Pagina 253 van 423

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 20 jan 2021, 06:54
door huibf
Z2N schreef: di 19 jan 2021, 18:12
Visgraatmodel schreef: di 19 jan 2021, 18:04 Hebben vervoerders een eventuele avondklok-dienstregeling achter de hand?
Er zullen ongetwijfeld wel wat dingen veranderen, maar tegelijkertijd zullen er nog mensen zijn die moeten werken tijdens de avondklok. Teveel wijzigen kan dus ook niet, en op korte termijn personeelsroosters voor een periode van drie weken aanpassen is ook lastig.
Je hoort altijd van vervoerder zulke argumenten. Feit is wel dat het enorm veel DRU is, en je sowiso al bespaart op brandstof en accu.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 21 jan 2021, 17:19
door DDietzen
Ik meen me te herinneren dat er begin vorig jaar werd getest met 14 bakken SLT in de reizigersdienst, om te kijken of 3 gekoppelde stellen geen gedoe gaven met stoorstromen. Sindsdien niets meer van gehoord (en ook niet structureel in dienst gezien, want waar heb je in coronatijd zonder Zandvoortse grandprixjes nou 3 SLT'tjes tegelijk nodig? :mrgreen: ).

Was de proef geslaagd en mogen er nu 3 SLT's gekoppeld rijden in vaste dienst? En zo ja, geldt dat alleen voor 12 (4+4+4) en 14 (6+4+4) bakken, of ook voor capaciteitsknaller 16 bakken (6+6+4)?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 24 jan 2021, 21:24
door Milco
Op Wikipedia kwam ik een artikel tegen over de zogenaamde Bloementunnel, een geplande aftakking vanuit de Schipholtunnel voor een eventuele aftakking naar de Bloemenveiling in Aalsmeer, zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloementunnel

Dit is compleet nieuw voor mij. Wat ik even niet kan vinden of wat ik wellicht gewoon over het hoofd zie: zijn er vanuit de huidige spoortunnel sporen zichtbaar waar men die Bloementunnel wilde maken? Zijn er hier leden die wel iets afwisten van deze geplande tunnel?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 24 jan 2021, 21:36
door Daniel
Ik had er al eens eerder over gelezen ja en kon de tweet met de foto ook nog terugvinden.
Deze aftakking zou trouwens vanuit de trein zichtbaar moeten zijn ook.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 24 jan 2021, 21:37
door Karl
Wist wel dat er een idee was om hogesnelheidstreinen van de bloemenveiling naar Frankrijk te sturen met bloemen, daar was die tunnel wellicht ook voor bedoeld...

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 24 jan 2021, 23:28
door Ardan
Als je vanuit Hoofddorp de tunnel inrijdt en aan de rechterkant zit, dan kun je inderdaad vlak na het inrijden van de tunnel zien dat de tunnel ineens breder is, en dan weer steeds smaller wordt. Het gaat heel snel dus goed opletten. Dat er nog een stuk tunnel aansluit heb ik nooit kunnen zien, leuke foto op die tweet die Daniël postte!

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 25 jan 2021, 00:21
door dennistd

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 25 jan 2021, 00:29
door Zugführer
Cool, ik had daar ook nog nooit van gehoord. Op OpenStreetMap is de aansluiting (tunnelmuur) ook duidelijk te zien.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 28 jan 2021, 13:05
door Milco
Is er eigenlijk al iets bekend over de onderzoeken aan het DDZ? Het staat al een aardig tijdje aan de kant, enkele testritten uitgezonderd.

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 22:25
door Suus
Somda weet ook niets, behalve dat het tenminste tot april uit de omloop is gehaald. Het wordt nu op allerlei plekken weggezet waar nog wat opstelruimte is, zoals Vlissingen en Heerlen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 29 jan 2021, 23:26
door Z2N
Ergens kan ik niet aan het idee ontkomen dat het NS best prima uitkomt dat DDZ nu aan de kant staat, het materieel is momenteel niet bepaald nodig. Zolang de coronacrisis en de gevolgen ervan op de reizigersaantallen voortduren verwacht ik het ook eigenlijk niet terug in de reizigersdienst.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 30 jan 2021, 12:42
door Suus
Is ook zo, met wat kleine kunstgrepen is het tijdelijk aan de kant zetten van DDZ prima op te vangen. Het wordt wat vervelender als de vaccinatiecampagne toch goed gaat en na de zomer flink meer reisbewegingen gemaakt kunnen worden.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 30 jan 2021, 12:48
door PHS
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als DDZ moet worden afgeschreven. De opvolger van de DDZ, de NID, zou op zijn vroegst in 2027 gaan rijden; een overbruggingsperiode van 6 jaar is misschien wel te overbruggen door langer door te rijden met de Traxx+ICR en de ICM, al weet ik niet hoe dat toelatingsgewijs zit.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 30 jan 2021, 13:18
door Suus
De opvolger van DDZ wordt de DDNG, de NID is een tijdelijke naam geweest voor de verbouwing van DD-AR in DDZ ;)

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 30 jan 2021, 13:29
door PHS
Ah zo, het is me ook wat met al die afkortingen :)

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 30 jan 2021, 14:41
door Klaasje
Ja, dat is de grote vraag. TRAXX+ICR heeft niet héél goede kaarten. De TRAXX-en hebben omdat het goederenlocomotieven zijn geen volledig afgeveerde tractiemotoren. Het gevolg is dat ze meer trillingen veroorzaken en meer impact op de onderbaan hebben bij oneffenheden. Een loc 1600/1700 heeft wel volledig afgeveerde tractiemotoren, net als de Vectron of de Passagiers-traxxen in Duitsland (BR 146 en 147). Een ander groot voordeel van ICM t.o.v. ICR is dat je makkelijker de treinsamenstellingen kunt aanpassen. Al is natuurlijk de vraag wat de technische staat van deze treinen is en wat de passagiersaantallen de komende jaren blijken te zijn. Dat gaat uiteindelijk een grote rol spelen in wat de keuze is mocht blijken dat DDZ niet terugkomt. Er is vooralsnog overigens geen sprake van dat DDZ niet terug zou komen. Het speculatief gehalte zal dus vrij hoog blijven tot nadere berichtgeving de burelen van NS verlaat.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 31 jan 2021, 12:50
door Jultar
Groter probleem is dat ICR eigenlijk alweer toe is aan een grote revisie, waaronder de dure draaistelrevisie. Nu de instroom van ICNG vertraagd is, kan dat ook nog wel een dingetje worden, mocht de instroom nog verder vertragen door onvoorziene ontwikkelingen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 31 jan 2021, 16:11
door reisthijs
Suus schreef: za 30 jan 2021, 13:18 De opvolger van DDZ wordt de DDNG, de NID is een tijdelijke naam geweest voor de verbouwing van DD-AR in DDZ ;)
Verwarring alom: DDZ was juist bedoeld als een tijdelijke naam voor de verbouwing. Toen de eerste verbouwde treinen in dienst kwamen werden ze door NS omgedoopt in Nieuwe Intercity Dubbeldekker.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 31 jan 2021, 16:16
door Lijn 45
Want de naam NID is tijdloos... :') :N

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 31 jan 2021, 16:16
door teun
Is het niet precies andersom? :p

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 31 jan 2021, 16:19
door Lijn 45
Dat bedoel ik ook. ;)

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 31 jan 2021, 20:10
door Visgraatmodel
Is er een reden waarom de Israëlische Dosto's bijna dezelfde kleurstelling hebben als die van DB? Waren die destijds boventallig geworden in Duitsland?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 31 jan 2021, 20:14
door Z2N
Dat volgens mij niet, maar DB en de Israëlische spoorwegen werken wel samen voor onderhoud aan die rijtuigen (klik).

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 31 jan 2021, 21:58
door Suus
Een erg consequente huisstijl kan ik sowieso niet ontdekken uit alle plaatjes op de Engelse Wikipedia. Ik heb begin vorig jaar een Israëlische Desiro HC in Mönchengladbach-Rheindahlen gezien, dat ding had een blauw-witte huisstijl met rode deuren :|

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 08 feb 2021, 19:47
door SDC
Is er ergens een actueel overzicht beschikbaar van stations die men overweegt te sluiten? Ik meen hier laatst wat over gelezen te hebben op het forum, maar kan dit nu niet meer terugvinden.