Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Kort door de bocht, maar een bioreactor scheidt de vaste stoffen van de vloeistoffen en maakt vervolgens de vloeistoffen door middel van bacteriën schoon. Dat schone water wordt daarna gewoon op het spoor gedumpt, de vaste stoffen worden wel opgeslagen in de opslagtank. Daardoor hoeven die bioreactoren slechts eens in de twee à drie maanden geleegd te worden.
Ik heb geen idee wat ze met de massa doen, maar er zijn op een aantal locaties in het land mogelijkheden om die opslagtanks leeg te halen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Hoe werkt het eigenlijk met het beschermen van de ruiten van bussen tegen bevriezing? Of worden de ruiten dagelijks gekrabd als er winterweer is en de bussen niet overdekt staan?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Volgens mij wordt er van die ontdooispray op gespoten. Zeker weet ik het niet: ik ben er nooit voor de middag :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

regenmaker schreef: do 08 apr 2021, 16:48 Hoe werkt het eigenlijk met het beschermen van de ruiten van bussen tegen bevriezing? Of worden de ruiten dagelijks gekrabd als er winterweer is en de bussen niet overdekt staan?
Neem aan dat je de voorruiten bedoelt? Want het lijkt me stug dat ze ff minimaal 24m aan busruiten gaat staan krabben.
Laatst gewijzigd door Hainje op do 08 apr 2021, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Ruiten van een bus staan vrijwel rechtop en bevriezen dus niet zo snel. Ik had als uitrijchauffeur altijd meer werk van mijn eigen autoruiten dan die van de bussen ;)

Is het dan toch dichtgevroren, dan gooiden we er van die ontdooivloeistof op. En dat hoefde dan alleen bij de voorste bussen van een rij.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Vaak zijn het inderdaad alleen de voorste bussen waarbij de voorruit bevroren is. Vloeistof erop spuiten en, als er tijd is, de voorruitverwarming aan helpen prima.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Ok bedankt. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Iemand enig idee waarom vandaag en morgen (10 en 11 april) de 8600 Gouda - Alphen in beide richtingen op de tijden dat op werkdagen de 8700 Gouda - Alphen rijdt? De website van NS meldt niets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dan zal er wel ergens rond Gouda geknutseld worden, waardoor de 8600 niet met de tegentrein kan kruisen boven de Gouwe?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Ook vreemd: tussen Den Bosch en Tilburg geen treinen vandaag. Er rijden geen vervangende bussen, maar reizigers dienen zelf uit te vinden dat er omgereisd dient te worden via Boxtel. Ter gelegenheid daarvan stopt de 3500 vandaag extra te Btl.

Verder rijden de sprinters Weert - Tilburg Universiteit door naar Roosendaal en is de serie Dordrecht - Arnhem Centraal geknipt waardoor doorgaande reizigers zowel in Boxtel als Den Bosch overstappen. Dit met uiterst belabberde aansluitingen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Mwa, de overstap van Tilburg naar Den Bosch (en v.v.) is in Boxtel 6 minuten. Dat vind ik best netjes eigenlijk.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Heb liever een oplossing zoals die van vandaag dan TVV.
🍉
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Milco schreef: za 10 apr 2021, 13:35 Mwa, de overstap van Tilburg naar Den Bosch (en v.v.) is in Boxtel 6 minuten. Dat vind ik best netjes eigenlijk.
Da's van de 5200 naar de 3500, maar als je dan richting Nijmegen wilt met de sprinter krijg je weer een lange overstap van 26 minuten voor je kiezen in Den Bosch. Anderzijds loopt komende vanuit Tilburg de sprinter wel aardig leeg in Den Bosch.
Etienne
Donateur
Berichten: 7908
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Z2N schreef: za 10 apr 2021, 12:34 Dan zal er wel ergens rond Gouda geknutseld worden, waardoor de 8600 niet met de tegentrein kan kruisen boven de Gouwe?
Nou ben ik vanochtend richting Den Haag gereisd; maar ik heb geen spoor van werkzaamheden kunnen ontdekken. Daarnaast vertrekken alle treinen richting Alphen dit weekend van spoor 10.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Volgens het serieoverzicht op Wikipedia zijn er totaal nog 302 Intercityrijtuigen (ICR) actief (dwz: niet gesloopt noch naar het Spoorwegmuseum gestuurd). Voor de reguliere dienstregeling worden volgens mij maar 202 rijtuigen gebruikt in de omlopen (8x7 9200, 8x9 1100, 8x7+2x9 ICD). Dat is een schamele 67% van het totaal aantal rijtuigen.
Van de Traxxjes zouden er 65 onder NS-vleugels zouden zijn (45 Akiem, 11 ATC, 9 Macquarie) maar slechts 52 in omlopen ingezet worden: dat is 80% van het totaal.

Gezien de Traxxjes zou ik stellen dat voor de Traxx+ICR-stammen een reserve van 20% wordt aangehouden, wat me een tikje ruim maar nog wel vrij redelijk lijkt. Maar waarom staat er veel meer ICR 'stil' dan Traxx? Waar zijn die overige (met een natte vinger 50) rijtuigen gebleven? Is een aantal rijtuigen niet omgebouwd voor HSL-inzet en staan die al een paar jaar ergens weg te roesten? Of hebben die toch een andere bestemming gekregen?
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Macquarie European Rail bestaat al een tijdje niet meer, dat is inmiddels ook Akiem, maar er zijn nog maar twee locs via dat contract gehuurd (de 186 237 en de 238), de rest is allemaal al teruggestuurd. In de plaats zijn er een aantal locs gehuurd bij Alpha Trains, naast de al bestaande 11 locomotieven. Geen idee hoeveel precies, maar volgens mij een stuk of 8.

Een aantal rijtuigen staan ongebruikt op de Watergraafsmeer, dat zijn vooral stuurstandrijtuigen. Enkele andere rijtuigen zijn gebruikt om nog wat 7-wagenstammen naar 9-wagenstammen te verlengen.
Voor de rest is het dat de rijtuigen gewoon oud zijn en eigenlijk een grote revisie nodig hebben. Het is een mooi roulatiecircus om de bakkilometers een beetje te spreiden, zodat ze nog net allemaal meekunnen tot ICNG eindelijk instroomt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

nvdw schreef: do 08 apr 2021, 20:24 Ruiten van een bus staan vrijwel rechtop en bevriezen dus niet zo snel. Ik had als uitrijchauffeur altijd meer werk van mijn eigen autoruiten dan die van de bussen ;)

Is het dan toch dichtgevroren, dan gooiden we er van die ontdooivloeistof op. En dat hoefde dan alleen bij de voorste bussen van een rij.
Bij een bus is het lastig uit te voeren..maar de tip die ik van een collega kreeg is beide voorportier ramen op een kiertje te zetten. Dat houdt bevriezing ook tegen (zeker bij voertuigen die slechts een paar uur stil staan en de warmte van de motor vrij dichtbij de cabine hebben (vracht auto dus).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er zijn volgens mij 12 negendelige stammen, met 108 rijtuigen. Dan zijn er 15 stammen met zeven rijtuigen, dat zijn nog eens 105 rijtuigen. En er zijn 11 stammen met zeven rijtuigen voor de internationale dienst, dat zijn 77 rijtuigen. En drie rijtuigen zijn gereserveerd voor de Koninklijke trein. Ik kom dan uit op 293 rijtuigen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

Er zijn inmiddels dus nog twee extra 9 negendelige stammen, ook al zijn die niet in de 165xx reeks genummerd. Ik meen dat het nummertjes 16235 en 16239 zijn. Zelfs de reisinfo weet nog steeds niet dat die negendelig zijn geloof ik (of dat moet recent gefixt zijn).

Edit: oh ik zie dat het zowaar inmiddels ook in de reisinfo goed staat. Dat heeft dan volgens mij een half jaar of zoiets geduurd :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

En voor onderhoud wordt de hele stam naar binnengehaald, bakwisselingen zijn vrij zeldzaam en worden alleen bij grotere schade. De stammen worden met locomotief weggezet om de verwarming/koeling draaiende te houden, daar zijn geen 1700’s meer voor beschikbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Oorspronkelijke verdeling was 13 zesdelige stammen voor de Benelux, 10 zesdelige voor de ICD naar Breda, 7 zesdelige voor de AMRO en 12 negendelige voor Eindhoven. Dat waren inderdaad niet alle rijtuigen, er waren wat rijtuigen over, hier te zien tijdens een conditierit ik geloof in 2017:
Afbeelding
Toen de Benelux via de HSL ging rijden vervielen er twee stammen, en later vervielen er nog twee stammen van de ICD toen men in Amsterdam onder de kap ging keren i.p.v. leeg van/naar de Watergraafsmeer ging pendelen. Deze 4 stammen plus de reserverijtuigen zijn toen gebruikt om overige stammen te verlengen waardoor er nu 24 zevendelige en 14 negendelige stammen zijn.

En inderdaad, ten opzichte van het aantal diensten is dat een behoorlijk hoog percentage reserve, bij treinstellen wordt vaak zo rond de 15% voor technisch reserve aangehouden (ook weer verschillend per type, DDZ vaak meer en SLT wat minder).
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Kun je een IC direct toeslag kopen bij de zuil en daar vervolgens een uur later pas mee reizen? Of mag dat niet?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 613
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Bericht door Visgraatmodel »

Ja hoor, het gaat erom dat je het kan aantonen in de trein bij eventuele controle.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Volgens ovinfo rijdt op lijn 160 tussen Almere en Zeewolde een bus met nummer 1086. Welke bus betreft het hier?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Daelea
Berichten: 1110
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Korte vragen

Bericht door Daelea »

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten