Pagina 260 van 422

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 14:07
door ZO6176
Je ziet op Sion en somda meldingen als 193 8xx. Dus ik denk niet dat dat te lezen is. Wel bij viersporige baanvakken. Dan kan het wel.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 19:54
door PHS
Hoe zit het eigenlijk met de dienstregeling op 4 mei om 20:00 als de treinen worden stilgezet? Wordt hiermee rekening gehouden in het dagplan, of lopen alle treinen twee minuten vertraging op? En hoelang werkt dat door op de dienst van de avond?

Ik vraag dit omdat op YouTube een cabinerit is gepubliceerd waarin de trein om 20:00 twee minuten stilstaat.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 20:20
door Mikos
Er wordt geen rekening mee gehouden in de dienstregeling, treinen blijven staan langs het perron als ze gepland om 20.00 uur stilstaan of komen tot stilstand op de vrije baan, zoveel mogelijk buiten de aankondiging van een overweg. Twee minuten zijn gemakkelijk met wat doorrijden en snel halteren weg te poetsen, dus dat werkt niet door.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 20:44
door PHS
Dank voor de uitleg :pos:

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 21:08
door Bemined
Het afremmen en optrekken kost je overigens ook een ruime minuut op een 140km/u baanvak, en de treinen zullen ook niet exact om 20:00 tot stilstand komen maar iets eerder. Dus het zal niet om 2 maar om 3 à 4 minuten vertraging gaan. Maar het is 's avonds, dan is het al een stuk rustiger op het spoor, de spitstreinen rijden al niet meer en ook de ETMET corridors worden al afgebouwd. Dus ook 4 minuten vertraging zal geen grote gevolgen hebben.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 21:51
door Z2N
Voor het spoorsysteem is het ook wel makkelijker doordat alle treinen (vrijwel) evenveel te laat zijn, dat is op bijvoorbeeld enkelspoorlijnen heel wat simpeler dan 1 trein met vertraging.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 09 mei 2021, 23:38
door cassie127
Ik zat tijdens de dodenherdenking in de trein vlak voor Eindhoven, leverde 4 minuten vertraging op. Met als gevolg dat de crossplatform overstap in Den Bosch richting Zwolle niet meer mogelijk was, want wij hadden nog +3 terwijl de trein naar Zwolle keurig op tijd was vertrokken. Het was overigens wel een overstap uit de reisplanner.

Dus het lijkt mij dat het eerste half uur na de dodenherdenking wel meerdere crossplatform overstappen in de soep lopen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 08:11
door Bemined
Z2N schreef: zo 09 mei 2021, 21:51 Voor het spoorsysteem is het ook wel makkelijker doordat alle treinen (vrijwel) evenveel te laat zijn
Er zijn ook treinen die toevallig om 20:00 een geplande stop hebben, die lopen uiteraard minder tot geen vertraging op. De 2100 richting Amsterdam heeft bijvoorbeeld een geplande stop in Leiden van 19:59 tot 20:03 en loopt dus geen vertraging op.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 08:56
door waldo79
cassie127 schreef: zo 09 mei 2021, 23:38 Ik zat tijdens de dodenherdenking in de trein vlak voor Eindhoven, leverde 4 minuten vertraging op. Met als gevolg dat de crossplatform overstap in Den Bosch richting Zwolle niet meer mogelijk was, want wij hadden nog +3 terwijl de trein naar Zwolle keurig op tijd was vertrokken. Het was overigens wel een overstap uit de reisplanner.

Dus het lijkt mij dat het eerste half uur na de dodenherdenking wel meerdere crossplatform overstappen in de soep lopen.
Ik weet niet welke overstap je dacht te kunnen maken in Den Bosch, maar met vertrek rond 20.00 uur vanuit Eindhoven naar Deventer/Olst/Wijhe/Zwolle krijg ik alleen routes via Utrecht Centraal uit de planner.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 09:43
door Bemined
2972 -> 3672 is een officiële cross-platformoverstap.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 10:14
door waldo79
Dan zal het aan mijn instellingen van RdT liggen, het is inderdaad een 2 minuten overstap. Ik krijg een 32 minuten overstap te zien als ik plan. Maar ja, vooral theoretisch voor mij. Ik hoef die nooit te halen (A)

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 10:18
door Bemined
Dat zou geen instelling moeten zijn, dit soort overstappen komen rechtstreeks uit de brondata, die bevat een speciale tabel met dit soort cross-platformoverstappen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 10:22
door PHS
Vreemd, want ik krijg 'm ook niet uit de reisplanner van de NS. De NS laat je een intercity eerder nemen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 11:21
door umbusko
Die overstap is alleen officieel als hij echt cross-platform is. Dus overdag, als de 3600 vanaf spoor 1 vertrekt, dan bestaat hij niet (en haal je hem ook niet zomaar). Maar in de avond is het sinds september vorig jaar zo dat de 2900 en 3600 wel van spoor 4 en 3 vertrekken, maar dat soms één van de twee op een perronfase gepland staat. De 2900 op 4a en de 3600 op 3 bijvoorbeeld. En dan geldt er een norm van 3 minuten en bestaat de overstap officieel ook niet, terwijl je hem prima haalt als de 2900 op tijd is. De treinen staan dan ook half tegenover elkaar. Hier loopt ook sinds september al een topic over op de NS Community zag ik, maar de logge organisatie die NS heet krijgt het blijkbaar wel makkelijk geregeld om overstappen te verbreken, maar niet om ze te herstellen. Die treinen komen allebei gewoon over het spoor zelf binnen, dus die perronfases zijn in principe overbodig. Het is gewoon een kwestie van de treinen tegenover elkaar plannen of de overstapnorm voor perronfase <-> volledig spoor in dit specifieke geval aanpassen (zoals ze in Roermond uiteindelijk hebben gedaan), maar dat is dus blijkbaar héél ingewikkeld. :roll:

Anyway, op treinposities zie ik op 4 mei de 2972 op geheel spoor 4 en de 3672 op geheel spoor 3, dus dat zou inderdaad een officiële overstap geweest moeten zijn. :Y Als je de NS reisplanner op 4 mei zet geeft hij de 3672 van spoor 1, daarom gaat het feest dan niet door.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 11:23
door cassie127
Verschilt echt van dag tot dag.... De ene dag komt hij wel uit de reisplanner en de andere dag niet. Is ook een probleem wat al langer speelt, als ik kijk op het NS forum.

Overigens heb ik de achterlichten van de 3672 nog over spoor 3 zien wegrijden

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 11:29
door Bemined
umbusko schreef: ma 10 mei 2021, 11:21 Die overstap is alleen officieel als hij echt cross-platform is. Dus overdag, als de 3600 vanaf spoor 1 vertrekt, dan bestaat hij niet (en haal je hem ook niet zomaar).
Overdag rijdt de 2900 dan ook niet dus valt er weinig over te stappen ;)

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 12:10
door umbusko
Oh ja, goed punt. :mrgreen: Vanuit de 800 is het al helemaal onmogelijk met een overstaptijd van min 1 minuut. Ik geloof trouwens wel dat er ergens aan het begin van de avond al een 2900 rijdt terwijl de 3600 nog van 1 vertrekt, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 10 mei 2021, 12:11
door waldo79
cassie127 schreef: ma 10 mei 2021, 11:23 Overigens heb ik de achterlichten van de 3672 nog over spoor 3 zien wegrijden
Knap van je dat achterlichten kunnen rijden :D Ik kan inderdaad bevestigen dat de overstap theoretisch haalbaar is, maar dan mag er ook niks misgaan.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 11 mei 2021, 20:27
door Milco
Weet iemand of ik op een bus van Arriva op lijn 83 Venlo-Nijmegen alvast een dagkaart van Breng kan kopen of heeft Arriva deze niet in het assortiment op de gezamenlijke buslijn Breng/Arriva?

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 11 mei 2021, 23:44
door WALUIGI96
Voor zover ik weet kan dat niet, maar je kan wel een dagkaartje online kopen bij Breng.nl. Let op: Die is echter niet geldig op de gehele lijn 83, enkel het gedeelte tussen Nijmegen en Milsbeek, halte Helweg

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 12:21
door Michael
Dit is in ieder geval wat op www.arriva.nl staat:
Buslijn 83 (Nijmegen – Venlo) wordt gezamenlijk uitgevoerd door Arriva en Breng. De buslijn rijdt door de concessiegebieden van beide vervoerders. Het traject Nijmegen tot en met halte Milsbeek Helweg behoort tot het concessiegebied van Breng (Stadsregio Arnhem Nijmegen). Het trajectgedeelte halte Milsbeek Helweg t/m Venlo hoort bij het Limburgse concessiegebied van Arriva. Doordat deze lijn door beide concessiegebieden reist heb je als reiziger te maken met de vervoerbewijzen van beide vervoerders.

De vervoerbewijzen van Breng zijn geldig op het traject Nijmegen – Milsbeek (halte Milsbeek Helweg);
De vervoerbewijzen van Arriva zijn geldig op het traject Milsbeek (halte Milsbeek Helweg) – Venlo.
Indien je over de concessiegrens bij halte Milsbeek Helweg heen reist, moet je van beide vervoerders een vervoerbewijs kopen. Geef bij de chauffeur aan welke reis je wilt maken. Een gemakkelijker alternatief is reizen op saldo of het laden van een product op de OV-chipkaart.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 12 mei 2021, 16:30
door Tom024
Dit is geen antwoord op je vraag, maar in de Arriva-bussen op lijn 99 (Uden-Nijmegen) kun je ook alle kaarten van Oost (dus ook een dagkaart) kopen. Wellicht is dat ook in Limburg mogelijk?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 16 mei 2021, 08:33
door PHS
dennistd linkte in een post naar een artikel op Tubantia: de directeur en de secretaris van ROCOV Overijssel krijgen samen 85.000 euro vergoed voor hun werk, wat in essentie vrijwilligerswerk is.
Ik vroeg mij af: zijn er nog meer regionale reizigersclubs die dit soort bedragen - gerechtvaardigd of niet - aan hun bestuur uitkeren?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 16 mei 2021, 09:02
door en-es
Voor dit bedrag wil ook wel vrijwilligerswerk doen. :Y

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 16 mei 2021, 11:22
door Daniel
Bij veel ROCOVs is het secretariaat uitbesteed aan een extern bureau, dat is dan dus geen vrijwilliger maar iemand die ook gewoon salaris voor z'n werk krijgt. Al zijn ze in Overijssel wel wat duur uit zo te zien.