Pagina 261 van 423

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 16 mei 2021, 13:33
door Klaasje
Ik ben ooit zelf lid geweest van een ROCOV waar inderdaad het secretariaat was uitbesteed aan een bureau. Met voorbereiding van vergaderingen, communicatie en afstemming en actiepunten (bijvoorbeeld adviesbrieven schrijven) jaag je er bij normale ov-consultant-tarieven eenvoudig 30-50 duizend euro per jaar erdoor afhankelijk van de grootte en complexiteit van het gebied van het ROCOV. Je zou in theorie ook het secretariaat bij de provincie kunnen beleggen, maar hoe bewaak je dan de onafhankelijkheid van een ROCOV? Een voorzitter zal er ook al snel een halve dag per week aan kwijt zijn. Dan past een flinke vrijwilligersvergoeding van meerdere duizenden euro's per jaar ook wel.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 16 mei 2021, 13:52
door dennistd
Meerdere duizenden misschien wel ja, maar meerdere tienduizenden?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 16 mei 2021, 14:06
door Klaasje
Bij een persoon met bijbehorend profiel zou dat voor dit soort betaling eerder passen bij een betaalde nevenfuctie. Een serieuze bijbaan dus.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 30 mei 2021, 21:03
door Meltrain
Toen ik gisteren langs de Kijfhoek fietste, zag ik daar heel veel goederentreinen staan. Maar wat gebeurt er nou precies daar en hoe lang blijven treinen daar staan?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 30 mei 2021, 21:15
door Lijn 45
De boel wordt daar gesplitst/gecombineerd voor o.a. de havens. Ook wisselen treinen van loc.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 30 mei 2021, 21:41
door Suus
Er gebeuren eigenlijk twee dingen op de Kijfhoek. Er is het ouderwetse rangeerproces met heuvel voor het wagenladingvervoer. Daar vindt de herverdeling plaats van de wagens die afkomstig zijn uit het buitenland en naar binnenlandse bestemmingen gaan of andersom. Volgens mij zijn er tegenwoordig vier/vijf buitenlandse bestemmingen (in ieder geval Antwerpen en Keulen) en zes of zeven binnenlandse bestemmingen (in ieder geval Moerdijk, Sittard en Amsterdam).

Een andere activiteit is dat treinen die van de haven of de Betuweroute komen worden van tractie wisselen, bijvoorbeeld omdat de treinen naar meerdere locaties van/naar de haven komen of gaan waar dieseltractie vereist is. Maar dit is niet een unieke activiteit voor de Kijfhoek, ook op de Waalhaven-Zuid gebeurt dit veel. Die locatie is praktisch omdat je de tijdelijk werkloze locomotief meteen voor controle naar de nabijgelegen werkplaats van Shunter kan sturen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 31 mei 2021, 08:52
door Meltrain
Bedankt voor het antwoord.
Maar ik zag zaterdag heel veel wagons staan, zonder dat er enige activiteit te bespeuren was. Warren die treinen (zonder loc) dan al gecombineerd en stonden ze te wachten tot er 's avonds een loc tegenaan werd gezet en ze op reis konden?

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 31 mei 2021, 11:58
door ArrivaBas
Een en ander is afhankelijk van enerzijds de toewijzing van treinpaden door ProRail, maar ook van wanneer de goederen op de plaats van bestemming moeten zijn. Het is meestal efficiënter om (meestal zonder loc) op het beginpunt wat langer te wachten, dan onderweg allerlei lange stops te hebben (met locomotief).

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 31 mei 2021, 12:18
door Suus
In de zuidelijke sporenbundel aan de kant van Barendrecht staan de binnengekomen wagens die verdeeld moeten worden via de heuvel.

In de zuidelijke sporenbundel aan de kant van Zwijndrecht staan de wagens die al via de heuvel zijn verdeeld. Op het moment dat het zo ver is vertrekken deze treinen naar hun nieuwe bestemming. Deze treinen worden altijd aan de kant van Zwijndrecht van van de sporen getrokken, daarna is er nog de mogelijkheid om een locomotief aan de kant van Barendrecht ervoor te zetten en richting het noorden te rijden (dit gaat dan via het meest zuidelijke spoor, achter de verkeersleiding langs en dan via de meest westelijke fly-over).

Tussen de hoofdlijn en de bovengenoemde sporenbundels is er aan de kant van Barendrecht plek om van locomotief te wisselen, maar dit is bedoeld voor treinen die geen wagens achterlaten of meenemen op Kijfhoek. Daar zijn ook wat sporen om de tractiemiddelen op te stellen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jun 2021, 07:44
door Meltrain
Top, bedankt. :pos:

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jun 2021, 10:44
door Milco
Is SNG 2741 nu de enige met een gele voorkant of zijn er meer die dat al hebben?

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jun 2021, 10:49
door Michael
Ik zag vorige week zondag een SNG met gele voorkant op het opstelterrein bij Haarlem staan. Geen idee welk stel dat was.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jun 2021, 11:05
door Lijn 45
3018 heeft ook een gele neus, en 2763 ook.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jun 2021, 11:07
door Ardan
Ik heb ook niet op het nummer gelet, maar toen er gisteren een gele SNG kwam aanrijden in Leiden dacht ik serieus even dat de Eurobahn eraan kwam met de RE3 _O-

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jun 2021, 11:11
door Milco
Omgeleid door werkzaamheden? _O-

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 01 jun 2021, 12:24
door Daniel
De nieuwe leveringen komen nu al met gele kop uit Spanje zag ik laatst.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 02 jun 2021, 11:47
door Michael
De stellen die nog geleverd moeten worden krijgen nu in de fabriek al de gele kop inderdaad. De rest doet de NS zelf.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 03 jun 2021, 12:41
door katvis
Zijn alle SLT's inmiddels voorzien van toilet?

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 03 jun 2021, 12:50
door Z2N
Nee, dat programma loopt volgens mij nog door tot eind 2021.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 03 jun 2021, 16:39
door Meltrain
katvis schreef: do 03 jun 2021, 12:41 Zijn alle SLT's inmiddels voorzien van toilet?
Ik kan uit persoonlijke ervaring vertellen dat dat eergisteren nog niet het geval was. ;)
Een, verre van complete, lijst van de stellen SLT die een toilet hebben, staat hier.

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 04 jun 2021, 00:27
door Durashift
Daniel schreef: di 01 jun 2021, 12:24 De nieuwe leveringen komen nu al met gele kop uit Spanje zag ik laatst.
Dan heb ik dat maandagavond goed gezien toen er op knooppunt Deil een trailer met een SNG bak de klaverbladlus doordraaide (A15 > A2).
Ik reed van A2 naar A15.. en keek een moment wel ff raar.. toen ik door de bossages een treinstel meende te herkennen. Huh. :?:

Maar een moment later zag ik inderdaad een blauw / gele neus op de volgende trailer voorbij komen. :pos:

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 21:28
door Milco
Mag je nu eigenlijk met de bus of trein de grens over naar België voor een dag of zijn daar dan weer voorwaarden zoals een negatieve test en/of quarantaine aan verbonden? Ik vind het best onduidelijk allemaal met al die verschillende regeltjes per land...

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 21:32
door PHS
Je hebt sinds 1 juni een negatieve test nodig als je terugkomt uit België. Er wordt bij mijn weten echter niet op gecontroleerd, maar je kunt pech hebben en een overijverige agent tegenkomen.
Quarantaine is een dringend advies.

Voor België is er geen test- of quarantaineverplichting voor bezoeken onder 48 uur.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 21:41
door Chrysa
Er is vanuit België geen controle, mits je met een regionale trein/bus reist.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... tuitslagen

Als je korter dan 12 uur in het buitenland verblijft geldt het quarantineadvies ook niet, maar dat is sowieso een advies.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... uarantaine

Dus ja, je kan een dagje België doen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 07 jun 2021, 21:52
door Suus
Volgens mij interpreteer je het verkeerd om. Je hebt geen PCR-test nodig als je minder dan 12 uur in Nederland gaat verblijven.