Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

Komende week staat een dagje Brussel op het programma. :D Iemand van hier nog tips wat ik echt gezien moet hebben naast de standaard bezienswaardigheden? Daarnaast zou ik graag nog wat PCC trammetje vastleggen. Wikipedia is niet echt duidelijk over het inzetgebied dus dat moet ik terplekke nog even kijken. Nog andere OV tips? Ik ben van plan om een dagkaartje te kopen van de MIVB waarmee je ook met de trein mag reizen binnen het Hoofdstedelijk Gewest dus het hoeft niet per se in de binnenstad te zijn.

Ik ben benieuwd!
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8682
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ik ben er nog nooit geweest maar weet wel dat tram 44 bij Tervuren dwars door bosgebieden rijdt. 8-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21358
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Lijn 44 is inderdaad een mooie lijn en wordt uitgevoerd met PCC's. Andere lijnen die in elk geval met PCC's rijden, zijn 39 en 51.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Lijn 81 rijdt vast met de dubbelgelede PCC’s en heeft zeker ten oosten van het Zuidstation een klassiek en bochtig straattraject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik vroeg me laatst af hoe buschauffeurs zeggen dat de negenoog 2 witte puntjes toont. Zeggen ze dan 'het licht is veilig', of 'het licht is wit' of gewoon 'het is groen' of iets dergelijks?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Wat ik over het algemeen opvang is dat ze, al dan niet, wit hebben.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3033
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

Deze chauffeur stemt op 'Ik heb wit'.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

"veilig" is een spoorwegterm. Mogelijk dat de tram of metro het ook gebruikt, maar bij de bus zeggen we IN Twente gewoon "wit"...
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

bjorn keith schreef:Komende week staat een dagje Brussel op het programma. :D Iemand van hier nog tips wat ik echt gezien moet hebben naast de standaard bezienswaardigheden? Daarnaast zou ik graag nog wat PCC trammetje vastleggen. Wikipedia is niet echt duidelijk over het inzetgebied dus dat moet ik terplekke nog even kijken. Nog andere OV tips? Ik ben van plan om een dagkaartje te kopen van de MIVB waarmee je ook met de trein mag reizen binnen het Hoofdstedelijk Gewest dus het hoeft niet per se in de binnenstad te zijn.

Ik ben benieuwd!
Ik heb 39 en 44 gedaan, van de zomer reden die iig nog met PCC's. Je kunt ook prima afsnijden door van Ban-Eik naar Tervuren te lopen, dat is ongeveer 1.6 kilometer. In het weekend scheelt het je 20 minuten en doordeweeks is het ongeveer gelijk aan de reistijd per bus, al weet ik niet of je in die bus (410) mee mag met een JUMP-kaartje.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Binnenkort wil ik graag met 3 anderen het Adam-museum in Brussel bezoeken. Ik heb een vraagje over het lokale vervoer in Brussel.
We twijfelen of we per trein vanuit Neerpelt of met de auto naar een P+R aan de rand van de stad te gaan. De verschillende websites spreken elkaar tegen omtrent de dagkaart en enkele reizen. De meeste websites zeggen dat je voor zowel de dagkaart als de losse reizen een MOBIB of MOBIB-basickaart nodig hebt. Deze kaart kost eenmalig 5 Euro. Een dagkaart zou dan 7,50+5 = 12,50 per persoon kosten. Ik vind dan 50 Euro voor 4 dagkaarten nogal fors. Evenzo voor de enkele reizen: 5 Euro+ 2,10+ 2,10 (+2,10 enz). Worden er geen papieren kaarten uitgegeven aan de metrostations of verkooppunt op station Zuid? Kan iemand me hierover meer vertellen?
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

De websites zijn er inderdaad niet erg duidelijk over, maar je kan gewoon een wegwerp MOBIB dagkaart kopen voor 7,50 bij de automaten op bijvoorbeeld alle metrostations. :pos:

Op deze link wordt het ook genoemd: https://www.stib-mivb.be/article.html?l ... 45557d55aa
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De losse kaartjes zijn de contactloze tickets, die zijn alleen voor MIVB. De kaartjes die je op een plastic MOBIB kan laden zijn Jump-tickets, die zijn in de MTB-zone voor alle vervoersbedrijven geldig.

Overigens kan een tienrittenkaart op een plastic MOBIB door meerdere personen tegelijkertijd gebruikt worden. Je moet dan de kaart gewoon meerdere keren voor de lezer houden. Bij een metrostation moet je de kaart steeds even doorgeven bij het passeren van de poort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6037
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door ZO6176 »

Bedankt voor de info. De kaartautomaten accepteren biljetten, gewone pinpas en creditkaarten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

GO-automaten:
Bancontact
Maestro
Muntstukken (GEEN bankbiljetten)
Visa
Mastercard
Visa Electron
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Mijn Nederlandse Maestro-kaart werd in geen enkel Belgisch station geaccepteerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Mijn Nederlandse Maestro-kaart wordt bij elke kaartautomaat in België geaccepteerd. Geldautomaten is een ander verhaal.

Je zit toch niet bij de SNS?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Rabobank. Kan dat nog ergens anders aan liggen?
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Ik heb ook een raborekening en nog nooit gedonder mee gehad bij de NMBS-automaten, dus het ligt vast ergens anders aan. Buitenland staat toch gewoon aan neem ik aan? Weet eigenlijk niet eens of je transacties in Europa uit kan zetten.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Bij mij is het in België ook goed gegaan in de kaartautomaten, ik heb SNS.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Staat er ergens in Nederland nog sloopmaterieel? En zoja waar?

Mat '64 is volgens mij niks meer van over, maar ergens in de havens van Amsterdam staat volgens mij nog DDAR/DDZ/DDM-spul? Waar staat dat precies? en wordt dat inderdaad gesloopt?

En wat is het lot van de 1700'en her en der in den lande? Op de Dijksgracht staat een redelijk rijtje in soms erbarmelijke staat, maar is er al beslist dat dat gesloopt gaat worden? Of staat dat gewoon weg te rotten tot duidelijk is wat komen gaat? Hetzelfde geldt voor een aantal 1700'en in Eindhoven.

Al het DM'90 dat in Nijmegen staat wordt, voor zover mij bekend, verkocht en wordt dus niet gesloopt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Volgens mij staat er nog wat sloopspul op de Holland Cargo Terminal. Ik dacht wel dat men bezig was alle verzamelde “meuk” daar richting de sloop te sturen. Daarnaast staan daar nog wat stammen DDZ waarvan de mDDM’s nu in kabelrevisie zijn in Haarlem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Zo zag ik van de week nog drie 1700'en plus nog wat DDM-spul die kant op gaan.
Het is wel duidelijk dat er niet echt een toekomst meer is voor de 1700's. Er zijn er wel wat verkocht maar niet veel. Wat op de Dijksgracht staat zal waarschijnlijk nooit meer rijden, maar er is nog niks over besloten.

Er staan ondertussen ook al wat dubbeldeksrijtuigen aan de kant omdat de bijbehorende loc stuk is en niet meer wordt gerepareerd. NS zit momenteel vrij ruim in het sprintersmaterieel dus het hoeft ook niet zo nodig.

De vloot DM'90 is inderdaad vrijwel geheel verkocht, aan een bedrijf in Roemenië.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Er staat nog wat plan u materieel weg te roesten op het station van Amersfoort. Kan zo naar de sloop.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dat staat op het terrein van de Rijtuigenloods en is van een of andere museumclub.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5264
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Dat zijn ze (voor zover ik weet) niet allemaal. Alleen de 113 (rood roze) en een van de gele zijn van de stichting historisch dieselmaterieel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten