Pagina 2 van 3

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: zo 14 apr 2019, 22:46
door Anne
Suus schreef:De 5600 komt niet in Den Haag Centraal.
MetroRET schreef:Bedoel je niet de [serie=Sprinter|2019|Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie].
Anders is [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] -> [serie=Sprinter|2019|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] wel heel krap in 1 minuut van sp11 naar sp3.
Ben d'r vandaag niet helemaal bij. :oops:
Bedoel natuurlijk de sprinter naar Dordt de 5100.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: zo 05 mei 2019, 16:08
door asw-nl
In mijn studententijd reed ik regelmatig met de trein. Dat was rond 1990. Als de IC Gvc --> Gn zoals gebruikelijk weer eens een minuut of 6 te laat was en binnenliep op Ut 12a, kreeg vrijwel direct daarna de stoptrein Ut-Asd op 14a vertreksein. Vaak zag je dan na een flinke sprint alsnog nog net de sluitseinen en kon je een half uur wachten op de volgende trein (naar Mas). Maar als de trein niet uit ICM bestond maar mat'54, kon je bij het binnenrijden langs het perron de deuren al openen. Bij de tunnel met een sprongetje eruit, snel door de tunnel van 12a naar 14a, in de stoptrein springen die dan ook vrijwel direct wegreed. Een onmogelijke overstap als je netjes in de trein bleef totdat die stilstond.

Vroeger was dit heel gebruikelijk overstapgedrag met het oude materieel, dagelijkse reizigers wisten maar al te goed hoe ze zo tijd konden winnen. Ook als je snel de roltrap wilde hebben en niet achterin een enorme rij voor de roltrap terecht wilde komen, dan was het bij de roltrappen snel uit de nog langzaam rijdende trein springen. Heel veel mensen deden het, en er gebeurde hoegenaamd nooit wat. Tegenwoordig kan dit dus niet meer.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: zo 05 mei 2019, 16:35
door waldo79
Het is allemaal een stuk gereguleerder geworden (A)

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: di 11 jun 2019, 22:16
door lvdmoosdijk
In Utrecht van 3500 naar 1700 / 11700
Aankomst :05 of :35 met vertrek :07 of :37

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 11:44
door JordiBrabant
De overstap van de [serie=Intercity|2019|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] uit Ledn naar de s(1)1700 ri Amf in Ut is maar 2 minuten, maar met een beetje rennen makkelijk te halen, mits niet vertraagd.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 21:40
door Z2N
Noem dan ook de aansluiting 8800-3100 in Utrecht. Met 4 minuten is die officiëel onbestaande, maar alsnog erg populair.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 23:29
door Zugführer
Ik heb er ook nog een :p
Een aantal weken terug maakte ik een overstap die waarschijnlijk ook niet heel populair is.
Op zondag, van de stopper uit Weener op de stopper naar Veendam te Zuidbroek.
Een overstap van 3 minuten die officieel niet bestaat, de planner vindt dat je daar 63 minuten moet wachten (want beide uurdiensten).

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: wo 12 jun 2019, 23:55
door umbusko
Ja, als we overstappen in oninteressante oorden gaan benoemen heb ik er ook nog wel een. :wink: In Stolberg Hbf van de RB 20 uit Herzogenrath (via de ringlijn) op de RB 20 naar Stolberg-Altstadt, van spoor 44 naar spoor 27. Daar had de planner het ook over 63 minuten (die dag was er een uurdienst), maar het kan op het gemakje in 1.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 09:26
door JordiBrabant
Blaast stof af :P
In Den Bosch overdag: van de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] uit Roosendaal op de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] richting Geldermalsen. Het helpt ook wel dat de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] bij tijdig vertrek uit Tilburg een minuutje eerder aankomt. 's avonds verspringt het patroon, dus is de instap wel officieel haalbaar.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 10:03
door umbusko
Hé, ik heb er ook nog een. :mrgreen:
In Rm van de [serie=Intercity|2019|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] uit Mt op de [serie=Stoptrein (RS11)|2019|Roermond - Nijmegen32200[/serie] naar Nm. Die overstap is nog maar 2 minuten en bestaat al twee weken volgens de reisplanner niet meer. Beetje twijfelgeval wel, want OBIS toont hem wel en er staat een melding voor uit bij het doorgeefluik. (A)

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 11:24
door reisthijs
JordiBrabant schreef:Blaast stof af :P
In Den Bosch overdag: van de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] uit Roosendaal op de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] richting Geldermalsen. Het helpt ook wel dat de [serie=Intercity|2019|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] bij tijdig vertrek uit Tilburg een minuutje eerder aankomt. 's avonds verspringt het patroon, dus is de instap wel officieel haalbaar.
Ik heb dat gisteren geprobeerd, maar helaas kwamen we niet te vroeg in Den Bosch aan. In 2 minuten van spoor 1 naar het verre 4a is toch echt te krap.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: ma 16 sep 2019, 11:34
door JordiBrabant
De garantie krijg je natuurlijk maar tot de deur, vanmorgen lukte het me. Dat werd wel vergemakkelijkt door een spoorwijziging van de [serie=Sprinter|2019|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal6900[/serie] maar 4b, daar staat dan wel tegenover dat ik op de automatische piloot richting 4a liep en meer dan 30 seconden bezig was met verbaasd te zijn dat hij daar niet was, en waar hij wel zou zijn.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: ma 30 dec 2019, 17:31
door JordiBrabant
Vandaag wachtte de HC van 5962 in Ddr op de reizigers van de 2463, netjes voor de reiziger!
Met 0 minuten cross-platform is het zeker niet volgens de normen. Als je net zoals ik vanuit Rotterdam aan de voorste deur staat, moet het lukken om op tijd bij de stopper naar Roosendaal te zijn.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: ma 30 dec 2019, 20:34
door ICE11
Als ik de reacties hier lees dan vraag ik me toch waarom de 3-minuten-overstap van de 3600 op de 2200 in Roosendaal officieel door de reisplanner getoond wordt.... :?:

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: ma 30 dec 2019, 20:53
door waldo79
Omdat 3 minuten aan een en hetzelfde perron (niet cross-platform) als haalbaar wordt geacht. Moet je wel strategisch gaan zitten en goed kunnen sprinten.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: di 31 dec 2019, 10:35
door MLouter
Toen de sneltrein Leiden-Dordrecht nog 1x per uur doorging naar Breda was het in Breda altijd feest.

Rennen om de 3600 uit te vliegen, de spekgladde tunnel in naar het toen nog wat verstopte perron 6-7. Je had 1-2 minuutjes maar het scheelde je een 20 min overstap op de 1900.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: zo 05 jan 2020, 20:22
door ibodejoode
Overstap vanuit Harlingen (Arriva) in Leeuwarden naar IC Zwolle is 1 minuut + uitcheck Arriva en incheck NS. In principe niet haalbaar. Wel cross platform van spoor 2 naar 3. NS wacht niet. Nieuwste truuk van enkele reizigers zag ik laatst dat 1 persoon voor diversen ging uit en inchecken terwijl de anderen de deur van de IC blokkeerden. Trein werd wel gehaald, maar een met boze Hc en (licht) vertraging tot gevolg.

Die beroerde overstap komt trouwens door de 25 / 35 ligging van de rijtijden tussen Harlingen en Leeuwarden waardoor wij (Franeker cs) maar 1x per uur naar Zwolle kunnen. Samen met anderen hebben we al jaren geleden bij de provincie (regelt het OV in Friesland) gepleit voor een inhaalspoor halverwege Franeker en Dronrijp. Nu zijn de kruisingen afwisselend in Dronrijp en Franeker.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: zo 05 jan 2020, 21:40
door en-es
Zo net de onmogelijke aansluiting tussen Eurostar en IC naar Utrecht in Rotterdam gehaald. Met ook nog inchecken er tussendoor. Een half uur eerder thuis *O*

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: zo 05 jan 2020, 22:08
door MetroRET
Van de t9150 naar de 685 zie ik 3 minuten voor crossplatform (13 > 14).

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 14:14
door gpvos
Vrijdag ga ik weer eens met de ICD 9216 naar Antwerpen, dan IC 2031 naar Brussel-Zuid, a. 10:11, voor de Eurostar 9125, v. 10:52. De incheck eindigt 10:22 en ondanks dat het best een eind lopen is, moet 11 minuten genoeg daarvoor zijn. Maar de reisplanners houden zich aan 45 minuten overstaptijd, dus het staat niet vermeld. Ging tot nu toe altijd goed (al staat me bij dat de aankomst voorheen om 10:07 was), maar ik hoop toch maar op geen vertraging, want of het dan nog goed zit met mijn rechten?

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 15:19
door teun
Ik heb sinds de nieuwe dienstregeling ingegaan is bijzonder vaak de overstap van -1 minuut van de 800 (geplande aankomst Ut 9:57) op de 3100 (gepland vertrek Ut 9:56) met een paar minuten gehaald (ik vermoed dat het samenhangt met het één minuut eerder vertrekken van de 800 uit Eindhoven). Vanmorgen was het zelfs de eerste keer dat de conducteur die aansluiting ook omriep na eerst netjes volgens NS protocol de gebruikelijke 3500 van 10:11 te noemen.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 18:58
door JordiBrabant
gpvos schreef:Maar de reisplanners houden zich aan 45 minuten overstaptijd, dus het staat niet vermeld. Ging tot nu toe altijd goed (al staat me bij dat de aankomst voorheen om 10:07 was), maar ik hoop toch maar op geen vertraging, want of het dan nog goed zit met mijn rechten?
Ik vermoed dat het ervan afhangt of je hiervoor een doorgaand kaartje voor deze specifieke reis hebt kunnen kopen, maar ik ben zeker geen expert op dit gebied.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 19:26
door hauptbahnhof
Bij vertraging altijd ruim voor aankomst bij de trainmanager aankloppen.

Ik had van de zomer een kwartier vertraging vanaf Asd met Thalys die opliep tot 25 min bij aankomst in Brussel Zuid. Er is gebeld en geregeld dat ik en vele anderen alsnog konden inchecken voor onze aansluitende Eurostar. Ik zat zelf 10 min voor vertrek op mijn (gewijzigde) plek (door inzet ander materieel) maar we zijn met ongeveer +10 vertrokken.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: wo 15 jan 2020, 19:28
door en-es
Ik had op zaterdag 4 januari een overstaptijd van 44 minuten op Brussel Zuid naar de Eurostar. Moet er wel bij zeggen dat ik met de Thalys aankwam en dus dicht bij de Eurostar-terminal zat.

Re: Onmogelijke overstappen (die toch mogelijk zijn)

Geplaatst: do 16 jan 2020, 00:27
door gpvos
't Is een kaartje vanaf "any Dutch station", maar ja, je moet natuurlijk wel een trein nemen die ook echt aansluit. Volgens de reisplanners zou ik een uur eerder van huis moeten, en dan nagenoeg een uur extra rondhangen op BXL-Zuid. Ik waag het er maar op denk ik. Ik moet wel het hele station doorlopen, van spoor 21 naar spoor 1/2 voor Eurostar, maar dat is op zich in een minuut of drie te doen.