OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Anne
Berichten: 1631
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Anne »

Suus schreef:De 5600 komt niet in Den Haag Centraal.
MetroRET schreef:Bedoel je niet de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie].
Anders is [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] -> [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] wel heel krap in 1 minuut van sp11 naar sp3.
Ben d'r vandaag niet helemaal bij. :oops:
Bedoel natuurlijk de sprinter naar Dordt de 5100.
asw-nl
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:17

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door asw-nl »

In mijn studententijd reed ik regelmatig met de trein. Dat was rond 1990. Als de IC Gvc --> Gn zoals gebruikelijk weer eens een minuut of 6 te laat was en binnenliep op Ut 12a, kreeg vrijwel direct daarna de stoptrein Ut-Asd op 14a vertreksein. Vaak zag je dan na een flinke sprint alsnog nog net de sluitseinen en kon je een half uur wachten op de volgende trein (naar Mas). Maar als de trein niet uit ICM bestond maar mat'54, kon je bij het binnenrijden langs het perron de deuren al openen. Bij de tunnel met een sprongetje eruit, snel door de tunnel van 12a naar 14a, in de stoptrein springen die dan ook vrijwel direct wegreed. Een onmogelijke overstap als je netjes in de trein bleef totdat die stilstond.

Vroeger was dit heel gebruikelijk overstapgedrag met het oude materieel, dagelijkse reizigers wisten maar al te goed hoe ze zo tijd konden winnen. Ook als je snel de roltrap wilde hebben en niet achterin een enorme rij voor de roltrap terecht wilde komen, dan was het bij de roltrappen snel uit de nog langzaam rijdende trein springen. Heel veel mensen deden het, en er gebeurde hoegenaamd nooit wat. Tegenwoordig kan dit dus niet meer.
waldo79
Berichten: 5199
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door waldo79 »

Het is allemaal een stuk gereguleerder geworden (A)
Forumpauze
lvdmoosdijk
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door lvdmoosdijk »

In Utrecht van 3500 naar 1700 / 11700
Aankomst :05 of :35 met vertrek :07 of :37
JordiBrabant
Berichten: 1035
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door JordiBrabant »

De overstap van de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] uit Ledn naar de s(1)1700 ri Amf in Ut is maar 2 minuten, maar met een beetje rennen makkelijk te halen, mits niet vertraagd.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9035
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Z2N »

Noem dan ook de aansluiting 8800-3100 in Utrecht. Met 4 minuten is die officiëel onbestaande, maar alsnog erg populair.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3288
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door Zugführer »

Ik heb er ook nog een :p
Een aantal weken terug maakte ik een overstap die waarschijnlijk ook niet heel populair is.
Op zondag, van de stopper uit Weener op de stopper naar Veendam te Zuidbroek.
Een overstap van 3 minuten die officieel niet bestaat, de planner vindt dat je daar 63 minuten moet wachten (want beide uurdiensten).
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km
umbusko
Berichten: 2009
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door umbusko »

Ja, als we overstappen in oninteressante oorden gaan benoemen heb ik er ook nog wel een. :wink: In Stolberg Hbf van de RB 20 uit Herzogenrath (via de ringlijn) op de RB 20 naar Stolberg-Altstadt, van spoor 44 naar spoor 27. Daar had de planner het ook over 63 minuten (die dag was er een uurdienst), maar het kan op het gemakje in 1.
JordiBrabant
Berichten: 1035
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door JordiBrabant »

Blaast stof af :P
In Den Bosch overdag: van de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] uit Roosendaal op de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] richting Geldermalsen. Het helpt ook wel dat de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] bij tijdig vertrek uit Tilburg een minuutje eerder aankomt. 's avonds verspringt het patroon, dus is de instap wel officieel haalbaar.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
umbusko
Berichten: 2009
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door umbusko »

Hé, ik heb er ook nog een. :mrgreen:
In Rm van de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] uit Mt op de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie] naar Nm. Die overstap is nog maar 2 minuten en bestaat al twee weken volgens de reisplanner niet meer. Beetje twijfelgeval wel, want OBIS toont hem wel en er staat een melding voor uit bij het doorgeefluik. (A)
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 5179
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door reisthijs »

JordiBrabant schreef:Blaast stof af :P
In Den Bosch overdag: van de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] uit Roosendaal op de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] richting Geldermalsen. Het helpt ook wel dat de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] bij tijdig vertrek uit Tilburg een minuutje eerder aankomt. 's avonds verspringt het patroon, dus is de instap wel officieel haalbaar.
Ik heb dat gisteren geprobeerd, maar helaas kwamen we niet te vroeg in Den Bosch aan. In 2 minuten van spoor 1 naar het verre 4a is toch echt te krap.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
JordiBrabant
Berichten: 1035
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door JordiBrabant »

De garantie krijg je natuurlijk maar tot de deur, vanmorgen lukte het me. Dat werd wel vergemakkelijkt door een spoorwijziging van de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] maar 4b, daar staat dan wel tegenover dat ik op de automatische piloot richting 4a liep en meer dan 30 seconden bezig was met verbaasd te zijn dat hij daar niet was, en waar hij wel zou zijn.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
JordiBrabant
Berichten: 1035
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door JordiBrabant »

Vandaag wachtte de HC van 5962 in Ddr op de reizigers van de 2463, netjes voor de reiziger!
Met 0 minuten cross-platform is het zeker niet volgens de normen. Als je net zoals ik vanuit Rotterdam aan de voorste deur staat, moet het lukken om op tijd bij de stopper naar Roosendaal te zijn.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 750
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door ICE11 »

Als ik de reacties hier lees dan vraag ik me toch waarom de 3-minuten-overstap van de 3600 op de 2200 in Roosendaal officieel door de reisplanner getoond wordt.... :?:
waldo79
Berichten: 5199
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door waldo79 »

Omdat 3 minuten aan een en hetzelfde perron (niet cross-platform) als haalbaar wordt geacht. Moet je wel strategisch gaan zitten en goed kunnen sprinten.
Forumpauze
MLouter
Berichten: 155
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door MLouter »

Toen de sneltrein Leiden-Dordrecht nog 1x per uur doorging naar Breda was het in Breda altijd feest.

Rennen om de 3600 uit te vliegen, de spekgladde tunnel in naar het toen nog wat verstopte perron 6-7. Je had 1-2 minuutjes maar het scheelde je een 20 min overstap op de 1900.
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
ibodejoode
Berichten: 62
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door ibodejoode »

Overstap vanuit Harlingen (Arriva) in Leeuwarden naar IC Zwolle is 1 minuut + uitcheck Arriva en incheck NS. In principe niet haalbaar. Wel cross platform van spoor 2 naar 3. NS wacht niet. Nieuwste truuk van enkele reizigers zag ik laatst dat 1 persoon voor diversen ging uit en inchecken terwijl de anderen de deur van de IC blokkeerden. Trein werd wel gehaald, maar een met boze Hc en (licht) vertraging tot gevolg.

Die beroerde overstap komt trouwens door de 25 / 35 ligging van de rijtijden tussen Harlingen en Leeuwarden waardoor wij (Franeker cs) maar 1x per uur naar Zwolle kunnen. Samen met anderen hebben we al jaren geleden bij de provincie (regelt het OV in Friesland) gepleit voor een inhaalspoor halverwege Franeker en Dronrijp. Nu zijn de kruisingen afwisselend in Dronrijp en Franeker.
en-es
Berichten: 1763
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door en-es »

Zo net de onmogelijke aansluiting tussen Eurostar en IC naar Utrecht in Rotterdam gehaald. Met ook nog inchecken er tussendoor. Een half uur eerder thuis *O*
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
MetroRET
Berichten: 2139
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door MetroRET »

Van de t9150 naar de 685 zie ik 3 minuten voor crossplatform (13 > 14).
gpvos
Berichten: 125
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door gpvos »

Vrijdag ga ik weer eens met de ICD 9216 naar Antwerpen, dan IC 2031 naar Brussel-Zuid, a. 10:11, voor de Eurostar 9125, v. 10:52. De incheck eindigt 10:22 en ondanks dat het best een eind lopen is, moet 11 minuten genoeg daarvoor zijn. Maar de reisplanners houden zich aan 45 minuten overstaptijd, dus het staat niet vermeld. Ging tot nu toe altijd goed (al staat me bij dat de aankomst voorheen om 10:07 was), maar ik hoop toch maar op geen vertraging, want of het dan nog goed zit met mijn rechten?
teun
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door teun »

Ik heb sinds de nieuwe dienstregeling ingegaan is bijzonder vaak de overstap van -1 minuut van de 800 (geplande aankomst Ut 9:57) op de 3100 (gepland vertrek Ut 9:56) met een paar minuten gehaald (ik vermoed dat het samenhangt met het één minuut eerder vertrekken van de 800 uit Eindhoven). Vanmorgen was het zelfs de eerste keer dat de conducteur die aansluiting ook omriep na eerst netjes volgens NS protocol de gebruikelijke 3500 van 10:11 te noemen.
JordiBrabant
Berichten: 1035
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door JordiBrabant »

gpvos schreef:Maar de reisplanners houden zich aan 45 minuten overstaptijd, dus het staat niet vermeld. Ging tot nu toe altijd goed (al staat me bij dat de aankomst voorheen om 10:07 was), maar ik hoop toch maar op geen vertraging, want of het dan nog goed zit met mijn rechten?
Ik vermoed dat het ervan afhangt of je hiervoor een doorgaand kaartje voor deze specifieke reis hebt kunnen kopen, maar ik ben zeker geen expert op dit gebied.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
hauptbahnhof
Berichten: 3070
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Locatie: Rotterdam

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door hauptbahnhof »

Bij vertraging altijd ruim voor aankomst bij de trainmanager aankloppen.

Ik had van de zomer een kwartier vertraging vanaf Asd met Thalys die opliep tot 25 min bij aankomst in Brussel Zuid. Er is gebeld en geregeld dat ik en vele anderen alsnog konden inchecken voor onze aansluitende Eurostar. Ik zat zelf 10 min voor vertrek op mijn (gewijzigde) plek (door inzet ander materieel) maar we zijn met ongeveer +10 vertrokken.
en-es
Berichten: 1763
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door en-es »

Ik had op zaterdag 4 januari een overstaptijd van 44 minuten op Brussel Zuid naar de Eurostar. Moet er wel bij zeggen dat ik met de Thalys aankwam en dus dicht bij de Eurostar-terminal zat.
Sinds begin maart niet meer met OV gereist
gpvos
Berichten: 125
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Bericht door gpvos »

't Is een kaartje vanaf "any Dutch station", maar ja, je moet natuurlijk wel een trein nemen die ook echt aansluit. Volgens de reisplanners zou ik een uur eerder van huis moeten, en dan nagenoeg een uur extra rondhangen op BXL-Zuid. Ik waag het er maar op denk ik. Ik moet wel het hele station doorlopen, van spoor 21 naar spoor 1/2 voor Eurostar, maar dat is op zich in een minuut of drie te doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten