Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De ECs zijn qua uitzicht ook wel wat aantrekkelijker, dat compenseert ruimschoots voor de broodjes ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Chrysa schreef: do 15 dec 2022, 12:35 Die Trenord-treinen zijn inderdaad prima, zo ben ik ook naar Milaan gereisd. Kost ook geen drol.

DB verkoopt trouwens ook gewoon Sparpreisen naar Tirano, kan je voor bijna geen geld over de Berninalijn.
Staan er op Chiasso automaten van Trenitalia waar je voor Italiaanse prijzen een enkeltje Chiasso-Milano uit de automaat kan halen? Zo ja, dan lijkt mij dat de beste oplossing. Je kunt bij bahn.de enkel van en naar Chiasso boeken. Wil je naar Como of Milano boeken dan krijg je bij bahn.de een foutmelding en 1e klas interrail is behoorlijk prijzig.
Daniel schreef: do 15 dec 2022, 19:29 De ECs zijn qua uitzicht ook wel wat aantrekkelijker, dat compenseert ruimschoots voor de broodjes ;)
Op een lange reis wil je fatsoenlijk kunnen eten en dat kan bij de EC6/7/8/9 niet en in de IC en ICE van Deutsche Bahn wel. Bovendien is de Rijnroute nog een stuk vertragingsgevoeliger dan de SFS Köln-Frankfurt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Nitein-Repart schreef: do 15 dec 2022, 20:20 Staan er op Chiasso automaten van Trenitalia waar je voor Italiaanse prijzen een enkeltje Chiasso-Milano uit de automaat kan halen? Zo ja, dan lijkt mij dat de beste oplossing. Je kunt bij bahn.de enkel van en naar Chiasso boeken. Wil je naar Como of Milano boeken dan krijg je bij bahn.de een foutmelding en 1e klas interrail is behoorlijk prijzig.
Er schijnt een loket te zijn, open van maandag t/m zaterdag. Ook kan je kaartjes in de Trenitalia app kopen, voor €5.80 enkele reis van Chiasso naar Milano Centrale.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13197
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Nitein-Repart schreef: do 15 dec 2022, 20:20 Op een lange reis wil je fatsoenlijk kunnen eten en dat kan bij de EC6/7/8/9 niet en in de IC en ICE van Deutsche Bahn wel. Bovendien is de Rijnroute nog een stuk vertragingsgevoeliger dan de SFS Köln-Frankfurt.
Wat is er mis met de kwaliteit van de keuken van het SBB Restaurant? Het kost wel wat, maar het eten is mijns inziens wel goed te kanen. :s
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Ben nogal fan van de Warmes Schinken-Käse-Baguette. Deze wordt wel in de Intercity en ICE aangeboden, maar niet in de Eurocities die gereden worden door de SBB, ÖBB, CD en PKP.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Dat is ook mijn favoriet. Vaak besteld zodra ik in een ICE zat. :pos:
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Dat is volgens mij ook naast de Curryworst en Pommes een van de meest verkochte warme maaltijden in de treinen van DB.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Nitein-Repart schreef: do 15 dec 2022, 20:20 Op een lange reis wil je fatsoenlijk kunnen eten en dat kan bij de EC6/7/8/9 niet en in de IC en ICE van Deutsche Bahn wel. Bovendien is de Rijnroute nog een stuk vertragingsgevoeliger dan de SFS Köln-Frankfurt.
Een echte Nederlander neemt toch gewoon brood van thuis mee? :p
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Chrysa schreef: do 15 dec 2022, 20:26
Nitein-Repart schreef: do 15 dec 2022, 20:20 Staan er op Chiasso automaten van Trenitalia waar je voor Italiaanse prijzen een enkeltje Chiasso-Milano uit de automaat kan halen? Zo ja, dan lijkt mij dat de beste oplossing. Je kunt bij bahn.de enkel van en naar Chiasso boeken. Wil je naar Como of Milano boeken dan krijg je bij bahn.de een foutmelding en 1e klas interrail is behoorlijk prijzig.
Er schijnt een loket te zijn, open van maandag t/m zaterdag. Ook kan je kaartjes in de Trenitalia app kopen, voor €5.80 enkele reis van Chiasso naar Milano Centrale.
Dank je, Chrysa. Ik denk dat ik vandaag of morgen de treintickets van en naar Chiasso boek en dan later kijk of ik voor Chiasso-Milano tickets online kan bestellen zonder treinbinding of de treintickets in de automaat aanschaf. Op de terugweg kan ik in Milano een treinticket voor de EC314 naar Chiasso uit de automaat halen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Weet iemand tot welke concessies de Heuvellandlijn en Maaslijn van december 2006 tot december 2016 en de RE18 Heerlen-Herzogenrath tot december 2018 behoorden? Hoorden die in de concessies Noord- en Midden-Limburg, Zuid-Limburg en in het Hoofdrailnet? (En zo ja, tot waar in Duitsland?) Of waren er losse concessies? Het viel me op dat dit op de wiki nog niet duidelijk is beschreven, al is er wel een korte pagina over de Concessie Maaslijn die volgens die pagina alleen het traject tussen Nijmegen en Boxmeer betrof.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Korte vragen

Bericht door gpvos »

Nitein-Repart schreef: za 17 dec 2022, 13:02 Dank je, Chrysa. Ik denk dat ik vandaag of morgen de treintickets van en naar Chiasso boek en dan later kijk of ik voor Chiasso-Milano tickets online kan bestellen zonder treinbinding of de treintickets in de automaat aanschaf. Op de terugweg kan ik in Milano een treinticket voor de EC314 naar Chiasso uit de automaat halen.
Ik weet niet veel van Italiaanse kaartjes af, maar volgens de voorwaarden op trenitalia.it zijn de kaartjes (Ordinaria) voor de R-treinen 4 uur geldig, dus ook als je die van tevoren koopt kan je daar een niet al te grote vertraging nog mee opvangen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: za 17 dec 2022, 15:14 Weet iemand tot welke concessies de Heuvellandlijn en Maaslijn van december 2006 tot december 2016 en de RE18 Heerlen-Herzogenrath tot december 2018 behoorden? Hoorden die in de concessies Noord- en Midden-Limburg, Zuid-Limburg en in het Hoofdrailnet?
De RE18 (en eerder de EuregioBahn) maakte binnen Nederland deel uit van het HRN.
De Maaslijn maakte (binnen Limburg) deel uit van Noord- en Midden-Limburg en de Heuvellandlijn maakte deel uit van Zuid-Limburg. Het is alleen wel mogelijk dat de spoorlijnen aparte lijnconcessies binnen de grote concessie waren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gast

tijd in wekerom

Bericht door Gast »

Hoe laat gaat er schoolbus 652 in Wekerom naar Apeldoorn?
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Hendrik »

Die bus vertrekt om 7.35 uur. Zie https://reisinfo.rrreis.nl/nl/rrreis/li ... eling/heen
Vanuit Wekerom rijden overigens nog twee andere scholierenlijnen naar Apeldoorn (650 en 651). Zie https://reisinfo.rrreis.nl/nl/rrreis/haltes/40528008
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Is het beter om de Nightjet naar Zürich te boeken via NSI, ÖBB, of toch een andere aanbieder? Prijs maakt geen verschil tussen NSI en ÖBB op de dagen dat ik kijk, ik ben benieuwd of er verschil zit in klantenservice, reizigersrechten, extra opties bij de boeking of iets dergelijks.

Doorvraag: ik zie zo gauw geen optie om een ladies-only-coupé te kiezen in het boekingsproces van NSI, hoewel ze het wel noemen in de omschrijving van de ligplaatsen. Kan dat wel geboekt worden via NSI of is dat alleen een ÖBB-dingetje? Indien dat laatste, wel knullig dat ze een optie aanprijzen die ze zelf niet kunnen verkopen :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Volgens mij kan je überhaupt geen mix man/vrouw in een coupé hebben, tenzij je zelf alle plaatsen boekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5545
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Heeft Arriva-personeel ook vrij vervoer bij moederbedrijf Deutsche Bahn? #dtv
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Dat lijkt me hééééél sterk.
🍉
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: di 20 dec 2022, 16:09 Volgens mij kan je überhaupt geen mix man/vrouw in een coupé hebben, tenzij je zelf alle plaatsen boekt.
In slaaprijtuigen niet inderdaad, maar in couchetterijtuigen wel, dus ik neem aan dat daar de vraag over gaat.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Korte vragen

Bericht door DDietzen »

Het gaat inderdaad over de couchettes.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Is NSI überhaupt wel eens de betere keuze dan bij de buitenlandse vervoerder boeken? Ik hoor eigenlijk alleen maar dat het duurder is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Als je geen creditcard en geen PayPal-account hebt is het überhaupt de enige optie om online te boeken.

En het ligt er een beetje aan hoe de prijzen zich verhouden met de buitenlandse vervoerders, maar 100% korting in Nederland kan je alleen via NS (en ik dacht ook NMBS) boeken. Buitenlandse vervoerders kennen die optie niet. (DB als enige wel ook de 40% korting).
Vergeleken met NMBS is NSI dan de beste optie omdat je daar geen boekingskosten betaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Cas »

Inderdaad, NMBS is consistent duurder dan NSI. Naar Denemarken was NSI altijd even duur als DB, maar had NSI tijdens corona betere annuleringsvoorwaarden. Ooit waren de stoelreserveringen ook goedkoper dan DB geloof ik, maar tegenwoordig niet meer.
請勿靠近車門
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef: di 20 dec 2022, 17:37 Heeft Arriva-personeel ook vrij vervoer bij moederbedrijf Deutsche Bahn? #dtv
NS personeel bij Abellio in ieder geval niet. Wel 2e klas bij NMBS tegen €4,18 per 48 uur en in treinen van DB (of Start) tegen €17,87 per 48 uur
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3472
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Korte vragen

Bericht door Tom024 »

dennistd schreef: di 20 dec 2022, 17:37 Heeft Arriva-personeel ook vrij vervoer bij moederbedrijf Deutsche Bahn? #dtv
Was het maar zo'n feest. :lol:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten