ver van het station. Station Venray ligt in Oostrum
Abracadabram
Berichten: 241
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 02:56

Re: Korte vragen

Bericht door Abracadabram »

PHS schreef: wo 22 sep 2021, 17:01 Ik ga morgen naar een plaats met een treinstation, maar waar het (belangrijkste) busstation niet bij dat treinstation ligt. In het buitenland komt dat vaak voor, in Nederland is het daarentegen heel ongebruikelijk. Ik kan zo gauw alleen Appingedam, Etten-Leur, Geleen, Groenlo, Hoensbroek, Lichtenvoorde, Purmerend, Wageningen en Zeist opnoemen. Bij vier hiervan, Groenlo, Lichtenvoorde, Wageningen en Zeist, is de reden dat het treinstation een heel eind buiten de plaats ligt. Kent iemand nog meer plaatsen in Nederland waar het busstation niet bij het treinstation ligt?
Als je het over een belangrijk busstation hebt, kan je Rotterdam volgens mij toevoegen. Zuidplein is een belangrijker busstation dan Rotterdam Centraal
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Ik ken er nog twee: Kerkrade en Zoetermeer.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

PHS schreef: wo 22 sep 2021, 17:01 Ik ga morgen naar een plaats met een treinstation, maar waar het (belangrijkste) busstation niet bij dat treinstation ligt. In het buitenland komt dat vaak voor, in Nederland is het daarentegen heel ongebruikelijk. Ik kan zo gauw alleen Appingedam, Etten-Leur, Geleen, Groenlo, Hoensbroek, Lichtenvoorde, Purmerend, Wageningen en Zeist opnoemen. Bij vier hiervan, Groenlo, Lichtenvoorde, Wageningen en Zeist, is de reden dat het treinstation een heel eind buiten de plaats ligt. Kent iemand nog meer plaatsen in Nederland waar het busstation niet bij het treinstation ligt?
Misschien Wierden? Al ken ik in het dorp zelf niemand die met de bus gaat maar hij rijdt er wel doorheen
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Gulpen (A) :Y
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Vlissingen ook wel, toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef: wo 22 sep 2021, 17:36 Zoetermeer.
Sinds wanneer ligt Centrum West niet meer naast het gelijknamige tramstation dan ;)

Ik ken er ook nog wel een paar waar het busstation wel bij een station maar niet bij het belangrijkste station ligt: Vlaardingen (busstation ligt bij Vlaardingen Oost) en Maassluis (busstation ligt bij Maassluis West).

En in Sliedrecht ligt het busstation ook niet bij het station. Jarenlang kon je daar überhaupt niet met de bus bij het station komen.
Veenendaal had het vroeger ook, maar daar bestaat het busstation in het centrum niet meer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Kerkrade. Twijfelgevallen (waar de centrumhalte de busstation-rol vervult): Hoofddorp, Sliedrecht, Zandvoort.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

In de laatste door nvdw genoemde categorie: Putten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

PHS schreef: wo 22 sep 2021, 17:01 Ik ga morgen naar een plaats met een treinstation, maar waar het (belangrijkste) busstation niet bij dat treinstation ligt. In het buitenland komt dat vaak voor, in Nederland is het daarentegen heel ongebruikelijk. Ik kan zo gauw alleen Appingedam, Etten-Leur, Geleen, Groenlo, Hoensbroek, Lichtenvoorde, Purmerend, Wageningen en Zeist opnoemen. Bij vier hiervan, Groenlo, Lichtenvoorde, Wageningen en Zeist, is de reden dat het treinstation een heel eind buiten de plaats ligt. Kent iemand nog meer plaatsen in Nederland waar het busstation niet bij het treinstation ligt?
Rotterdam Zuidplein
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

DDietzen schreef: za 18 sep 2021, 11:27 Hoe gaat het met het P76-project van ProRail om alle perrons op een hoogte van 76 cm te brengen (voor gelijkvloerse instap met Sprinters)? Welke stations zijn (nog) niet op de juiste hoogte?
Het viel mij toevallig gisteren op dat de perronranden van Schiphol Airport zijn voorzien van schrikstrepen. Het perron is namelijk iets hoger dan de uitstap bij SNG :s
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

PHS schreef: wo 22 sep 2021, 17:01Kent iemand nog meer plaatsen in Nederland waar het busstation niet bij het treinstation ligt?
Al je een gemeente meetelt als plaats, dan heeft gemeente De Ronde Venen een hoofdbusstation in Mijdrecht terwijl het enige treinstation van de gemeente dat van Abcoude is. Het tweede busstation van de gemeente ligt overigens ook in Abcoude (carpoolplaats A2), en evenmin bij het station.

In een ver verleden was 't Oor het belangrijkste busstation van Almere, ik weet niet of een van de busstations aan een van de treinstations tegenwoordig belangrijker is dan 't Oor (voor streekvervoer dan).

Volgens gefrustreerde reizigers ligt busstation Amsterdam Zuid niet bij treinstation Amsterdam Zuid.

Heeft Nieuw-Vennep een centrale bushalte die voor busstation kan doorgaan? Die ligt dan in ieder geval niet bij het treinstation.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Station Nieuw Vennep heeft op het parkeerterrein een extra lange bushalte, daar komen de 57, 162 en 164. Van die drie lijnen heeft alleen de 57 een overstappunt op R-NET 397, bij Getsewoud Centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: wo 22 sep 2021, 18:12
reisthijs schreef: wo 22 sep 2021, 17:36 Zoetermeer.
Sinds wanneer ligt Centrum West niet meer naast het gelijknamige tramstation dan ;)

Ik ken er ook nog wel een paar waar het busstation wel bij een station maar niet bij het belangrijkste station ligt: Vlaardingen (busstation ligt bij Vlaardingen Oost) en Maassluis (busstation ligt bij Maassluis West).
PHS had het expliciet over treinstations, dat zijn bovengenoemde stations niet (meer).
En "station Vlaardingen" heeft (in het recente verleden) niet bestaan en bij Maassluis Centrum stoppen tegenwoordig meer buslijnen dan bij Maassluis West. :p
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door tsov »

Vanmorgen bij het opstijgen vanaf Schiphol zag ik een bus in TEC-kleuren staan bij een bedrijf langs de Bennebroekerweg, naast de A4. Weet iemand meer hiervan?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Dank allen :)
nvdw schreef: wo 22 sep 2021, 18:13 Twijfelgevallen (waar de centrumhalte de busstation-rol vervult): Hoofddorp, Sliedrecht, Zandvoort.
Zandvoort keur ik helemaal goed, tot 2018 heette het daar gewoon nog busstation.
Tom024 schreef: wo 22 sep 2021, 18:02 Vlissingen ook wel, toch?
Bedoel je de halte Scheldeplein? Die is toch niet heel bijzonder? Station Vlissingen is groter qua opzet, ook al stoppen er minder bussen.
reisthijs schreef: wo 22 sep 2021, 17:36 Ik ken er nog twee: Kerkrade en Zoetermeer.
Kerkrade is stom van me, daar ben ik zelfs nog met de bus geweest een jaar of twee geleden :')
ZO6176 schreef: wo 22 sep 2021, 17:21 In Venray ligt het busstation ver van het station. Station Venray ligt in Oostrum
Een apart busstation is er niet meer in het centrum van Venray: het Prins Bernhardplein had vroeger een buffer en fungeerde als overstaphalte, maar tegenwoordig staan daar woningen en is het een gewone halte geworden.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Het Willemsplein in Arnhem... Praktisch op loopafstand van het station maar het ligt niet bij het station.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Oldenzaal had vroeger het Molkenboer als busstation. Volgens mij was dat wel echt het busstation in Oldenzaal ipv bij het station. Nu komt er nog maar één lijn en is de helft dichtgegooid als bloembak.
jelmerrr schreef: wo 22 sep 2021, 17:37
PHS schreef: wo 22 sep 2021, 17:01 Ik ga morgen naar een plaats met een treinstation, maar waar het (belangrijkste) busstation niet bij dat treinstation ligt. In het buitenland komt dat vaak voor, in Nederland is het daarentegen heel ongebruikelijk. Ik kan zo gauw alleen Appingedam, Etten-Leur, Geleen, Groenlo, Hoensbroek, Lichtenvoorde, Purmerend, Wageningen en Zeist opnoemen. Bij vier hiervan, Groenlo, Lichtenvoorde, Wageningen en Zeist, is de reden dat het treinstation een heel eind buiten de plaats ligt. Kent iemand nog meer plaatsen in Nederland waar het busstation niet bij het treinstation ligt?
Misschien Wierden? Al ken ik in het dorp zelf niemand die met de bus gaat maar hij rijdt er wel doorheen
Wierden een busstation? Er is maar één buslijn _O-
cassie127 schreef: do 23 sep 2021, 00:55 Het Willemsplein in Arnhem... Praktisch op loopafstand van het station maar het ligt niet bij het station.
Volgens mij komt er geen enkele bus wel op Willemsplein maar niet op Centraal toch? Dat maakt Willemsplein dus zeker niet belangrijker dan Centraal.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Amsterdam, Marnixstraat en Noord. Wellicht niet groter dan sommige hoofdstedelijke treinstationbusstations, maar toch best grote jongens.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

tsov schreef: wo 22 sep 2021, 21:41 Vanmorgen bij het opstijgen vanaf Schiphol zag ik een bus in TEC-kleuren staan bij een bedrijf langs de Bennebroekerweg, naast de A4. Weet iemand meer hiervan?
Die staat er al zeer lang; betreft een bus van een pachter uit de regio Namen. Wie de eigenaar is, is tot op heden nog altijd onbekend.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Korte vragen

Bericht door tripel7 »

Suus schreef: wo 22 sep 2021, 20:43 Station Nieuw Vennep heeft op het parkeerterrein een extra lange bushalte, daar komen de 57, 162 en 164. Van die drie lijnen heeft alleen de 57 een overstappunt op R-NET 397, bij Getsewoud Centrum.
162 heeft een overstappunt op de 397 bij de keerlus en de n207, qua afstand scheelt het niet veel met wat je moet lopen bij Getsewoud centrum (maar blijft de vraag natuurlijk wel waarom je dat zou doen)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Weet iemand of je ergens een CFL-dagkaart 1e klas online kan bestellen en kan uitprinten?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Via de CFL app :Y

Daar is ook een optie voor 5 dagen 1e klas op zelf te bepalen data te activeren. En dan betaal je maar voor 4 dagen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Via de app gaat niet en bovendien vind ik het risicovol om mobiel te bankieren in het buitenland. Is voorverkoop online of in een NMBS-kaartautomaat geen mogelijkheid? Ik wil vanuit Maastricht een dagje naar Luxemburg reizen, alleen denk ik dat de Luxemburgse treinen erg druk zijn door het gratis reizen in de tweede klas. Daarom wil ik tweede klas in België reizen en eerste klas in Luxemburg.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

Waarom is mobiel bankieren in het buitenland risicovol?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten