Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
cassie127
Berichten: 4590
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Hejeve schreef:Ik vroeg me af waarom e-tickets altijd in de NS app moeten worden geladen, in plaats van dat je de PDF op je telefoon laat zien. Vind het kleine moeite, daar niet van, maar ik vroeg me af wat de gedachte daar achter is. Er lijkt me toch geen verschil zitten in de PDF op je telefoon en de afgedrukte versie? Of kan er toch mee gesjoemeld worden oid?
die verplichting is er tegenwoordig af. Je mag tegenwoordig ook de pdf op je telefoon tonen, aldus NS.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44683
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Heeft station Schiedam Centrum ooit een spoor 4 gehad? Ik keek namelijk een trajectvideo uit 1992 van deze lijn en ook toen kon ik geen spoor 4 vaststellen in Schiedam.
Rame à l'approche
dennistd
Berichten: 3797
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Volgens mij is het er wel ooit geweest, om boottreinen Amsterdam de mogelijkheid te geven om de loc om te lopen.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13717
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Heeft sporenplan niet nog oude tekeningen met een spoor 4?
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44683
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

In 1965 en 1985 is er steeds geen spoor 4 aanwezig, wel een goederenstation waar nu de P&R zit. Helaas zitten er bij de oude tekeningen van de Staatsspoorwegen geen tekeningen van Schiedam Centrum.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 34507
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Spoor 4 op Schiedam Centrum is een nooit gebouwd inhaalspoor, waar dus wel rekening mee is gehouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JordiBrabant
Berichten: 1080
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Korte vragen

Bericht door JordiBrabant »

Suus schreef:Helaas zitten er bij de oude tekeningen van de Staatsspoorwegen geen tekeningen van Schiedam Centrum.
Dat is ook niet zo raar, het toenmalige station Schiedam was een HIJSM station, dus daar hebben de Staatsspoorwegen geen tekening van.
Ik was al verbaasd genoeg dat er een kaartje van het station Rotterdam Delftsche Poort (het huidige Rotterdam CS), de SS had namelijk een eigen station in Rotterdam: Rotterdam Maas.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Anne
Berichten: 1648
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38

Re: Korte vragen

Bericht door Anne »

Volgens de info op Stationsweb is rond 1960 naast het oude station Schiedam het huidige gebouwd. In overzicht wordt 1963 als jaar voor het nieuwe station genoemd, maar deze foto's van het nieuwe station zijn gedateerd op 1959.
Op de foto's is steeds de ruimte voor het extra spoor te zien.
en-es
Berichten: 1899
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

dennistd schreef:Volgens mij is het er wel ooit geweest, om boottreinen Amsterdam de mogelijkheid te geven om de loc om te lopen.
Boottreinen Amsterdam waren treinstellen. Geen getrokken treinen. Of het moet heeeeel lang geleden zijn.
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44683
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De internationale nachttreinen van/naar Hoek van Holland waren getrokken treinen, maar deze maakten in Schiedam in ieder geval niet kop. Wel werden soms in Utrecht ingewikkelde rangeermanouvres gedaan omdat de treinen daar gesplitst en gecombineerd werden met een treindeel van/naar Amsterdam.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9307
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Overigens kan ik daarin trouwens dit prachtige stuk geschiedvertelling aanbevelen.
Acla da Fontauna, fermada sin dumonda.
Flickr!
umbusko
Berichten: 2119
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Ik zag vanavond zowel in Ehv als in Nm mensen met prikkers in het spoor afval prikken. Waarom ook niet natuurlijk, maar aangezien bij werkzaamheden alles plat moet en treindiensten op één spoor haast taboe zijn, vroeg ik me af hoe dat in zijn werk gaat. Meldt zo iemand zich aan en af bij de treindienstleider? Of is het eigen verantwoordelijkheid: zorg maar dat je op tijd het spoor uit bent?
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13717
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ala het goed is worden die sporen buiten dienst genomen door een de treindienstleider, worden ze technisch gezekerd met een kortsluitlans én staat er een veiligheidsman bij :Y #veiligheidsjihad *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
umbusko
Berichten: 2119
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

En het nevenspoor, daar zijn geen beperkingen op?
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13717
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ook buiten dienst dan gok ik, want #veiligheidsjihad enzo *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
umbusko
Berichten: 2119
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Bericht door umbusko »

Oh, ik dacht dus: volgens mij prikten ze al op spoor 3 in Nm terwijl de [serie=Intercity|2020|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] nog op 1a stond. Maar ik was even vergeten dat spoor 2 er ook nog ligt. _O- Ergo: dat verhaal kan kloppen en twee nevensporen buiten dienst, dat hoeft dan weer niet.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13717
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Nou ja, in het geval van spoor 2 moeten zowel 1 en 3 buiten dienst natuurlijk. Maar in het geval van 1 of 3 volstaat volgens mij spoor 2
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
MdJ
Berichten: 4387
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

umbusko schreef:Ik zag vanavond zowel in Ehv als in Nm mensen met prikkers in het spoor afval prikken. Waarom ook niet natuurlijk, maar aangezien bij werkzaamheden alles plat moet en treindiensten op één spoor haast taboe zijn, vroeg ik me af hoe dat in zijn werk gaat. Meldt zo iemand zich aan en af bij de treindienstleider? Of is het eigen verantwoordelijkheid: zorg maar dat je op tijd het spoor uit bent?
Daar zijn onderhoudsroosters voor, en de treinen zijn daaromheen gepland. Er wordt een planning gemaakt en er wordt ook een veiligheidsinstructie gemaakt incl de maatregelen voor de aannemer ter plaatse en voor de treindienstleider.
umbusko schreef:En het nevenspoor, daar zijn geen beperkingen op?
5,5 meter hartspoorafstand (tot 140km/h) of en zobder fysieke afscheiding zoals een hek: dan moet het nevenspoor mee buitendienst.
Om spoor 2a te mogen prikken moet spoor 3a dus mee buitendienst.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 10684
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

En als mensen hun afval nu gewoon in de afvalbak gooiden was dit allemaal niet nodig!!1 :evil:
♪♫ Graai, Pak, Grijp, Jat, Naai, Pik en Bedonder ♪♫
en-es
Berichten: 1899
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Moeten afvalbakken wel regelmatig geleegd worden -o-
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
Jamal

Re: Korte vragen

Bericht door Jamal »

Wordt de overstap van de ICE uit Nederland op de ICE naar Wenen in Frankfurt am gegarandeerd bij vertraging?
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13717
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Nee *O*

Dus een trein eerder nemen, of een hotel op kosten van de spoorwegen krijgen :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
en-es
Berichten: 1899
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ervarings-dekundige *trein*
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 13717
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

:Y *trein* *O*

KudtNS! -o- *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen
Ferdinand
Berichten: 1935
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Kan iemand mij uitleggen waarom de nachttrein tussen Boedapest en Praag maar liefst zes uur stilstaat in Breclav? (volgens de website van de Tsjechische spoorwegen)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast