Pagina 354 van 422

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 23 jan 2023, 14:06
door PatrickM
Is het vervoerbewijs geknipt in Brussel? Dan klopt het waarschijnlijk wat NSI zegt en dat enkel het Thalys-deel wordt vergoed (omdat er op het Eurostar-ticket geen vertraging is geweest). Vanuit reizigersoogpunt is het vals, maar het lijkt wel te kloppen helaas.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 23 jan 2023, 16:06
door gpvos
Als het als één reis is aangeschaft bij NSi dan telt het ook als één vervoersovereenkomst en heb je recht op geld terug van NSi over het hele traject. Als het losse transacties zijn geweest dan kan je alleen hopen op coulance.

Re: Korte vragen

Geplaatst: di 24 jan 2023, 10:16
door MaartenD
Ik heb een tijd geleden al mijn archief aan oude treinkaartjes doorgegaan en van elke dag opgeschreven welke trein ik genomen heb (aan de hand van de stempels). Ik ben nu eens begonnen met daar ook de tijden bij te zoeken.
Voor Nederland is dat niet zo'n probleem , met spoorboekje en onze geweldige wiki waar per jaar alle treinseries te vinden zijn (en van veel treinseries weet ik wel welke ze zijn). Maar ik ben in die tijd veel in Duitsland geweest met SWT en daar is het een stuk lastiger. Veel meer treinseries en ze zijn niet zo mooi geordend. Vaak weet ik wel ongeveer in welke regio ik moet zoeken, maar dan nog zoek je je suf.

Is er voor Duitsland ook een overzicht met treinseries in het verleden? Vanaf 1995 zo'n beetje.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 26 jan 2023, 11:28
door PHS
Weet iemand toevallig de norm voor hoeveel tijd er bij bewaakte overwegen moet zitten tussen het belsignaal/knipperende lampen, het sluiten van de bomen en het passeren van de trein?

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 26 jan 2023, 14:15
door gkw1969
Op de site https://www.nicospilt.com/index_overwegen.htm
Staat onderstaande uitleg.


Werking van de AHOB

Een AHOB treedt in werking als de trein op 27 seconden genaderd is, uitgaande van de snelste trein die op dit baanvak voor kan komen. De bellen gaan rinkelen en de rode lampen gaan knipperen. Ongeveer 5 seconden hierna gaan de bomen dalen. Twaalf seconden daarna zijn ze horizontaal en worden de bellen stil. Er zijn ook overwegen waarbij de bellen aan de linkerkant blijven doorrinkelen, om voetgangers te waarschuwen. Ongeveer 10 seconden later passeert de trein. Zodra de laatste wielen van de trein de overweg zijn gepasseerd, gaan de bomen in ongeveer 12 seconden weer open. Behalve natuurlijk als er ondertussen van de andere kant ook een trein nadert. De totale wachttijd voor het wegverkeer is bij de snelste trein dus ongeveer 40 seconden, plus de tijd die de trein nodig heeft om in zijn geheel de overweg te passeren.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 26 jan 2023, 15:24
door PHS
Dank :pos:

Re: Korte vragen

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 21:33
door henrivanderweijden
cassie127 schreef: ma 16 jan 2023, 01:11
PHS schreef: zo 15 jan 2023, 17:04
Z2N schreef: zo 15 jan 2023, 15:20 Misschien dat de verkoop voor Sparpreise nog niet open is, omdat de dienstregeling nog aangepast moet worden ivm Koningsdag?
Of dat NS/DB slim willen inspelen op reizigers die vanuit Duitsland Koningsdag in Nederland komen bezoeken? Met een hogere vraag kun je immers hogere prijzen hanteren. Het zijn geen goede doelen hè.
Zitplaatsen vallen bij de 121 vanuit Nederland ook niet te reserveren, dus het lijkt alsof er ergens nog iets niet actief staat in het boekingssysteem.
Volgens DB app rijdt de 121 op 27 april ALLEEN tussen Asd en Ah.
Zal ook wel niet kloppen maar verklaard wel waarom de trein nog niet te reserveren was.

Ik vermoed dat de ICE omgeleid gaat worden via Venlo, IC60402/NJ402 heeft namelijk geen stops tussen Köln hbf en Utrecht C en stopt in Bonn Beuel ipv Hbf en dan komt ie in Köln verkeerdom binnen om ri Düsseldorf te gaan maar staat ie goed ri Venlo.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 28 jan 2023, 16:21
door Lijn 45
Van Kooten rijdt tegenwoordig omlopen met Utrechtse Setra's die na enkele ritten op Utrechtse lijnen een schoollijn van IJssel-Vecht rijden. Komt het vaker voor dat bussen van onderaannemers in één dienst voor meerdere vervoerders rijden?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 15:05
door evisnar
Hoi, ik heb een vraag. Ik heb me vrijdag met mijn ING betaalpas ingecheckt, maar heb me vergeten uit te checken (lijn 455 tussen Zoetermeer Centrum West en Renier de Graaf Ziekenhuis Delft). Ik heb geen OV-pay account. Hoeveel is er van mijn bankrekening afgeschreven ? Ik kan het in mijn bankrekening momenteel niet zien. Alvast bedankt voor uw antwoord!

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 15:13
door dennistd
Als je vrijdag ingecheckt hebt zou het in de nacht van vrijdag op zaterdag al van je rekening moeten zijn gegaan. Normaal gesproken is het dan het inchecktarief zoals met de OV-chipkaart, voor de bus meestal 4 euro.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 15:16
door evisnar
Ja, mijn ING laat me het nog niet zien. Hoeveel was van mijn rekening afgetrokken bij het inchecken met een betaalpas ? 4 euros ?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 15:25
door hauptbahnhof
Reizen met betaalpas is zelfde tarief als met OV-chipkaart. Dus als het een normale buslijn is, is het gewoon €4. Anders moet je even bij de betreffende OVbedrijf kijken.

Je zult verder toch moeten wachten totdat de afschrijving zichtbaar is op je rekening, voordat je iets kunt doen. Dat schijnt 6 dagen te zijn. Dus nu gaan uitzoeken hoeveel het wellicht zou zijn heeft eigenlijk totaal geen zin.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 09:17
door Meltrain
Als het straks wel is afgeschreven (herkenbaar aan een code beginnend met NLOV en dan nog 14 tekens) kun je via www.ovpay.nl je reis controleren en indien nodig corrigeren.
Daarvoor moet je het bedrag en die code invoeren.
Een account is hiervoor niet nodig.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 30 jan 2023, 22:38
door anonymous_1
Ik heb vandaag een Interrail-reservering voor de Eurostar online geboekt via NMBS Internationaal, hiervoor zijn 4 euro servicekosten ('dossierkosten') verrekend. Op de website staat echter uitgelegd dat er geen dossierkosten zijn verbonden aan online aankopen (zie hier). Is dit een uitzondering die gerelateerd is aan Interrail of Eurostar/Thalys, of heb ik onterecht 4 euro extra betaald?

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 12:13
door Milco
Wanneer ik via nsinternational.nl een reis wil plannen in de avond van 8 februari vanaf Antwerpen naar Almere, dan krijg ik met de IC-Brussel enkel een reisoptie met achtereenvolgens overstappen in Breda, Rotterdam en Amsterdam. Als ik deze optie zou boeken, moet ik dan per se deze reisroute volgen of mag ik dan alsnog kiezen om gewoon met de 9200 naar Amsterdam te reizen en daar pas over te stappen naar Almere?

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 12:22
door PatrickM
Zolang je maar over Hazeldonk reist mag dat. IC-Brussel tickets zijn open en dus geldig voor elke trein. Zolang je niet omreist kan dat dus. Ik krijg overigens ook een verbinding met enkel een overstap in Shl te zien.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 12:30
door Milco
Zoiets vermoedde ik al, bedankt! :pos:

De enige optie die ik krijg met overstap Schiphol is de Thalys.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 13:34
door en-es
Je moet een verbinding kiezen en daardoor krijg je de indruk dat er treinbinding is. Pas in de bevestiging lees je dan dat er geen treinbinding is.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 15:17
door Cas
Als je een trein kiest die binnenkort vertrekt en waarvoor je al geen kaartje meer kan kopen, wijst NS International je wel door naar de volgende trein met de opmerking dat een IC Brussel-ticket de hele dag geldig is. Dat vind ik wel een mooi stukje service in de planner, menig infrequente reiziger zal dat niet direct door hebben.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 16:51
door Milco
Lijn 45 schreef: za 28 jan 2023, 16:21 Van Kooten rijdt tegenwoordig omlopen met Utrechtse Setra's die na enkele ritten op Utrechtse lijnen een schoollijn van IJssel-Vecht rijden. Komt het vaker voor dat bussen van onderaannemers in één dienst voor meerdere vervoerders rijden?
Smit Reizen en/of Peereboom (aldus de wiki) rijden beide op zowel lijn 650 van Connexxion als op lijn 663 van OV Regio IJsselmond, wat eveneens twee verschillende concessies zijn.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 17:22
door Meltrain
Maar die concessies zijn wel in handen van hetzelfde (moeder)bedrijf. Dat is toch wat anders dan de door Lijn45 geschetste situatie.

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 17:33
door Milco
Zijn vraag ging over meerdere vervoerders, niet over meerdere moederbedrijven. ;)

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 17:55
door iamthedutchdude
Ja, maar op zowel lijn 650 als 663 is de vervoerder Transdev/Connexxion, dus daar wel degelijk sprake van dezelfde vervoerder (al gebruikt de vervoerder twee verschillende merknamen: Overal en OV Regio IJsselmond).

Re: Korte vragen

Geplaatst: wo 01 feb 2023, 18:37
door Milco
Ja, dat is zeker waar dat Transdev daar bij beide namen de overkoepelende organisatie is. Alleen officieel is OV Regio IJsselmond geen merknaam, maar een vervoerder (dat dan weer onder Transdev valt). Sterker nog: officieel is OV Regio IJsselmond gezien het KVK-nummer zelfs de opvolger van het vroegere Novio.

Re: Korte vragen

Geplaatst: do 02 feb 2023, 11:42
door gkw1969
Blijft de vraag van LIjn 45 staan:
Is het gebruikelijk dat een inhuurbedrijf met een bus van de ene opdrachtgever (in huisstijl) rijdt voor een andere opdrachtgever?