Pagina 48 van 422

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 26 jul 2017, 03:23
door Chrysa
Huh? Dat is toch al zeker 2 jaar zo en geen enkele conducteur die om een ID vroeg of zei dat ze de kaart in konden trekken. Mjah, ding is toch verlopen over 2 maanden dus zal er wel eentje aanvragen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 26 jul 2017, 09:27
door reisthijs
Het is wat er zou gebeuren als Mikos je komt controleren. Maar de meeste van zijn collega's kijkt daar helemaal niet naar joh. Als je maar ingecheckt bent, vinden ze het goed.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 26 jul 2017, 10:37
door Mikos
En dan moord en brand schreeuwen als de kaart wel wordt ingetrokken, die grappen die ken ik. :')

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 26 jul 2017, 12:31
door dennistd
Het probleem is dat er op dit punt geen eenduidig beleid gehanteerd wordt. Een gedeelte doet A en een gedeelte doet B, hoe moet je dan als gemiddelde reiziger weten waar je aan toe bent? Verander het gewoon in een waarschuwing dat binnen een week de kaart vervangen moet zijn, en als uit controle blijkt dat er na die week toch mee gereisd wordt alsnog een boete geven + intrekken. Dat lijkt me iets waarmee elke conducteur kan leven, nu zullen veel hem niet intrekken omdat ze een relatief onschuldige reiziger daarmee zwaar treffen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 26 jul 2017, 23:51
door Mikos
Maar volgens mij is de regel heel eenduidig:
AVR NS schreef:2.2. Wanneer is uw Vervoerbewijs geldig?
Een Vervoerbewijs is alleen geldig als het aan alle van de volgende eisen voldoet:
(...)
5) het Vervoerbewijs is (elektronisch) duidelijk leesbaar, is niet bewerkt, gewijzigd, verminkt, of
zodanig beschadigd dat frauduleus gebruik mogelijk is, en wijkt niet af van de vorm waarin het
door NS of een daartoe bevoegde derde partij is verstrekt.

(...)
Zwart/wit gezien is de regel heel simpel. Jij bent als reiziger verantwoordelijk dat het vervoerbewijs aan de genoemde voorwaarden voldoet. Maar ook wanneer je de AVR-NS niet helemaal hebt nageplozen lijkt het mij niet heel moeilijk om te bedenken dat als de kaart beschadigd is geraakt en datgene wat van belang is (in dit geval de foto en de gegevens van een persoonlijke OV-Chipkaart) onduidelijk of zelfs helemaal onleesbaar is geworden, je een nieuwe kaart aan moet vragen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 00:03
door Chrysa
Maar hoezo dan? Mijn foto is slecht zichtbaar, maar mijn gegevens zijn nog perfect te lezen en kan dan ook bewijzen dat het mijn kaart is aan de hand van mijn ID-kaart.

Overigens werkt de kaart nog wel. :')

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 00:06
door Mikos
Uiteraard werkt de kaart nog, die dingen gaan niet zo snel stuk. Tenzij je de kaart altijd in je kontzak hebt zitten, dan mogen ze graag breken.

Identificeren bij controle omdat de kaart niet aan de voorwaarden voldoet is een tijdelijke oplossing, alhoewel niet nodig (zie de link die ik eerder plaatste), maar ook dan voldoet de kaart in principe niet. En dus loop je kans dat de kaart wordt ingetrokken.

En natuurlijk gaat het ook dan om feiten en omstandigheden. Maar wees het gezeur voor, bestel lekker een nieuwe kaart, ben je er in één klap van af. :pos:

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 00:09
door Chrysa
Mwah, dat gaat waarschijnlijk wel gebeuren, ding verloopt toch binnenkort.
Maar als ik het zo lees: "zodanig beschadigd dat frauduleus gebruik mogelijk is", zou dat toch betekenen dat ie nog geldig is? Mijn kaart is niet beschadigd genoeg dat je er fraude mee kan plegen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 00:11
door Mikos
Nee, er staat:
- het Vervoerbewijs is (elektronisch) duidelijk leesbaar,
- is niet bewerkt, gewijzigd, verminkt, of
- zodanig beschadigd dat frauduleus gebruik mogelijk is,
en wijkt niet af van de vorm waarin het door NS of een daartoe bevoegde derde partij is verstrekt.

De kaart is verminkt, want de foto is niet meer compleet. :wink:

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 00:25
door Chrysa
Dan lees jij het anders dan ik.

Ik zou denken: Het Vervoerbewijs is niet (bewerkt / gewijzigd / verminkt / of
zodanig beschadigd) dat frauduleus gebruik mogelijk is.

Laat mijn taalkennis me hier in de steek of is het onduidelijk opgeschreven?

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 00:32
door AppleMoose
Je taalkennis laat je in de steek. Het woordje -en- is belangrijk. Het is niet beschadig dat frauduleus handelen mogelijk is EN het is niet verminkt etc.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 27 jul 2017, 11:40
door slingermonyet
bestaat er ook een lijnbus die langer als 2 uur duurt? paar jaar terug zat ik in de lijn haarlem-rotterdam en deed er 2 uur over.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 27 jul 2017, 11:42
door Wageningen1998
Ja, lijn 90 Utrecht-Rotterdam Zuidplein. Twee uur en een kwartier.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 27 jul 2017, 11:46
door Meltrain
Haarlem - Rotterdam? :?
Je hebt wel lijn 90 (Rotterdam - Utrecht) met een reistijd van 2:15 uur en tot en met eind 2012 had je lijn 90 (Den Haag - Haarlem), maar een rechtstreekse bus Rotterdam - Haarlem ken ik niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 27 jul 2017, 12:00
door slingermonyet
oeps foutje. het was wat jij zei de 90 haarlem - den haag. daar zat ik in. een leuk lijn langs het strand van Noordwijk

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 12:03
door Meltrain
Een vriend vroeg me wat het nut van die extra staven tussen de spoorstaven is:
Afbeelding

Zelf dacht ik dat het hielp tegen ontsporen, maar graag hoor ik of dat waar is (en indien niet, wat de functie dan wel is).
(De foto is gemaakt in Breda.)

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 12:11
door Aking
Die anti-ontspoor rails is niet om te voorkomen dat een trein ontspoort, maar zorgt ervoor dat als een trein ontspoort de schade beperkt wordt. Bij bruggen voorkomt het dat de trein van de brug afstort, maar in Amersfoort op station 1 voorkomt het bijvoorbeeld dat een ontspoorde trein de steunpilaren van het naastgelegen gebouw kapot maakt.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 12:18
door Meltrain
Maar hoe werkt dat dan? Wordt de trein dan een bepaalde richting opgeduwd?

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 12:34
door Mikos
Zodra een of meerdere wielen naast het spoor terecht komen, blijft de trein in de richting gaan waarin de ontspoorrail gaat, omdat ofwel links ofwel rechts tegen de ontspoorrail komt, terwijl de andere kant de vrije ruimte opzoekt. De simpele rail zorgt er zo dus voor dat niet de vrije ruimte gevonden wordt en de trein volledig alle kanten op zou kunnen gaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 27 jul 2017, 15:29
door dennistd
Wageningen1998 schreef:Ja, lijn 90 Utrecht-Rotterdam Zuidplein. Twee uur en een kwartier.
Lijn 80 Hardenberg Centrum - Holten Scholengemeenschap doet er ook 2:15 over.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 16:47
door Durashift
Vraag: hoe kan het dat in dit topic ineens de titel 'alledaagse gebeurtenissen in Provincie Utrecht' komt te staan?

:wink:

Mikos schreef:Nee, er staat:
- het Vervoerbewijs is (elektronisch) duidelijk leesbaar,
-(..)
Mwah, ik kan mij de verwarring van Chrysa wel voorstellen.

Bovenstaande regel is, vind ik, ook niet duidelijk. Doordat het woord 'elektronisch' tussen haakjes staat, lees ik het dat bedoelt wordt dat de kaart elektronisch uitleesbaar is. Met andere woorden: dat de chip niet beschadigt is.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... bruik_van/

Bedoelt wordt, kennelijk, zowel de fysieke afleesbaarheid van de kaart als ook de elektronische uitlezing.

:?:

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 16:57
door Lijn 45
Durashift schreef:Vraag: hoe kan het dat in dit topic ineens de titel 'alledaagse gebeurtenissen in Provincie Utrecht' komt te staan?
Die berichten zijn verplaatst. :wink:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Provincie Utrecht

Geplaatst: do 27 jul 2017, 18:09
door regenmaker
dennistd schreef: Lijn 80 Hardenberg Centrum - Holten Scholengemeenschap doet er ook 2:15 over.
Ja dat is ook een leuke. Die heb ik weleens helemaal gedaan. Wel een lange zit.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 18:46
door Wageningen1998
En we hebben 105 Arnhem-Barneveld-(Harderwijk) nog. Die is in Barneveld gekoppeld aan 205 waardoor de verbinding Arnhem-Harderwijk eigenlijk ook gewoon 1 bus is. Geen twee uur, maar ook 1 uur en 50 minuten.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 27 jul 2017, 18:58
door Daniel
En dan heb je nog wat officieel de langste stadslijn van Nederland schijnt te zijn: HTMbuzz lijn 23 doet in totaal 1 uur en 25 minuten over z'n hele route.