Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Destijds voor het vervoer naar Giethoorn reden wagen van Hermes in bravo-huisstijl.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Komende zondagochtend wordt trein 9216 omgeleid via Utrecht en Den Bosch, waarmee ik wellicht naar Breda wil reizen. Klopt het inderdaad dat de toeslag daadwerkelijk is vervallen gezien de omleiding? NS reisplanner vermeldt geen toeslag, maar de reisplanner van 9292 wel...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Toeslag geldt alleen voor de HSL Schiphol-Rotterdam v.v., als je niet via dat traject reist hoor je inderdaad geen toeslag te hoeven te betalen.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Volgens een planner van NS International was de vorige omleiding (over de Oude Lijn) inderdaad toeslagvrij, dus dat zal nu ook wel zo zijn.
請勿靠近車門
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Top, bedankt voor de antwoorden! Ik had al zo’n vermoeden, maar het is altijd fijn om het zeker te weten. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik zie dat trein 9271 vanavond niet verder rijdt dan Breda en dus niet (via Den Bosch en Utrecht) doorrijdt naar Amsterdam.

Kan dit wellicht een gevolg hebben voor trein 9216 die morgenochtend uit Amsterdam zou moeten vertrekken?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Denk het niet. De 9200 heeft maar 4 omlopen vandaag, terwijl dat er normaal veel meer zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Korte vragen

Bericht door omaylie »

Heeft iemand een pdf van de U-OV stijlwijzer?
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

Ik heb een vraag over de Interrail One Country pas. Is het principe van ‘One Country’ zo letterlijk dat het alleen geldig is binnen de grenzen van het betreffende land of is de pas ook geldig voor treinen richting het betreffende land? Voorbeeld: ik heb een One Country pas voor Frankrijk, is het dan mogelijk de TGV Brussel-Marseille hiermee te pakken (aangezien de eerste stop in Lille is) of mag dat niet aangezien het traject Brussel-Lille op Belgisch grondgebied is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat ticket is niet geldig tussen Brussel en Lille.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Er zijn een paar uitzonderingen: met de OCP voor Duitsland mag je oa. naar Brussel en Venetië, maar de meeste lijken inderdaad beperkt tot de landsgrenzen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Ik heb hier in informatie vanuit Interrail staan dat:
Voor internationale routes zoals Paris - Milan (SNCF), Lyria Routes, Alleo routes, Paris - Brussels (TGV) OCP Pass houders een specifiek soort reservering nodig hebben, beschikbaar op Franse stations. Als je met Eurostar of Thalys wil reizen moet je ook een geldige OCP hebben in het land waar je naartoe reist.

Dus voor sommige SNCF verbindingen lijkt de OCP wel geldig buiten Frankrijk mits je een Internationale reis maakt. Thalys zelf is met Interrail vaak bijna even duur als je het vergelijkt met de normale tickets.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Het lijkt geldig te zijn? Staat dat ook duidelijk zwart op wit?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Ja in een document vanuit Interrail/EUrail zelf welke alleen niet publiek/openbaar beschikbaar is op het internet.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Wat je hierboven citeert vind ik ook terug via de Rail Planner app (via more > rail network guides > France) maar in de tabel daarboven staat dan weer "included for domestic routes ONLY". Kortom, volstrekt onduidelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Dat is niet wat in de productvoorwaarden van B-Europe voor TGV Brussel-Frankrijk staat. Daar staat bij het Product “Pass 1 (TGI)”

Volwassenen in het bezit van een geldige Interrail of Eurail Pass op de dag van de reis dat het SNCF- en NMBS-net dekt en de kinderen die met hen samen reizen.

Voor reizigers die een pass hebben dat alleen geldig is in Frankrijk of een Belgische ingezetene zijn, is een ander tarief van toepassing, genaamd Pass 2. Voor reizigers die een pas hebben dat alleen geldig is in België, of Frans ingezetene zijn, is een ander tarief van toepassing, genaamd Pass 3.

Kortom, de trein is wel te reserveren met een pas alleen geldig in Frankrijk, maar het wordt dan duurder dan alleen een reservering voor een zitplaats.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Korte vragen

Bericht door Wageningen1998 »

Thanks voor de reacties! Dan heb ik gelijk nog een vraag mbt Interrail:


Zoals bekend werkt Interrail met Inbound/outbound dagen. Je hebt 1 dag om je land te verlaten en 1 dag om je land weer in te komen. Stel dat je een reispas hebt van 4 dagen, maar je hebt maar 3 reisdagen nodig gehad. Dan heb je dus nog 1 reisdag over, maar geen inbound/outbound mogelijkheid meer. Wat kun je dan nog met die laatste reisdag? Moet je die als verloren beschouwen of kun je bijvoorbeeld een ticket kopen naar een plaats net over de grens en vanaf daar nog een dag interrailen?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Dat laatste. De inbound en outbound mag je op ieder willekeurig moment inzetten, volgens mij mag je zelfs de inbound voor de outbound doen. En als ik me niet vergis, maakt de mobiele pas helemaal geen onderscheid, dus zou je ook 2x inbound of 2x outbound kunnen doen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Volgens mij is er geen verschil idd. Ik heb afgelopen zomer bijvoorbeeld eerst 7 reisdagen buiten Nederland (Scandinavië vanaf Osnabrück) gedaan. Mijn volgende trip (3 reisdagen) op die pas begon met een outbound (naar België). En de laatste trip (5 reisdagen) eindigde de laatste reisdag met een inbound naar Nederland met de nachttrein vanuit Wenen (nuttig gebruikt dus, aangezien mijn laatste reisdag de zaterdag was en ik hem nu tot zondagochtend kon gebruiken).
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Wageningen1998 schreef: ma 13 feb 2023, 09:22 Thanks voor de reacties! Dan heb ik gelijk nog een vraag mbt Interrail:


Zoals bekend werkt Interrail met Inbound/outbound dagen. Je hebt 1 dag om je land te verlaten en 1 dag om je land weer in te komen. Stel dat je een reispas hebt van 4 dagen, maar je hebt maar 3 reisdagen nodig gehad. Dan heb je dus nog 1 reisdag over, maar geen inbound/outbound mogelijkheid meer. Wat kun je dan nog met die laatste reisdag? Moet je die als verloren beschouwen of kun je bijvoorbeeld een ticket kopen naar een plaats net over de grens en vanaf daar nog een dag interrailen?
In combinatie met een reisproduct in Nederland dat recht heeft op 100% korting kun je die laatste dag gebruiken. Interrail is namelijk geldig vanaf het grenspunt en alle Nederlandse abonnementen met 100% korting op de ritprijs zijn geldig van/tot het grenspunt.

De reis moet je dan handmatig invullen in de Interrail app vanaf het grenspunt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Als ik zondagochtend een reisadvies plan van Rotterdam Centraal naar Delft Campus krijg ik allemaal adviezen met een overstap op Delft maar dat mag toch helemaal niet als je op saldo reist?
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Korte vragen

Bericht door teun »

Sinds een aantal maanden wordt het officieel toegestaan (het werd op veel plaatsen al een beetje gedoogd) en daarom komt het ook uit de reisplanner.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

En sinds een aantal jaren is het reisadvies de officiële reisroute. Dus als de reisplanner het adviseert, dan mag het op dat moment.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Dankjewel :pos:
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Ik wil dinsdag van Aken naar Dresden. Zojuist heb ik tot mijn afschuw ontdekt dat ook Regionalverkehr flexibele prijzen kent bij Deutsche Bahn :shock:
Spoiler: show
  • ICE 17 rechtstreeks van Aken naar Frankfurt en verder: €63
  • RE van 15:18 naar Köln Hbf, overstap van 8 minuten op ICE 17 naar Frankfurt en verder: €63
  • RE van 14:18 naar Köln Hbf, overstap van 68 minuten op ICE 17 naar Frankfurt en verder: €42
Regionalverkehr kent echter geen treinbinding, dus mag ik met een ticket voor de RE van 14:18 ook gewoon de RE van een halfuur of uur later pakken (waarmee ik volgens de reisplaner nog steeds mijn ICE haal).

Nu is mijn vraag: stel, ik koop een ticket waarop staat "pak de RE van 14:18 en wacht 68 minuten in Keulen". Ik neem de RE van 15:18 (immers, geen treinbinding) maar de overstap van 8 minuten in Keulen loopt in de soep en ik mis mijn ICE. Mag ik dan doorreizen met opgeheven treinbinding omdat een erkende overstap is misgegaan? Of ben ik de sjaak omdat ik het reisplan op mijn ticket niet heb opgevolgd?

Update: ik was blijkbaar nét een paar minuten te laat met de boeking voltooien. Nu krijg ik de melding dat mijn ticket uitverkocht is en blijken alle prijzen verdubbeld :X :X
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten