Hermes infoborden fabrikant en werking

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Hermesinfo

Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Hermesinfo »

Hallo OVinNL'ers, weet iemand hier precies hoe de inforborden voor bussen werken (dus hoe ze de tijd van de bus weten) en hoe deze geupdatet worden (bijvoorbeeld de informatie over omleidingen). En in het specifiek die van Hermes?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Hainje »

Kun je iets specifieker zijn over de locaties van deze borden? Zijn dat de zilverkleurige borden in bushokjes? Of de zwarte op een paal bij de halte etc.
Of wellicht toch net iets anders?
🍉
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door BR628 »

Vervoerders leveren per regio/concessie middels een KV1 dataset de kale dienstregelinginformatie aan het NDOV aan. De actuele informatie wordt vanaf elke bus verzonden middels een KV6 bericht, waardoor bv vertragingen op de borden te zien zijn.

Eenvoudige en kleinschalige omleidingen worden doorgaans niet in de digitale systemen verwerkt.
Hermesinfo

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Hermesinfo »

Hainje schreef:Kun je iets specifieker zijn over de locaties van deze borden? Zijn dat de zilverkleurige borden in bushokjes? Of de zwarte op een paal bij de halte etc.
Of wellicht toch net iets anders?
Ik heb het over deze https://www.google.com/maps/@51.4686723 ... 312!8i6656, deze https://www.google.com/maps/@51.4419498 ... 312!8i6656 en deze https://www.google.com/maps/@51.4399374 ... 312!8i6656 soort borden, ik neem aan dat ze hetzelfde systeem gebruiken aangezien ze allemaal in gebruik zijn door Hermes in dezelfde regio?
BR628 schreef:Vervoerders leveren per regio/concessie middels een KV1 dataset de kale dienstregelinginformatie aan het NDOV aan. De actuele informatie wordt vanaf elke bus verzonden middels een KV6 bericht, waardoor bv vertragingen op de borden te zien zijn.
Ok, duidelijk! Is dit ook hoe bijvoorbeeld ovzoeker.nl weet waar een bus rijdt? En is dit dan ook openbaar toegankelijk als systeem doormiddel van een of andere API?
BR628 schreef:Eenvoudige en kleinschalige omleidingen worden doorgaans niet in de digitale systemen verwerkt.
Bij Hermes wordt op al deze borden (behalve de 2e uit mijn linkjes) bijvoorbeeld met kerst een tekst gezet met info over veranderde dienstregeling etc. wordt die dan handmatig per bord ingeladen of gaat dit bijvoorbeeld ook via de bussen?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door huibf »

Over de KV standaarden kan je hier meer info vinden: http://bison.connekt.nl/standaarden/

In Eindhoven vergeet je nog een 4de DRIS dat is namelijk die op het Centraal Station.

Alle 3 de borden op je foto kunnen (eindelijk) tekstregels aan. Die op het station helaas niet.
Die moet handmatig worden aangestuurd. Op de panelen boven de perrons kan een afwijkende tekst worden gezet. De centrale vertrektijdenzuil kan helemaal niets

De 1ste foto is de oudste. Die borden gaan binnen nu en 2 jaar weg, zonder vervanginging. De borden zijn overigens niet van Hermes. Maar van Eindhoven365, gemeente of provincie.

De 2de. Die op de HOV1 as staan kunnen ook tekstregels aan. Tijdens voetbalwedstrijden staat er een melding op de onderste regel. Maar ook een totale tekstveld zonder vertrektijdens is mogelijk.
Hermesinfo

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Hermesinfo »

huibf schreef:Over de KV standaarden kan je hier meer info vinden: http://bison.connekt.nl/standaarden/

In Eindhoven vergeet je nog een 4de DRIS dat is namelijk die op het Centraal Station.

Alle 3 de borden op je foto kunnen (eindelijk) tekstregels aan. Die op het station helaas niet.
Die moet handmatig worden aangestuurd. Op de panelen boven de perrons kan een afwijkende tekst worden gezet. De centrale vertrektijdenzuil kan helemaal niets

De 1ste foto is de oudste. Die borden gaan binnen nu en 2 jaar weg, zonder vervanginging. De borden zijn overigens niet van Hermes. Maar van Eindhoven365, gemeente of provincie.

De 2de. Die op de HOV1 as staan kunnen ook tekstregels aan. Tijdens voetbalwedstrijden staat er een melding op de onderste regel. Maar ook een totale tekstveld zonder vertrektijdens is mogelijk.
Ok, bedankt voor de duidelijke info, ik was die op het station inderdaad vergeten. Maar hoe wordt de infotekst op de borden gezet? Als de borden niet van Hermes zijn wordt dit neem ik aan ook niet door hen gedaan?

En nu je over het station begonnen bent; nog een vraagje :P: wie bepaalt waar de bussen komen te staan? Gebeurt dit tegenwoordig automatisch of vanuit dat glazen torentje onder de reclameborden?
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door huibf »

Tot een aantal jaar geleden kon Hermes zelf de Drissen aanpassen.
Bij een verstoring van bij voetbal of de wijzigingen met kerst wordt de data aangeleved aan het ndov/crow.
Dat is de instantie die de data beheerd
Deze tekstregels komen ook in de APP van 9292 of die van OVInfo.
Dat gaat dus automatisch in principe mits de data goed door Hermes wordt aangeleverd.

Wat betreft de perrontoewijzing: onlangs is er nieuwe software ingeladen waardoor het beter zou moeten worden.
In principe staan de perrons vast aan een lijnnummer maar bij drukte niet toepasbaar.
Een bus komt binnen en meldt zich automatisch aan door detectie, busnummer en daarmee de lengte is dus bekend.
Systeem kijkt welk vakje hij past, het dichts bij zijn normale vaste plaats.

Het torentje staat al jaaaaaaaren leeg.
Hermesinfo

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Hermesinfo »

Nog bedankt voor de reactie, lees het nu pas! Dus zoals ik het goed begrijp levert Hermes de data aan NDOV/CROW die het vervolgens naar de borden sturen? Hoe gebeurt dit dan, is dit via een radiofrequentie of zijn alle borden bekabelt etc?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Z2N »

Bekabeling bij de grote borden, anders is het een draadloze dataverbinding.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Hermesinfo

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Hermesinfo »

Weet je toevallig ook wat voor soort frequentie dit is? Ik heb door de BISON en CROW/NDOV documentatie zitten kijken maar kon hier niks over vinden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Z2N »

Gewoon via het mobiele netwerk van KPN.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Nicketick »

De animatie op deze pagina van DOVA legt heel kort uit wat de taak is van DOVA (tot voor kort CROW-NDOV, nu DOVA na de fusie) en hoe zij de displays aansturen. DOVA is dus eigenlijk de integrator die er voor zorgt dat de reisinformatie van vervoerders gebundeld wordt en dus juist op de displays getoond wordt. Tussen bus en bord zitten dus best wat partijen.

Mocht je geïnteresseerd zijn: op de website van DOVA staan ook nog een aantal interessante documenten zoals de weergavestandaard die vaak als richtlijn wordt aangehouden, een schrijfwijzer voor teksten bij verstoringen en een handreiking over het plaatsen van displays: https://www.dova.nu/themas/dris. Het algoritme dat wordt gebruikt om vertraging te voorspellen wordt ook toegelicht in een van de documenten.
cassie127
Berichten: 6582
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door cassie127 »

Komt de informatie over wat de route van de bus is ook uit KV1? Of komt die uit een van de andere KV's?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Hermes infoborden fabrikant en werking

Bericht door Nicketick »

De route (inclusief shapes om de route weer te geven op de kaart) staan in Koppelvlak 1.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten