Korte vragen
Re: Korte vragen
Welk land hebben we het over?
Re: Korte vragen
Gaan er stations dicht in Nederland?
Of bedoel je de TSpoppetjes aldaar die verdwijnen?
Of bedoel je de TSpoppetjes aldaar die verdwijnen?
Re: Korte vragen
Een lijst dus met stations die men overweegt te sluiten? Bestaat zoiets, ja?
Re: Korte vragen
Ik dacht dat er laatst iets op het forum heeft gestaan over stations waarvan overwogen wordt om ze (ooit) helemaal te sluiten
Dus niet de stations die gewoon openblijven en enkel het T&S-personeel kwijtraken.
Dus niet de stations die gewoon openblijven en enkel het T&S-personeel kwijtraken.
Re: Korte vragen
Van Nederland heb ik geen lijstje voorbij zien komen. PHS heeft wel een lijstje gemaakt van de stations in België die minder dan honderd instappers per dag zien. Stations met die aantallen zijn wel stations waarbij het me niets verbaast als NS of ProRail ze wil sluiten.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Korte vragen
Heeft het Nederlandse spoorwegnet bepaalde treindiensten die een ‘gegarandeerde overstap’ bieden met treinen die op elkaar wachten?
Voor de zoveelste keer is mijn IC op Leiden te laat binnengekomen en heb ik de strakke overstap niet gehaald richting Schiphol.
Voor de zoveelste keer is mijn IC op Leiden te laat binnengekomen en heb ik de strakke overstap niet gehaald richting Schiphol.
Re: Korte vragen
Volgens mij is die garantie al vele jaren geleden geschrapt. Treinen moeten ten koste van alles op tijd rijden. Want anders boete!
Re: Korte vragen
Het is maar net hoe het in de TAD is vastgelegd. Meestal wordt er amper gewacht, alleen bij laatste verbindingen van de dag wordt er aansluiting gegeven.
Re: Korte vragen
Overstappen bij treindiensten die elk kwartier of vaker rijden worden sowieso niet gegarandeerd bij vertragingen. In Leiden krijg je overdag dus nergens garantie op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Het hangt ook wel van de omstandigheden af: de machinisten van de Klaas-sprinter Alphen - Gouda willen nog wel eens wachten als de aansluitende IC vanuit Leiden te laat is, als 1 minuutje wachten er dan voor zorgt dat bijna iedereen de aansluiting haalt. Er zit met stevig doorrijden voldoende marge in de dienstregeling om de tegentrein in Boskoop dan niet te vertragen, dus de trein uit Boskoop haalt dan in Alphen alle aansluitingen weer.
Re: Korte vragen
Is het wel eens voorgekomen dat een bandenmetro of -tram in de rijdende dienst een lekke band of klapband kreeg?
En zo ja, wat gebeurt er in zo'n geval?
En zo ja, wat gebeurt er in zo'n geval?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Korte vragen
Ik heb via het vertalen van het woord ‘lekke band’ en ‘bandenmetro’ in het Frans dit kunnen Googlen voor je met een legenda. Best fascinerend eigenlijk.
http://emdx.org/rail/metro/principeE.html
http://emdx.org/rail/metro/principeE.html
Re: Korte vragen
Thanks, interessant om te lezen!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Korte vragen
Hoe werkt de kilometrage van de HSL-Zuid? Het is mij wel eens opgevallen dat op de hectometerbordjes een enorm hoge kilometerstand staat, boven de 100. Van waaruit wordt daar geteld?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Volgens mij vanaf kilometer nul in Amsterdam.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Nee, de kilometers lopen namelijk de andere kant op (tussen Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal heeft sporenplan.nl de kilometrering op de sporenplannen staan).
Aangezien kilometer 100 bij de aansluiting net ten noorden van Rotterdam ligt lijkt er vanaf Antwerpen Centraal geteld te worden. Dat klopt althans heel aardig als ik de afstand langs het spoor meet op Google Maps.
Aangezien kilometer 100 bij de aansluiting net ten noorden van Rotterdam ligt lijkt er vanaf Antwerpen Centraal geteld te worden. Dat klopt althans heel aardig als ik de afstand langs het spoor meet op Google Maps.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Of er wordt bij 100 begonnen met tellen vanaf Rotterdam. Zeker op aftakkingen en op nieuw aangelegde lijnen wordt er wel eens +50 of +100 bij de kilometrering van de hoofdlijn opgeteld, ik denk om zo een unieke positie in een gebied te kunnen krijgen (als in, km 2,5 is altijd op lijn A, km 102,5 is altijd op de aftakking van lijn A naar B).
De Amsterdamse Zuidtak begint zo uit mijn hoofd bij 150. Bij de aftakking van Diemen Zuid naar de Watergraafsmeer staat misschien wel het hoogste kilometerbordje van Nederland: 904 (of 906 of 908. In ieder geval begin 900).
De Amsterdamse Zuidtak begint zo uit mijn hoofd bij 150. Bij de aftakking van Diemen Zuid naar de Watergraafsmeer staat misschien wel het hoogste kilometerbordje van Nederland: 904 (of 906 of 908. In ieder geval begin 900).
Ik doe ook maar wat
Re: Korte vragen
Er wordt inderdaad bij 100, 200, 300 en 400 begonnen, afhankelijk van waar je zit. Het is bedoeld als een extra stukje herkenning voor de locatie waar de trein rijdt - of stilstaat - zodat er geen misverstand kan ontstaan bij calamiteiten.
100 is de Noordsectie, 200 de Zuidsectie, 300 de aansluiting bij Zevenbergschen Hoek en uiteindelijk 400 de aansluiting naar België bij Breda. De stukken met km 300 en 400 zijn dus slechts enkele kilometers lang.
100 is de Noordsectie, 200 de Zuidsectie, 300 de aansluiting bij Zevenbergschen Hoek en uiteindelijk 400 de aansluiting naar België bij Breda. De stukken met km 300 en 400 zijn dus slechts enkele kilometers lang.
- Visgraatmodel
- Berichten: 614
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Korte vragen
Ik weet niet of ik zeker van mijn zaak ben maar wat ik heb begrepen mag SGM-II niet solo rijden van de ILT vanwege een gebrek aan magneetremmen. Hoe heeft het dan kunnen gebeuren dat stel 2138 rond de sneeuwdagen rondom Apeldoorn heeft kunnen rijden?
Re: Korte vragen
Solo SGM-II is enkel in de periode van wijzigingsblad oktober tot wijzigingsblad februari niet toegestaan. Aangezien inmiddels wijzigingsblad februari is ingegaan, is een solo SGM-II gewoon weer mogelijk.
Re: Korte vragen
Dat verklaart het! DankjewelJultar schreef: ↑zo 21 feb 2021, 08:28 Er wordt inderdaad bij 100, 200, 300 en 400 begonnen, afhankelijk van waar je zit. Het is bedoeld als een extra stukje herkenning voor de locatie waar de trein rijdt - of stilstaat - zodat er geen misverstand kan ontstaan bij calamiteiten.
100 is de Noordsectie, 200 de Zuidsectie, 300 de aansluiting bij Zevenbergschen Hoek en uiteindelijk 400 de aansluiting naar België bij Breda. De stukken met km 300 en 400 zijn dus slechts enkele kilometers lang.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten