Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Nuttige lengte spoor 1 is 173 meter, sporen 3, 4 en 5 zijn allen 340 meter.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: zo 11 sep 2022, 02:07 Ja dat ik in het weekend met mijn VRR abonnement nog steeds heel NRW doorkan met de bus. Net thuisgekomen van een rondje bussen. *bus*
Dat abonnement zal toch ook wel geldig zijn in trams en treinen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Ja dat klopt, maar daar wil ik zo min mogelijk mee reizen. :mrgreen:

Zeker nadat ik met de trein in Gelsenkirchen werd overspoeld met halfdronken Schalke fans.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Waarom zit er eigenlijk zo'n groot verschil in de hoeveelheid stiltezones in treinen?

In een ICM-3 beslaan stiltezones bijvoorbeeld 40% van de tweede klas (balkons niet meegeteld), in een DDZ-6 is dat slechts een schamele 6% (om en nabij). Nogal een scheve verhouding.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zit 'm vooral in de compartimenteringen die reeds aanwezig waren in de treinen volgens mij. En die waren bij ICM standaard al groter in het verleden, omdat dat de voormalige rookcoupés waren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Oh ja. Roken in de trein. Dat deden we nog vroeger :') :') :')
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Rond welke datum is de dienstregeling van internationale treinen beschikbaar en zijn die treinen ook boekbaar?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Boeken kan vanaf begin/half oktober.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Korte vragen

Bericht door hauptbahnhof »

Ah dank je.
Ik ben vooral benieuwd naar wat er gaat gebeuren op de verbinding Frankrijk (Parijs) - Spanje (Barcelona), aangezien de samenwerking tussen SNCF en RENFE dit jaar ophoudt. Even afwachten dus.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Ardan schreef: di 13 sep 2022, 00:16 Oh ja. Roken in de trein. Dat deden we nog vroeger :') :') :')
Dat werd net stapsgewijs afgeschaft in de tijd dat SBS die NS-serie In het spoor van uitzond, in het najaar van 2004.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Weet iemand nog aanraders voor leuke dorpjes/stadjes en leuke trein/bustrajecten in de Pfalz dat vanuit Karlsruhe goed te bereiken is, naast het Franse Wissembourg?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Bad Herrenalb?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De spoorlijn Landau - Pirmasens Nord - St. Ingbert is erg mooi. Pirmasens Nord - Kaiserslautern vond ik ook leuk. De lijn van Hinterweidenthal Ost naar Bundenthal-Rumbach staat ook nog hoog op mijn lijstje, maar daarvoor moet je echt even de folder van de VRN raadplegen want die rijdt slechts enkele keren per week tijdens het seizoen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

en-es schreef: do 15 sep 2022, 15:59Bad Herrenalb?
Die staat al voor de vrijdag of zondag op mijn lijstje. Voor de zondag had ik al het volgende rondje in gedachten: Karlsruhe-Forbach-Freudenstadt (lange stop)-Eutingen im Gau-Calw (lange stop)-Pforzheim-Bad Wildbad (lange stop)-Bad Herrenalb-Karlsruhe.

Ik zat al te kijken naar de lijn Landau-Pirmasens-Kaiserslautern-Neustadt an der Weinstrasse, alleen zie ik nergens leuke dorpjes of stadjes langs die lijnen die de moeite waard zijn om even uit te stappen. Pirmasens en Kaiserslautern lijken mij ook niet erg bijzonder. St. Ingbert is dacht ik al Saarland en valt buiten de VRN-zone.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Voor de zekerheid: klopt het dat er een De Lijn ticketautomaat bij station De Panne staat, waar ik een Dagpas kan kopen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Klopt, wel maar eentje dus als je als laatste van de trein af komt kan er wel een rij staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Milco schreef: do 15 sep 2022, 22:47 Voor de zekerheid: klopt het dat er een De Lijn ticketautomaat bij station De Panne staat, waar ik een Dagpas kan kopen?
Maar kun je onderweg tijdens een overstap dan geen dagpas kopen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Je kunt sowieso ook met je bankpas inchecken, dan betaal je per rit maar maximaal de prijs van een dagpas. (Let wel op: in Vlaanderen check je niet uit bij het uitstappen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Staan er in Arnhem alweer (werkende) automaten van VIAS, of worden kaartjes nog steeds in de trein verkocht?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: vr 16 sep 2022, 08:59 Je kunt sowieso ook met je bankpas inchecken, dan betaal je per rit maar maximaal de prijs van een dagpas. (Let wel op: in Vlaanderen check je niet uit bij het uitstappen)
Ik weet dat je bij de MIVB bij het betalen per bankpas per dag nooit meer dan de prijs van een Dagpas betaalt, maar is dat bij De Lijn ook zo?
Of lees ik het nu verkeerd?

Kun je inmiddels ook in de bussen van De Lijn inchecken met je bankpas? In eerste instantie kon het alleen in de trams en in buslijn 820.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Vorig weekend was ik in Vlaanderen en onder zo'n incheckapparaat voor de bankpas hing een kaartje waarop uitgelegd stond dat ze bij de eerste inchecken € 7,50 van je bankrekening afschrijven als borg en dat ze het resterende bedrag weer terug storten aan het eind van de dag. Dus als je het bij één incheck houdt, dan krijg je € 5,- terug.
🍉
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

hauptbahnhof schreef: di 13 sep 2022, 11:45Ik ben vooral benieuwd naar wat er gaat gebeuren op de verbinding Frankrijk (Parijs) - Spanje (Barcelona), aangezien de samenwerking tussen SNCF en RENFE dit jaar ophoudt. Even afwachten dus.
SNCF zal twee dagelijkse slagen aanbieden met een derde in de hoogzomer.

TGV 9711 Paris 06.56 - Barcelona 13.25, via de CNM. Zomer.
TGV 9713 Paris 09.42 - Barcelona 16.25, via Nîmes - Montpellier Saint Roch. Hele jaar.
TGV 9715 Paris 14.56 - Barcelona 21.25, via de CNM. Hele jaar.

TGV 9708 Barcelona 08.32 - Paris 15.04, via de CNM. Hele jaar.
TGV 9704 Barcelona 14.32 - Paris 21.18, via Montpellier Saint Roch - Nîmes. Hele jaar.
TGV 9706 Barcelona 16.32 - Paris 23.04, via de CNM. Zomer.

En dat is alles want Renfe krijgt voor 2023 haar zaken niet op orde en rijdt dus tot 2024 niet naar Frankrijk.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Meltrain schreef: Ik weet dat je bij de MIVB bij het betalen per bankpas per dag nooit meer dan de prijs van een Dagpas betaalt, maar is dat bij De Lijn ook zo?
Of lees ik het nu verkeerd?

Kun je inmiddels ook in de bussen van De Lijn inchecken met je bankpas? In eerste instantie kon het alleen in de trams en in buslijn 820.
Dat kan volgens de site van De Lijn tegenwoordig in alle bussen, en dat klopt ook met wat ik dagelijks in Leuven zie. Over een limiet lees ik echter niks, dus het klinkt alsof er voor elke 60 minuten (=geldigheidsduur van 1 kaartje) 2.50 wordt afgeschreven, zonder dagelijkse 'cap'.

Ik kan de app van De Lijn echter aanraden om tickets te kopen, daarin kan je ook makkelijk een 10-rittenkaart of dagkaart kopen met iDeal.
請勿靠近車門
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Tom024 schreef: vr 16 sep 2022, 10:57 Staan er in Arnhem alweer (werkende) automaten van VIAS, of worden kaartjes nog steeds in de trein verkocht?
Aan de ingang Sonsbeekzijde stond op 26/8 een werkende automaat voor kaartjes.
Bij twijfel: gebruik beton.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door gkw1969 »

Ook in de hal staat, tegenover de servicebalie een automaat die het afgelopen week gewoon deed
When you're tired of London, you're tired of life
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten