Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen

Bericht door Bemined »

Het zal een combinatie van factoren geweest zijn lijkt mij. Men kon RegioCitadissen bijbestellen onder het bestaande contract, wat een veel snellere manier is om aan nieuwe trams te komen dan een nieuwe aanbesteding. Daarnaast kon men zich op die manier voorbereiden op toekomstige capaciteitsuitbreiding van de RandstadRail, men kan de stellen op een later tijdstip doorschuiven indien de lijnen 3 en/of 4 gekoppeld moeten gaan rijden, dat is handiger dan later nieuw materieel aanschaffen voor de RandstadRail en met twee soorten trams gaan rijden. En tot slot de herinrichting van het eindpunt als kopeindpunt vroeg om tweerichtingstrams.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Wat is de goedkoopste tactiek voor SB58 Nijmegen - Kleve als je een 9 Euro-ticket gebruikt?
Stukje met in- en uitcheck en vanaf de grens verder?

Speaking of which: Is het niet een idee dat ergens een topic geopend wordt waarbij per grensoverschrijdende verbinding wordt aangegeven wat de makkelijkste manier is?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

Lijn 80 tot Beek en vervolgens een kleine wandeling tot de halte Landesgrenze?
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Korte vragen

Bericht door henrivanderweijden »

Waarom zo moeilijk? Inchecken in de 58 en uitchecken bij de eerste halte in Duitsland lijkt mij het makkelijkst.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Dan zou je pas bij Vogelsang moeten uitchecken; halte Landesgrenze ligt nog in Nederland namelijk.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

Volgens zowel de wiki als de fahrplanauskunft van NIAG ligt de halte Landesgrenze in Duitsland. Als ik een reis plan vanaf Kranenburg Landesgrenze naar Kleve Bahnhof is het 9-euro-ticket geldig, vanaf Beek Sportpark (logischerwijs) niet.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Genoeg reisplanner die gewoon het 9 euro ticket als kaartje aangeven binnen Nederland terwijl dat niet zo is.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

henrivanderweijden schreef: ma 06 jun 2022, 18:03 Waarom zo moeilijk? Inchecken in de 58 en uitchecken bij de eerste halte in Duitsland lijkt mij het makkelijkst.
Tsja, vraagsteller vroeg om de goedkoopste tactiek. ;)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

iamthedutchdude schreef: ma 06 jun 2022, 23:08 Volgens zowel de wiki als de fahrplanauskunft van NIAG ligt de halte Landesgrenze in Duitsland. Als ik een reis plan vanaf Kranenburg Landesgrenze naar Kleve Bahnhof is het 9-euro-ticket geldig, vanaf Beek Sportpark (logischerwijs) niet.
Landesgrenze ligt bij het voormalige grenskantoor, dat is nog zo'n 250 meter van de daadwerkelijke grens - op NL grondgebied.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Een Duitstalige halte die nog op Nederlands grondgebied ligt, lekker verwarrend weer voor zulke grensgevalletjes _O-
cassie127 schreef: di 07 jun 2022, 04:12 Genoeg reisplanner die gewoon het 9 euro ticket als kaartje aangeven binnen Nederland terwijl dat niet zo is.
Ben wel benieuwd wat voor poot je dan hebt om op te staan tijdens een controle, als nietsvermoedende (onervaren) reiziger die blakend van onschuld ervan uitgaat dat het ticket dat door de reisplanner voor diens geplande reis wordt aangeboden, vast ook geldig zal zijn voor die reis...
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

Ik zou in dat geval ook gewoon de reisplanner er bij pakken en het laten zien... Ben inderdaad benieuwd wat er dan gaat gebeuren.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Gewoon bij het instappen tegen de chauffeur zeggen wat het plan is: dat je in- en uitcheckt voor je ritdeel binnen Nederland en de rest op je negeneurobiljet doet. Die zal het waarschijnlijk verder worst zijn of je bij Landesgrenze of Vogelsang uitklokt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Bericht door Plutona »

Weet iemand of €9 wel ''helemaal'' in Nederland geldig is op lijnen 91 's-Heerenberg - Emmerich en alle Duitse bussen vanaf Winterswijk?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Geldt niet gewoon de volgende regel: "Mondmasker verplicht? €9-ticket is geldig (in regionaal vervoer)." (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Plutona schreef: di 07 jun 2022, 11:11 Weet iemand of €9 wel ''helemaal'' in Nederland geldig is op lijnen 91 's-Heerenberg - Emmerich en alle Duitse bussen vanaf Winterswijk?
Nee, alleen op de reeds bekende buslijnen van de AVV is het ticket vanuit NRW geldig in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iamthedutchdude
Berichten: 958
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Korte vragen

Bericht door iamthedutchdude »

cassie127 schreef: di 07 jun 2022, 04:12 Genoeg reisplanner die gewoon het 9 euro ticket als kaartje aangeven binnen Nederland terwijl dat niet zo is.
Zeker, maar de reisplanner die NIAG gebruikt kent dus wel een verschil in geldigheid op lijn SB58 (geen idee of het de kloppende weergave is):
Landesgrenze -> Kleve Bahnhof: 9-euro-ticket komt wel naar boven
Beek Sportpark (één halte verder Nederland in) -> Kleve Bahnhof: 9-euro-ticket komt niet naar boven
nvdw schreef: di 07 jun 2022, 11:02 Gewoon bij het instappen tegen de chauffeur zeggen wat het plan is: dat je in- en uitcheckt voor je ritdeel binnen Nederland en de rest op je negeneurobiljet doet. Die zal het waarschijnlijk verder worst zijn of je bij Landesgrenze of Vogelsang uitklokt.
Dit lijkt me de beste optie, misschien kan de chauffeur ook aangeven bij welke halte je kan uitchecken? Al denk ik inderdaad dat het hem/haar worst is...
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Mijn ervaring is dat de chauffeurs van NIAG/LOOK beter controleren op vervoersbewijs dan elders in NRW. Als in dat ze een goede check op geldigheid doen voordat je instapt en anders ook gewijgerd wordt, hetgeen in Nederland ook gebruikelijk is.

Het makkelijkst is lijn 80 naar Millingen nemen en dan lijn 60 naar Kleve, want de laatste halte van lijn 80 ligt op een steenworpafstand van de grens. Op de C11 vanaf Aalten en C7 vanaf Dinxperloo kan overigens ook met een goedkoop extra ticket naar Duitsland gereisd worden. Waarschijnlijk doet de chauffeur daar niet eens moeilijk over het 9 euro ticket.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Ik zie in de reisplanner onder andere de volgende wijzigingen voor morgen (en aannemelijk ook zondag):
  • De 2400 en 3500 rijden niet.
  • De 3700 rijdt de hele dag.
  • De 700 en 1800 rijden niet.
  • De 2600 rijdt verder naar Zwolle en dan om-en-om naar Leeuwarden en Groningen.
  • De 1600 en 11600 rijden verder naar Den Haag Centraal.
Bij de Werkzaamheden zie ik echter alleen werkzaamheden op het traject (Hoofddorp -) Schiphol - Amsterdam Centraal.
Houden bovenstaande wijzigingen daarmee verband of is er iets anders aan de hand?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Werkzaamheden op de HSL, op Hoofddorp Opstel, de helft van de Schipholtunnel; 1 tunnelbuis; daardoor 3/4 sporen Asra-Dvd beschikbaar) en de westtak.
Bij twijfel: gebruik beton.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Op Schiphol zijn minder sporen beschikbaar en mede daardoor worden de 5700 en 4600 aan elkaar gekoppeld tot een doorgaande sprinter Utrecht - Den Haag via Weesp en Schiphol.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

MdJ schreef: vr 10 jun 2022, 10:22 Werkzaamheden op de HSL, op Hoofddorp Opstel, de helft van de Schipholtunnel; 1 tunnelbuis; daardoor 3/4 sporen Asra-Dvd beschikbaar) en de westtak.
Oké, er is dus meer aan de hand dan op de site van NS staat.
Wat is Asra precies? Het laatste deel van je bericht begreep ik niet zo goed. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Asra is Amsterdam Riekerpolder Aansluiting, oftewel de splitsing Westtak/Zuidtak.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Het goede nieuws is: ik ga binnenkort naar Texel.

Het slechte nieuws is: Texelhopper.

Voor het online reserveren van ritten met de Texelhopper moet je een account aanmaken. Voordat je daadwerkelijk een rit kan reserveren moet je jouw account eerst verifiëren met een code (wat mij een vrij overbodige stap lijkt overigens). Die code wordt schijnbaar naar het e-mailadres gestuurd dat je hebt opgegeven bij het aanmaken van jouw account. Probleem: ik krijg met geen mogelijkheid een verificatiecode (met verschillende e-mailadressen en verschillende browsers geprobeerd) en kan dus geen rit reserveren. Heeft iemand ervaring hiermee en tips voor mij (afgezien van de klantenservice bellen)?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

^^ Telefonisch reserveren via 0222-784000 :?:

( ik zie dat dit kan in de promo video, zal wel hetzelfde nummer zijn als de klantenservice, als ik zo de drie nullen op het einde zie.. )


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik heb één OV en één niet OV gerelateerde vraag inzake Rotterdam. Aangezien er best wel wat forummers met kennis uit het Rotterdamse zijn.. én Suus ook wel verstand heeft van de markt(en) aldaar dacht ik: ik ben zo vrij om hier mijn niet-OV vraag, namens en voor mijn moeder te stellen:

Moeder gaat volgende week samen met haar nicht een paar dagen Rotterdam doen. Hebben de R'dam card al aangeschaft (met OV kaart dus).
Zij hebben gehoord dat er ook een stoffenmarkt nabij de Markthal zou zijn.. Nu kan ik dat niet zo 123 terugvinden. Wel wordt er volgende week zondag een stoffenmarkt op het Afrikaanderplein georganiseerd door stoffenbeurs.nl. Nu is het hotel vanaf de maandag daarop geboekt, dus dat komt wat te vroeg. Enfin, de vraag is eigenlijk, ivm de planning van de overige activiteiten:

Wie weet welke markt het meeste aanbod in stoffenkramen heeft: de markt op de Binnenrotte op dinsdag of de (reguliere) markt op woensdag op het Afrikaanderplein. :?:

Als je een andere markt in R'dam, in die week, weet welke ook stoffen aanbiedt, schrijf het gerust op. ;)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

De OV vraag: De reis gaat van Den Helder, via stop in Heiloo, naar Rotterdam. NS zegt dat er via A'dam (Schiphol) en de ICD gereisd moet worden.
Via Haarlem, Leiden en Den Haag kan toch ook nog met een intercity? Ja, is meer overstappen en langere reistijd, dat lijkt mij duidelijk.

Zover ik van hier begrepen heb is de ICD een druk bezette trein, ook in de daluren overdag, toch?

Alvast dank voor een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Van markten weet ik niet zo veel, dus beantwoord ik alleen je tweede vraag. ;)
Op werkdagen kun je in Zaandam overstappen van de 3000 op de 3300 en vervolgens te Schiphol overstappen van de 3300 op de 2400.
In het weekend kun je te Amsterdam Sloterdijk overstappen van de 3000 op de 2100 en vervolgens in Leiden overstappen van de 2100 op de 2400.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten