Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door hidihi »

Ik las gisteren een verhaal over de Pacer treinen(intresant verhaal). De pacer trein is eigelijk een beetje het zwarte schaap van de treinen die in Engeland rond rijden. De pacer trein is in 4 versies gemaakt class 141, 142, 143 en class 144. De oudste versie van de Pacer is de class 141. Deze versie is al 20 jaar uit dienst maar er is schijnbaar twee exemplaren naar Nederland geexporteerd. Nu is mijn vraag waarom zijn er twee treinen naar Nederland gehaald en wat is er mee gebeurd?

Hier de link van het artikel

https://www.railmagazine.com/news/rail- ... l-heroes-2
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door Suus »

Zijn voor het laatst gezien in 2005, bij de Moerdijk. Volgens mij was daar een grasveldje waar ook afgedankte trams van het GVB terecht kwamen die van de gemeente niet gesloopt mochten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door Lijn 45 »

Meen ooit gelezen te hebben dat ze voor Connex waren.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door trolly »

Leuke vraag, maar daar hebben we toch het "kleine treintjestopic" voor? Mij begon iets te dagen, maar dan van een voorganger van de class 141 en kornuiten. En inderdaad:
Wikipedia schreef:Yet another BREL-Leyland product from c1984, RB002, was exported as a demonstrator, going to the USA and Canada, then Denmark and Sweden. Afterwards, the RB002 was used in the Netherlands and Germany for a demonstration of light rail vehicles on the then defunct railway between Enschede and Gronau.[10][11] It returned to the UK, having gained the nickname, "The Denmark", and was used as a classroom/office by BREL for a while and somehow it too ended up in Ireland. Its present location is believed to be at the now closed standard gauge Riverstown Old Corn Railway near Dundalk in Ireland but it is understood to be in a poor state of repair.[12]
Het zag er zo uit:
Afbeelding

En leek daarmee op zijn voorganger, die op zijn beurt weer als twee druppels water leek op de Leyland bussen waar de NZH er ooit nog een stuk of twaalf van had. En Westnederland, kennelijk:
Afbeelding
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door WSM »

Ze waren toch voor Almelo - Mariënberg (Connexxion)?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door julsteren »

Ze hebben zeker niet op Almelo-Mariënberg gereden, Connexxion had destijds zeer waarschijnlijk wel interesse, ze moesten immers op zoek naar vervanging van de Blauwe Engelen en een gehuurde LINT van Syntus, het zijn uiteindelijk Wadlopers geworden.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door Bastiaan »

Volgens Op de Rails diverse nummers in 2001/2002:
In 2001 reed Connexxion op Almelo - Mariënberg nog met DE2'en die van Syntus waren gehuurd. Het ene stel, de 180, was bij een brand dusdanig beschadigd dat herstel geen zin meer had. Het andere stel was de 186 en deze moest eigenlijk ook weg om boetes van de opdrachtgever te voorkomen. Connexxion was daarom daadwerkelijk van plan om voor Almelo - Mariënberg twee Britse railbussen class 141 aan te schaffen. Deze zouden in Engeland worden opgeknapt en voorzien worden van een nieuw interieur. Aangewezen waren de stellen 141106 en 141112, deze hadden in oktober 2001 naar Nederland moeten komen om per 1 november in dienst te gaan. Dat ging echter allemaal niet door. Het onderhoud van de afwijkende Britse stellen zou namelijk een vermogen hebben gekost en "men is bij de koop wat luchtig over de aanwezige asbest heengestapt." Hoewel er al veel aan het transport naar Nederland en de toelating was gedaan, zag Connexxion toch van de koop af. En zo werd er nog een jaar langer doorgereden met de oudste nog in dienst zijnde DE2, de 186, het stel dat tegenwoordig bij Transit Oost in Winterswijk staat. In oktober 2002 kwam er pas vervanging in de vorm van de Wadlopers DH1 3101 en 3102 die werden omgedoopt tot 'Veenexxpress'.

Meer info nog op http://www.nols-maatschappij.info/Explo ... exxion.htm
Daar staat onder andere dat vanwege het smallere profiel ook de perrons aangepast hadden moeten worden. Er hadden dan geen goederentreinen meer over Almelo - Mariënberg meer kunnen rijden.

Ze zijn daadwerkelijk naar Nederland gekomen vlak voordat Connexxion van de koop afzag. De 141106 en 141112 zijn voor het laatst in 2005 in de Moerdijk gespot. Op onder andere Flickr zijn er daar foto's van te vinden, zoals deze van Arno Verhagen: https://www.flickr.com/photos/spoorstad/14772513286
Laatst gewijzigd door Bastiaan op vr 21 sep 2018, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door Jultar »

De twee treinstellen hebben Nederland overigens wel bereikt. Als ik mij goed herinner heb ik nog wel eens een foto voorbij zien komen van die twee treinen ergens op een achterafspoortje, waar ze tussen wat ander spul weg stonden te rotten.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door Bastiaan »

Je was me net te slim af terwijl ik mijn bericht nog aan het aanvullen was :wink:

De grote vraag blijft dus nog steeds wat er sinds 2005 met de stellen is gebeurd.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door ovforens »

Misschien is het vergezocht.

De twintig wagens uit deze serie zijn later vernummerd van 141 001-21 naar 141 101-121.

Volgens

https://www.railforums.co.uk/threads/cl ... ran.76653/

Zijn een aantal Pacers naar Iran gegaan waaronder de 106 en 112. Er is ook daadwerkelijk beeld van.

https://www.flickr.com/photos/alcoalbe/ ... 232744712/

https://www.flickr.com/photos/alcoalbe/ ... 232744712/#

https://www.flickr.com/photos/alcoalbe/ ... 232744712/#

Zou het hele verkoopverhaal aan Connexxion ook een niet-kloppend gerucht kunnen zijn waarbij de 106 en 112 gewoon op doorreis waren van VK naar Teheran via Moerdijk? Kan mij best voorstellen dat er geen directe boten varen tussen VK en Iran en dat er ergens op de reis vracht overladen moet worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door Meltrain »

Volgen de door jou geplaatste link zijn de volgende nummers naar Iran gegaan:
141 001, 141 004, 141 006, 141 008, 141 010 en 141 013 t/m 141 019

De in Moerdijk aangetroffen stellen, 141 106 en 141 112, waren oorspronkelijk de 141 005 en 141 011. Die zijn dus niet naar Iran gegaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Wat is er met de Pacer treinen gebeurd?

Bericht door Dennenboom »

Vandaag dan echt de laatste dag voor de Pacers. In Wales reden er nog een paar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten