Pagina 421 van 425

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 07 apr 2024, 19:45
door waldo79
Ik zou de tips van het CBR volgen, vastberaden en vol vertrouwen het gesprek in gaan. Het is een arts.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 07 apr 2024, 22:27
door Durashift
Gideon schreef: zo 07 apr 2024, 19:41 ow dank je en wat kan ik van het gesprek zelf verwachten? misschien had ik me vraag zo moeten stellen, sorry daar voor.
Mijn ervaring voor rijbewijs C/E, de laatste keer, is dat er een aantal vragen gesteld worden; je moet urine inleveren (test op o.a. suikerziekte) en een ogen test doen. Niet al te moeilijk. , kwam op mij vrij routine matig over. Niet erg als je vrij soepel de benodigde verklaring/toestemming krijgt, wat mij betreft. ;)

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 08 apr 2024, 09:30
door ThatPCDude
Ik had vorige week mijn medische keuring voor busrijbewijs en het deel op locatie stelde bij mij eigenlijk echt niets voor. Het was gewoon even lengte, gewicht en bloedsuiker meten en een elementaire oogtest afnemen. Daarna nog even een vragenlijstje invullen voor het CBR met de bedrijfsarts (precies dezelfde als die je als het goed is daarvoor moest invullen) en klaar is kees. Duurde bij mij zo'n 20 minuten (en daarvoor reisde ik dan 2x 1 uur... :') )

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 08 apr 2024, 12:25
door Gideon
Bedankt alle, weet ik me wat ik te verwachten staat :D

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 11:39
door Chollo
Bestaan er in Nederland nog meer haltes waar alleen op verzoek wordt gestopt door middel van een drukknop (of een soortgelijk systeem) zoals bij De Eemgaarde in Amersfoort?

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 13:50
door gkw1969
Chollo schreef: wo 10 apr 2024, 11:39 Bestaan er in Nederland nog meer haltes waar alleen op verzoek wordt gestopt door middel van een drukknop (of een soortgelijk systeem) zoals bij De Eemgaarde in Amersfoort?
Volgens mij voor enkele bussen nog die veel via de snelweg rijden.

Deventer, Zweedsestraat stad uitwaarts voor lijnen 57 en 81 is ook een knop, maar niet iedereen snapt volgens mij wat de bedoeling is. Deze is er zodat de bussen op de goede rijstrook kunnen blijven omdat invoegen vanaf hier heel lastig is.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 14:08
door iamthedutchdude
Dat lijkt mij op het oog geen ingewikkelde invoeging: oprijden naar de rechtsafslaande rijstrook en wachten tot de negenoog op wit springt (waardoor er dus niet op rechtdoor gaande rijstroken hoeft te worden ingevoegd). Of staat de negenoog op die afslaande baan daar niet op ingesteld?

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 15:10
door dennistd
gkw1969 schreef: wo 10 apr 2024, 13:50
Chollo schreef: wo 10 apr 2024, 11:39 Bestaan er in Nederland nog meer haltes waar alleen op verzoek wordt gestopt door middel van een drukknop (of een soortgelijk systeem) zoals bij De Eemgaarde in Amersfoort?
Deventer, Zweedsestraat stad uitwaarts voor lijnen 57 en 81 is ook een knop, maar niet iedereen snapt volgens mij wat de bedoeling is. Deze is er zodat de bussen op de goede rijstrook kunnen blijven omdat invoegen vanaf hier heel lastig is.
En vergeet Almelo niet met de Heetveldsweg voor lijn 64 en 66 staduitwaarts, en heeft de Egbert ten Catelaan op de 95 stadinwaarts er ook niet eentje?

En er staat mij iets bij van de Groenlandsekade in Vinkeveen bij de P+R daar...

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 15:25
door Dionysusnu
Niet echt regulier, maar voor de parkshuttle in Rotterdam moet je op een scherm drukken en je eindhalte kiezen om er een te laten stoppen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 15:53
door Chollo
Bij Leeuwarden, Zwettestraat richting de stad heb ik een tijd geleden ook zo'n paaltje gezien zoals bij die haltes in Almelo, alleen had ik destijds geen idee waar het dus voor was. Ik dacht dat het een overgebleven paaltje van een oude stoplichtinstallatie was :lol: .

Hoe werkt zo'n systeem voor de chauffeur?

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 15:53
door Milco
Langs de route van snelRRReis 207 tussen Lelystad en Harderwijk hebben de haltes ook een drukknop en dat geldt ook langs de Waterlandseweg in Almere.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 16:08
door Dionysusnu
Chollo schreef: wo 10 apr 2024, 15:53 Hoe werkt zo'n systeem voor de chauffeur?
In het genoemde geval van Deventer, zo te zien gewoon een lamp voor de halte: https://www.google.com/maps/@52.2402899 ... 384!8i8192

SnelRRReis 207 lijkt vergelijkbaar, anders staat deze negenoog wel ver van het kruispunt af: https://www.google.com/maps/@52.3875987 ... ?entry=ttu

En ook de Zwettestraat lijkt een lamp een stukje voor de afslag te hebben: https://www.google.com/maps/@53.1926571 ... 384!8i8192

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 16:20
door Daniel
dennistd schreef: wo 10 apr 2024, 15:10 En er staat mij iets bij van de Groenlandsekade in Vinkeveen bij de P+R daar...
Die is al even buiten gebruik. P+R Soesterberg ri. Utrecht heeft er nog een voor de 203 meen ik, 202 rijdt daar wel standaard langs.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 17:18
door Ardan
Dionysusnu schreef: wo 10 apr 2024, 16:08 In het genoemde geval van Deventer, zo te zien gewoon een lamp voor de halte: https://www.google.com/maps/@52.2402899 ... 384!8i8192
Ik rij daar dagelijks en dat ding staat altijd op een groen streepje naar rechtsboven. Nooit geweten waar dat eigenlijk voor was, dacht al wel dat het iets voor de bus zou zijn :')

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 20:13
door Selivio
Halte Coevorden, Nieuwe Veste heeft ook een drukknop. Scheelt weer een paar rare bochten maken voor de chauffeur als deze door kan rijden.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 10 apr 2024, 23:10
door Z2N
Daniel schreef: wo 10 apr 2024, 16:20 Die is al even buiten gebruik. P+R Soesterberg ri. Utrecht heeft er nog een voor de 203 meen ik, 202 rijdt daar wel standaard langs.
Die doet het al tijden niet meer, alle ritten van de 203 en 299 rijden daarom langs de halte richting Utrecht.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 11 apr 2024, 11:38
door teun
Ik geloof dat Ravensgat in Bakel ook een drukknup heeft, geen idee of deze nog in dienst is.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 11 apr 2024, 12:07
door WALUIGI96
teun schreef: do 11 apr 2024, 11:38 Ik geloof dat Ravensgat in Bakel ook een drukknup heeft, geen idee of deze nog in dienst is.
Als ik het me goed herinner is dat enkel voor het aanzetten van lampjes, zodat de chauffeur ziet dat er iemand bij de halte staat in het donker. De voormalige halte Besterd in Bakel en de halte Molen in Milheeze hebben/hadden dat ook.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 11 apr 2024, 13:43
door nvdw
Ja, dat zijn kastjes met een of twee knipperende ledjes erin.

Wat Chollo bedoelt zijn drukknoppen die een (verkeers)licht aanzetten voor de chauffeur of op een andere manier duidelijk maken dat de bus een 'extra rondje' moet rijden of een afslag moet nemen waar hij anders op de doorgaande weg kan blijven.

Tijdens mijn 'uitzending' naar Groningen-Drenthe zag ik de drukknop-met-buslicht ook langs de N33 bij Rolde staan. Bij de haltes langs de N34 staan er ook een paar. Die bij Rolde doet het nog, maar ik ben toen toch maar - voor piet snot - de afrit afgegaan. Mijn ervaring met dezelfde constructie destijds langs de A27 bij Meerkerk was dat sommige reizigers te stom zijn om vergeten op de knop te drukken.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 11 apr 2024, 16:13
door Michael
Op de A59 van Den Bosch richting Waalwijk voor de afslag Wijk en Aalburg staat ook een negenoog die al jarenlang geen functie meer heeft maar is nooit weggehaald. Zal wel vanwege de haltes die daar lagen geweest zijn gok ik zo.

https://www.google.com/maps/@51.697135, ... &entry=ttu

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 11 apr 2024, 16:44
door nvdw
Grappig: bij de voormalige halte de andere kant op, dus richting Den Bosch (de haltekom richting Waalwijk is al lang geleden weggehaald) staat het restant van de drukknop nog! Het corresponderende negenoog was al wel weggesaneerd ;)

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 13 apr 2024, 09:43
door gkw1969
dennistd schreef: wo 10 apr 2024, 15:10
En vergeet Almelo niet met de Heetveldsweg voor lijn 64 en 66 staduitwaarts, en heeft de Egbert ten Catelaan op de 95 stadinwaarts er ook niet eentje?
Die was ik al helemaal vergeten. Maar ook hier snappen de mensen niet dat ze op het knopje moesten drukken.
Halte Egbert ten Catalaan niet omdat we daar sowieso langsrijden via de busbaan. De linkerrijstrook is busbaan en die komt langs de, heel handig in het midden gelegen, bushalte.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 13 apr 2024, 10:00
door Meltrain
bij de halte Egbert ten Catelaan zie ik wel een drukknopje en geen busbaan.
Of is de situatie veranderd in de afgelopen twee jaar?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 13 apr 2024, 12:10
door gkw1969
Meltrain schreef: za 13 apr 2024, 10:00 bij de halte Egbert ten Catelaan zie ik wel een drukknopje en geen busbaan.
Of is de situatie veranderd in de afgelopen twee jaar?
Je hebt gelijk, maar de drukknop is niet voor de halte, je kunt immers makkelijk bij de halte komen en weer wegkomen. Ik was in de war met de halte Bellavistastraat, daar ligt de busbaan. Bellavistastraat had eigenlijk dezelfde situatie als Heetveldsweg moeten worden, maar men heeft toch gekozen voor een busbaan daar.

E. ten Catalaan heeft wel een knop maar geen lamp. Er was in het verleden sprake van om dit soort drukknoppen te koppelen aan de boordcomputer in de bus zodat de chauffeur op zijn scherm kon zien of er iemand bij de halte stond. Maar dit is allemaal te duur gebleken.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 13 apr 2024, 12:15
door iamthedutchdude
gkw1969 schreef: wo 10 apr 2024, 13:50 ... maar niet iedereen snapt volgens mij wat de bedoeling is. Deze is er zodat de bussen op de goede rijstrook kunnen blijven omdat invoegen vanaf hier heel lastig is.
nvdw schreef: do 11 apr 2024, 13:43 Mijn ervaring met dezelfde constructie destijds langs de A27 bij Meerkerk was dat sommige reizigers te stom zijn om vergeten op de knop te drukken.
gkw1969 schreef: za 13 apr 2024, 09:43 Maar ook hier snappen de mensen niet dat ze op het knopje moesten drukken.
Voor een deel van de haltes ben ik ook niet verbaasd dat reizigers dat niet snappen. Als er geen enkele toelichting is waar de knop voor bedoeld is, hoe kan je dan verwachten dat elke reiziger die bij de halte komt die knop indrukt (zeker aangezien dit niet bij elke halte in Nederland hoeft). Plaats op zijn minst een bordje "stopknop bus" bij de knop, dan is al duidelijker wat er van de reiziger verwacht wordt. Illustrerend daarin:
Chollo schreef: wo 10 apr 2024, 15:53 ... alleen had ik destijds geen idee waar het dus voor was.