Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1499
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Met 1 zinnetje in het de nieuwe hoofdrailnetconcessie kan het opgelost zijn:
Spoiler: show
De concessiehouder zorgt ervoor dat reizigers bij het overstappen naar andere vervoerders geen handelingen hoeven te verrichten met de OV-chipkaart of elk ander vervoersbewijs.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom duurt het nog een week voordat het spoor in de Willemsspoortunnel gerepareerd is?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Men heeft besloten bielzen van een langzaam groeiende houtsoort toe te passen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Korte vragen

Bericht door AppleMoose »

Meltrain schreef:Waarom duurt het nog een week voordat het spoor in de Willemsspoortunnel gerepareerd is?

Prorail geeft wat meer informatie. Blijkbaar duurt het vooral lang omdat de juiste mensen en het werkmaterieel nog niet beschikbaar zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Was er niet ook iets met de privacywetgeving? Ik meen dat daar het probleem zat bij de proef die gehouden zou worden met niet in- en uitchecken op de Valleilijn.
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Bericht door DingeZ »

Het probleem met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders is dat de ACM verbied om de reisdata tussen vervoerders te laten communiceren, want concurrentiebedinging.
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Hainje schreef:Inmiddels ben ik al een paar maanden uit de bijstand ( *O* )
Gefeliciteerd dan maar hè :D
DingeZ schreef:Het probleem met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders is dat de ACM verbied om de reisdata tussen vervoerders te laten communiceren, want concurrentiebedinging.
Je kunt bij de NS nu kaartjes en abonnementen aanschaffen die geldig zijn bij andere vervoerders. Ik neem aan dat de verrekening plaatsvindt op basis van daadwerkelijke reizigersaantallen. Dus waarom zou het bij de OV-chipkaart dan een probleem zijn?

De beste vervanging van de OV-chipkaart lijkt mij een telefoonapp waar je, met één druk op de knop, 'incheckt' als je reis begint en 'uitcheckt' als je reis eindigt, ongeacht het aantal overstappen of betrokken vervoerders. Lijkt me ook veel goedkoper dan al die fysieke infrastructuur. Natuurlijk is het wel fraudegevoelig (mensen checken snel in als de controle komt), maar dat kan je vast wel oplossen, al was het maar door het uitdelen van reisverboden (waar ik groot voorstander van ben, maar dat terzijde).
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

DingeZ schreef:Het probleem met in- en uitchecken bij verschillende vervoerders is dat de ACM verbied om de reisdata tussen vervoerders te laten communiceren, want concurrentiebedinging.
Dat heeft ook helemaal niet als je het beheer van de paaltjes en poortjes bij een onafhankelijke derde partij legt.
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen

Bericht door Reiziger Delft »

Mikos schreef:Hetzelfde gaat op voor de trein; onder andere aan de hand van de in- en uitcheckcijfers wordt bepaald hoe lang een trein moet zijn om iedereen mee te krijgen. Voor de E-tickets wordt er nu een berekening op los gelaten, omdat die inderdaad niet meetellen in die cijfers. Dat zorgt tot nu toe nog wel eens voor scheve verhoudingen in periodes dat er veel acties met E-tickets zijn.
Zoals in het weekend; nog steeds altijd spannend of je dan in de trein past op de Noord-Oost terwijl ik in de spits altijd kan zitten. (Op incidenten na) Waarom plant NS juist dan niet wat ruimer? Men weet immers dat de reizigersaantallen nogal kunnen verschillen vanwege weer, evenementen, acties etc.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Er wordt steeds beter met de cijfers gewerkt, maar het is heel verschillend hoe druk het in het weekend is, weer net afhankelijk van evenementen (die door organisaties niet altijd aangemeld worden, wat zeker van invloed is wanneer veel van de bezoekers per trein geacht worden te komen). Maar in het weekend heb je ook minder personeel beschikbaar dan doordeweeks, dus dat is altijd een beetje schipperen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De weekenden mogen dan variëren, dat de NoordOost nogal krapjes bemeten is varieert daarentegen juist niet in het weekend. Was voor mij één van de redenen om voor de 1e klasse variant van WeekendVrij te kiezen twee jaar terug: in het weekend rond 10-11 uur een plekje vinden in de NoordOost vanaf Amersfoort richting Randstad is 2e klasse zo goed als kansloos.

Wat Reiziger Delft ook al stelt viel mij ook al jaren op: in de spits wist ik tussen Amersfoort en Utrecht eigenlijk bijna altijd wel een zitplaats te vinden met wat tactisch opstellen en instappen, terwijl ik in het weekend menig keer heb mogen staan. Dat zou je eerlijk gezegd toch exact andersom verwachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Reiziger Delft
Berichten: 1200
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Korte vragen

Bericht door Reiziger Delft »

Personeel is ook niet altijd een issue. Er rijden vaak losse stellen ICM, terwijl op ICM 7 nog steeds slechts 1 conducteur hoeft te zitten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik zie de laatste tijd nog maar heel weinig treinen van/naar Groningen met losse stellen op zondag.

Als ik naar de treinhistorie van station Assen van gisteren kijk zie ik dat er voor 22:00 maar drie intercity’s zijn geweest die met een losse ICM reden:

Om 8:55 de 300721 naar Groningen
Om 15:25 de 547 naar Groningen
Om 21:35 de 580 naar Rotterdam
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De losse stellen rijden dan ook meestal van/naar Leeuwarden, maar de reizigers vanuit Groningen richting Utrecht en Rotterdam zitten er dan natuurlijk alsnog in vanaf Zwolle. Een losse DDZ gaat dan nog wel, maar losse ICM stellen worden heel snel erg krap.
Sinds de [serie=Intercity|2020|(Deventer -) Amersfoort Centraal - Amsterdam Centraal1500[/serie] geen aansluiting vanuit Zwolle meer heeft in Amersfoort is die serie echter wel een stuk beter te doen in het weekend, ookal zijn de treinen daar nog net zo kort als voorheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Afgelopen zondag losse ICM-en tussen Amersfoort en Zwolle:

629 (Amf 09.34 naar Zl)
579 (Amf 22.04 naar Zl)
580 (Amf 22.55 uit Zl)
682 (Amf 23.25 uit Zl)
584 (Amf 23.55 uit Zl)

Dat zijn dus alleen maar late treinen, op 1 trein (inderdaad naar Lw) na. De rest rijdt allemaal met DDZ of meer dan 1 ICM. In de treinen op de as Enschede/Schothorst - Schiphol/Den Haag C zijn losse stellen wel de norm.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13194
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Dat is dan nu wel goed geregeld, in eerdere dienstregelingen werd de zondagavondspits in de NoordOost nog wel eens vergeten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Het kan natuurlijk best recent verbeterd zijn: het laatste wijzigingsblad is nog maar net ingegaan dus zo'n beetje alle herinneringen zullen van daarvoor zijn.
Heb namelijk sowieso nog op een zondag in januari 'n los ICM'etje gehad in een [serie=Intercity|2020|Leeuwarden - Amersfoort Centraal - Rotterdam Centraal600[/serie] anders dan de genoemde late avondtreinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hejeve
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 21:32

Re: Korte vragen

Bericht door Hejeve »

Ik vroeg me af waarom e-tickets altijd in de NS app moeten worden geladen, in plaats van dat je de PDF op je telefoon laat zien. Vind het kleine moeite, daar niet van, maar ik vroeg me af wat de gedachte daar achter is. Er lijkt me toch geen verschil zitten in de PDF op je telefoon en de afgedrukte versie? Of kan er toch mee gesjoemeld worden oid?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Bij een uitgeprint ticket kan de conducteur de beveiligingskenmerken controleren. Tickets in de app kunnen alleen via de dienst van NS ingeladen worden, zodat er alleen geldige tickets ingeladen kunnen worden. Bij PDF’jes op de computer is er kans op manipulatie maar kan de conducteur dit niet goed controleren aan de hand van de kenmerken. Vandaar dat hij voor binnenlandse reizen bij NS niet is toegestaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1499
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Met een PDF op je telefoon kan inderdaad makkelijk gesjoemeld worden. Het is namelijk met een beetje programmeerkennis mogelijk een nepkaartje te maken, die zich voordoet als eentje gekocht voor de reis aanving. Dit kan allemaal nog terwijl de conducteur aan het controleren is in de coupé.
In principe is dit ook mogelijk met een geprint e-ticket, maar dan moet je wel een werkende A4-printer meenemen in de trein.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Hejeve
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 21:32

Re: Korte vragen

Bericht door Hejeve »

Maar dan zou je toch je 'sjoemelkaartje' de avond van te voren kunnen maken en thuis uitprinten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Als jij aan de PDF gaat knoeien en vervolgt druk je deze af, kan de conducteur bij het bekijken ervan meestal wel zien dat er geknoeid is. Er zit een behoorlijk complexe afbeelding op die met eigenschappen van het kaartje wordt gevuld, je bent wel even bezig om dat exact goed erin te verwerken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1499
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Klopt.
Alleen met je uitvogelen hoe de echtheidskenmerken in elkaar zitten, vooral de scanbare Aztec-code lijkt mij moeilijk om te kraken, omdat je niet weten hoe de NS-apparatuur de code-id ontsleuteld.
Begin er niet aan, een goede beveiliging is in principe onkraakbaar. Mits de gebruikers fouten maken in het gebruik ervan.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Heeft iemand tips om twee uur te doden in Eindhoven? Vanmiddag tussen vijf en zeven, want ik vertik het om vol tarief te betalen dus ik moet voor de spits weg. :')
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1499
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Ligt eraan wat je wil doen, als je je bezig kan houden met winkelen, is dat zeker twee uur vol te houden. Je kan ook naar de bibliotheek om te lezen, of naar de universiteit om te lezen, studeren of surfen (via Eduroam).
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten