Stiltecoupé of niet?

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Stiltecoupé of niet?

Bericht door Meltrain »

Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag: wat betekent onderstaand logo?
Afbeelding

Sommigen zeggen dat het de aanduiding voor een stiltecoupé is, maar echt duidelijk is het niet.

Edit: accent aigu toegevoegd die ik op mijn telefoon niet kon vinden.
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 03 okt 2018, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stiltecoupe of niet?

Bericht door waldo79 »

Nee, het is geen stiltecoupé. Die kun je herkennen aan de strips met een S op de ramen en een poppetje met een ssst gebaar boven de toegangsdeur.

Dit verbeeldt volgens mij een sociale coupé waar praten mogelijk is.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Stiltecoupe of niet?

Bericht door Tochjo »

De nieuwere intercity's (DDZ en VIRMm) kennen drie zones: stiltezones, werken en rustzones en meet & greet zones. Het logo op de foto duidt een werken en rustzone aan. Ik citeer NS: "Deze zone is ingericht om rustig te reizen. Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten. De stoelen staan daarom zoveel mogelijk achter elkaar en niet tegenover elkaar. Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone. U vindt dit symbool op de binnendeuren die toegang geven tot het compartiment en op de ramen van de trein."

Het duidt dus geen stiltezone aan; die wordt nog altijd op dezelfde manier aangeduid als altijd, met een strook Stilte/Silence op het raam. Zie ook pagina 4 en 5 van dit document.
Laatst gewijzigd door Tochjo op wo 03 okt 2018, 07:16, 2 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stiltecoupe of niet?

Bericht door waldo79 »

Juist ja :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Stiltecoupe of niet?

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de reacties, maar wat is dan het verschil tussen de stiltezone en de werken-en-rustzone?
Vooral deze zin is erg verwarrend: "Een deel van de werken en rustzone is ook stiltezone." :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Stiltecoupe of niet?

Bericht door Tochjo »

Als op de ramen alleen dat symbool staat, zit de reiziger in een werken en rustzone en kan "de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten". Als naast dat symbool ook nog de strook Stilte/Silence op de ramen staat, is het een stiltezone en moet het écht stil zijn.

De verwarring is begrijpelijk; het hele concept gaat nogal verloren doordat maar weinig mensen de betekenis van het symbool kennen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stiltecoupe of niet?

Bericht door Suus »

waldo79 schreef:Dit verbeeldt volgens mij een sociale coupé waar praten mogelijk is.
Nee, de sociale coupé hebben een spraakwolkje in het stickertje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Stiltecoupe of niet?

Bericht door trolly »

Tochjo schreef:De verwarring is begrijpelijk; het hele concept gaat nogal verloren doordat maar weinig mensen de betekenis van het symbool kennen.
Laat me het dan nog één keertje uitleggen: Als je de trein instapt moet je kiezen tussen eerste- en tweede klas. Daarna tussen meet-en-greet-sociaal en werke-rust-zachtjespraat. En dan kunnen de niet-snurkers in die laatste ook nog in kiezen voor de absolute stilte van de stiltecoupée. Zo simpel als het invullen van je belastingaangifte.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Stiltecoupé of niet?

Bericht door Littlebusdriver »

En in de praktijk kies je voor een van de laatste vrije zitplaatsen. Ongeacht in wat voor op-een-kantoor-door-dure-marketingmensen-bedachte-zone zich deze bevindt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Stiltecoupé of niet?

Bericht door trolly »

Uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Stiltecoupé of niet?

Bericht door Ardan »

Wacht wat, zijn er tegenwoordig DRIE zones? Ik dacht ook dat dit de stiltezone was :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Stiltecoupé of niet?

Bericht door Suus »

Nee, bij de stiltezone zit er een Stilte-Silence balk onder de witte streep. Het driezoneconcept is volgens mij ook alleen bij DDZ doorgevoerd. VIRMm is terug naar twee gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Stiltecoupé of niet?

Bericht door Jultar »

Nee, VIRMm heeft ook de drie zones. Sterker nog, tenzij dat zeer recent is aangepast of nog wordt aangepast, krijgt de ICNG het ook, zelfs mét gedimde indirecte verlichting in de stilte- en rustzone.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Stiltecoupé of niet?

Bericht door DDietzen »

Excuus voor de topicbump, maar ik vroeg me iets af over de stiltezone van de ICNG. Krijgt die alleen tweezitters (coachopstelling), of ook één of meerdere vierzitters (vis-à-vis) zoals in ICM en VIRMm? Vierzitters nodigen namelijk enorm uit voor duo's en groepjes om te gaan zitten kletsen; in mijn ervaring is het meer dan de helft van de tijd de vierzitter waar de herrie vandaan komt in een stiltezone. Ik hoop dus vurig dat NS daar niet wéér een miskleun doet.

(Hier geplaatst omdat dit het enige topic is waar de stiltezone van de ICNG is besproken)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Stiltecoupé of niet?

Bericht door ArrivaBas »

Ik zit niet vaak in treinen met een stiltecoupé, maar ik krijg de indruk dat een aardig aantal individuen ook geen flauw benul heeft waar ze in de trein gaan zitten. Genoeg mensen die ogenschijnlijk zonder het door te hebben luidkeels gaan zitten bellen in de stiltecoupé. :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Stiltecoupé of niet?

Bericht door waldo79 »

Het is vaak rustiger in de andere coupés. Als ik op een beleefde manier iets zegt, dempt men het volume wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten